XC60 wint van nieuwe BMW X3 en Mercedes GLC

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38



Volgens Autoweek ook de beste van de XC- en CC Volvo's.
Als je niet enorm veel ruimte nodig hebt.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Automaat blijft toch een min punt tozv de concurrentie...
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

BendW schreef: Automaat blijft toch een min punt tozv de concurrentie...
Dat merk je alleen als je heel sportief wilt rijden. En waarom zou je dat doen op de Nederlandse wegen en met het oog op brandstofprijzen e.d...
De DSG-automaat (van o.a. VAG) is snel, maar zorgt nog steeds voor ellende: https://www.autobild.de/artikel/doppelk ... 20631.html
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ok...ik heb met de gt6 gereden in de xc 60 kWh 2010 en vond de automaat toen ondermaats.ik kwam toen uit een Audi a6 met multitronic en deze schakelde veel beter,sneller,soepeler,was gewoon dag en nacht verschil.nu de nieuwe Gt8 zou een groot verschil zijn tozv de 6 speed maar hier en daar hoor je toch nog dat ze wat achterlopen op concurrentie...ik heb enkele weken terug een Mercedes e gehad voor een paar dagen en daar lag de nieuwe 9 traps automaat in en ik moet zeggen dat ik versteld stond van de bak.in mijn ogen nog veel fijner rijden dan een dsg.supper verfijnd,mega snel stond er echt van te kijken...spijtig dat Mercedes niet echt mijn ding is maar kwa rij comfort echt top...
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Een 9-traps van ZF?
2018 XC90 T5
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Weet het niet zeker,zf is bmw dacht ik...was in ieder geval een 9 traps en supper automaat.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Het is de 9G-tronic van Mercedes...zou ook in de nieuwe austin martin liggen en kan een koppel tot 1000Nm aan vertelde ze me in de garage...
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

BendW schreef: Ok...ik heb met de gt6 gereden in de xc 60 kWh 2010 en vond de automaat toen ondermaats.ik kwam toen uit een Audi a6 met multitronic en deze schakelde veel beter,sneller,soepeler,was gewoon dag en nacht verschil.nu de nieuwe Gt8 zou een groot verschil zijn tozv de 6 speed maar hier en daar hoor je toch nog dat ze wat achterlopen op concurrentie...ik heb enkele weken terug een Mercedes e gehad voor een paar dagen en daar lag de nieuwe 9 traps automaat in en ik moet zeggen dat ik versteld stond van de bak.in mijn ogen nog veel fijner rijden dan een dsg.supper verfijnd,mega snel stond er echt van te kijken...spijtig dat Mercedes niet echt mijn ding is maar kwa rij comfort echt top...
Multitronic van Audi is een CVT. Niet te vergelijken met een gewone automaat. Je voelt dan inderdaad geen/nauwelijks overgang.
Bovendien is de multitronic van Audi een groot probleem geval geweest. Zijn ze maar snel weer mee gestopt.
De 9 bak van Mercedes is volgens mij wel een goede inderdaad.

Zelf vind ik de 8-traps van Volvo stukken beter dan de oude 6-traps. En ook stukken beter dan de Multitronic van Audi. Die heb ik helaas ook gehad...
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ik heb op de multitronic 380 dkm gezet zonder enig probleem...ze zitten nog steeds in al de voorwiel aangedreven modellen,in de qwattro versies zit de s tronic...
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

BendW schreef: Ik heb op de multitronic 380 dkm gezet zonder enig probleem...ze zitten nog steeds in al de voorwiel aangedreven modellen,in de qwattro versies zit de s tronic...
Aha, dan heb ik het mis.
Mijne was een A4 Avant met V6 TDI. Daarbij was het niet te vraag of ze kapot gingen, maar wanneer.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Multitronic is volgens mij CVT of DSG, afhankelijk van het koppel. S-tronic 8 traps van ZF.
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

Heb al eerder bericht, dat mijn Volvo, absoluut beter presteert, als ik had verwacht. Resp. gehoopt!

Berichten over de versnellingsbak, vind ik niet echt relevant.
Na 25 jaar BMW, vind ik de ZF-bak (die overigens 8 versnellingen telt) net een "tikkie beter presteren, als de Volvo automaat.
Maar dat is met m 'n intussen gematigde rijstijl, nauwelijks voelbaar.

Wat ik met name ongelofelijk vind, is dat het absoluut niet merkbaar is,
dat benzine aandrijvinging, resp. elektroaandrijving, volstrekt onvoelbaar in elkaar over gaan.

Ik kijk op de meter. Zie dat het gebeurt - Maar merk geen "aandrijfschok". Prachtig / geweldig)

*
In een van m 'n eerdere BMW 's zat een, ik meen, DSG.
Dan schakelt de bak nog net iets vlugger.
Vond ik in m 'n jonge jaren, geweldig.
Maar de schakeling is duidelijker voelbaar. Daarom vond ik de ZF 8 bak, een duidelijke verbetering.

Verreweg de beste bak, is naar mijn idee de 8 bak automaat van ZF. Je leest dat in iedere test.
Mercedes en Audi 's bakken heb ik geen ervaring mee.

*
Intussen is die ZF 8 bak, in diverse BMW 's, straks ook leverbaar met een ingebouwde elektromotor (In de bak)
De BMW X5 komt daar mee.
Technisch, is dat beslist mooier, dan wat Volvo nu biedt. Maar kost een paar centen!

Je bent dan in staat, de "4 wheel drive", daarheen te laten gaan, waar 't echt nodig is.
En niet, zoals nu, alle elektro naar de achterwielen, en alle benzinekracht, naar de voorwielen.

