Adaptieve cruisecontrol niet vindbaar

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Katger
Starter

Beste forumleden,
Ik heb sinds een maand een Volvo XC60 (B4-R-design) van september 2021. Gezien de spec's verwachtte ik dat deze adaptieve cruisecontrol zou hebben. Maar tot nu toe heb ik alleen cruisecontrol in kunnen schakelen, de optie voor adaptieve cruisecontrol kan ik niet vinden. Na inschakelen zie ik in het display het symbool van snelheidsmeter en stand. Cruisecontrol werkt dan wel, maar ik kan geen mogelijkheid vinden om om te schakelen naar adaptieve cruisecontrol. Doe ik iets fout of zit het er dan gewoon niet op?
Bij voorbaat dank voor de reacties,
Groeten, Gerard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gouwe
7th Gear member

Links op het stuur zitten twee pijltjestoetsen. Wat gebeurt er als je op het rechterpijltje drukt?
Met deze pijltjestoetsen (als je die opties hebt) kun je schakelen tussen de drie modi: speed limieter, cruiscontrol en adaptive cruiscontrol
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
mees
6th Gear member
Contacteer:

En wat zegt uw autohandleiding?
https://www.volvocars.com/nl/support/to ... a2a091698/
-- kenteken invoeren
-- zoekterm: adaptieve cruisecontrol
Succes!
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Katger
Starter

Gouwe schreef: 09.01.2026 - 11:00 Links op het stuur zitten twee pijltjestoetsen. Wat gebeurt er als je op het rechterpijltje drukt?
Met deze pijltjestoetsen (als je die opties hebt) kun je schakelen tussen de drie modi: speed limieter, cruiscontrol en adaptive cruiscontrol
Dan gebeurt er helemaal niets. Rechts boven en onder zitten ook knoppen met streepjes er op (om afstand in te stellen vermoed ik), maar die doen ook helemaal niets.
lint
Geartronic member

Dan zijn er twee mogelijkheden, er is een storing of je hebt de optie adaptieve CC niet.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Henry82
6th Gear member

Ik gok op het laatste, het zal er dan niet op zitten.
Life is what happens while you're busy making other plans
Gouwe
7th Gear member

Dan kun je de dealer nog even bellen met de vraag of het achteraf als accessoire (IntelliSafe Assist) is te leveren.
Niet goedkoop (afhankelijk of het alleen software is of ook hardware), maar kan wellicht wel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
TomAmazon
2nd Gear member

Je hebt geen Adaptieve Cruise Control. In AAOS auto's heb je geen keus om het adaptieve af te zetten. Daar heb je enkel de keuze tussen ACC met of zonder Auto Pilot (via knopje met pijltje naar rechts op de linker zijde van het stuur) of gewone cruise control.
2009 C70 2.0D Summum
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
Katger
Starter

TomAmazon schreef: 09.01.2026 - 14:54 Je hebt geen Adaptieve Cruise Control. In AAOS auto's heb je geen keus om het adaptieve af te zetten. Daar heb je enkel de keuze tussen ACC met of zonder Auto Pilot (via knopje met pijltje naar rechts op de linker zijde van het stuur) of gewone cruise control.
Dank voor je antwoord TomAmazon, ik heb weer wat geleerd (dat wij AAOS hebben :)). Even voor de zekerheid, je eerste zin geeft aan dat we het niet hebben (kan kloppen), maar je tweede zin geeft aan dat je kunt kiezen tussen AAC en gewone cruisecontrol. Bedoel je dat de fabrikant al bij de autolevering de keuze al heeft gemaakt (al dan niet leveren inclusief ACC), dus niet dan ik kan kiezen?
Als die keuzemogelijkheid nu niet in de auto zit, is ACC dan nog nog aan te laten brengen door dealer bijvoorbeeld?
Henry82
6th Gear member

Tom bedoelt dat als je ACC hebt, je niet kunt kiezen om de 'gewone' cruise control aan te zetten. Je kunt dan alleen kiezen tussen ACC en Pilot Assist (ACC met stuurhulp).

