Maximaal koppel/vermogen Geartronic V90 T5

De nieuwe generatie S en V90
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren wat er kwa tuning allemaal mogelijk is voor onze V90 T5. We hebben deze reeds voorzien van Polestar Optimalisatie en daar hebben we nog geen seconde spijt van.

Vooral het schakelgedrag is enorm verbeterd. Echter is Polestar nogal conservatief kwa toename van koppel vermogen.

Ik overweeg om wellicht hardwarematig dingen te verbeteren aan de Volvo. Denk hierbij aan een grotere intercooler met bijbehorende grotere slagen, een downpipe, ander luchtfilter, extra transmissie oliekoeler.

Echter kan ik nergens achterhalen wat het maximaal toelaatbare koppel/vermogen is wat de Geartronic 8 aan kan. En heeft het toevoegen van een transmissie oliekoeler effect op het maximaal haalbare koppel/vermogen?

Ook kan op het forum maar weinig info vinden over hardwarematige aanpassingen aan de V90 T5.

Is de Geartronic van de T5 bijvoorbeeld gelijk aan de Geartronic van de T6?

Ik heb inmiddels een tweetal (in Volvo gespecialiseerde) tuningsbedrijven benaderd maar helaas na herhaaldelijk verzoek nog geen inhoudelijke reactie mogen ontvangen.

Wellicht zijn hier op het forum leden die hier meer informatie over hebben?
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik zou obbe eens mailen die heeft verstand van zaken en rijdt volgens mij zelf met een gt8 die hij wss wat gekieteld zal hebben.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Zelf heb ik overigens een T5 in een V90CC met polestar. Auto loopt na tuning heerlijk door zijn versnellingen. Alleen bij fors versnellen af en toe bij invoegen valt het verschil met de T8 die we zakelijk rijden op. Bij normaal gebruik is de T5 meer dan voldoende, maarja welke auto knapt er niet op van wat meer vermogen 😀
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

NielsPHEV schreef: 18.02.2023 - 12:44 Ik zou obbe eens mailen die heeft verstand van zaken en rijdt volgens mij zelf met een gt8 die hij wss wat gekieteld zal hebben.
Met Obbe het ik inmiddels al contact gehad! Hij was de enige die binnen afzienbare tijd inhoudelijk een reactie kon geven waarvoor hulde!
Wat ik uit de communicatie kon opmaken is dat hij voornamelijk softwarematig de auto aanpast.

Ik ben eigenlijk meer op zoek wat er op hardware gebied mogelijk is. Uiteraard zal daarna het motormanagement op maat aangepast moeten worden maar dat is pas het volgende station.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland


Dank voor je link! Ik had al ergens vernomen dat het maximum ergens rond de 480nm koppel ligt.
Wat ik me echter afvraag hoe het mogelijk is dat een T6 van MY 16-18 gechipt kan worden tot 475nm koppel terwijl ze waarschijnlijk dezelfde versnellingsbak hebben. De meeste bekende tuners (Obbe/Rica) gaan met de T5 niet verder dan 420nm.

Tevens vraag ik me af of het maximaal toelaatbare koppel van de GT8 verhoogd kan worden door toevoeging van een transmissie koeler?
Ik las dat met andere automerken/automaatbakken soms wel 100nm extra koppel behaald kon worden door toevoeging van een transmissie koeler.

Echter kan ik nergens ervaringen en/of forumberichten terug vinden van mensen die dit in combinatie met een Geartronic 8 hebben toegepast.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Pitcher schreef: 18.02.2023 - 20:01

Dank voor je link! Ik had al ergens vernomen dat het maximum ergens rond de 480nm koppel ligt.
Wat ik me echter afvraag hoe het mogelijk is dat een T6 van MY 16-18 gechipt kan worden tot 475nm koppel terwijl ze waarschijnlijk dezelfde versnellingsbak hebben. De meeste bekende tuners (Obbe/Rica) gaan met de T5 niet verder dan 420nm.
T5 heeft een enkele turbo, T6/8 had een compressor/turbo combi. Pas de latere T6/8 zijn weer terug naar enkel een turbo (wel een andere) die ook 320PK haalt.
Tevens vraag ik me af of het maximaal toelaatbare koppel verhoogd van de GT8 kan worden door toevoeging van een transmissie koeler?
Ik las dat met andere automerken/automaatbakken soms wel 100nm extra koppel behaald kon worden door toevoeging van een transmissie koeler.

