Lekkend dakpaneel Volvo XC90 (2015)
-
- Starter
Ik heb een Volvo XC90 bouwjaar 2015 (nieuw model). Al een tijdje last van vocht / lekkage in de auto. Blijkt door het dak paneel te komen. Heb het dakraam / paneel maar heel summier gebruikt de afgelopen 9 jaar. Ook geen gekke dingen gedaan met de auto en altijd volgens de richtlijnen geserviced bij erkende Volvo dealer. Het probleem lijkt alleen verholpen te kunnen worden door het dakframe / paneel te vervangen. Kosten om en nabij de EUR 3000. Ik vind dit nogal wat, lijkt op een productie fout. Hebben andere Volvo eigenaren ook met dit probleem te maken gehad. Heeft iemand advies? Gr. Maarten
- Gouwe
- 7th Gear member
Beste Maarten. Ik ben er zelf ook een anderhalf jaar (als het niet langer is) mee bezig geweest, maar het is bij mij
nu definitief verholpen. De lekkage heeft overigens niets te maken met het wel/niet gebruiken van het dak.
Er zijn een paar dingen die fout kunnen gaan:
1. Rondom het dakraam zit een rubber. Wat een veelvoorkomend probleem is, is dat het rubber "krimpt" en er een kier tussen de aansluiting ontstaat (aan de achterzijde van de auto). Hierdoor kan er mogelijk te veel water binnenlopen wat niet allemaal kan worden afgevoerd en dus dan naar binnen in de auto loopt. Controleer of het rubber rondom helemaal aansluit.
2. De afvoeren zitten verstopt. Er zitten er twee aan de voorzijde en twee aan de achterzijde. Wat je zelf kunt doen is het reinigen van de afvoeren. Ik doe dit door per afvoer een vaatwastablet helemaal op te lossen in heet water en dan per afvoer het water rustig in de goot te gieten bij geopend dak. De voorste kun je zien zitten en het water loopt dan achter het voorwiel op de grond als het goed is. De achterste zitten onder het glas, daar kun je niet bij, maar als je de auto achterover op een oprit o.i.d. zet dan kun je ook hier de afvoeren doorspoelen.
Gewoon net zo vaak herhalen als jij denkt dat nodig is.
3. Er moet een extra rubberstrip geplaatst worden. Het blijkt dat in MY2016 in de meeste gevallen een strip ontbreekt. Hiervoor heeft Volvo een Technisch Journaal uitgebracht: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/ ... 2-5448.pdf
Zie onderstaande afbeelding voor de artikelnummers en kosten: Bij mijn auto hebben ze eerst met een camera via de C-stijl gekeken of deze strip er wel in zat. Toen dat niet zo bleek te zijn, is de strip vervangen en sindsdien geen lekkage meer!!!
Hier een topic met meer info: viewtopic.php?t=91172
Succes en laat weten als je vragen hebt.
nu definitief verholpen. De lekkage heeft overigens niets te maken met het wel/niet gebruiken van het dak.
Er zijn een paar dingen die fout kunnen gaan:
1. Rondom het dakraam zit een rubber. Wat een veelvoorkomend probleem is, is dat het rubber "krimpt" en er een kier tussen de aansluiting ontstaat (aan de achterzijde van de auto). Hierdoor kan er mogelijk te veel water binnenlopen wat niet allemaal kan worden afgevoerd en dus dan naar binnen in de auto loopt. Controleer of het rubber rondom helemaal aansluit.
2. De afvoeren zitten verstopt. Er zitten er twee aan de voorzijde en twee aan de achterzijde. Wat je zelf kunt doen is het reinigen van de afvoeren. Ik doe dit door per afvoer een vaatwastablet helemaal op te lossen in heet water en dan per afvoer het water rustig in de goot te gieten bij geopend dak. De voorste kun je zien zitten en het water loopt dan achter het voorwiel op de grond als het goed is. De achterste zitten onder het glas, daar kun je niet bij, maar als je de auto achterover op een oprit o.i.d. zet dan kun je ook hier de afvoeren doorspoelen.
Gewoon net zo vaak herhalen als jij denkt dat nodig is.
