Automaat en caravan

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
Bart53
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 24.05.2021 - 16:11
Locatie: Noord Brabant

Nu een XC90 T5 2019 in bezit.
Dit is mijn eerste automaat in personenauto.
Caravan weegt 1900 kg geladen.
Hiervoor een diesel gehad met handbak en 156 pk en een koppel van 380
Mijn vraag is of tijdens het rijden in D kan blijven of dat ik bij hellingen handmatig moet schakelen om meer toeren to maken?
Ik las op een ander forum minimal 2900 toeren bij hellingen.
Bij normaal gebruik gebruik ik de stand comfort of moet ik nu ook een andere rijstand instellen?
Bij de laatste rit zag ik wel dat caravan in stand 7 stond bij 1700 toeren toen ik naar hand bediening ging.
Wat is ideale toerental?
Ik ben van een generatie dat ik graag de motor toeren hoor maken.

Gr Bart
Volvo XC 90 T5 inscription 2019
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik rijd nooit met een caravan, dus geen praktijkervaring mee.

Maar weet wel dat je het beste de handbediening kunt pakken en idd lekker in toeren blijven bij het rijden in de bergen.

Zo blijft de koeling en oliedruk optimaal. Uiteraard remmend op de motor rook je je remblokken ook niet op.
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

lekker zelf gaan schakelen. Genoeg toeren maken om alles te blijven koelen.
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Houdt 'em op toeren....2500 voor een benzinemotor, ook al vind je dat je motor sterk genoeg is om onder de 2000 te blijven.
Voor je automaatkoeling !
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19426
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In principe schakelt de moderne automaat in je XC90 ver genoeg terug om zonder problemen je caravan te trekken. Maar wel geldt dat het "nieuwe rijden" niet van toepssing is. Altijd teninste 2000 toeren houden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

En als je op locatie bent de auto enkele minuten aan laten om af te koelen. Voor de grap zou je eens op www.caravantrekker.nl kunnen zoeken wat de (on)mogelijkheden zijn van je combinatie.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

V480-S60 schreef: 26.06.2021 - 17:52 In principe schakelt de moderne automaat in je XC90 ver genoeg terug om zonder problemen je caravan te trekken. Maar wel geldt dat het "nieuwe rijden" niet van toepssing is. Altijd teninste 2000 toeren houden.
Is dat zo? Volgens mij schakelt de automaat echt niet anders als er een flinke caravan achter hangt.
Zelf zet ik het pookje op de B stand en schakel dan terug. Maar opschakelen (b.v. vanuit stilstand) gaat niet handmatig, dan moet ik volgens mij eerst weer terug naar 'D'. Of zie ik iets over het hoofd?
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Mijn ervaring met de GT8 in mijn V70 is dat de bak wel terdege rekening houdt met de caravan, schakelt merkbaar later op en eerder terug. De eerster keren was ik er huiverig voor omdat ik tot dan ervaring had met de GT5 welke je wel handmatig moet corrigeren, maar dit heb ik bij de GT8 nog niet hoeven doen.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Het schijnt dat ik iets heb met caravans en het rijden met die dingen. 1900KG is natuurlijk best serieus. Voor de XC 90 met een hoger eigen gewicht is dat goed te doen. Neemt niet weg het is wel 1900KG achter de auto.
Ieder heeft zo zijn eigen bevindingen en een ieder heeft zijn eigen redenenen om iets wel of niet te doen. Mij betoog is op ratio en op ervaring en ik zou zeggen doe er mee wat je denkt dat je moet doen.

