Overgestapt van XC70 MY’14 naar een V90CC My’18

De nieuwe generatie S en V90
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

Fulaks schreef: 27.01.2022 - 10:59 Prachtige CC en die dakkoffer is geweldig zo !

Ik zou bij een nieuwbestelling ook niet voor het pano-dak hebben gekozen. Maar dat zat dus wel op mijn 2de handse V90, het was voor mij geen dealbreaker, gewoon nice to have. Lekken heb ik gelukkig (nog) niet, maar ik houd de dakhemel wel in de gaten. Heb ook al een kleine doch vervelende resonantie gehad, maar dat is eergisteren opgelost bij een onderhoudsbeurt. Ik zet het dak zelden open. Grootste pluspunt is het licht in de auto, zeker bij een zwart interieur zoals ik heb. Qua geluidsdemping ervaar ik geen probleem, hevige regen klinkt wellicht wat anders dan zonder pano-dak, maar het stoort me niet.

Mijn vader had ooit een prachtige rode Alfa 164, daar was het open dak een lijdensweg, is verschillende keren vervangen en/of eruit geweest. Gelukkig zitten onze Volvo's beter in elkaar...
Dank je wel Fulaks!!

Persoonlijk vindt ik donker interieur het fijnst. Liefst had ik ook donkere hemelbekleding maar aangezien de vorige eigenaar daar een andere keus in had is het niet anders. Met het donkere glas achterin is het sowieso stuk donkerder van binnen, geeft ook wat meer bescherming voor de hond als de zon schijnt dus helemaal top!!

Die ervaringen met panorama daken zijn echt heel verschillend. De één heeft nooit een druppel water binnen en bij de ander lekt het al binnen een paar jaar. Heb ook nog gekeken naar een A6 Allroad maar als je daar op googled dan lijkt het daar nog vaker voor te komen. Toen ik proefrit ging maken met de A6 Allroad hebben we de verkoper gevraagd hoe dit zit met panorama dak en lekkages… daar was ie niet blij mee… keek ineens weg en moest zichtbaar even slikken voordat ie eruit kraamde dat ie het wel “1” keer had meegenaakt. Ja ja… zijn lichaamstaal gaf toch duidelijk een ander verhaal dan wat eruit zijn mond kwam!! Hij zou zo de politiek in kunnen 😂😂
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

Mike1 schreef: 26.01.2022 - 18:33 Mooi combi en zeker de dakkoffer in kleur ziet er strak uit.

Zou zelf ook de dakkoffer in kleur spuiten, maar om elke 3 á 4 jaar weer een andere kleur te doen vind ik ook weer zo wat. Het pano-dak is voor mij juist een must, de extra ligt inval en bij mooi weer lekker de zon echt op je bol is echt heerlijk. Problemen met open daken heb ik eigenlijk nog niet en daarbij is dit nu m'n 4e auto waar het op zit zonder enige problemen, maar ja ken de verhalen ook.

Veel plezier en veilige km's met je aanwinst.
Dank je wel Miquel81!

Na vorig jaar volgepakt door Zweden getrokken te zijn had ik al besloten dat er een dakkoffer bij moest. Aangezien ik er nog niet uit was wat de XC70 zou gaan vervangen daarmee gewacht maar toen het dus de CC werd wist ik ook wat ik wilde. Deze CC had net 38000 op de teller dus ben wel van plan hier langere tijd mee te rijden vandaar ook de keus van het spuiten in carrosserie kleur. Op zich kosten het spuiten 400 Euro wat ik persoonlijk acceptabel vond. Met de Januari Actie korting op de koffer en dakdragers koste het me nu dus ongeveer 60 Euro maar zelfs zonder die korting zou ik het doen en vindt ik het waard.

Gelukkig zijn er ook vele positieve ervaringen met panorama daken!! Het is natuurlijk ook zo dat je meer leest over problemen met auto’s dan alle positieve dingen en waar de eigenaren blij mee zijn of geen klachten. Het lijkt dan vaak of 80% klachten heeft maar dat is gelukkig een vertekend beeld. Maar ja zoals ik al eerder zei ik heb er persoonlijk niks mee dus waarom het eventuele risico nemen dat je er net eentje hebt die wel gaat lekken. Als ik liefhebber of verwent gebruiker van open dak zou zijn dan had ik het risico genomen en desnoods de vervangingskosten ingecalculeerd!!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27458
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooie upgrade naar een V90CC.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

lint schreef: 27.01.2022 - 11:27 Mooie upgrade naar een V90CC.
Dank je wel Lint!!
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11516
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Prachtige upgrade zo! En die dakkoffer in kleur is ook heel sjiek, overweeg het zelf ook nog om mijn Thule in Pine Grey te laten spuiten. Kosten vind ik wel flink als ik het afzet tegen de kosten van mijn dakkoffer (€500 via Maktplaats) maar het staat wel erg strak!

En die panoramadaken, tja: je hebt voor- en tegenstanders ;-). Ik hoor bij de eerste groep en (afgezien van de Polestar 2) overweeg niet eens een auto als er geen open dak/panoramadak mogelijk is.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

Bart schreef: 27.01.2022 - 13:55 Prachtige upgrade zo! En die dakkoffer in kleur is ook heel sjiek, overweeg het zelf ook nog om mijn Thule in Pine Grey te laten spuiten. Kosten vind ik wel flink als ik het afzet tegen de kosten van mijn dakkoffer (€500 via Maktplaats) maar het staat wel erg strak!

En die panoramadaken, tja: je hebt voor- en tegenstanders . Ik hoor bij de eerste groep en (afgezien van de Polestar 2) overweeg niet eens een auto als er geen open dak/panoramadak mogelijk is.
Ja 400 Euro voor het spuiten is ook niet weinig maar ik heb er tegenover gezet dat de aanschaf van de dakdragers en koffer ineens een stuk goedkoper uitvielen dan op gerekend en het feit dat ik in deze CC voorlopig wel wil blijven rijden. Dus dan zijn de jaarlijkse kosten voor het spuiten ineens drastisch minder… je moet af en toe de logica in een voordeel weten te draaien denk ik dan maar 😂😂
Vooral als het resultaat van de combinatie dan je mondhoeken naar je oren doet trekken elke keer als je ernaar kijk 😎

En betreffende voorkeuren; gelukkig zijn die er volop, anders hadden we allemaal in dezelfde auto, uitvoering en kleur rondgereden! 🙈
Gebruikersavatar
ruuds70
5th Gear member
Berichten: 1600
Lid geworden op: 10.09.2005 - 12:07

Twee super de super mooie Volvo’s. Een vraagje, hoe bevalt de T5 na de D4? Heel veel plezier met je schitterende V90CC
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

Mike1 schreef: 27.01.2022 - 11:15 Twee super de super mooie Volvo’s. Een vraagje, hoe bevalt de T5 na de D4? Heel veel plezier met je schitterende V90CC
T5 is vanzelfsprekend stukken sneller in reactie dan de D4 en met name het rijgeluid verschil is giga!! Nadeeltje is dat de D4 zuiniger was en dat de CC maar een 60 liter tank heeft. De XC70 had een 70 litertank en als je alleen snelweg reed kon ik makkelijk ruim 1000km rijden voordat er getankt moest worden. Dat ga je met de T5 niet halen dus de pompbediende gaat me wat vaker zien!
Daar staat tegenover dat wegenbelasting voor de XC70 D4 per maand 171 Euro was en de T5 op 93 Euro per maand uitkomt. Geloof dat het ergens in de vorige eeuw is geweest dat ik benzine heb gereden maar T5 is wel heel prettig moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
peer54
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30

Mike1 schreef: 26.01.2022 - 21:43
Mike1 schreef: 26.01.2022 - 18:33 Beste Mike1,

Twee mooie Volvo's heb je gepoost.
Je schrijft dat je absoluut geen panoramedak wil.
Welke reden heb je daarvoor?

Vast dank,

Groet Peer
Hallo Peer,

Omdat ik nooit echt gebruik maak van een open dak was het voor mij dus geen optie die ik persé wilde hebben in een nieuwe auto. Sterker nog een gat in het dak heeft nooit mijn voorkeur gehad 😂

Echter na maanden googlen over diverse merken en typen was er één ding wat ik regelmatig begon tegen te komen en dat was klachten over lekkages. Spontaan water bij de voeten van bestuurder en/of bijrijder en zelfs in bagageruimte bij sommige merken door lekkages van panoramadak. Schijnbaar doordat er metaal in plastic gegoten zit in de cassette van het dak kunnen er door krimp en uitzetten van deze materialen door temperatuur verschillen scheurtjes ontstaan in het plastic. Daardoor wordt water niet of niet volledig via het gootje afgevoerd maar door de cassette lekt en uiteindelijk via de A-style bij de voeten of zelfs in de bagageruimte lekt.
Dus het feit dat ik het toch niet gebruik en het risico dat het zou kunnen gaan lekken (met mogelijke kostenpost voor vervanging) was voor mij de beslissing om dan te zoeken naar een CC zonder panoramadak.

Natuurlijk zal niet elk dak gaan lekken en als ik verwent gebruiker was van een panoramadak dan had ik het vast gekozen en eventuele risico gewoon genomen maar mijn logica is dan dat als je het toch niet gebruikt en het heeft een “potentieel” risico dat het zou “kunnen” gaan lekken waarom zou ik het dan willen hebben in mijn nieuwe auto… 🤷‍♂️
Beste Mike,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben in het verleden ook argwanend geweest m.b.t schuifdaken / panorama daken. In onze V90 zat het panorama dak in het pakket. Ik ga er van uit dat de techniek en montage in de tijd niet stil heeft gestaan. Ik ga bij servicebeurten wel telkens aandacht vragen op eventueel verstopte kanaaltjes etc.

Groet Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
TheoH71
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 16.01.2021 - 09:33

Gefeliciteerd Mike met je mooie CC, zelf ben ik ook vanuit een XC70 D4 (en daarna nog heel kort een XC40) overgestapt naar de V90CC en heb er nog geen dag spijt van (inmiddels 15000km verder). De benzinemotoren van Volvo lusten zeker een slok, met de B6 rij ik gemiddeld 1 op 11/12, maar rij veel snelwegkilometers met een gemiddelde snelheid van rond de 125. Met de D4 haalde ik gemiddeld 1 op 15/16 overigens, dus eigenlijk vind ik het verschil nog meevallen. Het geluid van de D4 is niet te vergelijken met de benzinemotoren, de B6 klinkt stiekem ook wel lekker op de A2 in de tunnel bij Utrecht. De enige diesel die echt goed klonk, die ik zelf ooit heb gereden, was de 2.4 jtd 5 cilinder van Alfa.

Overigens heb ik met de Volvo panoramedaken nooit problemen gehad behalve als ik ze zelf vergeet af te sluiten bij het wegzetten van de auto. Een paar keer natte billen maakt je wel scherper op dat gebied.

Veel plezier met je V90CC!
Mike1
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 25.01.2022 - 18:48

Dank je wel Theo!!
Tot nu toe inderdaad aan het genieten van de T5 in de V90CC en bij het afrekenen van de benzineprijzen maar even de andere kant op kijken 😂
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”