Polestar Engineered Optimisation

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
Overtoom
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 20.10.2016 - 16:07

Nou, gisteren de upgrade gehad. Ik vond het eigenlijk te duur, maar nou ja, een mens moet toch wat als hij niet op vakantie kan.
Ik moet toegeven dat ik aangenaam verrast ben. Ik rij in een XC90 T8 (vrijwel altijd in Hybride modus), dus ik dacht dat kan toch nauwelijks nog verbeterd worden? Nou ... eh ... ja dus.
De auto schakelt vlotter en soepeler (ik merk er minder van). Op de snelweg inhalen levert niet meer dan uitgestelde terugschakelen op. Kickdown loopt gewoon rustiger en beter terwijl de snelheid razendsnel klimt. Op de tweebaansweg inhalen gaat eigenlij, hetzelfde: veel makkelijker: even aanloopje, het gas kan al los tijdens het passeren en in no time is iedereen weer veilig. Wél een waarschuwing: ik merk dat er zó veel power loskomt, dat het niet slim is om tijdens het naar links draaien (voor de inhaalmanoeuvre) vol gas te geven. De auto wordt dan wat licht op het stuur doordat het minst belaste voorwiel (links) spint. Een aanloopje is véél effectiever en beheersvaarder.
Verder ben ik voorlopig enthousiaster dan ik dacht. Maar je: pas één dagje ervaring en nog geen lange it.
Na 30 jaar weer een Volvo. Toen een 345GL (een oudje), sinds 2016 een XC90 en vanaf januari 2024 een XC60. Kan niet wachten op de EX60 ...
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik vind sowieso dat die T8 angstaanjagend hard kan op korte stukjes.
Heb eens een XC60 mee gehad die verschrikkelijk vlot van zijn plek kon.
Mooi dat het toch nog beter kan, geniet er van.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Overtoom schreef: 20.10.2020 - 21:18 Nou, gisteren de upgrade gehad. Ik vond het eigenlijk te duur, maar nou ja, een mens moet toch wat als hij niet op vakantie kan.
Ik moet toegeven dat ik aangenaam verrast ben. Ik rij in een XC90 T8 (vrijwel altijd in Hybride modus), dus ik dacht dat kan toch nauwelijks nog verbeterd worden? Nou ... eh ... ja dus.
De auto schakelt vlotter en soepeler (ik merk er minder van). Op de snelweg inhalen levert niet meer dan uitgestelde terugschakelen op. Kickdown loopt gewoon rustiger en beter terwijl de snelheid razendsnel klimt. Op de tweebaansweg inhalen gaat eigenlij, hetzelfde: veel makkelijker: even aanloopje, het gas kan al los tijdens het passeren en in no time is iedereen weer veilig. Wél een waarschuwing: ik merk dat er zó veel power loskomt, dat het niet slim is om tijdens het naar links draaien (voor de inhaalmanoeuvre) vol gas te geven. De auto wordt dan wat licht op het stuur doordat het minst belaste voorwiel (links) spint. Een aanloopje is véél effectiever en beheersvaarder.
Verder ben ik voorlopig enthousiaster dan ik dacht. Maar je: pas één dagje ervaring en nog geen lange it.
Dat is ook exact mijn ervaring. Nu enkele maanden en geen dag spijt van.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Die ervaring in de hybride stand ( zelfde recept, xc99 t8) heb ik dus ook! Daar ben ik wel erg tevreden over. Hoe ervaar jij die polestar modus Overtoom?
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Net nog even een stuk gereden.

