Van XC70 MY12 naar S90 MY18 ?

De nieuwe generatie S en V90
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik begrijp niet waarom diesel rijden voor een particulier niet meer zou kunnen. In 1,5 jaar heb ik 63000 km met de XC70 als particulier afgelegd. Zonder gebruik van de klassieker en lockdown waren het er minstens 70000 geweest. En regeneratie is goed te zien aan het actuele brandstofverbruik.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Op de snelweg is regeneratie misschien te zien aan het actuele verbruik maar als je alleen maar door dorpjes rijdt waarbij je amper 3km constant 70km/u kan aanhouden en de rest is stoppen/optrekken/vertragen is het onmogelijk.

Ik heb geprobeerd het op te merken aan de start/stop want die werkt ook niet meer tijdens regeneratie had ik begrepen maar ook dat is geen zekerheid want ook al het interieur nog moet opwarmen of afkoelen is start/stop uitgeschakeld.

Een melding als de regeneratie onderbroken is, is geen oplossing want dan is het kwaad al geschied en kan de diesel al in het carter terecht gekomen zijn. Een lampje of melding dat de regeneratie aan de gang is zou de oplossing zijn.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
GinoB
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
Locatie: Lembeke

dat lampje zou veel miserie kunnen besparen,ik rij zelf met euro 6 diesel(mijn vorige waren euro 5 diesels en ik heb er nooit miserie mee gehad)huidig verbruik vind ik niet weer in de boordcomputer(XC60 bouwjaar 2018)mijn meeste ritten die ik doe zijn tussen de 25 a 30 km woon werk verkeer voornamelijk in de winter en in de zomer ga ik bij goed weer met de motor naar het werk en dan doen we langere ritten met de wagen om te gaan fietsen aan zee,Limburg.....
vorig jaar olie peil te hoog(olie met diesel vermengd verwijderd en nieuwe olie erop)
vorige week terug de melding, olie peil te hoog,de reden,ad blue die gekristalliseerd was in de katalysator wegens het niet warm genoeg worden van de motor
de dealer zei,meer kilometers doen,meer in de toeren jagen....
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

DB200 schreef: 18.12.2020 - 22:51 Ik begrijp niet waarom diesel rijden voor een particulier niet meer zou kunnen. In 1,5 jaar heb ik 63000 km met de XC70 als particulier afgelegd. Zonder gebruik van de klassieker en lockdown waren het er minstens 70000 geweest. En regeneratie is goed te zien aan het actuele brandstofverbruik.
Uitzonderingen bevestigen de regel. Maar de gemiddelde particulier rijdt tussen de 10.000 tot 15.000 per jaar waarvan alleen in de vakantie langere stukken waarbij de motor goed "schoon gereden" kan worden. Dat veroorzaakt dus al veel "inwendige vervuiling" met alle gevolgen van dien. Daarnaast is (zeker in Nederland) de "kostprijs" annex vaste lasten van een diesel de pan uit gestegen dat het lagere verbruik met lagere brandstofkosten het ook heel moeilijk maakt om uit te kunnen.

En zelfs zakelijke rekenmeesters (leasemaatschappijen) zijn er nu al over uit dat diesel voor een PKW pas bij een zeer hoog jaarkilometrage (>60.000) wat voordeel oplevert voor de leassee.

Dus nogmaals ik ben dieseladept, ook vanwege het fijne koppel etc.
Dat heb ik privé dan maar ondervangen met de XC60 T6. Dat rijdt ook smoooth en ook voldoende koppel. Een D5 is voor mij duurder in gebruik. (En benzine E5 is in Zweden goedkoper dan diesel)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19842
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja denk er niet teveel over na maar misschien heb ik makkelijk praten.
Gooi het ding vol met diesel elke week “gewoon” Vpower en rijdt 76km per dag en het meerendeel snelweg, 35k per jaar.
Mijn broer is net weer van een 2.0 16v benzine overgegaan naar een 1.6 120pk diesel, het ding doet 1 op 23 en kost hem 86 in de maand aan mrb.
Simpel onderhoud zoals remmen en banden regel ik en eens in het jaar naar de peugeotdealer voor nieuw sap en ander vloeistof...hij wil voorlopig niets anders dan diesel.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Leasemij maakt ander sommetje dan particulier die een 2e handsje koopt waar de kop er al vanaf is. Dan kan bij 10k al het omslagpunt in het voordeel van diesel zijn. Maar korte eindjes zijn funest voor een diesel. Dus per situatie de balans op maken.

Ikzelf betaal weliswaar 2k aan houderschapsbelasting maar met een T5 of T6 liep ik pas echt leeg bij mijn kilometrages. Want Volvo maakt geen zuinige benzine auto’s.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Voor die €1000 die je bespaart aan MRB kan je ondanks alles nog best wel wat kn's rijden met benzine.
Maar privé met 50k km/jr was er hier ook een diesel gebleven.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hier een diesel en een benzine voor de deur, maar zodra de benzine aan vervanging toe is wordt ook dat een diesel.
In onze provincie rijd je sowieso sneller grotere afstanden en ondanks de corona tikken we dit jaar allebei een ruime 30.000 kilometer aan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

BlackcurrantV70 schreef: 19.12.2020 - 08:44 Ik heb geprobeerd het op te merken aan de start/stop want die werkt ook niet meer tijdens regeneratie had ik begrepen maar ook dat is geen zekerheid want ook al het interieur nog moet opwarmen of afkoelen is start/stop uitgeschakeld
Bij het afzetten van de motor is het ook vast te stellen. Normaal: 0,5-0,6 liter/uur bij stationair. Regeneratie: 0,9-1,1 liter/uur bij stationair.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Bedankt, hier ga ik eens op letten.

Vandaag de eerste keer een situatie gehad dat ik beter mijn XC70 gehouden had.
Mijn schoonouders hebben nog een stuk grond van 30are liggen waar er een jaar of 10 geleden beuken en berkenbomen op geplant zijn voor brandhout.
Nu is de tijd gekomen dat het “bos” uitgedund moet worden, en het paadje naast het bos is redelijk sompig, ik ben met de S90 maar gereden dat de achterbumper niet meer op het fietspad stond :-)

Hier had de XC70 zich beter in zijn vel gevoeld.

Plaatje van streetview erbij
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Nu al enkele dagen ervaring na de oliewissel en software update en ik merk ook een verbetering in het gedrag van de versnellingsbak, de aarzeling bij terug gas erop is nog niet helemaal weg, maar wel een stuk minder dan voorheen.

Het lijkt dat de software update ook een update voor de bak erin had zitten.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3038
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Klinkt als een goede verbetering!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Fijn Ivo!
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mmmm vandaag een niet zo leuke ontdekking, het geventileerde leder van de bestuurdersstoel is reeds beschadigd en dan weten dat ik nooit bouwvakkers broeken draag.
Het leder in mijn XC70 was na 200.000km niet van nieuw te onderscheiden.

Heb toch aan mijn dealer gevraagd of dit normaal is na amper 29.000km.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Hier inmiddels 2 diesels voor de deur, New Beetle 2.0 eruit (altijd starten, en zuipen als een tempelier, net een luchtgekoelde boxer Kever) en Mito jtd terug. Afschrijving is een lachertje want 2e-hands zeer voordelig, heerlijke motorkarakteristiek (veel koppel bij lage toeren, lange overbrengingen), en niet wekelijks aan de pomp met de neus op de feiten om zo’n drankorgel van dure brandstof te voorzien, maar slechts maandelijks. En ziet er nog eens heel leuk uit ook al zeg ik het zelf.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Oei Ivo, dat ziet er niet best uit. Zal helaas altijd moeilijk te bewijzen zijn dat het niet door foutief gebruik komt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20403
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ondanks je kledingkeus lijkt het er toch op dat iemand met een schroevendraaier in z'n jas of broek is ingestapt. Iets anders kan ik op basis van de foto niet bedenken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een vervelende beschadiging van het leer, lijkt toch veroorzaakt door een scherp voorwerp.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb de foto’s aan mijn dealer gestuurd en die hebben al gereageerd dat ze het gaan aankaarten met Volvo Belgium. Ze kennen me al 13 jaar en weten ook dat ik niet onbedacht omspring met mijn auto’s.
We gaan het zien.

De auto is afgelopen maandag in onderhoud geweest maar kan me niet voorstellen dat ze daar in de auto stappen met een schroevendraaier in de achterzak.

Ik heb geen broeken met buttons of ritsen achteraan, het blijft een misterie.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11502
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Je ziet echt een kras lopen die de gaatjes heeft opengescheurd, dus lijkt me inderdaad toch iemand met iets scherps erlangs is gegaan (wellicht met iets in zijn/haar hand?)
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”