RZA || V90 T5 R-Design Onyx Black Metallic

De nieuwe generatie S en V90
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Das een leuk ambitieus lijstje !
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Afspraak voor de eerste upgrade van de lijst is gemaakt: een kleppensysteem voor de uitlaat. Over twee weken wordt het gemonteerd. Heb gekozen voor een elektronische klep, zelfde systeem dat BMW af-fabriek gebruikt. Zo af en toe als je er zin in hebt een sportief geluid uit die 4 eindstukken lijkt me wel leuk 8) En bij lange stukken gewoon stock geluid.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Screenshot_20210508-085914_WhatsApp.jpg
Zo de V90 glimt weer en is voorzien van nieuw laagje Beadmaker. Nieuwe xxl droogdoek van The Rag Company (the 'Gauntlet' - djiezus wat een naam voor een doek) is echt top, hele V90 in 1x mee gedaan. Verreweg beste droogdoek in m'n collectie. Klaar voor de nieuwe uitlaat maandag :-)

Verder erg tevreden over de spoorverbreders, de 'stance' is perfect zo wat mij betreft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Goed bezig!
Succes met de upgrade.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
decorsa
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18.03.2021 - 05:16

Mooie auto, zwart blijft toch een van de mooiste kleuren maar moeilijk zuiver te houden. De dingen die je veranderd aan de auto zien er top uit en een paar dingen wil ik ook doen dus je hebt goede smaak. haha
Ik heb op de F20 ook een sportuitlaat laten plaatsen bij PM-performance ( top kerel ) en er is gekozen voor een lowsound ivm kans op drone met de gewone sportuitlaat. Het geluid is sowieso minder door de turbo maar hij geeft een iets diepere brom. Op de F10 zat een normale sportuitlaat ( ook PM-performance )en vond die eigenlijk iets te luid worden nadat die was ingebrand. Eigenlijk zou eentje ertussen kwa geluid perfect zijn.
Ben benieuwd naar jou geluid, als het mogelijk is een geluidsclipje uploaden ?
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Netjes ! Zwart blijft een minuut proper na het wassen zodat je een foto kan nemen. Daarna heb je weer stof, insecten, druppels.... Tegen stof heb ik gelezen dat wordt aangeraden om na het curen van beadmaker ook een laagje P&S Paint Polish quick detailer te gebruiken. Die lui verkopen natuurlijk graag zo veel mogelijk producten. Ik heb beiden in huis, ga het eens proberen met een klein stukje, bv. de achterklep, om te zien of dit echt een verschil geeft.

Mijn coating zit er nu drie weken op, met het lange weekend voor de deur ga ik de auto een eerste keer wassen. Moet wel zeggen dat hij vrij netjes is gebleven, alleen op de achterkant zie ik wat vuil. Ik heb ook Carpro DLUX in huis om de winterwielen te coaten, dat gaan we ook doen dit weekend. Daar kan je nog Gliss over zetten als topper, maar ik ga eerst eens kijken wat de DLUX stand alone doet.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Maandag naar Crooke Tuning geweest voor de uitlaat met klepsysteem (in hun nieuwe pand, ziet er zeer fraai uit allemaal).

Tijdens montage bleek dat de middendemper wel heel veel dempte waardoor ook met klep open het geluid niet echt veel sportiever werd. Daar had ik niet echt op gerekend. Uiteindelijk heeft monteur geprobeerd hoe het geluid zou worden met verwijdering van middendemper en dat gaf wel een groot verschil. Klonk erg lekker, zowel met klep dicht als open. Daarom besloten het op die manier te doen.

Dit betekent dus wel dat met klep dicht het geluid niet meer 'stock' is maar door de verwijdering van de middendemper net iets sportiever. Misschien wel precies zoals ik 'm standaard wil hebben, en zonder de drone die je bij veel aftermarket einddempers krijgt. Dus dit heeft goed uitgepakt.

Koude start met klep open is redelijk luid maar wel een mooi geluid. Ook bij accelereren geeft ie een erg lekker geluid.

Mooie upgrade dus. Crooke heeft een filmpje gemaakt dus hoop binnenkort geluid te kunnen delen.

