Eerlijk? Lane Assist

De nieuwe generatie S en V90
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Als ik dit zo lees, ben ik hopeloos ouderwets. Ik word blij van een auto waar je alles zelf moet doen: sturen zonder stuurbekrachtiging, schakelen (nog net niet dubbelclutchen), met de voet de ruitenwisservloeistof pompen, starten met een trekstartknop, inparkeren zonder piepers maar met gevoel en spierballen, ventilatieraampjes ipv airco, etc.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
paulh
4th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: 08.04.2009 - 21:08
Locatie: Uithoorn

Hahaha ... DB200 ... Helemaal waar!
Maar alleen gisteren moest ik om kwart over 7 weg om 194km te rijden, dan een presentatie geven en hetzelfde eind weer terug ... dan ben ik blij dat ik dat allemaal niet hoef en een beetje kan ontspannen. En voor al het prachtige handwerk ... is voor mij een weekend-klassieker ideaal!

Mijn vader rijdt trouwens ook in die klassieker, en het viel mij een paar weken geleden op dat hij steeds tussengas geeft, in elk geval bij terugschakelen naar drie of twee - en dat het ook steeds klopt wat hij doet. Wilde ik ook! Best nog wel lastig om je aan te leren ...
'15 Volvo XC90 D5 Momentum
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
Gebruikersavatar
ARTIM98
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 08.06.2016 - 17:37

100.000+ km op de XC90 staan, en is nooit uit geweest
You make me go Volvo
2021 Volvo V60 CC B5 Ultimate
2015 Volvo V40 D4 Volvo Ocean Race
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Hoe krijg je een geluid? Ik kan hem alkeen instellen met tegensturen of lichte trilling. Geen geluid.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Trillen is ook een signaal
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Risrael schreef: Hoe krijg je een geluid? Ik kan hem alkeen instellen met tegensturen of lichte trilling. Geen geluid.
Ik heb ook zitten zoeken, bij mij is het tril en terug sturen.

Overigens gisteren even met wat omwegen naar Oss gereden en reed ik een redelijk strakke N weg. Dacht even kijken met Pilot Assist, maar dat ding rijdt gewoon rechtdoor in de bochten. Dacht dus dat hij wel meestuurde, maar meesturen is het en niet ECHT sturen. Had gelukkig wat ruimte....
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Toch is een bocht sturen (een korte haakse weet ik niet) wat PA behoort te kunnen. Uiteraard speelt snelheid een rol maar ik heb toch al aardige bochten voor elkaar gekregen. Is jouw auto al voorzien van de 3e generatie software welke de Sensus navigatie koppelt aan de PA? Dit kan namelijk ook nogal schelen in bochtgedrag.
Kan de dealert uiteraard voor je regelen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Dacht even kijken met Pilot Assist, maar dat ding rijdt gewoon rechtdoor in de bochten.
Gelukkig was je wakker. Sommigen zien een Pilot Assist als de ultieme gelegenheid om even een uiltje te knappen Watch: Tesla Driver Appears To Be "Fully Sleeping" For 30 Miles On California Freeway
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
paulh
4th Gear member
Berichten: 569
Lid geworden op: 08.04.2009 - 21:08
Locatie: Uithoorn

Dat geluid waar ik het over had, is op het oude type V60 (MY2012). Dat doen ze gelukkig niet meer.
Over slapen &Tesla's meen ik trouwens ergens gelezen te hebben dat er in Nederland laatst ook iemand slapend van de A1 gehaald is ....
'15 Volvo XC90 D5 Momentum
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

teebee schreef: Toch is een bocht sturen (een korte haakse weet ik niet) wat PA behoort te kunnen. Uiteraard speelt snelheid een rol maar ik heb toch al aardige bochten voor elkaar gekregen. Is jouw auto al voorzien van de 3e generatie software welke de Sensus navigatie koppelt aan de PA? Dit kan namelijk ook nogal schelen in bochtgedrag.
Kan de dealert uiteraard voor je regelen.
Als ik me niet vergis is PA3 momenteel alleen beschikbaar voor de V60, en niet voor S90/V90 of XC60.

PA3 staat ook niet als accessoire voor die modellen op de Volvo website

https://assets.volvocars.com/nl-be/~/me ... f?la=nl-be
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

De V90 is natuurlijk inmiddels ook al een wat gedateerd model :-)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

OT, bij mij staat alles aan.
Natuurlijk af en toe wat valse waarschuwingen.
Met name spitsstroken gaat PA eraf. Daar wil hij nogal bruusk reageren vanwege de soms vreemde belijningen.
Als je netjes rijdt krijg ik zelden valse waarschuwingen.
Ga je echt sportief rijden op een bochtig weggetje grijpt lane assist niet in als je bewust over de middenlijn stuurt.
Doe je dat heel geleidelijk en rustig grijpt ie bij dezelfde bocht wel in. Het systeem gaat er dus vanuit dat bij een bruuske stuur input je dit expres doet en dan geen waarschuwing geeft. Gaat het heel geleidelijk zou het ook zo maar eens kunnen zijn dat je dit per ongeluk doet en dus geeft het systeem je een waarschuwing.
Ik zie dat als veiligheidsverhogend.
De hulpsusytemen hebben natuurlijk ook zo hun beperkingen. De belijning moet duidelijk en helder zijn.
Dus moet ook het zicht goed zijn. Vind dat PA bijvoorbeeld in het donker en matig zicht heel zoekerig werkt, ook al regent het niet.
Hij houdt de auto keurig wel binnen de lijnen, maar het is niet echt prettig. Hij maakt continu stuurinputs. Dan stuur ik wel zelf.
Over het algemeen ben ik er heel blij mee. Even op je scherm kijken of de navigatie/stereo bedienen gaat met ACC en PA eigenlijk volledig veilig.
Wat ik wel jammer vind is dat PA niet werkt met gekoppelde aanhanger.
Dat BLIS dan niet werkt is vanzelfsprekend.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb hier op de bochtige wegen een remingreep wanneer hij in een bocht naar rechts een tegenligger detecteert.
Ik ben zelf scherp genoeg om met gas bij de software te overrulen maar de eerste keer had ik mijn vrouw in de gordijnen die dacht dat we gingen crashen.
Verder een geweldige auto met dito motor en aandrijving!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Knippie
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 02.01.2019 - 10:55

Dat laatste heb ik ook. Een scherp bochtje met vluchtheuvel en vlak erachter parkeerplaatsen. De eerste keer schrok ik me ook het leplazurus omdat ik die weg dagelijks rijd en daar totaal geen gevaar verwacht. Maar hij zag de geparkeerde auto als dreigend botsgevaar.
C30BlackStone
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
Locatie: Amersfoort

Ik heb de optie Lane Assist altijd aanstaan. Vind je de trilling bij het wisselen van rijstrook vervelend, dan gewoon je richtingaanwijzer gebruiken, alleen daarom werkt Lane Assist al veiligheids verhogend....
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 |
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

idem, prima toevoeging op de auto.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

DB200 schreef: 08.06.2019 - 16:45 Als ik dit zo lees, ben ik hopeloos ouderwets. Ik word blij van een auto waar je alles zelf moet doen: sturen zonder stuurbekrachtiging, schakelen (nog net niet dubbelclutchen), met de voet de ruitenwisservloeistof pompen, starten met een trekstartknop, inparkeren zonder piepers maar met gevoel en spierballen, ventilatieraampjes ipv airco, etc.
Je beschrijft bijna m'n oude grasmaaier :-)

Maar ik begrijp je wel : ik heb ook al die snufjes nog niet op m'n V70 (behalve city safety, maar heeft nog nooit ingegrepen). Toen ik een nieuwe V60 T8 te leen had, schrok ik me een hoedje toen ik achterwaarts m'n garage uitreed : de cross traffic alert zette de wagen met een snok stil. Best terecht en zeer nuttig, maar omdat ik er niet mee vertrouwd ben, schrok ik. Af en toe rijd ik ook in de XC40 van m'n ouders, en de lane assist begint daar inderdaad wat tegen te werken als je bijvoorbeeld de lijn van een fietspad overgaat op een smalle weg waar een tegenligger komt. Best verrassend als je het niet kent.
Al die nieuwe systemen zijn wel mooi en kunnen een nuttige aanvulling zijn, maar ze vragen zeker een dosis gewenning, je moet ook leren omgaan met die dingen en weten wat ze in welke situatie doen of zouden kunnen doen. Ik neem aan dat die gewenning best wel snel gaat als het om je eigen auto gaat die je dagelijks gebruikt.
Vroeger kon je naar hartenlust van auto wisselen, drie pedalen, een stuur, een versnellingspook, knipperlichten links en ruitenwisser rechts, kind kan de was doen. Dat is nu toch wel even anders, alle merken hebben hun veiligheidssystemen net iets anders ingepast in de auto, de bediening ervan is niet uniform. Zeker voor wat oudere mensen zal dat wel wat verwarring geven.
Maar ik wil het allemaal hebben, leren en gebruiken. Zal ook meten, want binnenkort zijn al die dingen standaard op de betere automobiel.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Ik heb de Lane Assist op mijn Passat nu standaard uit staan (stond bij elke start weer aan, heb ik nu softwarematig laten veranderen) omdat ik zelf wil sturen, en niet gecorrigeerd wil worden hoe ik de lijnen op de weg rijd. Op mijn V90 stond het ook standaard uit: bij bv. een bocht mooi vloeiend aansnijden word je door de auto op je vingers getikt met geluid en getril. Nee dank u!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Tja.... veiligheid vergroten vraagt zo z’n ‘offers’.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Veiligheid vergroten door raar getrek in mijn stuur vind ik geen veiligheid. Dit in tegenstelling tot ACC en soortgelijke systemen die een veilige afstand houden tot een gemak maken.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”