De polestar modus is niet echt mijn ding maar is zeker leuk als je een keer echt wil spelen.
Dan mijn hoofdmodus...Hybride.
De wagen rijdt echt soepeler. Elektro en motor werken veel mooier ( lees vloeiender )samen. Het lijkt of de auto tijdens optrekken,met elektro motor, krachtiger is. Geen idee of dat kan maar in “pure” voel ik die sensatie niet dus dat is wel opmerkelijk.
Dan snelle sprint./ tussen sprint. Gaat ook mooier. De nadenktijd van het blok is zeker korter. Maar zou ,naar mijn bescheiden mening , nog net wat beter kunnen.
Is de modificatie het geld waard? Ik vind van wel. Het is net allemaal wat soepeler en vloeiender. Nu genieten;-)
trim
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

En anders heb ik iig het plaatje nog😅
66E9F733-AB74-47AB-83D7-A48677339037.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik wilde hem heel eigenwijs Polestar blauw hebben, dat heeft Stefan van Vstore geregeld.
Heel grappig trouwens, vanmorgen in de eco stand door de stad, auto kent nu dus ook echt 3 standen.
In eco stand is hij dus lang niet zo levendig en bij de les als in de comfort en polestar stand, het lijkt wel alsof de stand van het gaspedaal anders is als in de beide andere standen.
Heb dat even geprobeerd maar comfort is gewoon de prettigste om in te rijden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik ben net zo eigenwijs: vond blauw ook mooier:
IMG_4592.jpg
Maar top dat de upgrade zo goed bevalt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Overtoom
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 20.10.2016 - 16:07

trim schreef: 20.10.2020 - 22:54 Hoe ervaar jij die polestar modus Overtoom?
Eerlijk gezegd nog nauwelijks. Ik heb m één keer ingeschakeld (kijken of ie het doet) en hij deed het. Formule 1 - gevoel met een hoge zit. Die Polestar-stand is vermoedeijk niet echt iets voor mij. Ik ben meer van het mooie schakelen en een fraaiere koppelcurve (zonder scherpe hoekjes), vooral bij het inhalen. Als het even snel moet, dan moet hij dat kunnen, maar wél soepel. En dat heeft hij. Happy.
Na 30 jaar weer een Volvo. Toen een 345GL (een oudje), sinds 2016 een XC90 en vanaf januari 2024 een XC60. Kan niet wachten op de EX60 ...
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

Mijn ervaring met de Polestar aanpassing op mijn XC90 D5 MY2017 :
Stationair staat hoger, dus sneller aanpakken TG81SC
Directere gaspedaal respons, ( drivers wish map,) automaat kan iets "happen" verder wel leuk.
Lucht vering (air suspension 4 corner) laat de auto 2 tot 3 cm zakken, lijkt stugger.
De claim dat de automaat software ook wordt aangepast is niet waar, bij polestar laden wordt de TCM software niet meegenomen (alleen CEM en ECM)
Verder voordeel (wat ik prettig vind) start stop wordt uitgeschakeld.

Natuurlijk de software van deze ECM daarna ook getuned:
Over de hele lijn (polestar - eco - comfort - off road - individual ) versterkt de tuning de waarden, wel zoals ik het zelf wil: dus lineair.

groet Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat bedoel je precies met happen en lineair hier Obbe? Wel leuk om te lezen dat de Volvotune man ook Polestar op zijn eigen XC heeft.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Hier mijn logo om de Polestar Tuning te laten zien, voor in de grille:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

volvotune schreef: 29.10.2020 - 22:36 Mijn ervaring met de Polestar aanpassing op mijn XC90 D5 MY2017 :
Stationair staat hoger, dus sneller aanpakken TG81SC
Directere gaspedaal respons, ( drivers wish map,) automaat kan iets "happen" verder wel leuk.
Lucht vering (air suspension 4 corner) laat de auto 2 tot 3 cm zakken, lijkt stugger.
De claim dat de automaat software ook wordt aangepast is niet waar, bij polestar laden wordt de TCM software niet meegenomen (alleen CEM en ECM)
Verder voordeel (wat ik prettig vind) start stop wordt uitgeschakeld.

