Help! Ik kan niet kiezen!

De nieuwe generatie S en V90
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Na 4,5 Jaar V60 PIH moet ik helaas een andere wagen uit gaan zoeken van de baas.

Ik heb twee offertes liggen van een S90 T4 business luxury en een V60 T6TE inscription. De S90 is een actiemodel wat al bij de dealer staat en verder geen opties heeft (is een fiscaal vriendelijke inscription, ergo is al erg dik), anders dan bijvoorbeeld op polestar. Bij de v60 heb ik getinte ramen als optie.

Ik ga zakelijk rijden dus veel opbergruimte heb ik niet nodig. De eigen bijdrage is met 40 eur in de maand extra voor de S90 in het nadeel.

Pluspunten voor de S90: nappa leer, leren dashboard, betere instap,
Pluspunten voor de V60: te techniek, standkachel,

Kies ik nu voor vermogen of comfort?

Graag jullie input!
Laatst gewijzigd door S80 TDI op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Standkachel, standkachel en nog ns standkachel....
indien je die niet hebt ga je er spijt van krijgen
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Elektronisch naar de bakker is ook wel lekker.
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Ga voor de T6TE! Ik heb zelf de T8TE en deze is geweldig. Groot genoeg, comfortabel genoeg en in de stad heerlijk stil.
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4757
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

No brainer, altijd de T6 TE! De V60 is mooier, goedkoper, sneller en kan ook nog op puur elektra rijden. En ook de keuze tussen standkachel of leer op het dashboard lijkt mij niet zo ingewikkeld... :D
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Mijn vorige auto was een V60pih. Daarvoor een V70D4. De V60 gaat lekkerder over de rotondes maar qua comfort won de V70. In mijn optiek: als je voor comfortabel rijden ga dan de S90 en voor wat sportiever dan de V60. Daarom heb ik voor de V90 gekozen. Ga met allebei uitgebreid na elkaar rijden en trek daaruit je conclusie.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Dank voor jullie feedback sofar...

Met proefrijden is de ellende begonnen. Daar de dealer geen TE als demo had reserveerde ze een v90 te bij Volvo Ik Beesd. Toevallig werd dezelfde wagen een week later in autoweek met een dubbeltest gereden.

De wagen beviel goed, maar het prijskaartje vond de baas minder. Ik heb daarna een v60 d4 en t5 gereden. Waarbij ik de achterkant gek vond inveren/ terugstuiteren. Leek wel een oude bladveer oplegger. In bochten met inveren vond ik hem ronduit vals wegspringen. Ik heb de stille hoop dat het extra gewicht dit voorkomt. Kan iemand het bevestigen?

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik de dikke kont van mijn pih gewend ben.
Laatst gewijzigd door S80 TDI op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Rijdend in een T5 heb ik nooit ook maar iets gemerkt als matig weggedrag of terugstuiteren in welke vorm dan ook.
Ik vind de wagen juist reeeete strak rijden.
Misschien ervaar je het idd zo omdat die PiH nogal wat gewicht meezeult.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik ga zakelijk rijden dus veel opbergruimte heb ik niet nodig. De eigen bijdrage is met 40 eur in de maand extra voor de S90 in het nadeel.
Ik zou - uit principe - nooit, maar dan ook nooit, gaan kiezen voor een zakelijk gebruikte leaseauto met EB. De S90 zou gelijk afvallen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Ik zou - uit principe - nooit, maar dan ook nooit, gaan kiezen voor een zakelijk gebruikte leaseauto met EB. De S90 zou gelijk afvallen.
Ach voor die 2 euro per werkdag ontneem ik me dat plezier niet, maar ik laat mijn vrouw dat niet over de leasetermijn uitrekenen :'(
markvanloo
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 03.02.2012 - 13:37

