Haldex koppeling XC-60

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Opa Bert
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14.02.2021 - 17:21
Locatie: Zuid Holland

Hallo iedereen
Ben nieuw op dit forum
Onlangs mijn XC-90 MY 2007 na bijna 10 jaar trouwe dienst ingeruild voor een XC-60 MY 2018.
Ik heb daar een vraag over waar zelfs de meer dan 700 paginas van het instructieboekje geen antwoord op hebben.

Is er een verversingstermijn voor olie en filter van de Haldex koppeling van de all wheel drive?
Bij VAG auto's (VW, Audi, Skoda, Seat) is dat vaak wel het geval.

Weet iemand het?

vriendlijke groet,

Bert
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red
XC 90 3.2 summum my 2007
V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gefeliciteerd met de upgrade! Ik denk dat er geen verversingstermijn is vanuit Volvo en/of het net als met de automaat alleen wordt voorgeschreven bij extreem gebruik (waarbij dan wordt verwezen naar Taxi e.d.). Neemt niet weg dat preventief verversen geen kwaad kan. Maar wellicht dat iemand anders hier er iets over kan zeggen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik laat de mijne binnenkort doen en die heeft 85k gelopen waarvan de helft met polestar upgrade 500nm koppel.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Van de week nog aan de monteur gevraagd maar die wist het niet.
Eigenlijk deden ze dit nooit.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Ik heb er specifiek naar gevraagd toen de versnellingsbak bij 80000 km werd gespoeld. Haldex koppeling olie en filter hoeven in principe niet te worden ververst. Als er vaak onder zware omstandigheden wordt gereden (zware aanhanger op onverharde wegen e.d.) dan kan het overwogen worden.
Op Duitse fora wordt genoemd dat het goed is om dit zo ergens tussen 100000 en 150000 te doen.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
manta
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 16.10.2005 - 14:41

In Dalfsen schijnen ze dit vaak te doen bij www.achterasrevisie.nl
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ja als ze het achter differentieel reviseren omdat er een kwalitatief uitermate teleurstellend lager van FoMoCo in zit....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

diesel01 schreef: 19.02.2021 - 13:33 Ik laat de mijne binnenkort doen en die heeft 85k gelopen waarvan de helft met polestar upgrade 500nm koppel.
En wanneer de automaat? Tegelijkertijd?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
manta
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 16.10.2005 - 14:41

Gouwe schreef: 20.02.2021 - 10:48 Ja als ze het achter differentieel reviseren omdat er een kwalitatief uitermate teleurstellend lager van FoMoCo in zit....
Hoe bedoel je?
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Hier zie je hoe het moet....

C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

manta schreef: 20.02.2021 - 11:54 Hoe bedoel je?
Dat volgens mijn ervaring de enige reden van het reviseren van het achter differentieel is dat het lager wat er in zit van een slechte kwaliteit is en dat je dat dan 1200 euro of zo kost.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
manta
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 16.10.2005 - 14:41

Gouwe schreef: 20.02.2021 - 13:06
manta schreef: 20.02.2021 - 11:54 Hoe bedoel je?
Dat volgens mijn ervaring de enige reden van het reviseren van het achter differentieel is dat het lager wat er in zit van een slechte kwaliteit is en dat je dat dan 1200 euro of zo kost.
bij de dealer misschien, maar volgens mij is het bij hun een stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zou kunnen maar denk het niet. Heb het daar in 2016/2017 zelf laten doen. Incl. nieuwe pomp (los 350 euro geloof ik) was ik rond de 1700 euro kwijt... Maar goed waar het mij om gaat is dat je heel veel geld kwijt bent voor een reparatie alleen omdat er een slechte kwaliteit lager (die maar een paar tientjes kost) wordt gebruikt. Zie ook de problemen met de ISG van de D6, is puur een lager probleem en een nieuwe ISG incl. montage kost 1500 euro. Gelukkig heeft Volvo het 5 jaar lang volledig vergoed en zijn er inmiddels bedrijven die revisie doen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Gouwe schreef: 20.02.2021 - 10:48
diesel01 schreef: 19.02.2021 - 13:33 Ik laat de mijne binnenkort doen en die heeft 85k gelopen waarvan de helft met polestar upgrade 500nm koppel.
En wanneer de automaat? Tegelijkertijd?
Ja die staat ook op de nominatie, ik verbeeld mij soms dat hij wat meer slip toe laat.
Wellicht doe ik die eerder en zal eens vragen in Grunn of ze mij willen helpen, onderhoud doen hun broeders in Assen omdat ik daar een vaste monteur kon krijgen die alleen werkt.
Ik wil niet dat het snel word gedaan, ik wil dat het goed gebeurt en deze monteur snapt dat en gaat er ook op die manier mee om.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Opa Bert
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 14.02.2021 - 17:21
Locatie: Zuid Holland

Bedankt iedereen voor de leerzame info
Schitterend filmpje, maar dit ga ik toch maar niet zelf doen!

Vriendelijke groet,

Bert
XC 60 R AWD Polestar my 2018 ,passion red
XC 90 3.2 summum my 2007
V70 2.5 T 2008 (lease)
Audi TT roadster 2012
MG MGB roadster 1969
Lancia Flavia coupé iniezione 1966
SAAB 93B tweetakt 1957
Gebruikersavatar
vLoonVolvoSpecialist
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11.03.2021 - 17:32
Locatie: Nederhemert
Contacteer:

Het verversen van de olie in de haldex is zeer zeker aan te raden ondanks dat er geen interval voor staat, wij adviseren meestal iedere 60.000 km. Bij een differentieel revisie wordt inderdaad (naast het vervangen van de lagers en keerringen) ook de olie en het oliefilter van de Haldex vervangen.
Trots op:
- Ruim 600 positieve recensies
- Gemotiveerd, gespecialiseerd en klantgericht team
- Bijna 100 jarig bestaan
- Klanten uit het hele land
www.vanloonvolvospecialist.nl
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 762
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Nodig of niet, bij onze XC70 heb ik de olie van de Haldexkoppeling na zo'n 60K Km vervangen,
ook die van de haakse koppeling, de versnellingsbak en het differentieel.
Of ze nog in goeie conditie waren weet ik niet zeker, maar ze zagen er allemaal verre van fris uit.
2018 XC90 T5
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”