@decorsa: PM Performance is ook top inderdaad, Peter is echt een vakman en m'n Clio is daar ook voorzien van een andere uitlaat. Maar heb het idee dat Crooke meer ervaring heeft met klepsystemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Fulaks schreef: 12.05.2021 - 16:57 Netjes ! Zwart blijft een minuut proper na het wassen zodat je een foto kan nemen. Daarna heb je weer stof, insecten, druppels.... Tegen stof heb ik gelezen dat wordt aangeraden om na het curen van beadmaker ook een laagje P&S Paint Polish quick detailer te gebruiken. Die lui verkopen natuurlijk graag zo veel mogelijk producten. Ik heb beiden in huis, ga het eens proberen met een klein stukje, bv. de achterklep, om te zien of dit echt een verschil geeft.

Mijn coating zit er nu drie weken op, met het lange weekend voor de deur ga ik de auto een eerste keer wassen. Moet wel zeggen dat hij vrij netjes is gebleven, alleen op de achterkant zie ik wat vuil. Ik heb ook Carpro DLUX in huis om de winterwielen te coaten, dat gaan we ook doen dit weekend. Daar kan je nog Gliss over zetten als topper, maar ik ga eerst eens kijken wat de DLUX stand alone doet.
Haha ja met zwart is het inderdaad een minuutje genieten en dan weer klaar. Gelukkig hou ik van poetsen ;-) Heb die P&S quick detailer ook in de kast en ga dat eens proberen. Maar betwijfel het eerlijkgezegd. Jij hebt het poetsvirus ook lekker te pakken he?
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
decorsa
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18.03.2021 - 05:16

Dus als ik het goed begrijp heb je nog steeds de originele uitlaat maar zonder middendemper en een kleppensysteem om de uitlaat te bypassen? Zo heb je dus een open lijn vanaf de KAT met kleppen open?
Ben erg benieuwd naar het geluid met klep open en dicht.
Zie dat PM-performance niks met kleppen heeft staan op de website, wel heeft hij nu ook sportkats zie ik.
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Yes klopt helemaal wat je beschrijft. Uitlaatgas kiest weg van minste weerstand waardoor je inderdaad met klep open voor een deel van de uitlaatgassen in feite een straight pipe hebt. De rest van de uitlaatgassen gaat via de einddemper naar buiten en wordt dus wel gedempt.

Klep open is leuk voor de wat sportievere stukken en gewoon als je er zin in hebt, en met de middendemper eruit is ie met klep dicht nog steeds stil maar klinkt het net wat sportiever.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
decorsa
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18.03.2021 - 05:16

Je brengt me nu toch wel heel erg in de verleiding om ook de middendemper te verwijderen. Ik heb mijn vrouw beloofd om niks te doen aan de uitlaat. 🙈
Gebruikersavatar
decorsa
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18.03.2021 - 05:16

Ik zie dat je de intercooler en intake gaat veranderen. Ga je je katalysator ook vervangen naar een racekat of downpipe, dit word toch ook veel gedaan zodat je turbo wat vrijer kan ademen.
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

decorsa schreef: 17.05.2021 - 17:00 Je brengt me nu toch wel heel erg in de verleiding om ook de middendemper te verwijderen. Ik heb mijn vrouw beloofd om niks te doen aan de uitlaat. 🙈
Haha herkenbaar. Ik heb nog bijna niks gereden sinds aanpassingen maar zal laten weten hoe het bevalt na langer stuk rijden; dan kun je misschien beter inschatten hoeveel ruzie het gaat opleveren ;-)
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

