Fulaks’ V90

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Wow, oogt van binnen nog als vers uit de showroom. Maar enfin, hij is natuurlijk nog hartstikke jong. Dondersmooie V90. Ga je veel plezier aan beleven. Have fun :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Carfreak schreef: 25.01.2021 - 14:30 Wow, oogt van binnen nog als vers uit de showroom. Maar enfin, hij is natuurlijk nog hartstikke jong. Dondersmooie V90. Ga je veel plezier aan beleven. Have fun :D
Thx ! Hij is helemaal top van binnen en van buiten. Geen krasje te bespeuren, enkel twee minieme steenslagjes op de motorkap. In de auto is niet gerookt, hij ruikt naar niets eigenlijk. En alles werkt, voor zover ik dat nu kan inschatten. Door Covid zijn er nu "helaas" een stuk minder verplaatsingen, dus rij ik ook wat minder. Volgende week een weekje naar de Ardennen, eerste wat langere rit dus...

Vandaag een Kranzle hogedrukreiniger gekocht, een foamgun en een ontvochtiger voor de garage. Er komen ook nog een hoop detailspulletjes bij, te beginnen bij het juiste gerief en producten voor het reinigen van de velgen. De rest volgt dan wel stapsgewijs naarmate wat ik nog heb op raakt. Ik wil hier wel een trapje hoger schakelen qua auto poetsen, want deze auto is zo mooi dat het een plezier wordt om 'm ook mooi te houden.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Je kunt eens te raden gaan bij Diesel hier op het forum, die schijnt wel raad te weten met super conserveren en glimmend maken van je Volvo ;)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Tom’s bijdragen volg ik al een tijdje.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Als de temperaturen weer boven de 10 graden komen een leuke bezigheid dat detailen. Heerlijk ontspannen en het eindresultaat valt nooit tegen. Zeker als je met een DAP werkt.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb het ook láten doen hoor.
Houdt hem zelf bij door 4x per jaar te smeren met Reload van Carpro en uitsluitend wassen met de hand eens per week.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 748
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Voor je velgen: als je na reinigen twee dunne laagjes Poorboys Wheelwax aanbrengt blijven die ook mooi beschermd. Vuil en remstof gaat er heel gemakkelijk vanaf dan.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

RZA schreef: 26.01.2021 - 15:58 Voor je velgen: als je na reinigen twee dunne laagjes Poorboys Wheelwax aanbrengt blijven die ook mooi beschermd. Vuil en remstof gaat er heel gemakkelijk vanaf dan.
Ohja, die heb ik wel in de Dlux gezet, zowel zomer als winter.
Dat kan ik je wel aanbevelen, heeft ook een lekker lange standtijd.
voor de wissel smeren en drogen en het hele seizoen schone velgen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Thx voor de tips !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Poeh, wat een geweldige auto zeg ! Gisteren vanuit Antwerpen op en neer naar Leuven, dus een kleine twee uur autoplezier op kletsnatte wegen. Gespeeld met ACC en PA, en dat werkt geweldig. Ik moet nog leren aanvoelen hoe de beperkingen juist liggen, wanneer je precies naar links moet om je tempo aan te houden i.p.v. te vertragen achter een tragere voorligger, welke volgafstand in welke omstandigheden het lekkerst werken. Bij inhalen "trekt" de PA je wat sneller in de nieuwe rijstrook dan ik het zelf doe, dus daar ook nog even wennen. Die PA geeft je dan weer wel de kans om eens wat uitgebreider in je neus te peuteren of op het scherm te kijken, zonder dat het onveilig wordt.

Maar de auto zelf is heerlijk stil en rijdt op rails, volkomen onberoerd door de slechte weersomstandigheden. Er staan natuurlijk wel gloednieuwe Michelin Alpin 5's onder, dat helpt. Stuurgedrag is inderdaad van een veel hoger niveau t.o.v. de V70, en ook het veergedrag is een stuk rustiger dankzij (denk ik) de langere wielbasis en de luchtvering met Four-C op de comfort-setting.

Ik heb ook een Individuele rijmodus gemaakt waarin ik de vering op comfort heb staan, het stuur wat zwaarder en de gasrespons op sportief zeg maar. Echter voor verkeer in de stad vond ik die snellere gasrespons wat te zenuwachtig, en heb ik 'm terug op comfort gezet. Mijn rechtervoet moet zich misschien nog wat aanpassen. Maar erg fijn dat dit allemaal kan, geeft je iets om mee te experimenteren.

Zei ik al dat de auto erg stil is ? Zit er wel een motor in ? Blijkbaar wel, want het gaat goed vooruit. Wellicht zitten de gelaagde ruiten er voor iets tussen, maar die had ik ook al in de V70. Toch is de V90 stukken stiller, daar lust ik wel pap van. Ik heb zelden de muziek hard staan, en door de B&W geluidsinstallatie heb je ook op lagere volumes een mooi vol geluid (dat je ook nog eens naar hartenlust kan tweaken met de equalizer).

Voor het internet ga ik eerst maar eens proberen via de iPhone hotspot, en als dat niet fijn werkt komt er een simkaartje in de automodem.

