Motor tuning VEA D4204T14
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Die uitdraai krijg je niet bij aankoop van de software, daarvoor moet je apart naar Wateringen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 10.03.2020 - 11:47
- Locatie: Groningen
Ja, dat kan ik mij voorstellen. Al zei mijn monteur bij aanschaf van mijn D4 ook dat dit blok zich nog moest bewijzen. Ik probeerde me daar niet zoveel van aan te trekken. Als je de juiste auto hebt (historie, veel -snelweg-km's in korte periode) en het daarna goed onderhoudt zou je een redelijke kans hebben op een betrouwbaar blok. Ik kocht de mijne met 178k op de klok en rond de 218k ben ik naar RICA gegaan voor tuning en EGR-delete (ikzelf zit nu op 261.000km). De EGR-delete raad ik je wel van harte aan, aangezien daar potentieel problemen uit voortkomen.Koenta Kinte schreef: ↑16.06.2020 - 12:58
Bedankt voor de felicitaties!
Het is een 6 handbak geworden. Deze heb ik gekozen op advies van Volvo monteur. Zijn woorden, die 8 bakken automaat moeten zich nog bewijzen. En met een 6 bak geartronic kan je zo maar tegen een revisie aanlopen die een bak geld kost.
Ik moet maar eens langs gaan ik woon in Eindhoven en daar zit een Rica punt, Volvo de Limbeek. Heb jij ook een uitdraai gekregen van de rollerbank meting? Ik zou wel eens zo'n grafiek willen zien.
En inderdaad bij 1800rpm al 500Nm ipv 400Nm dat is echt goed merkbaar.
Neen, ik heb geen rollenbank-meting gehad. RICA-punt bij mij is ook niet in het bezit van een rollenbank, maar ik denk er soms wel aan om ergens te testen. Toch ben ik wel benieuwd hoeveel pk's er zijn gesneuveld. Maar dat zou ik niet erg vinden. Ik vind echt dat mijn auto nu het vermogen heeft wat bij de auto hoort. Ik heb alleen wel de remmen een upgrade gegeven (S80 V8 nieuwe klauwen/zadels etc rondom + Brembo dubbel gekoelde schijven en blokken) want de standaard remmerij van een V70 vond ik ondermaats. Ook als de auto gewoon 181pk heeft. Het blijft een zwaar voertuig en bij 130km/h naar nul in een soort van noodstop kon ik dat erg goed merken. Er trad direct fading op. Dus wees je bewust van hoe snel je hogere snelheden haalt na de tuning. Je wilt ook graag weer redelijk kunnen stoppen. Maar dat is aan jou om te testen. Het was iets wat ik opmerkte en onveilig vond.
Ik ben wel erg benieuwd naar je bevindingen, als je eenmaal besloten hebt om de tuning aan te schaffen.
V70 D4 Momentum Nordic+ MY15' RICA (380.000km)
- Arnold
- 5th Gear member
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
Tot 1 september 200,- korting op een Polestar tuning bij de dealer. Wordt deze week bij de XC60 uitgevoerd.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 15.06.2020 - 20:54
heeft het dicht zetten van je EGR klep geen nadelige gevolgen voor je Roetfilter. zit er namelijk ook aan te denken om de EGR klep te laten dicht zetten maar ze raden het eigenlijk af daar je roetfilter dan eerder dicht zit. weet niet of dit waar is. misschien weten andere forum leden dit?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Alle bagger die in de EGR aankoekt komt inderdaad niet in het roetfilter terecht.
- moos v40
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49
Ik rij nu ruim 70.000km met een D4 met tuning tot 245pk en EGR dicht. Dit bevalt zeer goed en de motorloop is erg soepel en rustig. tijdens de terugroepactie voor de D4 even weer de standaard 190 pk afstelling gehad en dat voelde als een geknepen minder soepele (vooral onderin) motor. Geeft al aan hoe de tuning mij bevalt. Ben geen wilde maar wel vlotte rijder. In de 4 en 5 is het vooral lekker om even gas te geven. De 6 is meer een spaarversnelling. Auto heeft geen probleem om het vermogen op de weg te krijgen. Onderstel kan dit zat aan. Hoop dat je hier wat mee kan.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 05.06.2017 - 00:29
Wat gek dat ze exclusief BTW adverteren. Aangezien ze zich op consumenten richten kun je met succes de ex prijs claimen als zijnde inclusief.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
- Locatie: Nederland
Nystrøm schreef: ↑17.06.2020 - 11:56Ja, dat kan ik mij voorstellen. Al zei mijn monteur bij aanschaf van mijn D4 ook dat dit blok zich nog moest bewijzen. Ik probeerde me daar niet zoveel van aan te trekken. Als je de juiste auto hebt (historie, veel -snelweg-km's in korte periode) en het daarna goed onderhoudt zou je een redelijke kans hebben op een betrouwbaar blok. Ik kocht de mijne met 178k op de klok en rond de 218k ben ik naar RICA gegaan voor tuning en EGR-delete (ikzelf zit nu op 261.000km). De EGR-delete raad ik je wel van harte aan, aangezien daar potentieel problemen uit voortkomen.Koenta Kinte schreef: ↑16.06.2020 - 12:58
Ik ben nog steeds aan het twijfelen tussen Volvotune of Rica. Het kost toch een bak geld 2x zo duur als Volvotune. En blijft het wel allemaal heel met die best extreme Rica stage 2 tuning. Nu eerst maar eens op vakantie gaan. En dan maar eens bedenken wat ik wil. Volvotune 235pk/470Nm €370 tegen Rica 258pk/545Nm €744
Bedankt voor de felicitaties!
