Beste Allen,
In een eerder topic ben ik opzoek gegaan naar een 1e gen xc90, helaas is deze zoektocht nog niet erg succesvol. De afgelopen weken kwamen er bij mij ook een aantal 2e generatie xc90 diesels van 2015-18 voorbij. Nu heb ik het al het e.a. gelezen over dat de elektronische betrouwbaarheid het nogal de wensen overlaat, maar is dit ook het geval met de wagens met hogere km-standen? En waar zou je op moeten letten als je bij dergelijke auto's gaat kijken, binnen mijn budget kwam ik een aantal varianten tegen tussen de 200.000 en 340.000km , de vorige generatie XC's reden makkelijk naar de 500.000 km maar doet de 2e generatie dat ook? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of een dergelijke auto de moeite waard zou zijn.
Betrouwbaarheid/aankoopadvies 2e gen XC90's - opgelost
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
De elektronische problemen waaraan jij refereert betrof volgens mij alleen het allereerste modeljaar en dan ook vooral de T8 als ik het goed heb. Die problemen zaten allemaal in de software en zijn inmiddels al lang opgelost. Ik heb zelf een eerste generatie T8 (MY2016) en die is tot nu toe eigenlijk de meest betrouwbare Volvo die ik ooit heb gehad. Maar een paar defecten mee gehad: lekkage via het panodak, een deurslot en de carterventilatie klep. En verder weet ik dat de vorige eigenaar een reparatie aan de luchtvering heeft gehad. Zelf ook de OBC maar dat is een PHEV gerelateerd isssue.
Over de duurzaamheid van een diesel durf ik niet veel te zeggen, wel dat een 2e generatie XC90 zoveel beter rijdt dan een 1e (en dat mijn eerste generatie XC90 D5 mij 10 cent per kilometer aan onderhoud kostte).
Over de duurzaamheid van een diesel durf ik niet veel te zeggen, wel dat een 2e generatie XC90 zoveel beter rijdt dan een 1e (en dat mijn eerste generatie XC90 D5 mij 10 cent per kilometer aan onderhoud kostte).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29
Dat vind ik wel leuk om te lezen, de meeste reacties die ik over de xc's 2e generatie lees zijn veelal negatief maar dat houd op na 2020.Gouwe schreef: ↑31.03.2024 - 09:45 De elektronische problemen waaraan jij refereert betrof volgens mij alleen het allereerste modeljaar en dan ook vooral de T8 als ik het goed heb. Die problemen zaten allemaal in de software en zijn inmiddels al lang opgelost. Ik heb zelf een eerste generatie T8 (MY2016) en die is tot nu toe eigenlijk de meest betrouwbare Volvo die ik ooit heb gehad. Maar een paar defecten mee gehad: lekkage via het panodak, een deurslot en de carterventilatie klep. En verder weet ik dat de vorige eigenaar een reparatie aan de luchtvering heeft gehad. Zelf ook de OBC maar dat is een PHEV gerelateerd isssue.
Over de duurzaamheid van een diesel durf ik niet veel te zeggen, wel dat een 2e generatie XC90 zoveel beter rijdt dan een 1e (en dat mijn eerste generatie XC90 D5 mij 10 cent per kilometer aan onderhoud kostte).
Ik zag deze 2 staan welke misschien een alternatief voor mijn zoektocht zouden kunnen zijn.
Volvo XC90 2.0 D5 165KW Geartronic AWD 7-ST 2016 Grijs
€ 22.500,00
https://link.marktplaats.nl/m2090955416 ... ialbuttons
Of deze
https://link.marktplaats.nl/m2088213079 ... ialbuttons
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Tja eerste reactie is dat er 120K in kilometers tussen zit maar de prijs gelijk......
Iets duurder: https://www.muddekok.nl/aanbod/volvo/vo ... er-nj998z/
Je leest op internet doorgaans alleen de negatieve verhalen en dat kan een vertekend beeld geven.
Iets duurder: https://www.muddekok.nl/aanbod/volvo/vo ... er-nj998z/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 30.09.2022 - 09:51
- Locatie: Katwijk
1,5 jaar geleden een XC90 T8 gekocht van bouwjaar 2017 (MY 2018) met 122K op de teller. Tot nu toe geen enkel probleem mee gehad, rijd als een zonnetje!
Voorheen Volvo S40 en S80, later Nissan XTrail en nu weer Volvo XC90 T8
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29
Vandaag heb ik een bezoekje gebracht aan deze XC90 d5 uit 2015 . Wat een geweldige auto, wie kan mij vertellen of dit een wijze keuze is? Of zaken die ik in overweging moet nemen.
https://link.marktplaats.nl/m2102004393 ... ialbuttons
-Hij is compleet dealer onderhouden , laatste beurt 1000km terug
-Word verkocht voor €600 extra voor 6 maanden garantie op motor en bak
-1 b&W speaker in de bestuurders deur lijkt stuk, maar word nagekeken en of gerepareerd
-230.000km gereden
- mag nog een aankoop keuring doen( verstandig?)
https://link.marktplaats.nl/m2102004393 ... ialbuttons
-Hij is compleet dealer onderhouden , laatste beurt 1000km terug
-Word verkocht voor €600 extra voor 6 maanden garantie op motor en bak
-1 b&W speaker in de bestuurders deur lijkt stuk, maar word nagekeken en of gerepareerd
-230.000km gereden
- mag nog een aankoop keuring doen( verstandig?)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Als je het kunt betalen en de auto is wat je zoekt zou ik gewoon zeggen: doen.
Je kan uiteraard ook nog even de dealer bellen om iets meer info te krijgen over het onderhoud en de bijzonderheden als dat je meer vertrouwen geeft.
Overigens is het zeker geen Inscription uitvoering maar een R-design.
Je kan uiteraard ook nog even de dealer bellen om iets meer info te krijgen over het onderhoud en de bijzonderheden als dat je meer vertrouwen geeft.
Overigens is het zeker geen Inscription uitvoering maar een R-design.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29
Dat klopt, er stond ook in de tekst dat het een 7 persoons uitvoering was en dat klopt ook niet.
Zou het een schade auto geweest kunnen zijn?
Het was echt wel een mooie wagen alleen eigenlijk de kmstand hik ik nog een beetje tegen aan, ga ik niet nog grote verrassing tegen komen?
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
De garantie dat je wel/geen grote verrassingen tegen gaat komen gaat niemand je hier kunnen geven denk ik, al was het alleen maar omdat er weinig vergelijkingsmateriaal is als het gaat om de D5 motor. Kijk ik naar de rest dan is de XC90 van die generatie volgens mijn ervaring heel degelijk gebouwd. Met 8 jaren en 285K heb ik m.u.v. slijtdelen als remmen en wat PIH zaken alles nog origineel aan ophanging (heb wel luchtvering), radiator/condenser, etc. Een zwak punt zijn de sloten van de achterportieren. Ik heb daar al één van vervangen en van het weekend had de andere kant ineens even kuren. Kost toch een 300 euro per deur. Een tweedehands blijft toch altijd een gok en je moet dus geld achter de hand houden om tegenvallers op te kunnen vangen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ding heeft net 1000 km geleden een beurt gehad bij de dealer....
En je hebt schade en schade. Plaatschade zou ik niet wakker van liggen, de auto is 7 jaren geleden naar NL gehaald, zou hier gerepareerd moete zijn en na 7 jaren had je de problemen allang gezien. Tot slot is de BPM niet zoveel lager dat we het hier over een zware schade kunnen hebben, dan was de BPM wel 0 geweest.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Rudyvg
- 4th Gear member
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
- Locatie: Leiden
Is AWD noodzakelijk voor je? Er zijn ook D4 uitvoeringen met FWD die redelijk aantrekkelijk geprijsd zijn. Ik heb zelf hiervoor een D4 gehad. Geholpen met Polestar tuning was die meer dan voldoende vlot en tegelijkertijd relatief zuinig. Geen AWD, maar die heb ik eigenlijk nooit gemist. Bijvoorbeeld: https://www.autotrack.nl/a/volvo-xc90-d ... 1702985435
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
- Rudyvg
- 4th Gear member
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 19.10.2010 - 09:32
- Locatie: Leiden
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29
Zijn er niet zoveel auto's van de D5 gemaakt? Mijn achterdocht van de xc90 komt er meer door omdat je veel slechte reviews leest over de xc90. Maar een slechte review is ook makkelijker te schrijven dan een goede. Ik ben wel voornemens om hem even langs de Volvo te laten gaan om hem toch even volledig te laten nakijken, beter safe than sorry.Gouwe schreef: ↑10.04.2024 - 07:57De garantie dat je wel/geen grote verrassingen tegen gaat komen gaat niemand je hier kunnen geven denk ik, al was het alleen maar omdat er weinig vergelijkingsmateriaal is als het gaat om de D5 motor. Kijk ik naar de rest dan is de XC90 van die generatie volgens mijn ervaring heel degelijk gebouwd. Met 8 jaren en 285K heb ik m.u.v. slijtdelen als remmen en wat PIH zaken alles nog origineel aan ophanging (heb wel luchtvering), radiator/condenser, etc. Een zwak punt zijn de sloten van de achterportieren. Ik heb daar al één van vervangen en van het weekend had de andere kant ineens even kuren. Kost toch een 300 euro per deur. Een tweedehands blijft toch altijd een gok en je moet dus geld achter de hand houden om tegenvallers op te kunnen vangen.
Qua reparatie kosten zijn dit dezelfde kosten die ik ook bij mijn Mercedes C350 (2008) heb gehad en over mijn transporter (2007) maar niet te spreken. Daar heb ik denk ik in 5 jaar voor €6-8.000 aan reparaties gehad ....... Nokken assen, turbo, intercooler, Roetfilter, Parkeersensoren, Luchtmassameter etc.
Trouwens zit er bij de D5 nog een roetfilter of EGR die aandacht behoeven?
De beide voorstellen zijn mooi, alleen toch wel weer iets forser geprijsdRudyvg schreef: ↑10.04.2024 - 09:40 Is AWD noodzakelijk voor je? Er zijn ook D4 uitvoeringen met FWD die redelijk aantrekkelijk geprijsd zijn. Ik heb zelf hiervoor een D4 gehad. Geholpen met Polestar tuning was die meer dan voldoende vlot en tegelijkertijd relatief zuinig. Geen AWD, maar die heb ik eigenlijk nooit gemist. Bijvoorbeeld: https://www.autotrack.nl/a/volvo-xc90-d ... 1702985435
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Wat ik bij jou denk te proeven (no offence) is dat je geen risico wil lopen. Maar dat wordt niet makkelijker als je naar je wensen en budget kijkt. Reden van de slechte reviews geef je zelf al aan. Mensen die gewoon tevreden zijn, die hoor je niet.
Mijn beleving is dat er gewoon niet zo heel veel XC90 met dieselmotor in NL zijn verkocht en dus dat er ook hier op het forum minder mensen zijn die hier zelf ervaring mee hebben. Ook de D5 is volgens mij geen hardloper in NL geweest maar verschilt op wat extra hardware na (onder andere het powerpulse systeem en AWD) volgens mij niet wezenlijk van de D4. Bij die garage waar de auto staat zit Volvo Jacob Schaap om de hoek (was vroeger dealer, volgens mij nu niet meer een officiële dealervestiging).
Roetfilter en EGR zit er standaard al meer dan een decennium op een Volvo, maar of die i.c.m. deze D5 problemen geven, dus weer geen idee. Hier nog wat info van de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... 5e57bfa94f
Overigens herken ik nul komma nul van de storingen die ze daar beschrijven voor de T8 (veel is opgelost door nieuwe software).
T8 ook een optie?
Mijn beleving is dat er gewoon niet zo heel veel XC90 met dieselmotor in NL zijn verkocht en dus dat er ook hier op het forum minder mensen zijn die hier zelf ervaring mee hebben. Ook de D5 is volgens mij geen hardloper in NL geweest maar verschilt op wat extra hardware na (onder andere het powerpulse systeem en AWD) volgens mij niet wezenlijk van de D4. Bij die garage waar de auto staat zit Volvo Jacob Schaap om de hoek (was vroeger dealer, volgens mij nu niet meer een officiële dealervestiging).
Roetfilter en EGR zit er standaard al meer dan een decennium op een Volvo, maar of die i.c.m. deze D5 problemen geven, dus weer geen idee. Hier nog wat info van de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... 5e57bfa94f
Overigens herken ik nul komma nul van de storingen die ze daar beschrijven voor de T8 (veel is opgelost door nieuwe software).
T8 ook een optie?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27804
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
EGR geeft vrijwel op iedere auto op een x moment problemen.
Wil je dat risico niet moet je voor een benzine uitvoering gaan.
Wil je dat risico niet moet je voor een benzine uitvoering gaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 12.04.2016 - 08:29
Je hebt helemaal gelijk, ik hou niet zo van risico, maar uiteindelijk moet ik in het diepe stappen en dat is spannend. Eerlijk gezegd, de vrouw interesseert het niet en ik stop mijn "eigen" spaargeld er in om toch iets moois te kunnen rijden. Afgelopen jaren zoveeeeeel gezeik gehad met mijn transporter dat ik nu wat meer opzoek ben naar wat rust Maar het geld voor tegenvallers heb ik wel hoor, alleen vind het zonde geld.
Ik heb ook nog een V90 in de optie, en deze is €9.000 goedkoper, 2 jaar jonger en 30.000km minder, maar is minder sexy, zit niet hoog, veel minder opties de kids zitten minder ruim achterin.
T8 is ook zeker een optie, alleen binnen budget lastig te vinden.