Van V70 D5 Summum naar XC90 T8 Inscription

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Hallo allemaal,

Volgens mij heb ik me hier al eens voorgesteld maar door aankoop van een andere Volvo (what else...) ben ik hier terecht gekomen.

Tot voor kort reed ik een fraaie V70 D5, elke riy zat ik te genieten. Maar ja, na een blik in de schatkist toch maar eens verder kijken en op een hele mooie XC90 T8 van eind 2015 gestuit die ik niet kon weerstaan.
Fraaie Inscription uitvoering met veel extra's. Mooie donkerblauwe kleur met blond lederen interieur.

Wat een auto...de V70 vond ik altijd al een topauto maar deze is wel het kwadraat. Wat een luxe en comfort. Mooi stille motor en als je elektrisch rijdt is het helemaal rustig in de auto.

Inmiddels driftig de handleidingen aan het doorspitten en alles uitproberen maar ik heb zeker nog niet alles gezien en ontdekt. Komt wel.

Wel zou ik de ervaringsdeskundigen alvast een vraag willen stellen, aan mijn sleutelbos hing een module waarvan ik niet kan ontdekken wat het is. Kan iemand van jullie me vertellen wat dit is?
Het beestje is 5,5 cm lang en 2,5 cm breed.
Ben benieuwd!

groet, Frits
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Veel plezier met de nieuwe auto!

Deze sleutel is waterdicht, handig in combinatie met Watersport.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gefeliciteerd met de T8. Inderdaad een top auto! Sleutel is inderdaad zoals Arnold al aangeeft een key tag.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Kijk, daar zie je weer de waarde van een goed forum, het antwoord komt snel en volledig.
Bedankt!

En ik zal mijn nickname, foto en onderschrift moeten veranderen natuurlijk :)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mooie upgrade hoor, gefeliciteerd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26992
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een hele leuke vervanger van de V70.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

lint schreef: 28.12.2020 - 22:24 Dat is een hele leuke vervanger van de V70.
Dankjewel allemaal. En hoe blij ik ook ben met de XC90, ik zal de V70 toch wel een beetje missen. Heb er bijna 7 jaar probleemloos en met veel plezier in gereden, iedere rit weer. Zeker ook met de sleurhut erachter.
Maar eerlijk is eerlijk, de XC90 is de overtreffende trap qua ruimte, luxe en comfort. Het sleuren van de sleepkeuken moet ik nog gaan ervaren maar ik denk dat ik hiervoor de Power modus het beste kan gebruiken en dan is 640 Nm natuurlijk uiterst ruim bemeten!

Ik ben nu bezig om het 'instructieboekje' in gedeeltes te gaan lezen, heeft meer weg van een encyclopedie.
Het is niet allemaal hosanna, ik mis bijvoorbeeld de ruimte van de V70 onder de achterbak. Als je de klep omhoog deed was daar veel ruimte en mooie vakjes om heel veel gereedschap, vloeistoffen, spanbanden etc. mee te nemen. Die ruimte is er bij de XC90 T8 niet. Snap ik want daar liggen de elektromotor en de accu's.
Daarom zoek ik nog naar een nette oplossing (koffer) om toch het nodige netjes te kunnen meenemen. Hoe hebben jullie dat opgelost?

groet, Frits
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bij mij zit er een klein vak onder de bodem. Daar ligt wat klein grut zoals kentekenplaat aanhanger en 230V laadkabel. Verder heb ik de Mennekes laadkabel gewoon in de tas achterin en that's it. Vloeistoffen, gereedschap en spanbanden liggen gewoon in de garage, die pak ik wel als ik ze nodig heb..
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Enige Grote nadeel aan de auto is klein ; de brandstoftank . Met de sleurhut erachter 250-300km ?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gelukkig hebben we dan vakantie en is het verstandig om elke 250 km even een pauze in te lassen :-). Maar eens, 45 liter houdt dan niet over.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

redracer schreef: 29.12.2020 - 18:10 Enige Grote nadeel aan de auto is klein ; de brandstoftank . Met de sleurhut erachter 250-300km ?
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Onze sleurhut weegt geladen rond de 1600 kg.
En ik heb de elektrische trekhaak af fabriek, dan zou TSA moeten werken lees ik op dit forum.
Hoe kun je trouwens zien welke opties zijn gemonteerd/actief?
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Dannyk
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 05.07.2014 - 13:27