3. Er moet een extra rubberstrip geplaatst worden. Het blijkt dat in MY2016 in de meeste gevallen een strip ontbreekt. Hiervoor heeft Volvo een Technisch Journaal uitgebracht: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/ ... 2-5448.pdf
Zie onderstaande afbeelding voor de artikelnummers en kosten: Bij mijn auto hebben ze eerst met een camera via de C-stijl gekeken of deze strip er wel in zat. Toen dat niet zo bleek te zijn, is de strip vervangen en sindsdien geen lekkage meer!!!
Hier een topic met meer info: viewtopic.php?t=91172
Succes en laat weten als je vragen hebt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
Bedankt Gouwe, voor je reactie. Inmiddels ook de andere topic bekeken die je had meegestuurd en ik heb idd hetzelfde probleem met de rubbers. Dus combinatie van rubbers en waarschijnlijk verstopte afvoer. Probleem is echter dat hierdoor mijn dakpaneel niet meer werkt (motor / aandrijving waarschijnlijk verroest of in ieder geval zodanig aangetast dat deze stuk is gegaan, althans dat zegt de dealer). Ik kan dus zelf niet zoveel beginnen (krijg het dak niet meer open, zelfs het zonnescherm eronder krijg ik niet meer dicht). Dit had ik echt nooit verwacht. Dealer heeft hier blijkbaar nog niet veel ervaring mee, anders hadden ze me al eerder gewaarschuwd (had 6 maanden geleden al melding gemaakt van vocht in de auto). De rubbers vervangen etc., daar zou ik niet zoveel moeite mee hebben. Een heel nieuw schuifdak moeten betalen vanwege de gevolgschade van een constructiefout, dat vind ik niet acceptabel.....
- Gouwe
- 7th Gear member
Dat de dealer er geen ervaring mee zou hebben vind ik moeilijk te geloven. Lekkage via het panodak is geen onbekend fenomeen. Ik zou in gesprek gaan met je dealer om te zien wat hun voorstel is. Je zou nog kunnen overwegen om het dak gewoon dicht te laten, maar ook best mogelijk dat het gewoon oxidatie in de schakelaar is of een defecte zekering? Dan is het even schoonmaken en het werkt weer. Heb je lekkage vooraan of achteraan? M.a.w. zie je waar het binnen nat wordt? Bij mij was dat namelijk vanaf de C stijl over de binnenbekleding naar de D stijl. Zie hier voor wat foto's: viewtopic.php?t=74844&start=820
Soms lekt het ook door de module vooraan in het dak met de bedieningsschakelaar en de verlichting.
Weet dat als je de rubbers rondom niet vervangt en de strip niet aangebracht is, je het hele grote risico loopt op meer schade van modules die aan de rechterkant achterin de kofferbak zitten. Kortom, niets doen is geen optie lijkt mij, want de schade kan dus alleen maar meer worden.
Ik weet niet bij welke dealer je zit, maar anders kan ik je "mijn" dealer van harte aanbevelen.
Edit: net nog even teruggelezen in mijn eigen topic: eerste melding die ik gedaan heb van de lekkage was 6 juni 2022. Al met al dus 2,5 jaar bezig geweest voordat het eind 2024 opgelost was.\
En dit is het Volvo technisch journaal m.b.t. het krimpende dakrubber: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2022/ ... 3-9999.pdf
En hier nog een voorbeeld van lakkage via het bedienpaneel aan de voorzijde: https://volvoforums.com/forum/volvo-xc9 ... 90-102411/
Soms lekt het ook door de module vooraan in het dak met de bedieningsschakelaar en de verlichting.
Weet dat als je de rubbers rondom niet vervangt en de strip niet aangebracht is, je het hele grote risico loopt op meer schade van modules die aan de rechterkant achterin de kofferbak zitten. Kortom, niets doen is geen optie lijkt mij, want de schade kan dus alleen maar meer worden.
Ik weet niet bij welke dealer je zit, maar anders kan ik je "mijn" dealer van harte aanbevelen.
Edit: net nog even teruggelezen in mijn eigen topic: eerste melding die ik gedaan heb van de lekkage was 6 juni 2022. Al met al dus 2,5 jaar bezig geweest voordat het eind 2024 opgelost was.\
En dit is het Volvo technisch journaal m.b.t. het krimpende dakrubber: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2022/ ... 3-9999.pdf
En hier nog een voorbeeld van lakkage via het bedienpaneel aan de voorzijde: https://volvoforums.com/forum/volvo-xc9 ... 90-102411/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij