Polestar Engineered Optimisation

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
Overtoom
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 20.10.2016 - 16:07

Kreeg vandaag een opgewekt mailtje van mijn dealer dat hij wel even voor een bescheiden bedrag (... EUR 799,=) "Polestar Engineered Optimisation" in mijn auto zou stoppen. Als is daarvan alleen maar sneller gaat of sneller accelereert lijkt mij dat systeem overbodig. Maar misschien kunnen jullie me op andere gedachten brengen?
Na 30 jaar weer een Volvo. Toen een 345GL (een oudje), sinds 2016 een XC90 en vanaf januari 2024 een XC60. Kan niet wachten op de EX60 ...
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Ik heb het al verschillende malen gedaan, ook bij mijn huidig XC60. De schakelmomenten worden beter gekozen en de auto rijdt ook mooier bij rustig optrekken van 40 - 80 km/u. Blijft wel geld, maar voor mij is het wel een verbetering van het rijgedrag. Die paar tienden van seconden sneller is voor mijn niet belangrijk.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De Polestar optimalisatie is meer bedoeld voor een verbetering van het rijgedrag en andere afstelling van de schakelmomenten van de automaat. Ik heb het op mijn V90 CC en ook op mijn vorige auto, een XC60 gehad. Bevalt mij prima.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Grappig . Krijg ook de aanbieding binnen. 795 euro. Twijfel toch weer . Miss toch maar doen.;-)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik vond het ook veel geld maar heb het wel gedaan.
Hij gaat nu zo mooi door de versnellingen dat ik het geld al weer vergeten ben.
Meer kracht naar de achterwielen waardoor hij in bochten nu nog mooier spoort.
Almetal dik tevreden....
En zet je handmatig de juiste versnelling klaar met inhalen dan is een D5 gewoon bloedsnel
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Ook de eventueel aanwezige awd wordt geoptimaliseerd.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Die van mij heeft het ook maar had het al toen ik hem kocht. Vergeleken met andere XC70 rijders rijdt de mijne zuinig, mogelijk komt dit ook door de Polestar.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Beste Arnold en Mechanic, kunnen jullie mij uitleggen hoe de verbetering in het T8 blok zich zal uiten? Ik heb een wat zitten surfen op de Volvo/polestar site maar het blijven vrij algemene termen. Betere schakelmomenten, sneller de bocht door etecetcetc..

Wat is het bv het verschil tussen power en de polestar upgrade? Ik rij zelf overigens zelden in die modus.

Ik vind mijn T8 qua snelheid prima. Wat ik minder mooi vind is dat bij het rustig optrekken de overschakeling van elektromotor naar brandstof, dit in een vrij lage versnelling gaat. Lees ,je hoort de motor best toeren maken . Voor mijn gevoel zou het een versnelling hoger mogen.
Ik ben een vrij rustige rijder dus wat rustiger schakelen zou ik wat prettiger vinden. Maar goed, miss moet ik dan juist niet die upgrade doen
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb met 3 auto's ervaring met de Polestar upgrade. Bij de laatste twee (D6 en T8) zat het er al op toen ik de auto kocht, dus is voor mij lastig te vergelijken met zonder. Met de XC90 D5 waren voor mij de grootste verschillen dat bij gasgeven de versnelling veel meer lineair ging (in een rechte lijn in plaats van trapsgewijs bij elke schakeling naar een hogere versnelling), de bak veel alerter was met schakelen (de bekende 2 seconden geen reactie na gasgeven was weg) de bak eerder opschakelde en je dus veel meer op koppel kon rijden in plaats van op toeren. De auto ging er gewoon nog prettiger en relaxter van rijden. DB200 schrijft dat mogelijk door Polestar zijn auto zuiniger rijdt, ik denk dat ook want met de D5 reed ik 1:14 (daarvoor was het 1:12) na een bakspoeling en Polestar upgrade. Ook ik ben een rustige rijder dus :-).
Polestar is geen power upgrade maar een driveability upgrade die in elke rijmodus werkt (dus niet alleen maar in de Power stand die daarna dus Polestar modus heet). Oh ja en je mag natuurlijk een mooie badge achterop plakken :-).
Je bent anders van harte welkom om mijn T8 met Polestar te komen proberen voor het vergelijk.... (woon in de Flevopolder).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Beste Gouwe, dank voor de info! Dat de upgrade doorwerkt in iedere modus wist ik ook niet. Ik dacht dat het alleen een puur te selecteren modus was.
Dat is dan wel erg handig.
Eigenlijk rij ik hoofdzakelijk in hybrid en pure ( dorpse ritjes).
Ik heb net nog zitten bladeren op de polestar site. Snelle respons van het gas, lagere versnelling in bochten en meer vermogen op de achteras.
Ik ga zo even bellen naar dealer voor nog wat meer info.
Dank voor je proefrit aanbieding! Ik ben alleen gisteren met 2 broedsels door de coronastraat gegaan dus lijkt mij verstandig om maar weg te blijven;-) ....bizarre tijden.
Groet Trim
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Polestar upgrade is hoe de Volvo's standaard door de fabriek zouden moeten worden afgeleverd. Zeker bij een automaat, de GT8 is heel veel prettiger dan de GT6 maar haalt het niet bij de bakken van BMW en Mercedes, met P* is het verschil kleiner en komt Volvo beter mee
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