Ik ben deze zomer met een aanhanger met oldtimer erin naar Italië geweest. De aanhanger woog 600kg en de oldtimer zo’n 1.000kg, in totaal derhalve 1.600kg, net als jouw caravan. (De aanhanger was redelijk gestroomlijnd, caravans doorgaans niet zo, dacht ik ...)

Gemiddeld zo’n 13L/100km gereden. De tankinhoud van de T8 is 50 liter, maar ervan uitgaande dat je hem nooit helemaal leegrijdt, zou je toch zeker 300 a 350km moeten kunnen rijden zonder te stoppen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Dannyk schreef: 29.12.2020 - 22:52 Ik ben deze zomer met een aanhanger met oldtimer erin naar Italië geweest. De aanhanger woog 600kg en de oldtimer zo’n 1.000kg, in totaal derhalve 1.600kg, net als jouw caravan. (De aanhanger was redelijk gestroomlijnd, caravans doorgaans niet zo, dacht ik ...)

Gemiddeld zo’n 13L/100km gereden. De tankinhoud van de T8 is 50 liter, maar ervan uitgaande dat je hem nooit helemaal leegrijdt, zou je toch zeker 300 a 350km moeten kunnen rijden zonder te stoppen.
Oke, dat klinkt goed. En welke rijmodus is dan handig? Power voor stadsverkeer/ vaak optrekken en Save voor lange stukken snelweg? Ik moet het allemaal nog ontdekken ;-)

En leuk een oldtimer, wat voor een?
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Dannyk
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 05.07.2014 - 13:27

We hebben de hele rit in hybrid mode gereden, ging prima. Oldtimertje was een Porsche 356 uit 1955 waarmee we de Nuvolari Rallye hebben gereden.
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Dannyk schreef: 29.12.2020 - 23:29 We hebben de hele rit in hybrid mode gereden, ging prima. Oldtimertje was een Porsche 356 uit 1955 waarmee we de Nuvolari Rallye hebben gereden.
Gaaf! Ik zou de Mille Miglia wel eens willen zien...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dannyk schreef: 29.12.2020 - 22:52 ..... De tankinhoud van de T8 is 50 liter......
Check, 50 liter inderdaad (en geen 45).
Mooie trailer trouwens. Mijn zwager heeft ook zoiets regelmatig achter zijn auto hangen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dannyk schreef: 29.12.2020 - 23:29 We hebben de hele rit in hybrid mode gereden, ging prima.
Heb je het toerental ook in de gaten gehouden? Mijn ervaring met een tenttrailer van 750 kg aan de haak is dat ik zelf toch regelmatig even een tandje heb teruggeschakeld om hem boven de 2500rpm te houden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Mooie upgrade Frits!
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

RoaldH schreef: 30.12.2020 - 21:10 Mooie upgrade Frits!
Zeker, ik kijk mijn ogen uit met al dat fraais.

Ik heb net de hele gebruiksaanwijzing van zo'n 600 pagina's doorgespit maar er blijven toch nog wat vragen over die ik niet beantwoord zie, daarom maak ik heel graag gebruik van de ervaringen van de forumleden die de XC90 T8 al beter kennen.

Er zat een Mennekes laadkabel voor een laadpaal bij, direct een laadkabel aangeschaft bij de lokale Volvo dealer voor laden met 230 V normaal stopkontakt.
Deze is eigen merk Volvo, Mode 2 type 2 connector. Regelt zelf de stroomsterkte tot 10A.
Zonder eigenwijs te willen zijn :-D , ik begrijp niet goed waarom absoluut wordt ontraden om een verlengkabel te gebruiken i.v.m. de hoge stroomsterkte. Voor een gewoon verlengkabeltje snap ik het maar als je een kabelhaspel met voldoende capaciteit en helemaal afgerold gebruikt dan zou dat toch moeten kunnen? Of heb ik iets gemist?

