XC90 D5 2017 komt niet door APK ivm uitstoot

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
chris2
3rd Gear member
Berichten: 477
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Mijn XC90 D5 2017 komt niet door de APK, net even te veel uitstoot bij de meting. Nu is er een aditief aan de diesel toegevoegd en moet ik over één week terugkomen. Ben benieuwd! Iemand hier dit ook eens aan de hand gehad?

Iemand een tip mocht ik volgende week wederom niet door de meting komen?
Ik vrees dan vervanging roetfilter.

Mvg ;-).
Volvo XC90 D5 2017 inscription
RAPVADA
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 26.06.2019 - 17:01

Helaas was dit ook het lot van mijn trouwe V70 D5; en het zure was dat de roetwaarden zelfs nog een tikkie beter waren dan afgelopen jaar.
Maar door 'aangescherpte milieueisen' was de roetmeting onder de limiet waardoor ik sowieso vast zat aan een nieuw roetfilter :(

Garagehouder suggereerde nog wel om op verschillende momenten een roetmeting te doen om te zien of de D5 een van deze metingen wel binnen de limiet zat, en dan maar hopen op geen herkeuring.
Het heeft er mede voor gezorgd dat ik ben overgestapt op een V50 benzine.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27212
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Lees dit topic nog eens door: viewtopic.php?t=91252

Aangezien je nog een week hebt zou ik er een tank HVO100 diesel doorheen stoken
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21135
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Je bent de eerste met een VEA D5 waar ik van hoor dat hij niet door de meting komt.
Mijn D5 was schoner dan de buitenlucht ook met 190.000km na 8 jaar, reed daar elke dag 70 tot 80km mee.
De egr stond dicht middels software en ik tankte de premium diesel.
Regelmatig mocht de D5 aan de bak, snelweg opritten werden dan wat vlotter genomen en in Dld mocht hij aan het duurtesten.
Dat alles is hier volgens de "kenners" helemaal geen issue en totaal niet relevant voor een schoon blok maar goed zoals gezegd was hij schoner dan de buitenlucht bij 190k km.
Hoe gebruik je de auto, heb je de D5 omdat je kilometers maakt of omdat het een auto was die goedkoop in de aanschaf was en daarom binnen handbereik waar je vervolgens rondjes mee om de kerk maakt en de zaterdag boodschap.
Met een EGR die gewoon werkt met een blok die nooit warm word is naar mijn mening vragen om problemen, juist met de VEA.
Ben wel benieuwd hoe je sensor boven op de egr er uit ziet, wanneer deze helemaal dicht zit heb je ook direct een indicatie over de rest van het blok.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
chris2
3rd Gear member
Berichten: 477
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Ik heb de auto pas 3000km. Ik rijd circa 400km snelweg per week dus moet geen probleem zijn toch.
Ik tank normale diesel en heb een normale rijstijl.
De garage heeft een aditief in de half volle tank gedaan en geadviseerd deze op te rijden met af en toe pittig optrekken. Dat laatste doe ik in de dynamica modus tijdens het invoegen. Heb ook nog een fles Forte diesel treatment staan die ik, mocht de tank eerder dan maandag (2e APK poging) leeg zijn erin gooi op een verse halfvolle tank.

Deze auto heb ik van een kennis overgenomen, hij had afgelopen jaar tijdens de APK hetzelfde euvel en opgelost met een aditief.
Volvo XC90 D5 2017 inscription
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6576
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou eens een rondje Duitsland doen en eens even lekker gassen met die bak. Is goedkoper dan APK afkeur.
Wat je ook zou kunnen doen is gewoon even handmatig schakelen en lekker met 3500 toeren bij rond gaan rijden voor een langer stuk?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

HVO100 tanken en leeg rijden voor de keuring helpt ook.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3907
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Die laatste zin van Gouwe, lijkt me gemakkelijker
en het liefst met belasting van een met zand gevulde aanhanger :)
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21135
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

chris2 schreef: 27.05.2025 - 13:40 Ik heb de auto pas 3000km. Ik rijd circa 400km snelweg per week dus moet geen probleem zijn toch.
Ik tank normale diesel en heb een normale rijstijl.
De garage heeft een aditief in de half volle tank gedaan en geadviseerd deze op te rijden met af en toe pittig optrekken. Dat laatste doe ik in de dynamica modus tijdens het invoegen. Heb ook nog een fles Forte diesel treatment staan die ik, mocht de tank eerder dan maandag (2e APK poging) leeg zijn erin gooi op een verse halfvolle tank.

Deze auto heb ik van een kennis overgenomen, hij had afgelopen jaar tijdens de APK hetzelfde euvel en opgelost met een aditief.
Mja maar wanneer je die 400km aflegt met 100 in het uur dan draait het blok18/1900rpm en je wil hem warm hebben..
Het klinkt raar maar ik trok hem soms lekker open, richting de 3/3500rpm, het klimaat in NL is er niet meer naar maar dat is wel de manier om het lekker warm met de juiste verbranding te krijgen.
Op de voorzijde van het blok heb je de egr sensor zitten, die kan je los draaien met 2 schroeven en dan haal je die sensor zo omhoog, is hij helemaal nat van het roet dan weet je ook dat de rest van het blok ook vies is.
viewtopic.php?t=98310
hier een mooi voorbeeld van een egr D5 die vol zit.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
chris2
3rd Gear member
Berichten: 477
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Op hoop van zegen ga ik maandag de 2e keuring in. De komende dagen ff goed doortrekken en forte erin. Op hoop van zegen......... Anders straks een flinke rekening voor een nieuw roetfilter en hopelijk ook nog voordat de APK vervalt.....gedoe die !@#^^#€*#**@ meting.
Volvo XC90 D5 2017 inscription
m1karabijn
4th Gear member
Berichten: 516
Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36

