Mijn XC60 T6 uit 2023 trilt nogal bij stationair - hierbij doel ik natuurlijk op de situatie waarbij de benzinemotoir actief is. Wat opvalt is dat je heel duidelijk de motortrilling voelt in de stoel en interieurdelen, terwijl de motor verder normaal en soepel lijkt te lopen - ook geen meldingen of zo. Ik heb diverse diesel- en bezine auto's gehad van Audi en Volvo in de loop der jaren, maar hier valt het op en ik betwijfel of dit normaal is.
Heeft iemand hier ervaring mee?
XC60 T6 2023 Motor trillingen bij stationair
-
volvo318
- 1st Gear member
Hi, geen idee wat dit zou kunnen zijn. Rijd zelf een T8 en deze trilt niet bij stationair, althans niet dusdanig dat het mij opvalt. Er als leek over nadenkend: zou het een versleten motorsteun(en) kunnen zijn? Succes ermee enne laat even weten als je oorzaak gevonden hebt
- Gouwe
- 7th Gear member
Motor hoor je niet te voelen naar mijn mening. Doet hij dat constant of soms?
Als van jou T6 de motor bij stilstand stationair draait kan dat volgens mij alleen maar als je of de AWD, Power of Off Road rijmodus hebt geselecteerd, of de accu is leeg en de ICE is de accu aan het bijladen. Als dat het geval is kan het voorkomen die belasting van de motor een voelbare trilling oplevert.
Als van jou T6 de motor bij stilstand stationair draait kan dat volgens mij alleen maar als je of de AWD, Power of Off Road rijmodus hebt geselecteerd, of de accu is leeg en de ICE is de accu aan het bijladen. Als dat het geval is kan het voorkomen die belasting van de motor een voelbare trilling oplevert.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
v60dude
- 2nd Gear member
Ik ervaar dit soms ook (v60 t6 uit 2023) en ikvermoed dat Gouwe gelijk heeft: typisch slaat de motor soms aan bij begin van een rit op gps om de motor op te warmen, en volgens mij laadt deze dan meteen de batterij bij om een constante (niet te zware) motorbelasting te veroorzaken ipv puur stationair te draaien (waardoor deze vlotter en veiliger opwarmt, althans dat is mijn vermoeden). De auto rijdt ondertussen verder op elektromotor (tenzij je veel vermogen vraagt waardoor voorwielaandrijving bijspringt). Dat is mijn ervaring.
Als op een lange rit motor warm is, dan ervaar ik die trillingen niet echt bij nog draaiende motor, maar dat gebeurt wel zelden gezien deze altijd afslaat bij stilstand, tenzij ik eens in power mode of zo rijd.
Als op een lange rit motor warm is, dan ervaar ik die trillingen niet echt bij nog draaiende motor, maar dat gebeurt wel zelden gezien deze altijd afslaat bij stilstand, tenzij ik eens in power mode of zo rijd.
- BertZ64
- 4th Gear member
De ICE van een T6 of T8 PIH draait niet enkel en alleen om op te warmen of te laden. Als je rijdt en de ICE loopt, drijft hij ook de voorwielen aan.v60dude schreef: ↑06.01.2026 - 21:45 Ik ervaar dit soms ook (v60 t6 uit 2023) en ikvermoed dat Gouwe gelijk heeft: typisch slaat de motor soms aan bij begin van een rit op gps om de motor op te warmen, en volgens mij laadt deze dan meteen de batterij bij om een constante (niet te zware) motorbelasting te veroorzaken ipv puur stationair te draaien (waardoor deze vlotter en veiliger opwarmt, althans dat is mijn vermoeden). De auto rijdt ondertussen verder op elektromotor (tenzij je veel vermogen vraagt waardoor voorwielaandrijving bijspringt). Dat is mijn ervaring.
Het trillen herken ik overigens ook niet.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
-
v60dude
- 2nd Gear member
Uiteraard, mijn uitleg was eerder als de batterij bvb halfvol is, maar je plant een rit van 50km (meer dan batterijcapaciteit), dan slaat de motor toch bijna altijd direct aan om op te warmen (althans bij mij), een minuut of 2 lang of zo, om dan (volgens mij) alvast deels opgewarmd te zijn als hij in de loop van de rit moet bijspringen om de voorwielen aan te drijven. En tijdens dat opwarmen laadt hij volgens mij de batterij op want is een zwaardere brom (meer toeren) dan puur stationair draaien .