DriverV90 schreef: Mijn vorige auto was een V60pih. Daarvoor een V70D4. De V60 gaat lekkerder over de rotondes maar qua comfort won de V70. In mijn optiek: als je voor comfortabel rijden ga dan de S90 en voor wat sportiever dan de V60. Daarom heb ik voor de V90 gekozen. Ga met allebei uitgebreid na elkaar rijden en trek daaruit je conclusie.
Exact. Twee totaal verschillende auto's op hetzelfde platform. Zelf heb ik wat meer met sedans maar ik zou je een V60 T6 TE niet ontraden haha!
Laatst gewijzigd door markvanloo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Tja, wat vindt je van de pluspunten zelf belangrijk? Je noemt een aantal uitrustingszaken. Die kun je volgens mij tot op zekere hoogte tegen elkaar weg strepen of plaatsen in de categorie "jammer dan". Immers, dat je de auto's overweegt zonder deze optie's geeft m.i. al aan dat je deze zaken geen dealbrekers vindt. Maar je noemt ook een betere instap. Dat je zo iets noemt, geeft volgens mij aan dat je dat toch wel belangrijk vindt (anders had je er waarschijnlijk geen acht op geslagen). En dat is wel iets wat je elke dag merkt. En wetende dat je lenigheid met de loop der jaren er niet beter op wordt (sorry, de waarheid is hard :bandit: :sick: ) zou ik daar in jouw geval toch even goed over na denken (ik heb overigens geen verschil gemerkt tussen de V60 en V90 maar ik heb er ook niet op gelet, anders dan dat ik ze beiden, komende vanuit een V70, wel erg laag vond zitten).
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Is er niet ergens een S90 T4 Business Luxury+ beschikbaar? Er komt wel wat voorrijden met een S90 kan ik uit ervaring zeggen..
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Zowel de luxury + als de v90 business sport staan er bij ieder dealer wel een paar rijklaar, echter valken die voor mij af. De + heeft namelijk een standaard open dak. Door mijn lengte moet ik dan op de laagste stand gaan zitten. Hierdoor kan ik het headup display maar half aflezen bij maximale afstelling. De business sport is een r design. Niet mijn smaak en al helemaal niet met de instap motor.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Je weet in ieder geval duidelijk wat je niet wilt, en dat is ook belangrijk. Overigens herken ik je commentaar over open dak + heads-up niet; ik ben zelf 2 meter, zit niet helemaal in de laagste stand en heb nog ruimte om de heads-up verder te verstellen.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
elvis21
2nd Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: 13.12.2005 - 04:30
Locatie: Arnhem

De V60 is mooier dan de S90 ( ja, smaken verschillen) en ..... de V60 heeft standkachel!!!
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590Nm ( de 2e)
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590 Nm
Peugeot 107 2009 Jaune Citrus 68 pk/98 Nm
Volvo V90 T4 Business Sport Bursting Blue 190 pk/300 Nm
Volvo V70 T5 Nordic+ Ice White 245 pk/350 Nm
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

teebee schreef: Rijdend in een T5 heb ik nooit ook maar iets gemerkt als matig weggedrag of terugstuiteren in welke vorm dan ook.
Ik vind de wagen juist reeeete strak rijden.
Misschien ervaar je het idd zo omdat die PiH nogal wat gewicht meezeult.
..rijd zelf ook in V60T5 en weggedrag is gewoon heel erg goed, beladen en onbeladen; niets gemerkt van terugstuiteren, ook niet als ik alleen in de auto zit.
Heb ooit een testritje gemaakt met een S90 en die vond ik erg slap geveerd/gedempt (persoonlijk) en overhellen in bochten, comfortabel dus, maar niet mijn smaak. Licht er aan wat je zelf wilt..
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8104
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Komende uit een XC70NN rijdt mijn S90 erg strak, maar stuitert niet zoals de XC60 MY11 die ik had.

Persoonlijk vind ik de achterkant van de nieuwe breaks niet echt geslaagd, de S90 dan weer wel.
Kofferbak van de S90 kunnen ook enkele lijken in, dus voor mij meer dan plek zat.

Standkachel heb ik ook maar aagezien de auto elke nacht in de warme garage slaapt, gebruik ik ze haast nooit.

De XC70 AWD 5 cyl diesel haalde met moeite 7.5 tot 7.8L/100km.
De S90 zit met gemak aan 5.4 L/100km en dat met toch 27pk extra.
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

T4 insappertje is niet heel erg behelpen hoor, zet hem even drive mode sport :) of uhm dynamic
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Van Hoften
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 16.05.2018 - 10:22
Locatie: Etten-Leur

Of in de Polestar mode: T4 is prima rijden met ruim voldoende vermogen en souplesse. Auto's: gelukkig blijven er keuzes en voorkeuren. Anders reeds potjandorie iedereen in een KIA (moet er niet aan denken...).

Succes bij het maken van je keuze: de V90 heb ik gekozen voor de ruimte en het comfort. Kon qua kosten ook voor een V60 met T5 kiezen, maar heb er geen enkele seconde spijt van gehad!
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”