S90 achterklep gaat niet vanzelf open

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Peter_S90ll
Starter

Hallo,

Ik heb een S90 MY17.

Achterklep ging altijd zonder moeite zelf omhoog. Nu heb ik een originele spoiler lip gemonteerd, en wil de klep niet meer omhoog. Ene moment niks aan de hand, 5 min later en een spoiler geplakt en geen zin meer. Hij klikt wel los en gaat 1-2 cm omhoog. Daarna stopt het mechanisme maakt ook geen raar geluid helemaal stil. Als ik de klep en klein handje help gaat de klep zelf verder omhoog. Sluiten van de klep is geen probleem.

Nu heb ik online meerdere mensen gezien die het probleem ook hadden/hebben na het monteren van de spoiler echter zie ik nergens een oplossing.

Iemand dezelfde ervaring gehad?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BertZ64
2nd Gear member

Welkom op het forum!
Er zit een krachtsensor op ter bescherming van de klep zodat hij niet doordrukt als de klep ergens tegenaan komt.
Het extra gewicht van de spoiler zal de sensor activeren. Ik weet helaas niet of en hoe die sensor af te stellen is.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021)
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 (2025)
Peter_S90ll
Starter

Dus toch wel een kracht sensor.
Ik dacht eerst die paar gram zullen het niet doen.
Dan eens gaan uitzoeken hoe die sensor werkt, zou toch verwachten dat een origineel Volvo onderdeel zonder moeite gemonteerd zou kunnen worden.
Dank voor je reactie
-KJ-
5th Gear member

Volgens mij is de oplossing eenvoudig en staat zelfs in de montage-instructies: de dealer heeft destijds bij mijn S90 (2016) de veren (ouderwetse spiraalveren) een gaatje verder heeft gezet zodat de kracht van de veren groter werd en de klep weer wel opende. Dat waren ze eerst vergeten nadat ze de spoiler hadden gemonteerd.

Iemand op Swedespeed had hetzelfde probleem en die heeft het ook verholpen door de veren te verzetten.
Zie post van 20 mei 2018:
https://www.swedespeed.com/posts/6926673/
-KJ-
5th Gear member

Dit dus:

veer.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BertZ64
2nd Gear member

Ik dacht dat het een motorgestuurde klep was, maar ik begrijp nu dat hij door veerkracht opengaat. In dat geval slaat mijn eerder geplaatste opmerking natuurlijk nergens op…
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021)
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 (2025)
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”