Als ik de auto start dan gaat standaard de stoelverwarming en stuurwielverwarming aan. Ik heb dat uitgezet via de instellingen (klimaat) maar komt toch telkens weer terug. Er staat nog wel een profiel van de vorige berijder in, misschien staat dit daar zo ingesteld. Ik heb trouwens ook nog geen goede manier gevonden om de profielen te bewerken. Maar dat wordt een leuke puzzel als ik wat meer tijd heb.

Toen ik de auto net had schoof de stoel bij instappen telkens naar achteren en onderen, volgens mij die in- en uitstap optie Easy Entry en Exit. Ik wilde deze uitzetten, volgens de handleiding zit dit bij My Car > Stoelen maar die staat er bij mij niet op. Enfin, hij heeft de moed opgegeven want alles blijft staan, ik vermoed op basis van het profiel dat actief is.

Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen alhier m.b.t. het gebruik van de rijmodi, zowel solo als met een flinke caravan. Natuurlijk kun je altijd voor Hybrid kiezen maar ik zou graag stroom willen sparen op de snelweg voor gebruik later (zeker met de caravan) voor tussentijdse elektrische ondersteuning bij het wegrijden uit stilstand zonder continu te moeten switchen tussen de verschillende modi.

Tot slot - voorlopig - zoek ik nog naar een manier om zelf meer gegevens van de auto in te kunnen zien, ik heb een Volvo id aangemaakt maar daar kom ik niet verder mee. Is er meer zelf in te zien zoals geïnstalleerde opties, upgrades via Volvo voor het oplossen van softwareproblemen e.d.?

Ben benieuwd, ik leer graag van de ervaringsdeskundigen maar ga uiteraard ook zelf nog op onderzoek uit. Kan me vervelender dingen bedenken :-)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou inderdaad beginnen met het profiel te wissen van de vorige berijder. Swipe naar beneden en rechtsboven zie je dan profiel(en). Zorg er bij het maken van een profiel of een geheugen stand van de stoelen/spiegels voor dat je sleutel dat in het bakje ligt voor de versnellingspook anders kun je niets opslaan.
Anders even kijken naar systeem / instellingen.

Easy entry/exit zit volgens mij alleen in de stand van de luchtvering?

Rijmodi gebruik alhier: ik heb in mijn profiel / persoonlijke rijmodus opgeslagen dat hij altijd start op Pure. Die moet ik telkens na het starten dus handmatig selecteren. Afhankelijk van de rit schakel ik dan handmatig over naar hold en indien nodig weer terug.
Ik gebruik de hybrid modus werkelijk helemaal nooit omdat die geen rekening houdt met de rit, of ik wel of niet kan laden op de plaats van bestemming etc.
Het is dus niet anders. Gemiddeld scoor ik zo nu 1:18 (huidig verbruik over 600 km 4,7 liter volgens BC).

Met de vouwwagen (tenttrailer van 750kg) er achter is het verbruik richting de Alpen 1:12 gemiddeld. Ik zou zeker bergop er voor zorgen dat je minimaal 2500 toeren hebt. Weet niet of de bak dat zelf doet, maar heb afgelopen vakantie een aantal keren zelf terug geschakeld (met die onzinnige flippers die ik heb).

Voor de exacte specificatie van je auto kun je toch gewoon even naar de dealer rijden? In mijn geval draaiden de alles gewoon kosteloos uit en kwam ik er achter dat je major update nog niet was doorgevoerd door de vorige dealer (beetje jammer want die update was al een paar jaar oud toen).

Veel plezier met je inlezen.

Gisteren de hele auto van binnen gereinigd inclusief het leer weer behandeld. Wat geeft dat een voldoening!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”