Echter kan ik nergens ervaringen en/of forumberichten terug vinden van mensen die dit in combinatie met een Geartronic 8 hebben toegepast.
De diesel gaat met wat hulp tot 550, maar niet altijd. Misschien dat een grotere koeler dat verhelpt.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Koeler voorkomt te hoge temperatuur, het verhoogt niet het vermogen of koppel wat de bak kan hebben.
Niet altijd is voor meer vermogen andere hardware nodig.

Eric
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

Jelmer de Jong schreef: 18.02.2023 - 21:04
Pitcher schreef: 18.02.2023 - 20:01

Dank voor je link! Ik had al ergens vernomen dat het maximum ergens rond de 480nm koppel ligt.
Wat ik me echter afvraag hoe het mogelijk is dat een T6 van MY 16-18 gechipt kan worden tot 475nm koppel terwijl ze waarschijnlijk dezelfde versnellingsbak hebben. De meeste bekende tuners (Obbe/Rica) gaan met de T5 niet verder dan 420nm.
T5 heeft een enkele turbo, T6/8 had een compressor/turbo combi. Pas de latere T6/8 zijn weer terug naar enkel een turbo (wel een andere) die ook 320PK haalt.
Tevens vraag ik me af of het maximaal toelaatbare koppel verhoogd van de GT8 kan worden door toevoeging van een transmissie koeler?
Ik las dat met andere automerken/automaatbakken soms wel 100nm extra koppel behaald kon worden door toevoeging van een transmissie koeler.

Echter kan ik nergens ervaringen en/of forumberichten terug vinden van mensen die dit in combinatie met een Geartronic 8 hebben toegepast.
De diesel gaat met wat hulp tot 550, maar niet altijd. Misschien dat een grotere koeler dat verhelpt.
Dat klopt inderdaad! Maar zijn al deze modellen voorzien van dezelfde automaat? Of zijn de T6 en de diesels voorzien van een zwaarder uitgevoerde Geartronic?
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

erichendri schreef: 18.02.2023 - 21:20 Koeler voorkomt te hoge temperatuur, het verhoogt niet het vermogen of koppel wat de bak kan hebben.
Niet altijd is voor meer vermogen andere hardware nodig.

Eric
Aha, dat wist ik niet! Ik was in de veronderstelling dat vloeistofkoppelingen wel meer koppel konden hebben dan fabrieksopgaaf maar dat warmteontwikkeling uiteindelijk het probleem zou zijn. Vandaar mn vraag met betrekking tot de transmissie koeler!
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja er zal veel mogelijk kunnen zijn met allerlei technische aanpassingen echter ik neem aan dat specialist Obbe Tuning je wel kan vertellen hoe je een maximaal vermogen uit een blok haalt. De vraag is bij het overschrijden van opvoer technieken wie het risico draagt bij maleur van het opgevoerde blok.
Tenminste ik begrijp dat je niet vraagt om " normale aanpassing motorvermogen" maar om echt max mac vermogen....

Ik zou gewoon in gesprek gaan en overleggen met Obbe

https://www.obbetuning.nl/contact/
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zoals al gezegd maakt een transmissie koeler niet dat de bak extra koppel/vermogen kan hebben. Dit is echt afhankelijk van de draaiende delen binnenin.

Zelfde geldt voor een intercooler, deze levert je niets extra op in de vorm van pk's of koppel.
Wel zorgt deze ervoor dat ze allemaal langer beschikbaar blijven.
Als je op de grens zit van de huidige turbo is de gemakkelijkste weg om die te gaan vervangen.
Een andere downpipe en uitlaat helpen daar nog wat extra bij mee.
Let wel: het worden aardige dure pk's.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Rationeel zal inruilen op een T6 wss verstandiger zijn
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja ratio en auto's....... ^_^
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

Bover schreef: 19.02.2023 - 09:11 Tja er zal veel mogelijk kunnen zijn met allerlei technische aanpassingen echter ik neem aan dat specialist Obbe Tuning je wel kan vertellen hoe je een maximaal vermogen uit een blok haalt. De vraag is bij het overschrijden van opvoer technieken wie het risico draagt bij maleur van het opgevoerde blok.
Tenminste ik begrijp dat je niet vraagt om " normale aanpassing motorvermogen" maar om echt max mac vermogen....

Ik zou gewoon in gesprek gaan en overleggen met Obbe

https://www.obbetuning.nl/contact/
Dank voor je reactie! Ik zal dan toch weer eens in overleg gaan met Obbe.

Op coulance hoeven we tegenwoordig toch niet meer te rekenen bij Volvo. Daar zijn ze inmiddels vanaf gestapt. Dat werd me wel duidelijk toen ik de garage verzocht om naar de belansassen te kijken. Als er uiteindelijk iets defect gaat dan ben ik toch diegene die het betalen moet.

Aangezien de huidige Intercooler niet het eeuwige leven heeft wil ik de bestaande intercooler vervangen door een maatje groter met dito slangen. En om de turbo bij dezelfde belasting efficiënter te laten werken ben ik voornemens om een downpipe toe te voegen zodat het hele systeem geoptimaliseerd is.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

NielsPHEV schreef: 19.02.2023 - 10:16 Rationeel zal inruilen op een T6 wss verstandiger zijn
Het is een weloverwogen keuze om een T5 aan te schaffen. Bij een T6 zal vroeg of laat naast de turbo ook de compressor vervangen moeten worden. Met de T8 zijn er nog meer kostbare onderdelen die vroeg of laat vervangen moeten worden.

Dan vervang ik liever (desnoods preventief) de huidige Intercooler door een maatje groter. Als we dan tevens de turbo reviseren en een downpipe toevoegen in combinatie met een maatwerk chip dan zal ongetwijfeld de prestaties gelijk liggen of beter zijn dan een T6. Zeker ook omdat de auto ruim 100kg lichter is.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

fredhead schreef: 19.02.2023 - 10:06 Zoals al gezegd maakt een transmissie koeler niet dat de bak extra koppel/vermogen kan hebben. Dit is echt afhankelijk van de draaiende delen binnenin.

Zelfde geldt voor een intercooler, deze levert je niets extra op in de vorm van pk's of koppel.
Wel zorgt deze ervoor dat ze allemaal langer beschikbaar blijven.
Als je op de grens zit van de huidige turbo is de gemakkelijkste weg om die te gaan vervangen.
Een andere downpipe en uitlaat helpen daar nog wat extra bij mee.
Let wel: het worden aardige dure pk's.
Dank voor je inzicht! Ik zal dit eens meenemen in de overwegingen. Echter zal een grotere turbo wellicht ook zorgen voor een groter turbogat.

Ik zal naast Obbe ook nog eens een poging wagen om de twee andere firma's te contacteren om de mogelijkheden te bespreken.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Met een hybride turbo zal het met het turbogat nog meevallen.
Ga er echter wel vanuit dat je rustig 2500 - 3000 euro aan alleen al onderdelen kwijt gaat zijn en dan zit ik mogelijk nog aan de lage kant.
Auto zal daarna op een rollenbank een op maat geschreven programma nodig hebben want anders is alle moeite alsnog voor niets.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Pitcher je wilt en project maken van je V90 en daar hoort toch planmatig werken bij op deskundige manier. Ik hoop dat Obbe je kan helpen met goede adviezen en eventueel aanpassingen....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Pitcher schreef: 18.02.2023 - 21:22
Dat klopt inderdaad! Maar zijn al deze modellen voorzien van dezelfde automaat? Of zijn de T6 en de diesels voorzien van een zwaarder uitgevoerde Geartronic?
Helaas is de website van Aisin gesloopt, maar web-archive heeft nog wat.
https://web.archive.org/web/20180520124 ... up/at.html

Meer dan 480nm wordt het niet.
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”