Zoals de titel aangeeft, mijn XC60 T8 uit 2018 gaat naar de 160K km-ers. An sich niet zoveel voor een Volvo van dat bouwjaar, maar ben eens benieuwd naar de ervaringen hier op het forum met hogere kilometerstanden en kosten.
Meestal vervang ik mijn wagens rond deze km-stand omdat het vaak een goed punt is tussen afschrijving en te verwachten kosten voor de komende grote beurt en ander malheur. Helaas best wat kosten gehad recent, waaronder een kapotte ERAD. Nu deze vervangen is, overweeg ik om mijn wagen wat langer te rijden om die kosten eruit te halen.
Ben benieuwd naar concrete ervaringen van berijders met een XC60 en hogere km-standen. Gekke zaken gehad qua onderhoud of tips waar ik rekening mee kan houden? Wat mij betreft mag de huidige wagen blijven, en ik blijf toch wel graag bij Volvo en de XC60. Een nieuwere versie brengt me niet zoveel, dus de afweging hangt vooral af van kosten versus de investering in het vervangen voor een wat recent model.
Alle input welkom.
XC60 T8 2018 met 160K op de teller - vervangen of doorrijden
- BertZ64
- 3rd Gear member
Mijn T8 heeft nu 158½ k zonder problemen gereden en ik ben voornemens om tot minimaal 200 k door te rijden.
Het voordeel van een nieuwere (vanaf MY2022) is de grotere accu van 18,8 kWh en Android Automotive OS van Google (Hoewel AAOS niet door iedereen als een vooruitgang wordt ervaren gezien de vele klachten en ergernissen hierover…).
Ik zou nog even doorrijden.
Het voordeel van een nieuwere (vanaf MY2022) is de grotere accu van 18,8 kWh en Android Automotive OS van Google (Hoewel AAOS niet door iedereen als een vooruitgang wordt ervaren gezien de vele klachten en ergernissen hierover…).
Ik zou nog even doorrijden.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
- Gouwe
- 7th Gear member
Precies de reden dat ik mijn XC90 na ruim 300K van een nieuwe accu (niet dat de oude defect was, maar wel zo'n 25-30% minder in capaciteit geworden) heb voorzien om er de komende 5 jaren en 100K nog met veel plezier mee rond te rijden. Ik bedoel maar, wat krijg je anders dan een XC90 van een nieuwer bouwjaar, wellicht een andere kleur en minder kilometers op de teller? Een frisser exemplaar had me zo een 30-35K aan investering gekost en zeker het eerste jaar een 7-10K aan afschrijving?
Als ik tijd heb ga ik deze vakantie eens even de balans opmaken wat de XC90 aan (bijzondere) reparaties heeft gekost in 5,5, jaar en 170K km. (stand nu bijna 330K en 10 jaar oud). Wat ik me zo kan herinneren is dat een OBC, 2x een portierslot achter, een lekkend panodak, de sirene van het alarm en een PCV klep. Remmerij voor is na 270K en achter is pas bij 300K vervangen. Verder alles nog origineel aan ophanging, koelpakket, airco, uitlaat, wiellagers etc.
Een XC60 zal denk ik niet veel verschillen. Kortom, volgens mij helemaal geen gek idee om gewoon nog jaren door te rijden ipv in te ruilen voor iets anders.
Succes met afwegen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor