Bestuurdersdisplay

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

Op Youtube videos over de XC90 T8 zie ik meestal op het bestuurdersdisplay twee 'ronde wijzerplaten' met in het midden de navigatie, ofwel de twee ronde wijzerplaten met een zwart vlak in het midden. Alsof dat de enige 2 instellingen zijn voor dat display...

Hoe 'flexibel' is het bestuurdersdisplay qua instellingen en weergave ? Bij Mercedes en BMW, bijvoorbeeld, kan je daar blijkbaar alle kanten mee uit.
Heb de online handleiding gezocht maar daar staat ook weinig in vermeld. Toen we de wagen gingen bestellen bij de dealer hebben we daar eigenlijk niet aan gedacht.

Iemand die me iets meer kan vertellen of waar ik dat effectief kan vinden ?
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1320
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Het is niet flexibel. Je kunt in AAOS inderdaad kiezen voor de navigatie, of voor niets.
Op dit moment kun je ook alleen de kaart van Google Maps zien, als je Waze of een andere navigatie app gebruikt blijft het scherm zwart.
Er schijnt wel een update te komen voor Apple Carplay, waardoor je ook Apple maps in je bstuurdersdisplay te zien krijgt.

In dit filmpje is het scherm goed te zien:
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

Man, man, man...
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1320
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Ach, het klinkt erger dan het is hoor. Ik had ook verwacht dat ik het echt zou missen, al die mogelijkheden die het oude Sensus wel heeft. Maar dat valt reuze mee. Ik heb altijd Google Maps er tussen staan, en ik vind het eigenlijk wel prima
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

Mja, vind het toch maar flauw en niet Volvo-waardig. Is inderdaad niet 'erg' maar toch wel een frustratiepunt alweer.
Eerst de onzekerheid of onze auto al dan niet met BLIS zou uitgerust zijn (blijkbaar geen probleem voor de S/V/XC90 maar toch ben ik er niet gerust in), dan dit in mijn ogen heel beperkte digitale display, en links en rechts nog wat puntjes...
In alle eerlijkheid : mocht ik de bestelling kunnen annuleren dan zou ik het doen maar dat kan alleen maar als er effectief een 'probleem' is natuurlijk (leveringstermijn niet nageleefd door de dealer, auto niet conform de bestelling, etc.).

Nu, ik zal er inderdaad maar moeten leren mee leven maar een deel van de 'fun' is er voor mij sowieso al af. Als je 100k neertelt voor een auto is 'het went wel' niet aan de orde...
Laatst gewijzigd door Kaneda op 24.04.2023 - 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1552
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Ik weet niet hoe lang jij met een auto doet maar als dit zo'n punt voor je is dan zou ik toch sterk na gaan denken over annuleren. Je moet er toch een aantal jaar tegenaan kijken..
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1320
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Heb je geen goede proefrit gemaakt voor je de auto bestelde?
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

Neen, ik weet het. Stom, stom. De dealer had geen enkele XC90 beschikbaar voor een proefrit, ook niet in andere vestigingen. Bij nader inzien hadden we een dealer moeten zoeken die er wél één had staan... We zagen er geen punt in omdat mijn vriendin al een viertal Volvo's had gehad (laatste was een V40 D4 R-Design) en er enorm over te spreken was (over al haar Volvo's). Voor een nieuwe auto was een PHEV onontbeerlijk (zakelijke aankoop dus fiscaal interessant) en gezien we een gezin van 6 zijn, kwam de XC90 al snel in het vizier omdat het de enige was met 7 zitplaatsen en dus de 2 voorwaarden combineerde. Achter bekeken zouden we wel kunnen zonder 7 zitjes, als het moet...

Nu, annuleren zonder een aantoonbaar probleem kan niet, he. Ik denk niet dat mijn 'frustratiegehalte' kan gelden als reden voor annulatie van de verkoopovereenkomst...
Tenzij je toch kan annuleren zolang je auto nog niet in productie is (levering voorzien voor juni maar dealer heeft nog niets van info), maar dat betwijfel ik sterk.
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1320
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Ik denk dat je je zorgen maakt om niks, want wat denk je precies dat je gaat missen aan het display?
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

Het laatste wat ik eigenlijk verwacht te zien is een kaart recht op het bestuurdersdisplay ; daarvoor verkies ik veruit het centrale display. Nu, dat is persoonlijke voorkeur maar in elk geval zou je toch op z'n minst mogen verwachten dat je wat andere info kan laten zien op het centrale display (trip, gemiddelde verbruik ICE/EV motor, of verschillende displaymodi afhankelijk van de gekozen rijmodus (hybrid, performance, etc., whatever eigenlijk).
Enkel navigatie of gewoon 'niets' ruikt gewoon naar onafgewerkte software. Dat navigatie tot de mogelijkheden behoort voor het bestuurdersdisplay, helemaal mee eens, heb je bij de concurrentie ook, maar het alternatief gewoon een zwart vlak.... Geef toe, dat lijt toch nergens op ?

Is er nu niemand anders die dit ook maar een beetje 'vreemd' vindt ?
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1320
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Ik vind het eerlijk gezegd vreemder dat als dit soort dingen dusdanig belangrijk zijn, je het niet van tevoren uitzoekt laat staan een proefrit maakt.
Je hebt nu getekend voor een dure auto, maar van de voorpret is weinig meer over heb ik het idee.

Nogmaals, ik denk echt dat het wel meevalt. Die kaart heb ik gewoon standaard tussen de klokken staan, en het leidt me geen enkel moment af. Als ik echt ga navigeren en een grote kaar nodig heb zet ik hem pas op het centrale scherm aan. Overigens staan de dagteller, verbruik en rijmodus gewoon in het scherm hoor.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

Ik weet het, had ik moeten checken, maar het is eerlijk gezegd nooit in me opgekomen dat het display zo beperkt zou zijn, toch zeker niet bij een merk als Volvo. Dat is nu juist wat 'vreemd' is, als je vergelijkt met andere merken zoals BMW, Mercedes of Audi. Ook 'niet-premium' merken bieden tal van mogelijkheden met het display. Waarom Volvo dan niet.
Net eens gekeken in de manual er er zijn effectief maar twee displaymodi : navigation en 'calm'. Calm noemen ze het, Lame was beter geweest.

Dus ja, voorpret is inderdaad weg maar er is niets meer aan te doen. Zal maar hopen dat de Volvo-ingenieurs in de toekomst het licht zullen zien en met een software-update soelaas zullen brengen...
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het is een domper, maar een auto is meer dan alleen een display toch?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wat n vreemde koper ben je...
Geen idee wat je gekocht hebt en overal vast commentaar op hebben..
Wordt geen gelukkig huwelijk
Zou gewoon annuleren
Laatst gewijzigd door OGA244 op 24.04.2023 - 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

Gezien ze alles nu in het display verwerken, ga ik niet akkoord met die bewering.
Voor de meeste mensen is een auto een vervoermiddel, maar als autoliefhebber geniet je van het rijden en dus wordt in dit geval dat rijplezier (voor mij persoonlijk, althans) serieus beperkt.
Maar goed, stom stom, eigen schuld, dikke bult...
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1320
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Ik kijk altijd alle youtube filmpjes, lees alle reviews en wil alle details weten voor dat ik iets koop. Hoe groot of klein het ook is, ik wil gewoon weten wat ik koop, of waar ik terecht kom in geval van vakanties.
Jij koopt eerst, en gaat dan pas alles uitzoeken ;)

Maar ik zou gewoon nog eens naar je dealer gaan, en wellicht hebben ze nu wel een demo staan waar je een stukje mee mag rijden. Stap in, ga in die fantastische zetels zitten, geniet van het prachtige geluid uit de audio, geniet nog veel meer van die heerlijke power die een T8 je te bieden heeft, geniet van die heerlijke rust als je elektrisch rijdt. Panoramadak open, zonnetje naar binnen, en dan ga je je echt niet meer druk maken over dat display!
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

