Zelf rij ik in een D3 automaat. Tot en met 2018 is deze geleverd met 6 traps automaat en daarna met 8 traps automaat.
Wat is het verschil tussen deze 2 automaten behalve de overbrenging?
D3 verschil tussen 6 traps automaat en 8 trapsautomaat
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Een hele hoop tandwielen!
8 versnellingen:
Zes versnellingen:
8 versnellingen:
Zes versnellingen:
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20665
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Eigenlijk is een automaat met 3 versnellingen genoeg: 1 om op te trekken, 2 voor in de stad en de 3e versnelling voor alles boven 60 km/h.
Maar de achterliggende gedachte is om een versnelling te kunnen kiezen die bij je gewenste snelheid past en het hoogste koppel van de motor waarbij die het minste energie verbruikt. En hoe meer versnellingen des te gunstiger je een versnelling kan kiezen. Of laten kiezen want dat berekent de automaat zelf.
Maar de achterliggende gedachte is om een versnelling te kunnen kiezen die bij je gewenste snelheid past en het hoogste koppel van de motor waarbij die het minste energie verbruikt. En hoe meer versnellingen des te gunstiger je een versnelling kan kiezen. Of laten kiezen want dat berekent de automaat zelf.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
En de 8-traps kan volgens mij een stuk meer vermogen aan, de 6 trap zit bij een D3 al bijna aan zijn maximaal koppel volgens de fabrikant.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Volgens mij is het 450 vs 480. Pas later zijn er 550nm varianten van de 8 traps gebruikt.
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
Dacht dat de GT6 minder had, elders op het forum:
De automaat (TF-71SC) heeft een max continue koppel van 300nm.
De automaat (TF-71SC) heeft een max continue koppel van 300nm.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 17.01.2017 - 02:40
- Locatie: Enschede
Is de 6 traps automaat niet de “ oude” al langere bestaande geartronic van de V70?
Als ik naar mijn eigen ervaring kijk reageert de auto met 8 traps alerter, of komt dat doordat de D4 twee turbo’s heeft en de D3 een turbo?
Als ik naar mijn eigen ervaring kijk reageert de auto met 8 traps alerter, of komt dat doordat de D4 twee turbo’s heeft en de D3 een turbo?
Volvo V90 D3 R Design,
Voorheen
V70 D4
V70 D 2.4
V70 2000
Voorheen
V70 D4
V70 D 2.4
V70 2000
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
De oude was de TF-80SC.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8115
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik ben van een 6 traps in de XC70 en C70 naar een 8 traps gegaan in de S90 en vind de 8 traps net meer aarzelen.
Zeker bij bvb aankomen aan een rotonde, gas los, laten uitrollen en dan gas erop, dan aarzelt de 8 traps elke keer in welke versnelling hij moet schakelen.
De 6 traps doet dit niet.
De S90 heeft in januari een beurt met software update gekregen en de bak is wel wat verbeterd maar helemaal aarzelvrij is hij nog steeds niet.
Zeker bij bvb aankomen aan een rotonde, gas los, laten uitrollen en dan gas erop, dan aarzelt de 8 traps elke keer in welke versnelling hij moet schakelen.
De 6 traps doet dit niet.
De S90 heeft in januari een beurt met software update gekregen en de bak is wel wat verbeterd maar helemaal aarzelvrij is hij nog steeds niet.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km