Natuurlijk de software van deze ECM daarna ook getuned:
Over de hele lijn (polestar - eco - comfort - off road - individual ) versterkt de tuning de waarden, wel zoals ik het zelf wil: dus lineair.

groet Obbe
Dus eigenlijk foppen we de automaat met een hoger toerental zodat die anders gaat schakelen?
Gebruikersavatar
Obbetuning
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
Contacteer:

@Jelmer
Ja, al wil ik het niet foppen noemen, de (aisin warner) automaat past zich aan naar de rijstijl van de bestuurder.
In dit geval worden de waarden die door de ECM (engine control module) naar de motor worden gestuurd anders, daar reageert dus de TCM (transmision control module) weer op met een ander schakel gedrag.
De TCM leert dus de hele tijd.
Na bv een powerflush wordt ook bijna altijd de TCM gereset. (kan deze opnieuw gaan inleren)
Als bij een tuning het koppel dus verhoogd wordt merkt de TCM dat deze bv geen 2 stappen meer terug moet om te versnellen, maar dat 1 stap voldoende is om het gevraagde koppel te leveren.

@ Gouwe
Met happen bedoel ik dat de automaat net te grof aangrijpt (naar mijn smaak).
Met lineair opbouwen van het koppel voorkom je dat voor een groot gedeelte.
Het is natuurlijk wel: ieder zijn eigen smaak, de een wil grof bruut geweld de ander wil relaxed versnellen :-)
En ja er zit polestar op mijn XC je wil toch weten wat het is..

groet Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb direct bij het verlaten van de garage een vlotter schakelende automaat waargenomen.
Loopt vlot in de toeren maar schakelt bij 2000rpm over en dat deed hij voor die tijd niet.
De 8 traps valt niet heel veel terug in toeren en daardoor zit hij direct weer tegen die 2000 aan.
Die 5 pk en 20nm merk ik niet, het is het schakelgedrag wat erg is verbetert.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Goh Volvotune/Obbe nu heb je Polestar op je Volvo als Volv Obbe tuning specialist en vraag ik me af of je na deze ervaring je nog verbeterpunten ziet in dat programma?.

Feitelijk rij je met een tuning van een collega tuner zeg maar?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Forrest
3rd Gear member
Berichten: 462
Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
Locatie: Zuidwest Drenthe

Ik ben ook wel benieuwd, ik ben binnenkort ook in het bezit van een XC90 D5 en was me wat aan het oriënteren op een tuning. Rij nu nog met een XC70 D4 met een Rica tuning naar 258pk en een automaat optimalisering. Lever nu dus ruim 20 pk in in een zwaardere auto. Nu zijn er 3 aanbieders Volvotune, Polestar en Rica. Ben benieuwd of er ervaringen zijn met deze drie en helemaal benieuwd waarom Obbe (Volvotune) niet zijn eigen tuning rijdt. Of is dat inmiddels anders?
Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2017 Afbeelding

Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015 Afbeelding

Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding

Vergeet niet, je bent uniek net als iedereen
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou vooral doen wat jij het beste vindt. Dat Obbe met Polestar rijdt/heeft gereden is gewoon onderzoek naar de concurrent :-). Niet verkeerd trouwens die XC90, veel plezier er mee!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Gouwe schreef: 14.11.2021 - 15:38 Ik zou vooral doen wat jij het beste vindt. Dat Obbe met Polestar rijdt/heeft gereden is gewoon onderzoek naar de concurrent :-). Niet verkeerd trouwens die XC90, veel plezier er mee!
inderdaad en je weet meteen als professional wat je 'plus value' is ten opzichte van de concurrent.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Forrest
3rd Gear member
Berichten: 462
Lid geworden op: 13.12.2015 - 14:40
Locatie: Zuidwest Drenthe

Doe zeker wat ik zelf wil en wat me verstandig lijkt. De vraag is natuurlijk ook gesteld om mezelf een beeld te vormen. En uiteraard snap ik dat Obbe graag wil weten wat Polestar doet ;-)
Volvo XC90 D5 AWD Inscription Onyx Black MY2017 Afbeelding

Volvo XC70 D4 Nordic+ Luxery Line Rica tuning MY2015 Afbeelding

Volvo V70 D3 Limited Edition Savile Gray MY2012 Afbeelding

Vergeet niet, je bent uniek net als iedereen
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”