Pagina 1 van 1

Naar aanleiding van de terugroepactie

Geplaatst: 26.02.2020 - 15:49
door xchenk
Onze V90 kreeg een uitnodiging voor een aanpassing ivm de recall van Volvo.
Voordat de auto, met ongeveer 93.000 op de teller naar de garage ging waren er geen problemen.
Na de recall werkzaamheden deed zich een storingsmelding voor. Deze was door de service adviseur van Volvo Broekhuis al aangekondigd, hetgeen ik bijzonder vond.
Na de auto opnieuw naar de garage te hebben gebracht werd een inlaatkleplekkage vastgesteld. Deze lekkage kon pas worden vastgesteld na het uitvoeren van de recall. EN DIT LAATSTE IS TOCH WEL OP ZIJN MINST BIJZONDER TE NOEMEN!!!!!!

Kosten € 4.000,-

Uit coulance neemt Volvo 70% voor haar rekening, Broekhuis 15% en de overige kosten zijn voor mij.
Bij aflevering werd nog aangegeven dat dit euvel zich binnen 100.000 km weer kan voordoen.

Ik ben benieuwd of meerdere V90 D5 rijders bekend zijn met dit probleem.


Ik heb de service adviseur nog een aantal schriftelijke vragen gesteld die voor mij van belang zijn in het vervolg van dit proces. Hieronder de reactie;

Wel alvast een antwoord op enkele van uw vragen:

wat is in uw optiek de causaliteit tussen de uitgevoerde werkzaamheden vanuit terugroepactie, uw toelichting dat er een storingsmelding op zou kunnen gaan treden (en dit ook gebeurede) en de schade die hierdoor aan het licht is gekomen?

De terugroepactie bevat software met extra monitoringsfuncties m.b.t. het kunnen meten van inlaatkleplekkage en het kunnen melden en ingrijpen indien nodig.
Als een auto binnenkomt voor deze Recall waarbij er reeds inlaatkleplekkage aanwezig is zal deze na het uitvoeren van de Recall een melding gaan geven.
Helaas weten wij niet of dit speelt voordat wij aan de Recall beginnen.


was het Broekhuis Volvo Hoogeveen, dan wel Volvo Nederland, bij het uitgaan van de terugroepactie medio juli 2019, bekend dat na de recall-werkzaamheden, de onderhavige schade aan de orde zou komen (de te verwachten storingsmelding was immers voorzien) Zo nee, vanaf wanneer is dit dan wel geconstateerd?

Ten tijde van het versturen van de eerste brieven medio juli 2019 was er bij geen enkele Volvodealer iets bekent over de technische oorzaak en of de noodzaak van de Recall. Voor zover wij weten is er voor het uitsturen van de kennisgevingsbrief geen enkel geval van brand/smelten geweest binnen de Broekhuis organisatie.
Wij weten sinds ongeveer 1.5 maand wat de software o.a. doet die is opgenomen in de Recall.
Na het versturen door VCNL van de Recall vooraankondiging wisten wij niet wat er zou gaan gebeuren bij de nog te ontwikkelen Recall, ook VCNL kon ons hier geen antwoord op geven aangezien de intentie bij Volvo Zweden vandaan kwam.


hoe zou de schadeafhandeling zijn verlopen wanneer de brief van Volvo (MdR/R29939) in bijvoorbeeld september 2019 was verstuurd? Dit in verband met het aflopen van de garantie per 04-10-2019.

Dat is achteraf niet te bepalen aangezien niemand weet wanneer en in welke snelheid de inlaatkleplekkage zich ontwikkeld. Voor het uitvoeren van de Recall deden zich tijdens het rijden nog geen symptomen voor die konden wijzen op e.v.t. lekkende inlaatkleppen. Stel dat de Recall in september was uitgevoerd dan nog kunnen wij niet bepalen of de kleplekkage toen ook al aanwezig was.


Gezien de complexiteit van het systeem en de vragen die ook wij aan VCNL hebben was er nog niet gereageerd op uw mail.
Natuurlijk had ik eerder een berichtje moeten sturen dat het antwoordt nog even op zich laat wachten maar het ontbreekt mij momenteel aan tijd om dergelijke zaken binnen een acceptabele termijn af te handelen. Daarbij komt dat ook wij moeten wachten op antwoorden die wij neerleggen bij de importeur.


Reden dat de factuur wel verzonden is komt door het claimprotocol vanuit de importeur waarbij een indientermijn van 14 fagen gehanteerd wordt, dien je na deze 14 dagen de claim in wordt deze afgewezen en niet uitbetaald.