Polestar/ DIY Stage 2 & Diagnose XC90 T8: Vragen over de VDASH-route

In dit board alles over alle Volvo's met Polestar tuning, zowel af fabriek als naderhand getuned.
Plaats reactie
XC90-joch
1st Gear member

Beste mede-forumleden,

Ik ben me aan het verdiepen in het zelf aanpassen en onderhouden van mijn XC90 T8 met behulp van VDASH. Mijn doel is tweeledig: de verbeterde rij-ervaring van een motoroptimalisatie (Stage 2 of vergelijkbaar), maar vooral ook het begrijpen van de techniek. Ik wil graag zelf basisonderhoud kunnen doen (remmen in servicestand, diepgaande diagnoses, service resets, etc.). Als het puur om de tuning ging, zou ik naar de dealer gaan voor Polestar, maar daar leer ik niets van.

Ik heb echter nog een paar vragen waarbij ik hoop op jullie expertise:

1. Rijbeleving & Belasting: Polestar vs. Stage 2
In VDASH zie ik voor mijn VIN alleen de opties ORI (origineel) en Stage 2 (ST2). Er wordt geen tussenstap of 'Stage 1' aangeboden.
  • Wat is het verschil in rijbeleving en effect op levensduur tussen de officiële Polestar-optimalisatie (via de dealer) en de Stage 2 via VDASH?
  • De T8 is van zichzelf al krachtig; leidt die Stage 2 tot een veel zwaardere belasting van de aandrijflijn of een onrustiger gedrag in de hybride-overgangen, of valt dit in de praktijk mee?
2. Kostenstructuur: Credits vs. Flat-fee
De prijsmodellen van VDASH vind ik nogal ondoorzichtig. Ik zie losse credits (ca. €47 voor de PIN, €249 voor de software), maar ook "Flat Tarieven".
  • Het Flat Ultimate tarief lijkt alles inclusief, maar je betaalt daarna jaarlijks 10% om de mogelijkheden voor één VIN te behouden. Is dit de investering waard als mijn auto af-fabriek al 'full options' is?
  • Hoe "eenmalig" zijn de losse kosten? Als de auto na een bezoekje aan de dealer terug komt, kan ik een los gekochte optimalisatie dan kosteloos herstellen, of begint de teller voor de PIN en software dan weer te lopen?
  • Is de dealer-upgrade (€995) onderaan de streep niet "goedkoper" als je alle uren, hardware en potentiële abonnementen optelt?
3. ECM Unlock & UCBP-adapter
Mijn ECM kan blijkbaar niet worden unlocked zonder UCBP-adapter. Hoe riskant/stabiel is dit proces in de praktijk? Is het een kwestie van plug-and-play, of is het een zenuwslopend proces waarbij de verbinding cruciaal is?

4. Alternatieven & Vergelijking
Heeft iemand de overstap gemaakt van Polestar naar VDASH Stage 2 (of andersom) op een T8 en de verschillen in schakelgedrag gemerkt? En is er inmiddels een transparanter alternatief (zoals OrBit) dat voor een SPA T8 interessanter is voor zowel tuning als onderhoud?
Laatst gewijzigd door XC90-joch op 18.02.2026 - 09:43, 2 keer totaal gewijzigd.
XC90 T8 Inscription
Almerev70
5th Gear member

Veel vragen heb ik geen antwoord, maar kan je wel tippen dat de dealers vaak een actie hebben voor de Polestar optimalisatie, meestal rond zomermaanden.
Prijs was meestal rond de 750 euro meen ik. Dus als je even kan wachten wordt het nog interessanter bij de dealer.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Ben
Executive Member
Contacteer:

Ik denk dat Obbe van Obbe Tuning antwoorden heeft op al je vragen.
Klik maar even op de banner die op het forum staat.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
XC90-joch
1st Gear member

Ben schreef: 18.02.2026 - 09:29 Ik denk dat Obbe van Obbe Tuning antwoorden heeft op al je vragen.
Klik maar even op de banner die op het forum staat.
Ik hoop ook zeker dat Obbe reageert, maar ik hoopte hier ook wat reacties te zien van mensen die niet direct verbonden zijn aan D5T5 :)
XC90 T8 Inscription
XC90-joch
1st Gear member

Aanvullende vraag: Ik lees op het OrBit-forum dat er bij pre-2020 T8 modellen een risico is dat de HV-battery contactors vastslaan tijdens het flashen als de auto niet in de juiste status staat. Weet iemand of VDASH (D5T5) inmiddels ook een veiligheidscheck heeft ingebouwd voor de T8 Hybrid status voordat de PIN-decode of tuning start?

VDASH vraagt om Contact Stand II voor de PIN-decode. Echter, in Stand II zijn de hoogspanningscontactors van de T8 actief. Hoe voorkomen jullie dat deze vastslaan tijdens de urenlange sessie? Is een stabiele voeding van 13.8V (Victron) voldoende, of moet de hybride-accu op een specifieke manier 'gedeactiveerd' worden voordat de PIN-decode start?
XC90 T8 Inscription
Obbetuning
3rd Gear member
Contacteer:

Hoi XC90-joch

Volgens mij heb ik jou vragen ook al op de mail of whats app gehad :-)

1.
Het ligt aan het bouwjaar (lees bouwweek) van jou Volvo of deze met Vdash nog te tunen/optimaliseren is.
Polestar moet zich aan alle emissie eisen houden die afgesproken zijn in Europa, de Vdash aanpassing (mijn versie) moet zorgen dat de auto veilig wordt aangepast en door de apk komt.

2.
Bij de SPA zijn de kosten eenmalig, houd in men activeert bv video in motion, dat kan men dan eindeloos aan en uitzetten zonder extra kosten.

Pin decode is ook eenmalig, de pincode staat gekoppeld aan het chassisnummer voor de rest van het leven van de Volvo.

3.
UCBP is idiot proof, duurt een paar minuten, we hebben een uitleen/verhuur met stekker, dus geen losse draadjes zoals in deze video:

Simpel, stekker er op klik en klaar

mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.

www.obbetuning.nl (voorheen volvotune)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Polestar tuning”