- Gouwe
- 7th Gear member
De motor slaat met deze koude volgens niet aan om de motor "alvast voor te verwarmen", althans bij mijn Sensus auto niet. Hij doet dat alleen maar als ik de extra verwarming aan zou hebben staan. Zonder die extra verwarming en in Pure kan ik ook met -5 gewoon volledig elektrisch rijden.v60dude schreef: ↑07.01.2026 - 06:52 Uiteraard, mijn uitleg was eerder als de batterij bvb halfvol is, maar je plant een rit van 50km (meer dan batterijcapaciteit), dan slaat de motor toch bijna altijd direct aan om op te warmen (althans bij mij), een minuut of 2 lang of zo, om dan (volgens mij) alvast deels opgewarmd te zijn als hij in de loop van de rit moet bijspringen om de voorwielen aan te drijven. En tijdens dat opwarmen laadt hij volgens mij de batterij op want is een zwaardere brom (meer toeren) dan puur stationair draaien .
Het tijdelijk verhoogde toerental bij koude motor is niet omdat de accu wordt bijgeladen, maar om de ICE/katalysator zo snel mogelijk op te warmen. De aandrijving vindt op dat moment ook nog steeds elektrisch plaats en niet via de ICE.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
- BertZ64
- 4th Gear member
Dat laatste herken ik niet. Voor zover ik weet drijft de ICE als hij loopt altijd de wielen aan zodra je rijdt. Hij kan niet enkel en alleen als generator werken.
Bert
- Gouwe
- 7th Gear member
Dat is ook ook niet wat ik zeg Bert. Wat ik zeg is: "Het tijdelijk verhoogde toerental bij koude motor is NIET omdat de accu wordt bijgeladen", dus inderdaad niet enkel als generator.
Wat ik wel zeg is dat als de ICE loopt, dat niet altijd direct de aandrijving is. Doe maar eens Hold inschakelen met koude motor. Je zult dan zien dat de motor nu een 2200rpm (?) draait. Als je dan een beetje gas bijgeeft zul je zien dat het toerental niet verandert, maar constant op die 2200rpm blijft. De ERAD zorgt naar mijn mening in dat geval dus nog steeds voor de aandrijving (en dat zorgt dan voor onnodige (volle) belasting van de koude ICE).
- BertZ64
- 4th Gear member
Wellicht bedoelen we hetzelfde, maar ieder in eigen bewoording 
Als ik bij koude motor de AWD inschakel wordt meteen de ICE gestart en in het begin met verhoogd toerental. Als ik de versnelling inschakel en de rem loslaat, versnelt de auto en blijft het toerental inderdaad stabiel, maar op dat moment wordt dat verschil opgevangen door de koppelomvormer.
Ik zal eens kijken wat de mijne doet als ik Hold gebruik. Het verhoogde toerental bij koude motor herken ik wel, maar alleen als ik AWD- of Power drive modus gebruik. In Pure of Hybride start de ICE niet bij volle accu. Maar misschien wel bij Hold. (Ook bij volle accu?)
Als ik bij koude motor de AWD inschakel wordt meteen de ICE gestart en in het begin met verhoogd toerental. Als ik de versnelling inschakel en de rem loslaat, versnelt de auto en blijft het toerental inderdaad stabiel, maar op dat moment wordt dat verschil opgevangen door de koppelomvormer.
Ik zal eens kijken wat de mijne doet als ik Hold gebruik. Het verhoogde toerental bij koude motor herken ik wel, maar alleen als ik AWD- of Power drive modus gebruik. In Pure of Hybride start de ICE niet bij volle accu. Maar misschien wel bij Hold. (Ook bij volle accu?)
Bert
- Gouwe
- 7th Gear member
Is ook best lastig om het goed te beschrijven én dan ook nog zo dat iemand anders het begrijpt
Bij mij start de ICE ook niet in Pure (Hybrid gebruik ik niet), wat ik wel merk is dat bij koude temperaturen én ingeschakelde extra verwarming de ICE wel even aanslaat (en dan na een paar minuten weer uit).
- BertZ64
- 4th Gear member
Mnmmm, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Maar ik heb hem pas een jaar en dit is dus de eerste winter die ik met hem meemaak, maar rij er weinig in vanwege m’n revalidatie…
En als ik hem gebruik, dan meteen in AWD vanwege de sneeuw. In mijn doodlopende straatje wordt niet gestrooid.
Bert
-
erpece
- Starter
Daar dacht ik ook aan, maar lijkt me toch sterk bij een 2 jaar oude auto met 55k op de teller...volvo318 schreef: ↑06.01.2026 - 15:57 Hi, geen idee wat dit zou kunnen zijn. Rijd zelf een T8 en deze trilt niet bij stationair, althans niet dusdanig dat het mij opvalt. Er als leek over nadenkend: zou het een versleten motorsteun(en) kunnen zijn? Succes ermee enne laat even weten als je oorzaak gevonden hebt
- Gouwe
- 7th Gear member
Geloof ik ook niet zo (maar alles kan kapot uiteraard). Hier inmiddels 330K zonder vervangen motorsteunen, zonder trillingen.erpece schreef: ↑07.01.2026 - 12:13Daar dacht ik ook aan, maar lijkt me toch sterk bij een 2 jaar oude auto met 55k op de teller...volvo318 schreef: ↑06.01.2026 - 15:57 Hi, geen idee wat dit zou kunnen zijn. Rijd zelf een T8 en deze trilt niet bij stationair, althans niet dusdanig dat het mij opvalt. Er als leek over nadenkend: zou het een versleten motorsteun(en) kunnen zijn? Succes ermee enne laat even weten als je oorzaak gevonden hebt
Ben benieuwd naar je reactie op mijn vraag/reactie:
Gouwe schreef: ↑06.01.2026 - 16:07 Motor hoor je niet te voelen naar mijn mening. Doet hij dat constant of soms?
-
erpece
- Starter
Ik zal het eens in andere rijmodi proberen - laat ik nog weten.Gouwe schreef: ↑07.01.2026 - 12:34 Ben benieuwd naar je reactie op mijn vraag/reactie:Gouwe schreef: ↑06.01.2026 - 16:07 Motor hoor je niet te voelen naar mijn mening. Doet hij dat constant of soms?
- arnoud
- 8th Gear member
Mij viel gisteren het trillen ook op in mijn 2024 T6. In AWD mode voor het stoplicht zorgde het trillen van de auto dat het ijs op het panoramadak begon te kraken...
Maar ik denk dat het vooral is dat ik bijna nooit met de ICE aan door het dorp rij of stil sta voor een stoplicht. Dat is bijna altijd elektrisch. Dan is het verschil in beleving met de motor aan misschien een stuk groter?
En ja, ik was ondertussen de accu aan het bijladen en heel erg warm zal de motor nog niet geweest zijn.
Maar ik denk dat het vooral is dat ik bijna nooit met de ICE aan door het dorp rij of stil sta voor een stoplicht. Dat is bijna altijd elektrisch. Dan is het verschil in beleving met de motor aan misschien een stuk groter?
En ja, ik was ondertussen de accu aan het bijladen en heel erg warm zal de motor nog niet geweest zijn.
XC60 T6 AWD Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
marsman
- 3rd Gear member
Met zulke jonge auto's is een versleten motorsteun toch niet te verwachten. Ik heb een T8 uit 2018. Ik vind hem wel wat rauw lopen, zeker als hij koud is. Maar van trillingen zoals hier beschreven is zeker geen sprake, in welke modus ik hem ook zet. Dit lijkt meer op een slechte bougie oid.
-
erpece
- Starter
Ik rijd normaal altijd in de Hybride stand met de accu op Auto en dan slaat de ICE idd zelden aan als je stil staat, behalve bij langere ritten. Als de ICE aanslaat tijdens het rijden (bijvoorbeeld bij lege accu) dan merk ik niets van rare trillingen, maar dan zou het natuurlijk ook al minder snel opvallen. Klopt het dat de accu nooit door de ICE wordt opgeladen bij de combinatie Hybride + accugebruik op Auto? Zou stom zijn als het wel gebeurde, want dat is een hele dure manier van opladen...arnoud schreef: ↑07.01.2026 - 15:33 Mij viel gisteren het trillen ook op in mijn 2024 T6. In AWD mode voor het stoplicht zorgde het trillen van de auto dat het ijs op het panoramadak begon te kraken...