NielsPHEV schreef: 16.10.2020 - 12:02 Polestar upgrade is hoe de Volvo's standaard door de fabriek zouden moeten worden afgeleverd.
Precies mijn idee.
Ik zou er niet vrolijk van worden dat wanneer ik voor >40 K aan auto aanschaf, ik achteraf nog een investering mag doen om het beter/ mooier te laten schakelen.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik heb het destijds mijn D6 die Polestar upgrade gegeven. Ik merkte practisch gezien eigenlijk geen verschil. Beweringen als "hij gaat mooier door de versnellingen heen". Tja. Het lijkt mij vooral heel subjectief.

Ik vind het achteraf zonde van het geld (niet dat ik er wakker van lig) en zal het ook niet voor mijn huidige T5 bestellen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Net met de dealer aan de telefoon gezeten. Voor een rustige rijder ( zoals ik) raden zij het af. Dwz, je haalt er niet uit wat er in zit want dat zoek je namelijk niet ! Hahahaha
Maar alle gekheid op een stokje. De auto is meer alert en zal bv in een bocht langer op hogere toeren blijven om zonodig snel weg te kunnen spuiten.
Ik denk dat ik het bedrag maar reserveer als bijdrage voor nieuwe velgen!😉
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja en toch ben ik het daar niet mee eens...
Daar waar mijn D5 eerder toeren maakte om snelheid te genereren schakelt hij nu onder de 2000rpm mooi op en trekt op koppel naar de max snelheid toe.
Pas als ik daar om vraag maakt hij toeren en gaat op pk naar de max snelheid.
ik zou het er direct weer voor over hebben en heb juist die nieuwe winterset gelaten voor wat het is en ga gewoon met de 18" set verder.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Misschien dat het bij een diesel of benzine net wat meer merkbaar is? In het geval van een hybride vind ik het lastig in te schatten. Ik rij dus of in hybride of pure en probeer door te spelen met het gaspedaal de overgang naar benzine (met optrekken) op een mooi moment te krijgen... tenzij je natuurlijk flink wil optrekken. Ik zou het jammer vinden als je in hybride modus, na de update,sneller uit de elektrozone komt.lijkt mij onrustiger. Op de snelweg vind ik de schakeling tussen elektro en motor super. Heb je nauwelijks door. Bij stevig optrekken ben ik er niet echt kapot van.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik vind het ook wel een apart advies van de dealer. Polestar maakt m.i. de auto juist rustiger/relaxter in plaats van hitsiger. En als het dan snel moet reageert alles gewoon veel alerter. Overigens gebruik ik bij de T8 maar 2 rijstanden: Pure en hold. Pure hoofdzakelijk binnen de bebouwde kom, daarbuiten hold, dus volledig op benzine. Gemiddeld verbruik van 12K km bijna 1:18 nu. Zo hoef je niet zo met je voetje te spelen om te voorkomen dat hij van elektrisch naar benzine gaat v.v. Overigens heeft de Polestar upgrade m.i. geen impact op waar dat punt ligt. Maar goed als je twijfelt, niet doen. Zonde van je geld dan.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Beste Gouwe, altijd leuk dat soort tips. Pure en hold. Is ook wat voor te zeggen. Jammer dat ik met 2 Corona suspects zit anders was ik graag even bij je langs gereden.
Dat werkt het beste.
Groet Trim
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Knoop doorgehakt. Ga het toch eens proberen. Tot op heden geen ervaring mee gehad en ben eigenlijk erg benieuwd.
Zal mijn ervaringen tzt delen.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

trim schreef: 16.10.2020 - 21:01 Knoop doorgehakt.
Heel goed. Gezien de vele positieve ervaringen hier op het forum met Polestar, zou het mij verbazen als het je tegenvalt. We horen graag jouw ervaringen, positief dan wel negatief.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”