Henry82 schreef: 24.04.2023 - 17:01 Ik kijk altijd alle youtube filmpjes, lees alle reviews en wil alle details weten voor dat ik iets koop. Hoe groot of klein het ook is, ik wil gewoon weten wat ik koop, of waar ik terecht kom in geval van vakanties.
Jij koopt eerst, en gaat dan pas alles uitzoeken ;)
Ik heb inderdaad alles bekeken, tientallen YouTube filmpjes bekeken, reviews gelezen, enz. Geen enkele review spendeerde veel aandacht aan het bestuurdersdisplay maar eerder aan het centrale display. Ikzelf stond er zoals reeds gezegd ook niet bij stil dat het bestuurdersdisplay zo beperkt zou kunnen zijn. Ik bedoel, elk merk biedt die mogelijkheden, en dan moet het lukken dat Volvo dit dus niet meer doet.
Henry82 schreef: 24.04.2023 - 17:01 Stap in, ga in die fantastische zetels zitten, geniet van het prachtige geluid uit de audio, geniet nog veel meer van die heerlijke power die een T8 je te bieden heeft, geniet van die heerlijke rust als je elektrisch rijdt.
Er stond er één in de showroom, nog een voorraadmodel B5, dus geen demowagen. Het interieur is inderdaad mooi, de zetels zitten super. Niet aan gedacht om even de knop om te draaien en de displays te bekijken. Hoewel, het zou een verkeerde indruk gegeven hebben want het was nog een model met Sensus software, verouderd tov het Google systeem, maar vreemd genoeg dan weer wél met verschillende instellingen op het bestuurdersdisplay, voor zover ik heb begrepen.
Begrijpe wie begrijpen kan !
Henry82 schreef: 24.04.2023 - 17:01 Panoramadak open, zonnetje naar binnen
Panoramadak was geen gekozen optie, vind ik geen meerwaarde.
Henry82 schreef: 24.04.2023 - 17:01 en dan ga je je echt niet meer druk maken over dat display!
Toch wel, hoor...
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een autoliefhebber kijkt voor de aankoop toch even naar al die zaken die voor hem/haar relevant zijn, dit lijkt nu gewoon een ondoordachte impuls aankoop te zijn..
Je zegt het gelukkig zelf al, stom, stom, stom...
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kaneda schreef: 24.04.2023 - 16:52 Gezien ze alles nu in het display verwerken, ga ik niet akkoord met die bewering.
Voor de meeste mensen is een auto een vervoermiddel, maar als autoliefhebber geniet je van het rijden en dus wordt in dit geval dat rijplezier (voor mij persoonlijk, althans) serieus beperkt.
Maar goed, stom stom, eigen schuld, dikke bult...
Rijplezier is voor mij niet het infotainment van een auto.
Hoe rijd het, what voor beleving geeft het interieur, dat soort zaken.

Dat het scherm wat leuke gadgets heeft is mooi meegenomen.
Maargoed, ik ben zo'n ouderwetse klokkenwinkel gewend met mechanisch aangedreven tellers.
Daar heb ik persoonlijk meer mee en kan ik me dus ook niet druk maken over zo'n scherm.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Kaneda
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 21.06.2022 - 16:09
Locatie: Bovekerke - België

OGA244 schreef: 24.04.2023 - 17:12 Een autoliefhebber kijkt voor de aankoop toch even naar al die zaken die voor hem/haar relevant zijn, dit lijkt nu gewoon een ondoordachte impuls aankoop te zijn..
Je zegt het gelukkig zelf al, stom, stom, stom...
Was geen impulsaankoop, maar je hebt ergens een punt, en het is mij eigen domme fout. Maar je verwacht bij zo'n auto gewoon dat het erop zit, het hoort er gewoon op.
In elk geval, in 'Calm' modus zal ik dus nooit rijden, om gek van te worden...
Ze hadden op z'n minst toch wel schermvullende 'wijzerplaten' kunnen aanbieden ipv gewoon een zwart display...
Gesloten

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”