Nog veel te ontdekken en te spelen, maar de eerste indrukken zijn alvast overweldigend positief.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

PA wil soms weleens wat stevig in de remmen gaan, hij laat zien dat hij voorliggers opmerkt en wanneer er een behoorlijk verschil is dan remt hij vrij stevig en bruuks.
Ik los dat op om zelf even met het gas te spelen waardoor je wanneer jij zelf word ingehaald even ruimte krijgt om zonder verlies van snelheid toch uit te kunnen voegen, hele relaxte optie.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3061
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Fulaks schreef: 28.01.2021 - 12:13 Poeh, wat een geweldige auto zeg ! Gisteren vanuit Antwerpen op en neer naar Leuven, dus een kleine twee uur autoplezier op kletsnatte wegen. Gespeeld met ACC en PA, en dat werkt geweldig. Ik moet nog leren aanvoelen hoe de beperkingen juist liggen, wanneer je precies naar links moet om je tempo aan te houden i.p.v. te vertragen achter een tragere voorligger, welke volgafstand in welke omstandigheden het lekkerst werken. Bij inhalen "trekt" de PA je wat sneller in de nieuwe rijstrook dan ik het zelf doe, dus daar ook nog even wennen. Die PA geeft je dan weer wel de kans om eens wat uitgebreider in je neus te peuteren of op het scherm te kijken, zonder dat het onveilig wordt.

Maar de auto zelf is heerlijk stil en rijdt op rails, volkomen onberoerd door de slechte weersomstandigheden. Er staan natuurlijk wel gloednieuwe Michelin Alpin 5's onder, dat helpt. Stuurgedrag is inderdaad van een veel hoger niveau t.o.v. de V70, en ook het veergedrag is een stuk rustiger dankzij (denk ik) de langere wielbasis en de luchtvering met Four-C op de comfort-setting.

Ik heb ook een Individuele rijmodus gemaakt waarin ik de vering op comfort heb staan, het stuur wat zwaarder en de gasrespons op sportief zeg maar. Echter voor verkeer in de stad vond ik die snellere gasrespons wat te zenuwachtig, en heb ik 'm terug op comfort gezet. Mijn rechtervoet moet zich misschien nog wat aanpassen. Maar erg fijn dat dit allemaal kan, geeft je iets om mee te experimenteren.

Zei ik al dat de auto erg stil is ? Zit er wel een motor in ? Blijkbaar wel, want het gaat goed vooruit. Wellicht zitten de gelaagde ruiten er voor iets tussen, maar die had ik ook al in de V70. Toch is de V90 stukken stiller, daar lust ik wel pap van. Ik heb zelden de muziek hard staan, en door de B&W geluidsinstallatie heb je ook op lagere volumes een mooi vol geluid (dat je ook nog eens naar hartenlust kan tweaken met de equalizer).

Voor het internet ga ik eerst maar eens proberen via de iPhone hotspot, en als dat niet fijn werkt komt er een simkaartje in de automodem.

Nog veel te ontdekken en te spelen, maar de eerste indrukken zijn alvast overweldigend positief.
Klinkt helemaal goed en in lijn met de verwachtingen!
Er is inderdaad de eerste tijd veel uit te vinden en aan te passen, maar dat is ook weer onderdeel van de pret.
Vergeet niet de aangepaste instellingen steeds op te slaan en te koppelen aan sleutel/ rijders profiel.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

diesel01 schreef: 28.01.2021 - 14:29Ik los dat op om zelf even met het gas te spelen waardoor je wanneer jij zelf word ingehaald even ruimte krijgt om zonder verlies van snelheid toch uit te kunnen voegen, hele relaxte optie.
Tom, die snap ik niet helemaal. Bedoel je dat je gas bijgeeft om de wagen die jouw inhaalt nog snel even voor te zijn ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

PGV90 schreef: 28.01.2021 - 14:43Vergeet niet de aangepaste instellingen steeds op te slaan en te koppelen aan sleutel/ rijders profiel.
Oei, dat heb ik niet gedaan, daar heb je een punt. Heb ook wat met de lendenssteun gespeeld, ben ik dat dan kwijt ? In de V70 onthield de auto dat in de sleutel. Moet ik dan in de V90 op de M en de 1 of 2 drukken in het portier (zetelgeheugen), of moet ik nog iets doen op de middenconsole ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Fulaks schreef: 28.01.2021 - 17:05
diesel01 schreef: 28.01.2021 - 14:29Ik los dat op om zelf even met het gas te spelen waardoor je wanneer jij zelf word ingehaald even ruimte krijgt om zonder verlies van snelheid toch uit te kunnen voegen, hele relaxte optie.
Tom, die snap ik niet helemaal. Bedoel je dat je gas bijgeeft om de wagen die jouw inhaalt nog snel even voor te zijn ?
Nee juist niet.
Je loopt soms in op een auto waarbij de PA vroegtijdig van het gas gaat terwijl jij zelf wordt ingehaald.
De camera ziet alleen de auto en doet wat hij moet doen, van het gas af en in sommige gevallen actief aan het remmen, terwijl het menselijk oog ziet dat wanneer je niet van het gas gaat er ruimte genoeg is om achter de inhalende auto uit te voegen zonder daarmee jezelf, de voorligger of inhalende auto in gevaar te brengen.
Ik geef dan zelf even gas om geen snelheid te verliezen en geen onrustig wegbeeld creëren omdat bij actief remmen de remlichten aangaan.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3061
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Fulaks schreef: 28.01.2021 - 17:13
PGV90 schreef: 28.01.2021 - 14:43Vergeet niet de aangepaste instellingen steeds op te slaan en te koppelen aan sleutel/ rijders profiel.
Oei, dat heb ik niet gedaan, daar heb je een punt. Heb ook wat met de lendenssteun gespeeld, ben ik dat dan kwijt ? In de V70 onthield de auto dat in de sleutel. Moet ik dan in de V90 op de M en de 1 of 2 drukken in het portier (zetelgeheugen), of moet ik nog iets doen op de middenconsole ?
Voor de stoel is instellen in het geheugen van M1 zeker goed en blijft staan.
Via het berijders profiel kan je al de instellingen (scherm, , skims rond de klokken, radio zender, temperatuur, etc. ). koppelen aan een sleutel.