Het is een 6 handbak geworden. Deze heb ik gekozen op advies van Volvo monteur. Zijn woorden, die 8 bakken automaat moeten zich nog bewijzen. En met een 6 bak geartronic kan je zo maar tegen een revisie aanlopen die een bak geld kost.
Ik moet maar eens langs gaan ik woon in Eindhoven en daar zit een Rica punt, Volvo de Limbeek. Heb jij ook een uitdraai gekregen van de rollerbank meting? Ik zou wel eens zo'n grafiek willen zien.
En inderdaad bij 1800rpm al 500Nm ipv 400Nm dat is echt goed merkbaar.
Neen, ik heb geen rollenbank-meting gehad. RICA-punt bij mij is ook niet in het bezit van een rollenbank, maar ik denk er soms wel aan om ergens te testen. Toch ben ik wel benieuwd hoeveel pk's er zijn gesneuveld. Maar dat zou ik niet erg vinden. Ik vind echt dat mijn auto nu het vermogen heeft wat bij de auto hoort. Ik heb alleen wel de remmen een upgrade gegeven (S80 V8 nieuwe klauwen/zadels etc rondom + Brembo dubbel gekoelde schijven en blokken) want de standaard remmerij van een V70 vond ik ondermaats. Ook als de auto gewoon 181pk heeft. Het blijft een zwaar voertuig en bij 130km/h naar nul in een soort van noodstop kon ik dat erg goed merken. Er trad direct fading op. Dus wees je bewust van hoe snel je hogere snelheden haalt na de tuning. Je wilt ook graag weer redelijk kunnen stoppen. Maar dat is aan jou om te testen. Het was iets wat ik opmerkte en onveilig vond.
Ik ben wel erg benieuwd naar je bevindingen, als je eenmaal besloten hebt om de tuning aan te schaffen.
Volvo V90 T8 2018
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
- Locatie: Nederland
Ging iets mis denk ik
Ik ben nog steeds aan het twijfelen tussen Volvotune of Rica. Het kost toch een bak geld 2x zo duur als Volvotune. En blijft het wel allemaal heel met die best extreme Rica stage 2 tuning. Nu eerst maar eens op vakantie gaan. En dan maar eens bedenken wat ik wil. Volvotune 235pk/470Nm €370 tegen Rica 258pk/545Nm €744
Ik ben nog steeds aan het twijfelen tussen Volvotune of Rica. Het kost toch een bak geld 2x zo duur als Volvotune. En blijft het wel allemaal heel met die best extreme Rica stage 2 tuning. Nu eerst maar eens op vakantie gaan. En dan maar eens bedenken wat ik wil. Volvotune 235pk/470Nm €370 tegen Rica 258pk/545Nm €744
Volvo V90 T8 2018
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 10.03.2020 - 11:47
- Locatie: Groningen
Of iets heel blijft weet je natuurlijk nooit. Je mag er alleen wel vanuit gaan dat bepaalde delen sneller zullen slijten (remmen / koppeling? en dergelijke) Ikzelf heb geen problemen gehad sinds ik de tuning heb laten uitvoeren. Al is dat geen vrijbrief voor de gevolgen van jouw motor natuurlijk. Ikzelf stond echter ook met dit dilemma, maar uiteindelijk toch besloten om het maximale te halen uit het blok. Ik ben er tenslotte zelf bij hoeveel vermogen er vrij komt, of ik mijn motor goed op temperatuur komt, en of ik mijn turbo's na een rit weer goed laat koelen. Ik doe dit dan ook letterlijk elke rit secuur. Daarbij is mijn auto dealer onderhouden. Dat pakket tezamen gaf (en geeft) voor mij het vertrouwen om de Stage 2 RICA tuning aan te schaffen.Koenta Kinte schreef: ↑23.07.2020 - 20:17 Ging iets mis denk ik
Ik ben nog steeds aan het twijfelen tussen Volvotune of Rica. Het kost toch een bak geld 2x zo duur als Volvotune. En blijft het wel allemaal heel met die best extreme Rica stage 2 tuning. Nu eerst maar eens op vakantie gaan. En dan maar eens bedenken wat ik wil. Volvotune 235pk/470Nm €370 tegen Rica 258pk/545Nm €744
Wat betreft de slijtende delen heb ik voor mezelf besloten om die eerdere vervanging ''erbij te nemen''. Het is voor mij echt de hobby. Dus als de koppeling ermee ophoudt of de remmen sneller slijten dan is dat zo. Ondertussen nader ik de 270k en ze rijdt nog steeds als nieuw.