decorsa schreef: 17.05.2021 - 17:16 Ik zie dat je de intercooler en intake gaat veranderen. Ga je je katalysator ook vervangen naar een racekat of downpipe, dit word toch ook veel gedaan zodat je turbo wat vrijer kan ademen.
Ik heb er inderdaad wel naar gekeken, maar m'n doel qua vermogen is om gelet op belasting van de turbo en al het vermogen op de voorwielen op max ca. 300pk uit te komen, en de verwachting is om dit met alleen de grotere intercooler i.c.m. met een stage 1 en RON 98 al te bereiken. Daarbij kost een downpipe met HJS cat zo'n EUR 1.600,-. Dat geef ik dan in de toekomst liever uit aan een onderstel upgrade.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Gisteren gemerkt dat na de aanpassing van de uitlaat / verwijdering van de middendemper er een vrij hoog bijgeluid bij is gekomen. Met ramen dicht hoor je het niet maar met raam open heel goed. Lastig te omschrijven maar heeft iets zoevend/fluitend. Ook met lage toeren en lage snelheid hoorbaar. Heb nog niet goed vast kunnen stellen waar het vandaan komt. Maar volgens mij niet vanuit de motor (moet ik nog even testen) en klinkt ook niet als fluitende turbo. Misschien dat er ergens wat uitlaatgas ontsnapt of dat door de verwijderde middendemper dit geluid simpelweg niet meer wordt gefilterd. Crooke heeft in elk geval direct aangeboden het te analyseren en zonodig te verhelpen. Hoop dat we het kunnen vinden want is geen lekker geluid.

Verder vers rubber besteld: volgende week krijgt de V90 vier nieuwe Michelin PS4S banden ter vervanging van de Pirelli's. Hopelijk kunnen de Michelin's het vermogen -dat de komende tijd hopelijk nog wat gaat toenemen :-D - beter kwijt.

En deel I van m'n bestelling uit Zweden is binnen: de DO88 air intake. Filter is reinigbaar BMC filter en dat is een flinke jongen zeg. Spul voelt in elk geval zeer solide aan. Je kunt de intake zowel met deksel dicht als met deksel open gebruiken. Deksel open zal nog sportiever geluid opleveren maar ook betekenen dat er toch wat warme lucht uit de motor wordt aangezogen en het dus geen echte cold air intake meer is (en dus mogelijk wat verlies opleveren). Kwestie van beetje uitproberen straks maar verwacht dat de deksel erop blijft, ook om geluid sportief maar beschaafd te houden. Ben benieuwd!
20210519_211151.jpg
20210519_212213.jpg
20210519_212351.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
decorsa
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18.03.2021 - 05:16

RZA schreef: 17.05.2021 - 17:47
Ik heb er inderdaad wel naar gekeken, maar m'n doel qua vermogen is om gelet op belasting van de turbo en al het vermogen op de voorwielen op max ca. 300pk uit te komen, en de verwachting is om dit met alleen de grotere intercooler i.c.m. met een stage 1 en RON 98 al te bereiken. Daarbij kost een downpipe met HJS cat zo'n EUR 1.600,-. Dat geef ik dan in de toekomst liever uit aan een onderstel upgrade.
Dat is inderdaad veel geld en ik zou dat dan ook liever aan het onderstel uitgeven.
Benieuwd wat je er gaat uithalen met BR-performance.
Gebruikersavatar
decorsa
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 18.03.2021 - 05:16

Altijd vervelend om plots andere geluiden te horen. Hopelijk is het iets kleins zoals een lek in het uitlaat traject. Wel netjes van Crooke om gelijk te helpen. Zit zelf ook met een fluitend geluid en moet binnen 1.5 week langs gaan. Klinkt als een boost lek.
Benieuwd naar de Michelin ervaring.
Air intake ziet er goed uit. Ben zelf ook aan het denken om een cold air intake te plaatsen maar weet nog niet wat. Benieuwd naar jou bevindingen. Jij gaat sowieso een paar stapjes verder als mij.
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Vandaag wat beter geluisterd en geluid lijkt niet uit uitlaat te komen, lijkt wel of aanzuiggeluid van inlaat iets anders is gaan klinken met een wat hoger geluid bij lage belasting. Daarom eerst maar even zien wat er gebeurt als de Do88 inlaat erop zit. Ik laat het je weten hoe deze bevalt!

Succes met jouw fluitende geluid, hopelijk vinden ze het snel en is het een slangetje oid dat los zit.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mooi spul dat BMC!
Ik had op de 205 een CDA filter zitten en die gaf merkbaar meer vermogen en vooral koppel op de rollenbank.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Goed bezig RZA :-) ben benieuwd naar je bevindingen.
Zit ik te denken om de intercooler te vergroten, niet omdat het moet maar omdat het kan :-)
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”