Als mijn vrouw instapt krijgt zij haar instellingen, gekoppeld aan haar sleutel.

Als je blijvende veranderingen maakt moet je die wel vastleggen.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

diesel01 schreef: 28.01.2021 - 17:26
Fulaks schreef: 28.01.2021 - 17:05
diesel01 schreef: 28.01.2021 - 14:29Ik los dat op om zelf even met het gas te spelen waardoor je wanneer jij zelf word ingehaald even ruimte krijgt om zonder verlies van snelheid toch uit te kunnen voegen, hele relaxte optie.
Tom, die snap ik niet helemaal. Bedoel je dat je gas bijgeeft om de wagen die jouw inhaalt nog snel even voor te zijn ?
Nee juist niet.
Je loopt soms in op een auto waarbij de PA vroegtijdig van het gas gaat terwijl jij zelf wordt ingehaald.
De camera ziet alleen de auto en doet wat hij moet doen, van het gas af en in sommige gevallen actief aan het remmen, terwijl het menselijk oog ziet dat wanneer je niet van het gas gaat er ruimte genoeg is om achter de inhalende auto uit te voegen zonder daarmee jezelf, de voorligger of inhalende auto in gevaar te brengen.
Ik geef dan zelf even gas om geen snelheid te verliezen en geen onrustig wegbeeld creëren omdat bij actief remmen de remlichten aangaan.
Ah, gesnopen. Dus als je zelf gast bij geeft gaat ie niet remmen, ook al loop je in op je voorligger. Goede tip !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4090
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

PGV90 schreef: 28.01.2021 - 17:29
Fulaks schreef: 28.01.2021 - 17:13
PGV90 schreef: 28.01.2021 - 14:43Vergeet niet de aangepaste instellingen steeds op te slaan en te koppelen aan sleutel/ rijders profiel.
Oei, dat heb ik niet gedaan, daar heb je een punt. Heb ook wat met de lendenssteun gespeeld, ben ik dat dan kwijt ? In de V70 onthield de auto dat in de sleutel. Moet ik dan in de V90 op de M en de 1 of 2 drukken in het portier (zetelgeheugen), of moet ik nog iets doen op de middenconsole ?
Voor de stoel is instellen in het geheugen van M1 zeker goed en blijft staan.
Via het berijders profiel kan je al de instellingen (scherm, , skims rond de klokken, radio zender, temperatuur, etc. ). koppelen aan een sleutel.

Als mijn vrouw instapt krijgt zij haar instellingen, gekoppeld aan haar sleutel.

Als je blijvende veranderingen maakt moet je die wel vastleggen.
Ja, zo heb ik het inderdaad gedaan. Dus zetel- en spiegelinstellingen met M1 en de rest via het scherm in de middenconsole. Mijn vrouw heeft enkel in de garage proefgezeten voor de instellingen van de zetel, die heb ik in haar sleutel vastgezet op haar M1. Voor het overige nog niets vastgelegd, ze heeft nog niet zelf met de auto gereden. Maar we hebben afgesproken dat ze het dit weekend toch eens gaat doen, zodat we nog wat settings kunnen optimaliseren voor haar. Haar iPhone heb ik ook al wel gekoppeld.

Nog een wellicht domme vraag : als wij samen op pad gaan, hebben we twee sleutels van de auto bij : ik op zak en zij in de handtas. Maar ik heb keyless go. Welke sleutel kiest de auto dan ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat opslaan van een profiel en koppelen aan een sleutel moet je dan wel doen met de sleutel in de middenconsole. Anders werkt het niet kwam ik tot mijn schande achter toen ik speciaal daarvoor naar de dealer was gereden :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3061
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Hij pakt de ‘eerste’ sleutel die zichtbaar is, of die de auto open doet.
Tijdens vakantie als we van rijder wisselen doe ik de auto op slot en zij de deur weer open.
Wat trouwens niet mee wisselt is de telefoon, Bluetooth zoekt eerst de laatst aangesloten telefoon.
Tja, luxe probleem.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”