*
Heb de Volvo nu 4 maanden. Intussen precies 4000 km gereden. De "4 wheel drive", nog nooit gebruikt.
Dus waar heb je het over ..... Ook de "power-stand, nog nooit gebruikt.

Ik heb sinds ik de Volvo rijd, zo veel plezier, om juist "pure" te rijden. Maar weet ook, dat er anderen zijn ......
En probeer letterlijk, uit de elektrische aandrijving zoveel mogelijk te halen. Dat is m 'n nieuwe sport.

Nu de temperaturen wat hoger worden, haal ik in "pure", probleemloos 40 km afstand, op de 80 km wegen.
Net niet op de snelwegen. Dat scheelt een paar procent.

*
Had eigenlijk niet verwacht, zo verliefd te kunnen worden op de Volvo, na 25 jaar BMW. Die ik heerlijk vond.

Volvo stoelen zijn meesterlijk. Interieur is zeer vriendelijk. De bediening was even wennen. Maar dat is over.
Meer dan fantastisch, is de "fisheye camera", die je letterlijk alles laat zien. Beslist beter dan de BMW camera.

Alle "hulpsystemen" werken naar behoren. Ik ben enorm in m 'n sas met de XC60 T8.

*
Aangezien we veel kleine afstanden rijden, is 't "sterkeren" een klein feestje.
Heb een maand geleden, voor 't laatst getankt. En kan nu nog, op benzine, royaal 400 km.

Ik begrijp best, dat dat alles met stekkeren te maken heeft.
Maar dat was juist ook onze keuze, deze auto te kopen. Maar had liever nog iets meer bereik gehad.

*
Tijdens die 4000 km, was 't gemiddelde verbruik 5.4 liter per 100 km.
Gebruik aan benzine per km, 8 eurocent.
Stroomkosten per km, 2 eurocent. (Straks met zonnepanelen wordt dat minder)

*
Is de interesse in BMW dan volledig weg.
Natuurlijk niet. Ben vanmiddag nog even wezen kijken bij de nieuwe X5.
Die zoals gezegd, straks komt met een 80 km "range".
Een 6 cilinder 3.00 l. En verder van alles en nog wat aan "flauwekul".

Maar eerlijk is eerlijk. Zeker gelet op de prijsstelling van mijn XC60 T8.
Waar letterlijk alles op en aanzit aan extra 's.

De X5 BMW kost een "hele grote bak meer" geld. En biedt, voor zover ik kan zien, niet echt veel meer.
Ja, de koffer is vergelijkbaar met de XC90. Dus beslist wat groter als bij de XC60.
Maar ook in de XC60 past de rolstoel, of de rollator, die we altijd mee moeten.
De achterbank is nauwelijks groter.

*
Mijn conclusie kan kort zijn.
Onze XC60 T8, is een auto, die doet wat hij moet doen. Is prijstechnisch, uiterst concurrerend.

Stuurt goed. Is interieur technisch bijzonder fraai. Heeft voortreffelijke stoelen.
En is (te) voorzien van allerhande hulpjes.

Ergo, ik kan me volledig begrijpen, dat de Volvo hoge ogen gooit bij diverse tests.

Is het ding volmaakt. Nee, natuurlijk niet. Aan iedere auto kleven wel wat beperkingen.
Maar daar kan ik intussen prima mee leven.
Laatst gewijzigd door Tjardi op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Mooi verhaal. Leuk dat je zoveel plezier hebt met de XC60 en het elektrisch rijden.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

XC60 Mild Hybrid postief beoordeeld door Duitsers: https://www.autobild.de/artikel/volvo-x ... 26319.html
En dat terwijl de Duitse auto's bijna altijd het beste zijn in tests en vergelijkende tests als ze worden getest door een Duits autoblad :-)

Iemand al een XC90 of XC60 B4 Diesel?
Andere modellen volgen ook nog met de B-motoren toch?
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Alweer een win. XC60 T8 tegen nieuwkomer Q5 TFSI e: https://www.autoexpress.co.uk/audi/q5/1 ... vo-xc60-t8
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 645
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

Ik vraag me af wanneer de XC60 zijn eerste facelift krijgt. Die is bij volvo meestal niet zo ingrijpend, maar vraag me vooral af wat het met de tech gaat doen.
Dec. 2022: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

TomXC60 schreef: Ik vraag me af wanneer de XC60 zijn eerste facelift krijgt. Die is bij volvo meestal niet zo ingrijpend, maar vraag me vooral af wat het met de tech gaat doen.
Ik denk dat ze voor de T8 met een grotere batterij moeten komen. Ik bedoel meer capaciteit richting 14 kWh.
Op dit moment valt de XC60 niet meer in alle uitvoeringen binnen grenzen waarbij ze in Duitsland een premie krijgen. De Duitse concurrenten hebben ook een batterij van rond 14 kWh.

Voor de rest zou wenselijk zijn:
- Snellere Sensus, minder vertragingen bij opstarten en bediening.
- Misschien Google Auto toepassen zoals in de XC40 Recharge.
- Verbeterd interieur verlichting. Van die strips en zo, i.p.v. 2 of 3 ledjes. Net zoals de concurrente.
- Verfijning op het gebied van comfort: geluiddemping en wegligging (alhoewel ik ergens op een Duitse site las dat het met MY 2020 al flink verbeterd is?)
- Noodoplossing van Volvo voor afsluiting achterportieren tegen vuil, definitief bouwen in wielkast.
- Gewichtsbesparingen.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38


XC60 vs Macan & X3
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Er staat dat bij de Inscription navigatie een optie is. Volgens mij klopt dat echt niet.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hier in NL klopt dat niet. Voor andere markten misschien wel.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”