Je schrijft dat je uit de generatie van de hogere toerentallen bent. TOP! hoe meer toeren hoe harder de olie en waterpompen moeten draaien hoe sneller de vloeistoffen door het blok stromen. Hou dat zo. Mijn V90 D4 had een Polestar optimalisatie. Voordeel daarvan was dat de parameters vd bak en de turbodruk aangepast werden. Daardoor pakte deze auto het allemaal wat smoother op. Bovendien in de drivemode kon ik hem op de Polestar zetten en ging het stationair toerental iets omhoog. Daardoor kreeg je de combinatie net even wat fraaier van de plek.
Je zal in best in de D wat kunnen rijden. Maar zodra je op de Autobahn in Deutschland bent zet hem dan op handmatig en net even een versnelling lager dan je gewend bent. De 6 is een heerlijke versnelling. Moet je wat versnellen tikkie terug naar 5 gas erop en hij gaat. Daarna weer naar 6. Lange vals platte klimmen doe je dan ook in 5 of zelfs 4. Denk aan je snelheid! Mijn advies om die in die situaties niet te hoog te houden dus ca 80/85-90/95 bergop rijden. Mooi hoger toerental houden. En zoals je naar boven rijdt ga je ook naar beneden rijden. In 4 omhoog in 4 of wellicht 3 naar beneden. Op de bergpassen in de Alpen dito. Zorg er wel voor dat de 1900 KG de auto niet teveel opdrukken. Dan loopt je rem vd caravan continue aan en ben je verder van huis. Mijn advies is daarom ook geef en neem op de passen de ruimte voor je. Na de hairpin laat je de combinatie in 2 of 3 mooi lopen en zorg dat de combinatie gestrekt blijft. (Geen oplooprem ingedrukt) dan bij een bocht/Hairpin heel actief en kortstondig hard remmen. Na de bocht ruimte nemen en de combinatie uit de oplooprem laten rollen zelfde wijze naar de volgende bocht/hairpin. Zo hebben de remmen vd caravan de tijd om enigszins door de rijwind af te kunnen koelen.....

Concreet; Rij de automaat net zo als je met een handbak zou doen. En persoonlijk ben ik een voorstander van een lagere versnelling. Dus max in 6.
Veel plezier en mooie vakantie gewenst.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Bart53
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 24.05.2021 - 16:11
Locatie: Noord Brabant

Zou rijden in andere modus dan comfort nog iets uitmaken?
Ik lees ook veel over Polestar tuning , zal dat nog schelen met rijden met caravan?
Automaat heeft 8 versnellingen kan ik dan zonder problemen urenlang in 5 of 6 rijden?
Alvast iedereen bedankt voor het meedenken
Volvo XC 90 T5 inscription 2019
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Bart53 schreef: 28.06.2021 - 11:46 Zou rijden in andere modus dan comfort nog iets uitmaken?
Ik lees ook veel over Polestar tuning , zal dat nog schelen met rijden met caravan?
Automaat heeft 8 versnellingen kan ik dan zonder problemen urenlang in 5 of 6 rijden?
Alvast iedereen bedankt voor het meedenken
Antwoorden;
Vraag 1;
Ja ik vindt van wel. Het stationair toerental wordt iets omhoog geschroefd. Check zelf maar eens bij jouw auto wat de drivemodus doet. Ik ben daar wel fan van. Combinatie pakt daardoor vanuit stilstand net ff sneller en fraaier op.
Vraag 2;
Ja, de Turbodruk wordt iets opgeschroefd. Daardoor een paar PK/NM meer. Check bij jouw dealer wat de meerwaardes zijn.
Vraag 3;
Zonder enig probleem kan dat. No Worries. Auto heeft een last te trekken en zoals ik al schreef in combinatie met de snelheid en de last erachter is een lagere versnelling plezieriger dus meer toeren dus minder slijtage. (1 is laag, 8 is hoog)
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Bart53
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 24.05.2021 - 16:11
Locatie: Noord Brabant

Nu de eerste grote rit gereden met caravan en veel de hand bediening gebruikt.
Na eerdere adviezen veel in 6 gereden rond de 2100/2200 toeren en als er geklommen moest worden terug naar 5 of 4 met 2500 / 2600 toeren of hoger.
Dat vindt ik de T5 sterk genoeg als ik zie met welke snelheid ik omhoog ga met caravan van 1850 kg.
Maar als ik dit vertel aan een eigenaar van een bmw x5 6 cilinder diesel begrijpt hij niet dat ik de hand schakeling gebruik.
Hij gebruikt de hand bediening zelden bij caravan van 1500 kg.
Voor de Volvo had ik een Mitsubishi outlander diesel die mocht ook 2000 kg trekken maar achter de Volvo Xc 90 hangt de caravan veel stabieler.
Volvo XC 90 T5 inscription 2019
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19426
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Tja, verschil tussen diesel en benzine.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”