Beste lezers.
Sinds twee jaar ben ik de trotse eigenaar van een S 90 T 4.
Nu heb ik de auto 2 weken geleden naar de dealer gebracht voor een onderhoudsbeurt.
Daar bij heeft de auto ook een update gehad van de software.
Gevolg een andere setting van de versnellingbak. Auto rijdt compleet anders.
Zit telkens te laag in de toeren, schakelt te laat terug.
De bak valt al bij 70 km in de zevende versnelling. Was 81 km.
Gaat bij 17 honderd toeren terug naar 13 honderd, vervolgens geen respons op het gaspedaal.
Voor de nieuwe software reed hij als een zonnetje, nu erger im mij eraan.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen. Ook heb iets gehoord over remappen van de versnellingsbak.
Tips zijn welkom.
Ps Een en ander aangekaart bij de dealer en Volvo Nederland.
Gevraagd om de fabrieks instelling terug te zetten.
Schijnt niet te kunnen. Ze kunnen niet terug in de software, alleen vooruit.
Dit is een andere auto dan toen ik hem kocht.
Suggesties en/of tips zijn van harte welkom.
software versnellingsbak
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2109
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Misschien een idee om bij Volvo Nederland een Polestar optie te laten installeren? (indien mogelijk) Polestar upgrades zijn met fabrieksgarantie en hebben soms ook een positieve impact op de automaat.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1202
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
De bak kan toch een reset krijgen? Daarna past hij zich via inleren toch aan aan de rijstijl van de eigenaar?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Dat gebeurd maar gedeeltelijk bij optrekken en afremmen. Bij constante snelheid zal de automaat altijd doorschakelen totdat een voorgeprogrammeerd toerental bereikt is.
@Ruud. Rica kan tegenwoordig ook remapping van automaten. Dan krijg je een auto die bij handmatig gas geven altijd rond het maximale koppel blijft hangen zodat je kan versnellen wanneer dat uit komt. Bij gebruik van de cruise control zakt het toerental wel terug in eco-mode. Hoe laag dat bij jouw T4 is weet ik niet want ik rij een diesel.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24.04.2021 - 14:28
Het vermogen en het koppel is nooit het probleem geweest. Het is puur de setting van de versnellingsbak. Te vaak onder de 1500 toeren. Dan moet je door een dood gedeelte, voordat de motor weer oppakt.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24.04.2021 - 14:28
Ik denk inderdaad, dat remappen nodig is. Als alles 200 toeren hoger wordt gezet rijd je een andere auto. Hij moet niet onder de 1500 toeren komen, dan is het een natte krant.ruudaarsman schreef: ↑27.04.2021 - 21:30Het vermogen en het koppel is nooit het probleem geweest. Het is puur de setting van de versnellingsbak. Te vaak onder de 1500 toeren. Dan moet je door een dood gedeelte, voordat de motor weer oppakt.
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4536
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
En daar kan Polestar mogelijk dus prima bij helpen....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1202
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Is toch eigenlijk vreemd dat na een software update bij de dealer het noodzakelijk is een Polestar upgrade te moeten doen om weer de eigenschappen terug te krijgen die je eerder had.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24.04.2021 - 14:28
Met je eens. Van een heerlijk rijdende auto naar een natte krant. Met de nieuwe setting zijn ze heel dicht tegen de eco-setting aan gaan zitten.
Die heb ik twee jaar geleden eens geprobeerd en die is zo dood als een pier. Inderdaad geen reclame voor Volvo. Ik weet niet wat remappen kost, maar ik ga dat wel doen. Wordt een dure onderhoudsbeurt!
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
En als je de Dynamic modus inschakelt, wat is dan het effect?
Automaat moet altijd wel iets inleren, maar zo erg....
Lijkt me toch inderdaad iets om goed met de dealer door te spreken. Dit is natuurlijk ‘kranten’ om bij de woordspeling te blijven.
Had je dit bij eerder garage bezoek ook?
Misschien is een compromis dat ieder een deel van Polestar update betaald.
Automaat moet altijd wel iets inleren, maar zo erg....
Lijkt me toch inderdaad iets om goed met de dealer door te spreken. Dit is natuurlijk ‘kranten’ om bij de woordspeling te blijven.
Had je dit bij eerder garage bezoek ook?
Misschien is een compromis dat ieder een deel van Polestar update betaald.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- BraboFrits
- 4th Gear member
- Berichten: 999
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Gery Slot in Uden (GS Powerflush) er eens naar laten kijken? Als er iemand alles van automaten afweet....
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24.04.2021 - 14:28
Heb contact gehad met Rica. Voor mijn generatie is de software voor het remappen nog in ontwikkeling. Kan nog wel even duren. Dus gewoon chagrijnig doorrijden of handmatig schakelen. Of een andere auto. Bij Rica adviseren ze een BMW. Ik was juist zo tevreden met mijn Volvo.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24.04.2021 - 14:28
Genoteerd.FritsieV70 schreef: ↑28.04.2021 - 13:25 Gery Slot in Uden (GS Powerflush) er eens naar laten kijken? Als er iemand alles van automaten afweet....
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19427
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Bij Gery kan je niet terecht voor dit probleem. Die is geen remapper. Dus dat lukt niet. Verder wel een goede flusher en hij weet er wel veel vanaf.
Dit moet echt via de dealer of met Polestar opgelost worden. Maar ik zou hier niet blij mee zijn.
Dit moet echt via de dealer of met Polestar opgelost worden. Maar ik zou hier niet blij mee zijn.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- BraboFrits
- 4th Gear member
- Berichten: 999
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Dat lijkt me nog een aardig understatement...
En zou Obbe van Obbe Tuning er nog iets met die mapping kunnen doen?
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Vast wel.
Maar uh, zat er op die auto van TS misschien toch een onbekende / zonder het te weten tuning?
Maar uh, zat er op die auto van TS misschien toch een onbekende / zonder het te weten tuning?
draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24.04.2021 - 14:28
Dynamic zit juist veel te hoog in de toeren. tussen de 2500 en 3000. Comfort was prima tot de update.PGV90 schreef: ↑28.04.2021 - 10:36 En als je de Dynamic modus inschakelt, wat is dan het effect?
Automaat moet altijd wel iets inleren, maar zo erg....
Lijkt me toch inderdaad iets om goed met de dealer door te spreken. Dit is natuurlijk ‘kranten’ om bij de woordspeling te blijven.
Had je dit bij eerder garage bezoek ook?
Misschien is een compromis dat ieder een deel van Polestar update betaald.
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 24.04.2021 - 14:28
Waarschijnlijk wordt het wachten tot Rica kan remappen.