Vraagje. Ik rij sinds 1/2 jaar een XC60 T5 met stalen veren. Wordt de auto bij het aankoppelen van een caravan ook op niveau gehouden? Zitten er standaard nivomats onder of een andere voorziening?
We hebben in het najaar nog even kunnen test-camperen, maar de combinatie leek mij redelijk stabiel met 80 kilo op de trekhaak.
Trekhaakhoogte vs luchtvering
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 29.03.2021 - 20:59
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Heeft de XC60 stalen veren, geen bladveer zoals de XC90?
Het zijn (ondermeer) de stalen veren (of de bladveer) die vervangen worden door balgen bij luchtvering.
Het lijkt me derhalve niet waarschijnlijk dat er niveauregeling is zonder luchtvering.
Niet dat het onmogelijk is, bij de vorige versies was dat het geval, maar twee
systemen aanbieden die voor niveauregeling zorgen is niet waarschijnlijk.
Spijtig is het wel, ik was erg tevreden van de Nivomats.
Het zijn (ondermeer) de stalen veren (of de bladveer) die vervangen worden door balgen bij luchtvering.
Het lijkt me derhalve niet waarschijnlijk dat er niveauregeling is zonder luchtvering.
Niet dat het onmogelijk is, bij de vorige versies was dat het geval, maar twee
systemen aanbieden die voor niveauregeling zorgen is niet waarschijnlijk.
Spijtig is het wel, ik was erg tevreden van de Nivomats.
2018 XC90 T5
- AlexV70
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33
Inmiddels is door de dealer ovv Volvo NL de luchtvering gekalibreerd. Dit heeft niet het gewenste resultaat op geleverd.
Telefonisch contact gehad met Volvo NL en die zijn meewerkend om het probleem op te lossen. Net als de dealer trouwens.
Mogelijk de vering een standje lager instellen in de Power-stand. Dit moet eerst voorgelegd worden aan de techneuten van Volvo Zweden. Tevens zal worden nagevraagd wat het verschil is aan de twee trekhaken voor de V90 (met en zonder luchtvering). Wordt vervolgd dus.....
Telefonisch contact gehad met Volvo NL en die zijn meewerkend om het probleem op te lossen. Net als de dealer trouwens.
Mogelijk de vering een standje lager instellen in de Power-stand. Dit moet eerst voorgelegd worden aan de techneuten van Volvo Zweden. Tevens zal worden nagevraagd wat het verschil is aan de twee trekhaken voor de V90 (met en zonder luchtvering). Wordt vervolgd dus.....
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Nuttig onderwerp, deze ga ik volgen.
Heb de XC90 nog maar kort en heb 1 keer met gehuurde tandemasser gereden. De voorste wielen deden vrijwel niet mee, de aanhanger helde nogal achterover.
De caravan (Hobby DeLuxe UL 495) heeft er nog niet achter gehangen, ben dan ook benieuwd.
Heb de XC90 nog maar kort en heb 1 keer met gehuurde tandemasser gereden. De voorste wielen deden vrijwel niet mee, de aanhanger helde nogal achterover.
De caravan (Hobby DeLuxe UL 495) heeft er nog niet achter gehangen, ben dan ook benieuwd.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- AlexV70
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33
Tip: foto’s maken van de combinatie en trekhaak hoogte opmeten.FritsieV70 schreef: ↑07.04.2021 - 21:15 Nuttig onderwerp, deze ga ik volgen.
Heb de XC90 nog maar kort en heb 1 keer met gehuurde tandemasser gereden. De voorste wielen deden vrijwel niet mee, de aanhanger helde nogal achterover.
De caravan (Hobby DeLuxe UL 495) heeft er nog niet achter gehangen, ben dan ook benieuwd.
Er zijn wel meer klachten, maar die zijn blijkbaar blijven ‘hangen’ in: “er is geen andere trekhaak, of u bent de 1e met deze klacht, of trekhaak voldoet aan EU-norm. Ik vind het dan bijzonder dat mensen het daar bij laten.....
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
- 1zilvergrijs
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32
Ik raak de weg een beetje kwijt. In de handleiding van MJ 2021 Late, staat dat de stand 'dynamisch" bij het trekken van een aanhanger moet worden geselecteerd. Wij kwamen eerder hier tot de conclusie dat die stand bij MJ 2018 de "Power modus" heet. En nu moet Volvo beoordelen of de Power modus geschikt is voor het trekken van een aanhanger?
Ben zeer benieuwd, onze nieuwe XC60 met luchtvering komt ergens juli 2021. Is dan een MJ 2022, misschien is er dan nog weer een andere setting...
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Volgens mij is de hoogte van de trekhaak zo'n 50 cm, ook in de Power rijmodus. Althans, in stilstand. Rijdend wat lastig te metenAlexV70 schreef: ↑07.04.2021 - 21:44 Tip: foto’s maken van de combinatie en trekhaak hoogte opmeten.