Geen paniek als je de APK nog even kan uitstellen.
Kijk even op deze link en naar de bijdrage van diesel01

viewtopic.php?t=98058
Volvo V70 R=Design D4
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

chris2 schreef: 27.05.2025 - 20:42 Op hoop van zegen ga ik maandag de 2e keuring in. De komende dagen ff goed doortrekken en forte erin. Op hoop van zegen......... Anders straks een flinke rekening voor een nieuw roetfilter en hopelijk ook nog voordat de APK vervalt.....gedoe die !@#^^#€*#**@ meting.
Hoeveel kilometer heeft de auto gereden? Kan ook zijn dat het roetfilterprobleem een gevolg is van een ander probleem waardoor de motor teveel roet uit stoot. Vroeger zag je dat nog, maar nu wordt dat allemaal afgevangen door het filter. Dan kan je het filter wel vervangen voor veel geld maar ben je volgend jaar weer aan de buurt.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
chris2
3rd Gear member
Berichten: 477
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Staat 120.000km op. Auto loopt verder goed.
Dit is de eerste auto waarbij ik afkeur heb, zelfs een oude S60 D5 met 400.000 op de teller kwam er fluitend doorheen. Waardeloos dit. :-(
Volvo XC90 D5 2017 inscription
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3800
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

even ter info: roetmeting word uitgevoerd bij stationair toerental waarbij de EGR nagenoeg dicht staat. dus het softwarematig uitschrijven is hier nvt.
mijn XC60 D5 2009 met 339 dkm komt tot nog toe iedere keer nog ruim door de roetmeting, word ook regelmatig korte afstanden mee gereden.
probeer eens een roetmeting bij een willekeurig andere garage.....
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 215
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Ik vraag mij steeds meer af wat de reden is dat de ene veel uitstoot en de andere niet, daar moeten redenen voor zijn.
14 dagen terug mijn XC60 D4 ( 2017, 290.000 km) aan de tester, 0,0 uitstoot dus zo door de keuring.
Hij is niet getuned , egr niets aan gedaan en, en dat is misschien wel een belangrijk iets, verbruikt geen olie (is een VEA van 2017 en na de olieschraapveer modificatie)
De dagen voor de keuring heb ik veel korte stadsritjes gemaakt, dat kan per dag wisselen afhankelijk van mijn werk.
Ik ben een rustige rijder en zet dat vreselijke start stop altijd uit bij vertrek.
in 3 maanden heb ik er een 11.000 mee gereden na aanschaf dus de kilometers maak ik wel.

Mijn trouwe V70 D3 (bj 2010) is vorig jaar afgekeurd, 1,6 miljoen of zo iets,
Prima rijdende auto met 4 ton op de teller, ook geen olieverbruik en daar de dagen voor de keuring veel snelweg mee gereden.
Ik heb daar de roetfilter van afgemeld bij de rdw, een paar maanden later is de auto ingeruild.
Er zat een scheurtje in de kop, veel druk op het koelsysteem.
Mogelijk heeft dat wel meegespeeld.
Dat was een Euro 5, de XC is een euro 6.

Dat afmelden van de roetfilter bij de RDW kan tot bouwjaar januari 2017 , daarna niet meer.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
chris2
3rd Gear member
Berichten: 477
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Altijd volledig dealer onderhouden, rijdt prima, pas 120.000 op de teller, niet getuned en altijd normaal mee gereden. Dan denk ik.......als dit al niet meer door de roetmeting komt. :-(
Wordt vervolgd....
Volvo XC90 D5 2017 inscription
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3894
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Een roetfilter is niet meer dan een stuk cordieriet of silicium carbide; als dit barst omdat het teveel roet te verwerken krijgt (oa door redenen waar rene64 naar verwijst) dan is een nieuw roetfilter + de oorzaak wegnemen de oplossing. Verstuivers, turbo, luchtlek, olieverbruik, er zijn genoeg onderdelen die wanneer deze niet meer goed zijn voor extra roetvorming zorgen waardoor het roetfilter op zijn donder krijgt.
Maar een roetfilter kan ook gewoon te vol zitten met asdeeltjes, deeltjes die overblijven na iedere regeneratie.
Dan volstaat het monteren van een nieuw filter en is er geen achterliggende oorzaak.
Het toevoegen van een flesje Forté zorgt ervoor dat roetdeeltjes bij een lagere temperatuur reeds verbranden en HVO100 zorgt sowieso voor minder roetvorming en daarmee belasting van je roetfilter.

Succes met het oplossen, in het verleden ben ik een keer door de gehele vervangingsmolen gegaan. Dat was overigens geen Volvo maar een 1.9 JTD motor (euro 4).
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
chris2
3rd Gear member
Berichten: 477
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

HVO100 kan geen kwaad in mijn auto?
Heb het nog nooit bij de pomp omgeving Tilburg gezien....wel HVO30 is dat ook goed?
Volvo XC90 D5 2017 inscription
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3894
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
chris2
3rd Gear member
Berichten: 477
Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35

Iedereen alvast bedankt voor alle tips!!

Zie inderdaad meerdere pompstations die HVO 100 aanbieden. Kan deze brandstof 100% in mijn XC90 D5, ik weet namelijk niet of mijn motor (2017 D5 xc90) is "vrijgegeven" voor HVO100.

En kan ik HVO100 met Forte diesel treatment combineren? Zo moet ik de schoonste variant krijgen toch?

Ben niet thuis in deze brandstofwereld hahahah. Kan iemand 100% bevestigen dat HVO100 in mijn geval geen kwaad kan?
Laatst gewijzigd door chris2 op 28.05.2025 - 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 D5 2017 inscription
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”