Of het achteraf nog te installeren is durf ik niet te zeggen, het staat iig niet in de accessoire catalogus. Bij een elektrische XC40 is het zelfs OTA (Over the air) achteraf te installeren als je 500 euro betaalt per creditcard.
Maar of dat voor een XC60 ook zo werkt weet ik echt niet. Zal er ook vanaf hangen of het alleen software is, of dat er meer bij komt kijken.
Life is what happens while you're busy making other plans
Katger
Starter

Henry82 schreef: 09.01.2026 - 16:19 Tom bedoelt dat als je ACC hebt, je niet kunt kiezen om de 'gewone' cruise control aan te zetten. Je kunt dan alleen kiezen tussen ACC en Pilot Assist (ACC met stuurhulp).

Of het achteraf nog te installeren is durf ik niet te zeggen, het staat iig niet in de accessoire catalogus. Bij een elektrische XC40 is het zelfs OTA (Over the air) achteraf te installeren als je 500 euro betaalt per creditcard.
Maar of dat voor een XC60 ook zo werkt weet ik echt niet. Zal er ook vanaf hangen of het alleen software is, of dat er meer bij komt kijken.
Dank Henry. Ik zou toch graag die AAC willen hebben. Ik ga verder uitzoeken of, en zo ja hoe, ik dat er nog in kan krijgen.
EVV
5th Gear member

Volgens de handleiding van mijn V90 (met AAOS) kan ik wel degelijk kiezen tussen normale en adaptieve cruise control. Je stelt het in op het centrale scherm. Mogelijk heb jij die optie ook, even zoeken ik je handleiding.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
TomAmazon
2nd Gear member

Inderdaad, ik bedoelde zoals Henry82 het omschrijft (thx @Henry82).
Ik heb zelf een '22 met AAOS (Inscription Expression, de looks van een Inscription, maar niet de uitrusting) en ik herkende het icoon voor 'gewone' cruise control direct. Nu, ik heb al heel wat onderzoek gedaan om ACC met AutoPilot (Intellisafe Assist) te kunnen toevoegen. De oudere (Sensus) kunnen dit steeds als optie achteraf laten installeren. Sommige (niet hybride modellen) hebben wel een nieuwe Hydraulische eenheid nodig (extra kost). Voor de andere is het gewoon een software aanpassing omdat de hardware er al inzit. (https://accessories.volvocars.com/nl-be ... /Automatic).
Bij AAOS auto's zie ik die mogelijkheid nog steeds niet, ook al zit alle hardware er reeds in.
Ik heb dan maar naar 3e partij mogelijkheden gekeken (Orbit, VDash) en heb voor Orbit (https://spaycetech.com/) gekozen. Hiermee kon ik heel wat instellen zoals ACC met PilotAssist.
Dit is echter door Volvo niet graag gezien. Dus voor elk onderhoud/garage-bezoek zet ik alles terug origineel (OEM).
2009 C70 2.0D Summum
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
Katger
Starter

TomAmazon schreef: 09.01.2026 - 18:37 Inderdaad, ik bedoelde zoals Henry82 het omschrijft (thx @Henry82).
Ik heb zelf een '22 met AAOS (Inscription Expression, de looks van een Inscription, maar niet de uitrusting) en ik herkende het icoon voor 'gewone' cruise control direct. Nu, ik heb al heel wat onderzoek gedaan om ACC met AutoPilot (Intellisafe Assist) te kunnen toevoegen. De oudere (Sensus) kunnen dit steeds als optie achteraf laten installeren. Sommige (niet hybride modellen) hebben wel een nieuwe Hydraulische eenheid nodig (extra kost). Voor de andere is het gewoon een software aanpassing omdat de hardware er al inzit. (https://accessories.volvocars.com/nl-be ... /Automatic).
Bij AAOS auto's zie ik die mogelijkheid nog steeds niet, ook al zit alle hardware er reeds in.
Ik heb dan maar naar 3e partij mogelijkheden gekeken (Orbit, VDash) en heb voor Orbit (https://spaycetech.com/) gekozen. Hiermee kon ik heel wat instellen zoals ACC met PilotAssist.
Dit is echter door Volvo niet graag gezien. Dus voor elk onderhoud/garage-bezoek zet ik alles terug origineel (OEM).
Dank voor je duidelijke toelichting en informatie Tom.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”