Er zijn wel meer klachten, maar die zijn blijkbaar blijven ‘hangen’ in: “er is geen andere trekhaak, of u bent de 1e met deze klacht, of trekhaak voldoet aan EU-norm. Ik vind het dan bijzonder dat mensen het daar bij laten.....
Over een paar weken dan weet ik het, dan gaat de caravan er voor de eerste keer achter.
Laatst gewijzigd door BraboFrits op 08.04.2021 - 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ik heb dit bij onze XC90 met luchtvering ook waargenomen. Kan je niet de rijmodus individual zo configureren dat de rijmodus gewoon hybrid is en bij onderstel de stand dynamisch kiezen zodat ie toch wat lager ligt ?
Overigens zou het me meer logisch lijken om onder een auto met luchtvering een kogel te zetten die zorgt dat de afstand tot de weg gelijk blijft als met een auto met stalen veren.
gr
N
Overigens zou het me meer logisch lijken om onder een auto met luchtvering een kogel te zetten die zorgt dat de afstand tot de weg gelijk blijft als met een auto met stalen veren.
gr
N
- AlexV70
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33
Als ik het goed begrijp, geldt de hoogte (te hoog) van de trekhaak ook voor de XC90. Is voor de XC90 ook maar 1 trekhaak leverbaar?
Ik weet dat er meer XC60 (en XC90?) rijders zijn, met luchtvering, die problemen hebben met de hoogte van de trekhaak.
Maar blijkbaar zitten die niet op dit forum....
Ik weet dat er meer XC60 (en XC90?) rijders zijn, met luchtvering, die problemen hebben met de hoogte van de trekhaak.
Maar blijkbaar zitten die niet op dit forum....
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
- AlexV70
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33
Nou 50 cm.... Dan heb je echt een probleem. De trekhaak-hoogte in beladen toestand moet tussen 35 en 42 cm zijn - EU regels.FritsieV70 schreef: ↑08.04.2021 - 10:39Volgens mij is de hoogte van de trekhaak zo'n 50 cm, ook in de Power rijmodus. Althans, in stilstand. Rijdend wat lastig te metenAlexV70 schreef: ↑07.04.2021 - 21:44 Tip: foto’s maken van de combinatie en trekhaak hoogte opmeten.
Er zijn wel meer klachten, maar die zijn blijkbaar blijven ‘hangen’ in: “er is geen andere trekhaak, of u bent de 1e met deze klacht, of trekhaak voldoet aan EU-norm. Ik vind het dan bijzonder dat mensen het daar bij laten.....
Over een paar weken dan weet ik het, dan gaat de caravan er voor de eerste keer achter.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20684
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Hart kogel is bij mij 44 cm ongeacht belading (luchtvering). Origineel af-fabriek in 2006. Zou dat dan niet meer mogen volgens Europa?
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Ik moet het nog even nameten voor de zekerheid
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- AlexV70
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33
don't shoot the messengerMsuidgeest schreef: ↑10.04.2021 - 09:56 Hart kogel is bij mij 44 cm ongeacht belading (luchtvering). Origineel af-fabriek in 2006. Zou dat dan niet meer mogen volgens Europa?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20684
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Laat ik vaststellen dat elke auto met trekhaak op een bepaalde hoogte geleverd werd die destijds volgens de wet gebruikelijk was (wat een vreemde zin ...).
Hier heb ik wat gevonden over trekhaak hoogte: bijlage 7, artikel 1.2, mits mijn trekhaak onder kogeltype B valt. Ik heb een afneembare trekhaak. Ik zit blijkbaar goed want de hoogte mag 430 mm zijn, puls-min 35 mm.
Bron: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 8089981562
Hier heb ik wat gevonden over trekhaak hoogte: bijlage 7, artikel 1.2, mits mijn trekhaak onder kogeltype B valt. Ik heb een afneembare trekhaak. Ik zit blijkbaar goed want de hoogte mag 430 mm zijn, puls-min 35 mm.
Bron: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 8089981562
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Nou, ik zal 'm zo nog eens even opmeten. Vrouwlief is aan het werk, ik ga nog even lekker een stukje toeren
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Tja, ik meet toch echt 49 cm tot bovenkant kogel, ongeacht de rijmodus. Zal dan dus zo'n 47 cm tot midden kogel zijn schat ik zo.FritsieV70 schreef: ↑11.04.2021 - 13:27 Nou, ik zal 'm zo nog eens even opmeten. Vrouwlief is aan het werk, ik ga nog even lekker een stukje toeren
Mijn idee was altijd dat de luchtvering de auto altijd op dezelfde hoogte houdt (per rijmodus uiteraard) ongeacht de belasting. Maar misschien zie ik dat verkeerd...
Het lijkt me dat mijn trekhaak knap hoog zit, is daar nog iets aan te doen?
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Hoi Willy nee hoor, is zonder aanhanger/caravan dus misschien maak ik m onnodig zorgen. Maar ja, ik stond verbaasd te kijken toen ik die huurbak aankoppelde een tijd geleden...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL