Beste kenners!
Sinds een aantal maanden in het bezit van een XC90 T8 MY21. Wat een fantastische wagen!
Ik lees hier al een tijdje ‘stiekem’ mee en ben daardoor al veel te weten gekomen over de werking van de vele mogelijkheden en opties welke de auto te bieden heeft!
Dank daarvoor. Echter al een aantal dagen loop ik nu met een kwestie welke ik nog maar niet kan begrijpen… geen problemen, dat niet, maar probeer erachter te komen hoe de auto nu denkt .
Nu we de koude periode van het jaar ingaan heb ik bij temperaturen van een graad of 5 eens een aantal maal het voorconditioneren uitgeprobeerd met de auto thuis aan de stekker. Dit werkt goed, interieur warm bij vertrek.
Het woon werkverkeer kan ook in de winter (nog net aan) volledig elektrisch worden afgelegd. Een aantal dagen terug had het gevroren en was ik vergeten om de auto voor te verwarmen.
Er zat een dun laagje ijs op de ramen.
Bij vertrek start ik de auto met het idee dat dit dunne laagje ijs zo verdwenen is als de elektrische standkachel (of ‘extra verwarming’ zoals ze het ook wel noemen) is ingeschakeld inclusief de ruitverwarming.
Ik dacht dan wacht ik even een paar minuten. Echter schakelt de motor eigenlijk direct over op benzine, na de start in hybrid. Batterij 100%. De temperatuur was op dat moment 0 graden.
Nu probeer ik de snappen hoe dit kan.
Komt dit doordat de auto niet is voorverwarmd, bij een temperatuur van 0 graden, en hij in de hybrid toch zo snel mogelijk de comforttemperatuur wil bereiken en hiervoor dus de hulp van de benzinemotor nodig heeft?
Ik ben ook een aantal keer zonder voorverwarmen vertrokken met een temperatuur van rond de 5 graden, de auto ging dan niet over op benzine en verwarmde het interieur op tijdens het rijden.
Zelf heb ik het vermoeden dat het de temperatuur is en de auto teveel, en ineens, vraagt van de batterij bij een temperatuur van rond het vriespunt. Voorverwarmen zou dan nodig zijn bij temperaturen onder de 5 graden.
Wat is jullie ervaring hiermee? Punt is ook, ik kon ook niet direct rijden door het laagje ijs, dus daar stond ik met een draaiende motor…..
Volle batterij toch start op benzine
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 5430
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ja, zet de extra verwarming uit en je "probleem" is opgelost
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 29.11.2024 - 10:44
Maar is 'extra verwarming' niet de hoogvoltverwarming? Zo lees ik dat wel in de handleiding;
''De verwarming heeft twee deelfuncties:
Standverwarming – verwarmt zo nodig het interieur bij geactiveerde preconditioning.
Extra verwarming – verwarmt zo nodig het interieur en de motor tijdens het rijden.
Afhankelijk van de markt wordt een verwarming op brandstof of een hoogvoltverwarming gebruikt.
De verwarming is op de wielkast rechtsvoor gemonteerd.''
''De verwarming heeft twee deelfuncties:
Standverwarming – verwarmt zo nodig het interieur bij geactiveerde preconditioning.
Extra verwarming – verwarmt zo nodig het interieur en de motor tijdens het rijden.
Afhankelijk van de markt wordt een verwarming op brandstof of een hoogvoltverwarming gebruikt.
De verwarming is op de wielkast rechtsvoor gemonteerd.''
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 5430
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Volgens mij heb jij nog een uitvoering waarbij de extra verwarming op brandstof. Ergens in 2022 is dat gegaan naar elektrisch.
Simpele test: Zet de auto niet aan de lader en zet de standverwarming aan. Ruik je nu benzine lucht rechtsvoor? Dan heb je een brandstofverwarming. Ruik je geen benzine, maar wordt de auto wel warm, dan elektrisch.
Simpele test: Zet de auto niet aan de lader en zet de standverwarming aan. Ruik je nu benzine lucht rechtsvoor? Dan heb je een brandstofverwarming. Ruik je geen benzine, maar wordt de auto wel warm, dan elektrisch.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Als het echt koud is wordt bij de Sensus versie de motor bij vertrek sowieso soms even gestart - ik vermoed dat dat is om daarmee te vermijden dat die “straks” in steenkoude toestand ‘op snelheid’ ineens hard aan het werk moet als de accu leeg raakt In mijn XC90 my2017 trad dat opstarten bij vertrek in ieder geval hvaak op - en ik vond dat wel logisch want die auto wist immers niet wat ‘m allemaal te wachten staat bij de komende rit en wil daar op voorbereid zijn door de koude er een beetje af te halen.,
In de AAOS versie van mijn huidige XC60 werkt het anders: daar is het accu management gekoppeld aan Google Maps. En daarmee treedt dat starten bij vertrek niet op omdat (als ik tenminste de bestemming of route ingevoerd heb in Google Maps en die binnen het bereik van de accu ligt) - de auto dan ‘weet ‘ dat je op die rit de brandstof motor niet nodig zult hebben en die wordt dan dus ook niet preventief even gestart. Dat is het principe - althans dat denk ik.
En op een lange rit verdeelt Google Maps de accustroom zo efficiënt mogelijk, maar toch merkte ik al een paar keer op dat de brandstof motor ineens alvast aangaat terwijl ik met een nog meer dan halfvolle accu rustig op een lokale weg rijdt. Maar dat aanslaan is dan consistent een kort stukje voordat ik de snelweg op ga en de brandstof motor daar sowieso aan zal moeten. Ik heb me ook af zitten vragen hoe dat komt, maar vermoed dat dat wijsheid is van Google maps - die de route en het wegenplan immers kent en dat er zo voor gezorgd wordt dat de motor een beetje voorgewarmd is voordat hij straks op de snelweg ineens hard aan de bak moet.
In de AAOS versie van mijn huidige XC60 werkt het anders: daar is het accu management gekoppeld aan Google Maps. En daarmee treedt dat starten bij vertrek niet op omdat (als ik tenminste de bestemming of route ingevoerd heb in Google Maps en die binnen het bereik van de accu ligt) - de auto dan ‘weet ‘ dat je op die rit de brandstof motor niet nodig zult hebben en die wordt dan dus ook niet preventief even gestart. Dat is het principe - althans dat denk ik.
En op een lange rit verdeelt Google Maps de accustroom zo efficiënt mogelijk, maar toch merkte ik al een paar keer op dat de brandstof motor ineens alvast aangaat terwijl ik met een nog meer dan halfvolle accu rustig op een lokale weg rijdt. Maar dat aanslaan is dan consistent een kort stukje voordat ik de snelweg op ga en de brandstof motor daar sowieso aan zal moeten. Ik heb me ook af zitten vragen hoe dat komt, maar vermoed dat dat wijsheid is van Google maps - die de route en het wegenplan immers kent en dat er zo voor gezorgd wordt dat de motor een beetje voorgewarmd is voordat hij straks op de snelweg ineens hard aan de bak moet.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 29.11.2024 - 10:44
Nee ik heb wel al de elektrische versie, ik weet dit omdat hij onlangs vervangen is. Ik kan de parkeerverwarming ook alleen gebruiken als hij aan de laadpaal staat.Gouwe schreef: ↑29.11.2024 - 15:25 Volgens mij heb jij nog een uitvoering waarbij de extra verwarming op brandstof. Ergens in 2022 is dat gegaan naar elektrisch.
Simpele test: Zet de auto niet aan de lader en zet de standverwarming aan. Ruik je nu benzine lucht rechtsvoor? Dan heb je een brandstofverwarming. Ruik je geen benzine, maar wordt de auto wel warm, dan elektrisch.
Deze hulpkachel gebruikt de auto ook tijdens elektrisch rijden. Ik zal de extra verwarming eens uitzetten, kijken wat hij dan doet..
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 29.11.2024 - 10:44
Klinkt als een logisch verhaal dank!mga1600 schreef: ↑29.11.2024 - 15:34 Als het echt koud is wordt bij de Sensus versie de motor bij vertrek sowieso soms even gestart - ik vermoed dat dat is om daarmee te vermijden dat die “straks” in steenkoude toestand ‘op snelheid’ ineens hard aan het werk moet als de accu leeg raakt In mijn XC90 my2017 trad dat opstarten bij vertrek in ieder geval hvaak op - en ik vond dat wel logisch want die auto wist immers niet wat ‘m allemaal te wachten staat bij de komende rit en wil daar op voorbereid zijn door de koude er een beetje af te halen.,
In de AAOS versie van mijn huidige XC60 werkt het anders: daar is het accu management gekoppeld aan Google Maps. En daarmee treedt dat starten bij vertrek niet op omdat (als ik tenminste de bestemming of route ingevoerd heb in Google Maps en die binnen het bereik van de accu ligt) - de auto dan ‘weet ‘ dat je op die rit de brandstof motor niet nodig zult hebben en die wordt dan dus ook niet preventief even gestart. Dat is het principe - althans dat denk ik.
En op een lange rit verdeelt Google Maps de accustroom zo efficiënt mogelijk, maar toch merkte ik al een paar keer op dat de brandstof motor ineens alvast aangaat terwijl ik met een nog meer dan halfvolle accu rustig op een lokale weg rijdt. Maar dat aanslaan is dan consistent een kort stukje voordat ik de snelweg op ga en de brandstof motor daar sowieso aan zal moeten. Ik heb me ook af zitten vragen hoe dat komt, maar vermoed dat dat wijsheid is van Google maps - die de route en het wegenplan immers kent en dat er zo voor gezorgd wordt dat de motor een beetje voorgewarmd is voordat hij straks op de snelweg ineens hard aan de bak moet.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 5430
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat is echt niet juist. Mijn Sensus wagen start de ICE niet tenzij ik extra verwarming heb aangevinkt én het heel koud buiten is, of dat ik teveel/abrupt gasgeef.mga1600 schreef: ↑29.11.2024 - 15:34 Als het echt koud is wordt bij de Sensus versie de motor bij vertrek sowieso soms even gestart - ik vermoed dat dat is om daarmee te vermijden dat die “straks” in steenkoude toestand ‘op snelheid’ ineens hard aan het werk moet als de accu leeg raakt In mijn XC90 my2017 trad dat opstarten bij vertrek in ieder geval hvaak op - en ik vond dat wel logisch want die auto wist immers niet wat ‘m allemaal te wachten staat bij de komende rit en wil daar op voorbereid zijn door de koude er een beetje af te halen.,
Bovendien start de ICE op met een vast toerental (tenzij je te veel gas geeft) en wordt op die manier onnodige overbelasting van de ICE voorkomen. Bovendien is "steenkoud" wezenlijk niet anders dan bij een reguliere benzine motor en is juist een constante "snelheid" heel gunstig voor het snel opwarmen van de motor onder lage belasting. Snelheid maken is belastend voor een koude motor...
Als bij jou de ICE wel aansprong kan dat te maken hebben met de ingeschakelde extra verwarming maar ook nog de rijmodus. Ik rijd altijd in Pure namelijk (i.c.m. Hold).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 5430
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Check, ben benieuwd.DavidXC90 schreef: ↑29.11.2024 - 15:48Nee ik heb wel al de elektrische versie, ik weet dit omdat hij onlangs vervangen is. Ik kan de parkeerverwarming ook alleen gebruiken als hij aan de laadpaal staat.Gouwe schreef: ↑29.11.2024 - 15:25 Volgens mij heb jij nog een uitvoering waarbij de extra verwarming op brandstof. Ergens in 2022 is dat gegaan naar elektrisch.
Simpele test: Zet de auto niet aan de lader en zet de standverwarming aan. Ruik je nu benzine lucht rechtsvoor? Dan heb je een brandstofverwarming. Ruik je geen benzine, maar wordt de auto wel warm, dan elektrisch.
Deze hulpkachel gebruikt de auto ook tijdens elektrisch rijden. Ik zal de extra verwarming eens uitzetten, kijken wat hij dan doet..
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 29.11.2024 - 10:44
Al heb het vermoeden dat wanneer ik het vinkje bij ''extra verwarming'' uitzet, en in de "Pure" of in "Hybrid" modus ga rijden, dus zonder dat de benzinemotor gebruikt wordt, het niet zal opwarmen tijdens de rit.Gouwe schreef: ↑29.11.2024 - 15:58Check, ben benieuwd.DavidXC90 schreef: ↑29.11.2024 - 15:48Nee ik heb wel al de elektrische versie, ik weet dit omdat hij onlangs vervangen is. Ik kan de parkeerverwarming ook alleen gebruiken als hij aan de laadpaal staat.Gouwe schreef: ↑29.11.2024 - 15:25 Volgens mij heb jij nog een uitvoering waarbij de extra verwarming op brandstof. Ergens in 2022 is dat gegaan naar elektrisch.
Simpele test: Zet de auto niet aan de lader en zet de standverwarming aan. Ruik je nu benzine lucht rechtsvoor? Dan heb je een brandstofverwarming. Ruik je geen benzine, maar wordt de auto wel warm, dan elektrisch.
Deze hulpkachel gebruikt de auto ook tijdens elektrisch rijden. Ik zal de extra verwarming eens uitzetten, kijken wat hij dan doet..
Of in hybrid zal hij dan misschien juist de ICE starten.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 5430
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat dus. Maar gelukkig heb je dan nog stoel- en stuurverwarming.
Maar het niet starten van de ICE is m.i. precies wat je wil als je even naar de supermarkt rijdt die 5 km verderop ligt of zo. Juist om te voorkomen dat je een koude ICE belast, hoog brandstofverbruik hebt, etc.
Maar het niet starten van de ICE is m.i. precies wat je wil als je even naar de supermarkt rijdt die 5 km verderop ligt of zo. Juist om te voorkomen dat je een koude ICE belast, hoog brandstofverbruik hebt, etc.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 29.11.2024 - 10:44
Ja het niet starten van de ICE is precies wat ik wil op korte ritjes. Maar voorkom ik dit door de elektrische kachel dan maar uit te schakelen?Gouwe schreef: ↑29.11.2024 - 16:59 Dat dus. Maar gelukkig heb je dan nog stoel- en stuurverwarming.
Maar het niet starten van de ICE is m.i. precies wat je wil als je even naar de supermarkt rijdt die 5 km verderop ligt of zo. Juist om te voorkomen dat je een koude ICE belast, hoog brandstofverbruik hebt, etc.
Zou hij dan niet juist aanslaan om het binnen op temperatuur te krijgen? Er is immers geen elektrische hulpverwarming meer.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 5430
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Probeer het eens door extra verwarming uit te zetten.... Bij mij werkt het (i.c.m. een brandstof verwarming) wel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 29.11.2024 - 10:44
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 29.11.2024 - 10:44
Helaas, geen warmte meer na het uitzetten van de extra verwarming. Extra verwarming is dus de electrische standkachel. En op momenten dat je elektrisch rijd heb je dus geen warmte. Ik denk dat op het moment dat je de auto op heel koude dagen niet voorverwarmd hij sneller de ICE laat bijspringen in het begin. Ik ga nu maar eens een paar dagen in pure rijden met eco-klimaat uit.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 5430
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Je begon je topic met de opmerking/vraag dat de ICE aanspringt terwijl de accu vol is. Mijn antwoord is dat dat gebeurt als je de extra verwarming hebt aan staan. Als je die uitzet springt de ICE niet onnodig aan, maar heb je inderdaad ook geen verwarming. Dat is toch ook logisch? Immers ICE en standverwarming staan uit. Ook Pure en eco uit gaat dat niet veranderen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Een mogelijke andere verklaring voor het onbedoelde aanslaan van de ICE is dat de 12v accu niet best meer is. Dat manifesteert zich als eerste in de kou. Het kan dan zijn dat de aan de motor gekoppelde dynamo even nodig is om die weer te ‘vullen’.
XC60 T6 Ultimate Dark my24