XC90 T8 schok bij inschakelen D en bonken ophanging

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
jkatier
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.01.2014 - 18:01

Afgelopen maand een erg mooie XC90 T8 gekocht (MY 2017) met luchtvering en heb twee vragen aan de ervaringsdeskundigen op dit forum:

* Op klinkerweggetjes, gereden met lage snelheid bonkte de auto flink in het vooronder. De garage heeft twee nieuwe draagarmen geplaatst en het is een stuk minder geworden.
Het valt me op dat bij warm weer het geluid nauwelijks hoorbaar maar dat bij koud weer het geluid wel aanwezig is. Iemand ervaring hiermee of een suggestie om het te verhelpen?


* Wanneer ik de auto 's morgens start (hybrid--mode) en de versnelling naar N of D zet is er een schok voelbaar en een 'klak' hoorbaar. Is dit normaal?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gefeliciteerd met de T8. Heerlijke auto weet ik uit ervaring. Het klapperende geluid wat je nog hoort zou veroorzaakt kunnen worden door de luchtvering. Dit schijnt bij de ene auto meer voor te komen dan bij de andere en vervangen van de luchtvering is zoals ik van mijn dealer vernomen heb een dure aangelegenheid en het kan daarna alsnog terug komen. Vooralsnog vind ik het lichte klapperen acceptabel afgezet tegen de kosten en het feit dat het na vervanging mogelijk nog niet definitief is opgelost. Ik hoor het klapperen alleen op klinkerwegen en tot een snelheid van +/- 35km/uur . Het klapperen wordt verder ook niet erger en de werking schijnt er niet minder van te zijn.
De klak in de bak bij schakelen is normaal. Een voelbare schok van N naar D of D via N naar R niet. Ik weet niet hoeveel km je auto al heeft gereden, maar mijn advies is om je automaat te laten spoelen en met nieuwe olie te laten afvullen. Gery Slot van Powerflush, TPR Powerflush of Volservice zijn goede adressen. Kosten ongeveer 350 euro en het is het behoud van je bak. Ik heb het zelf ook preventief laten doen en de mijne schakelt met 190K op de teller helemaal top.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

jkatier schreef: 21.04.2021 - 13:36 * Op klinkerweggetjes, gereden met lage snelheid bonkte de auto flink in het vooronder. De garage heeft twee nieuwe draagarmen geplaatst en het is een stuk minder geworden.
Het valt me op dat bij warm weer het geluid nauwelijks hoorbaar maar dat bij koud weer het geluid wel aanwezig is. Iemand ervaring hiermee of een suggestie om het te verhelpen?

* Wanneer ik de auto 's morgens start (hybrid--mode) en de versnelling naar N of D zet is er een schok voelbaar en een 'klak' hoorbaar. Is dit normaal?
Gefeliciteerd met je aanschaf, heel fijne auto.
Ik heb de mijne ook pas sinds een paar maanden en had ook dat geklapper. In mijn geval waren het de stuurkogels, die zijn onder garantie vervangen en het gerammel is weg.
En zoals Gouwe al aangeeft, laat je bak spoelen (flushen), absoluut een aanrader. Gery is dè specialist maar ook Volvoservice , TPR of MMSS (allemaal sponsoren) zijn kundig genoeg
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Pierke Smulders
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 31.10.2019 - 18:17

Hier ook dezelfde ervaring. Bij mij zijn de schokdempers onder garantie vervangen, dit heeft het probleem verholpen. Ik heb er verder de ballen verstand van...
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Schokdempers is iets anders dan luchtvering :-), dus is niet hetzelfde probleem/oplossing.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Pierke Smulders
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 31.10.2019 - 18:17

Weer wat geleerd 😅. Het zorgde er wel voor dat het geklapper / gerammel over was...
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik hoor niks van geklapper maar wel als ik hard een hoge drempel afrijdt. Dan hoor ik rechtsvoor een geringe kloenk. De auto heeft nog Select garantie maar ik weet niet of slijtage delen (zoals rubbers van wielophanging daar onder vallen. Mijn ervaring uit het verleden zegt van niet (al was dat wel bij een Renault....).
Voordat de garantie verlopen is, ga ik toch maar informeren.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Vragen kost inderdaad niets.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
jkatier
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 18.01.2014 - 18:01

Dank voor alle reacties!
De vering/ophanging wordt binnenkort opnieuw bekeken door de garage.

Vwb het inschakelen bij eerste start 's morgens naar N of D; wanneer ik de rem goed intrap is er geen schok voelbaar. Misschien lag het daar aan, scheelt weer 😎
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”