Mocht het je om geld gaan, dan lijkt het mij duidelijk. Dan kun je het beste naar Obbe. Je bent gelukkig zowel de Volvotune- als RICA-waarden niet gewend, dus alles zal een enorme vooruitgang zijn.
V70 D4 Momentum Nordic+ MY15' RICA (380.000km)
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
@Nystrom, heb jij ook iets aan de remmen gedaan?
Ik heb ook een V70 D4 gehad en vond daar de remmen niet overtuigend van.
De nieuwe lijn Volvo’s hebben dat beter voor elkaar, helemaal D5 en T8 die allen 345mm schijven en groter hebben.
Ben zelf van oem remblokken naar Brembo gegaan wat ook best wel scheelt omdat de oem blokken na een ritje autobahn last had van verglazing.
Ik heb ook een V70 D4 gehad en vond daar de remmen niet overtuigend van.
De nieuwe lijn Volvo’s hebben dat beter voor elkaar, helemaal D5 en T8 die allen 345mm schijven en groter hebben.
Ben zelf van oem remblokken naar Brembo gegaan wat ook best wel scheelt omdat de oem blokken na een ritje autobahn last had van verglazing.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27621
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Je hebt zelf aan hem gevraagd hoe z'n Brembo remblokken bevallen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- moos v40
- 2nd Gear member
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49
Geld dat alleen voor de V70? de V40 heeft volgens mij dezelfde remmen als de focus ST, 320mm schijven. Heb nu wel brembo schijven en blokken, maar vind ze niet beter dan oem, voelen hetzelfde aan. V70 heeft natuurlijk wel wat meer gewicht af te remmen.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 14.06.2019 - 22:23
Vandaag mijn 2014 XC60 D4 weer opgehaald bij Volvo garage na nog meer EGR ellende. Na recall, vervangen EGR blok a 400E eerder dit jaar nu diagnose van niet goed functionerende EGR klep met voorstel reparatie a 700E. Klaar mee en mooie aanleiding voor softwarematig permanent sluiten van de klep.
Op naar RICA wateringen morgen, en dan ook stage 1 van RICA wat medewerker wel enigszins promootte, met naast mogelijkheid tot herstel na afloop, ook mogelijkheid na afloop verdere upgrade naar stage 2 a EUR50 extra. Eigenaar/ adviseur had geen heel duidelijke argumenten voor stage 1 vs 2, anders dan advies dat stage 1 echt al groot verschil maakt en sommige mensen gewoon altijd meer, meer willen”. Wordt vervolgd. Wellicht Interessante optie gezien beschreven twijfel..
Op naar RICA wateringen morgen, en dan ook stage 1 van RICA wat medewerker wel enigszins promootte, met naast mogelijkheid tot herstel na afloop, ook mogelijkheid na afloop verdere upgrade naar stage 2 a EUR50 extra. Eigenaar/ adviseur had geen heel duidelijke argumenten voor stage 1 vs 2, anders dan advies dat stage 1 echt al groot verschil maakt en sommige mensen gewoon altijd meer, meer willen”. Wordt vervolgd. Wellicht Interessante optie gezien beschreven twijfel..
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Idd, stom.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Daar zit 231kg tussen voor beiden een D4, best wel een verschil.
Neem daarbij dat de V40 strak is afgestemd en de V70 veel meer op comfort en je hebt een wezenlijk anders rijdende en remmende auto.
Heb wel eens een V40 mee gehad als leen auto en dat rijdt en remt heel anders.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
De D4 heeft in beide gevallen 300mm schoteltjes en dat is voldoende. Grotere schijf geeft je iets meer moment, maar zet nog geen zoden aan de dijk. Wat wel helpt is de andere klauw bij 320mm of groter, dan krijg je een volledig omhulsel in plaats van de standaard C-klem type klauw die veel meer vervormt.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... t/1023130/
https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... t/1023130/
- Speedyace
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21
Ga jij er mee het circuit op, nee toch! Dan zou ik mij niet druk maken om de remmen, vooral niet als je in Nederland rijdt met een 100km/h of in een enkelgeval 130km/h als max.
Wat je nog kan overwegen is een setje andere remleidingen met een RVS mantel deze zetten niet uit tijdens het remmen.
Wat je nog kan overwegen is een setje andere remleidingen met een RVS mantel deze zetten niet uit tijdens het remmen.