Verbruikscijfers XC60 T6 Recharge 2022

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Gezien ik graag weet wat een auto verbruikt, heb ik de werkelijke waarden opgemeten tijdens drie tankbeurten, in hybride stand.
Gemiddeld kwam ik tot de volgende resultaten per tankbeurt (Elektrische lading tussen haakjes voor dezelfde periode):
561km - 7,52L/100km (5,84kW/100km - 32,76kW totaal)
652km - 7,86L/100km ( 8,08kW/100km - 52,7kW totaal)
595km - 8,06L/100km (10,26 kW/100km - 61,02kW totaal)
Toch raar hoe beide waarden stijgen van beurt tot beurt. Je zou verwachten dat bij een hoger laadpercentage, het verbruik van brandstof zou moeten zakken. Dat is niet zo.
Het type afgelegde weg is zeer gelijkend van tankbeurt tot tankbeurt.

Vanaf volgende tankbeurt probeer ik hetzelfde zonder laadbeurten, om een evaluatie te krijgen over de werkelijke bijdrage van elektrisch laden op het verbruik.

Nadien probeer ik enkele keren op zuiver elektriciteit.

Hebben jullie gelijkaardige resultaten ?
Gebruikersavatar
Rolandk
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Voor zover relevant (…); als S60 rijder met dezelfde aandrijflijn vind ik het vrij fors. Dit zijn waarden die ik haal zonder te laden. Wat mij wel opvalt is dat de laatste weken met lagere temperaturen het verbruik best wel is toegenomen (zowel brandstof als elektra).

Welke rijstanden gebruik je?
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
t5power
5th Gear member
Berichten: 2009
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Wacht, snap ik het nu goed? Je hebt bijv 595 km gereden en 8l per 100 km gereden en daarbij ook nog eens 10.26 kW/100 km?
Kan een zuinige tesla al niet 100 km afleggen met iets meer dan 20 kW?

Je zou 10 kW per 100 km ook omzetten naar liter benzine, stel 10 x 30 cent = 3 euro, ongeveer 1.5 l benzine. Dan rijd je qua kosten ongeveer 9.6l per 100 km.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Ik gebruik momenteel enkel de hybride stand. Elke ochtend rijdt de wagen bijna zuiver op elektriciteit tot het werk.
Bij vertrek geeft hij volgeladen maar 35km autonomie aan, bij aankomst over het algemeen 5km. Ik heb dan 12,5km gereden aan een zeer rustig tempo met het ochtend verkeer.
Tot op heden heb ik dat nog niet op de pure stand gedaan.

De batterijcellen werden nagemeten door Volvo. Die blijken allemaal te werken naar behoren.

Ik gebruik zo goed als geen voorverwarming. Stoel en stuur worden verwarmd op stand 1, enkel 's ochtends.
Radio werkt en gsm in de lader.
Gebruikersavatar
Rolandk
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Bijna volledig elektrisch klinkt als af en toe toch even de motor aan? Met koude motor en een lege accu lusten deze auto’s een beste slok (mijn verbruik zakt dan pas na een kilometer of 10 onder de 10L/100 km en dan rijd ik als een oude dame).
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
jm188
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 30.11.2021 - 13:51

enkele vragen
-je hebt dus de pre-batterij-extensie versie? deze haalt voor u dus maar een 15km elektrisch bereik in de praktijk?
-wat soort wegen rij je in die 12 km? is dit voornamelijk snelweg?
- zou de stijgende lijn in verbruik kunnen verklaard worden door de koudere temperaturen? ik zie dat mijn diesel nu ook meer verbruikt dan in de zomer
(ik heb zelf nog geen xc60, in bestelling via mijn werkgever)
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Het is inderdaad nog de kleine batterij.
Vandaag reed ik in Pure, dus zuiver elektrisch. Het was 3°C, accessoires stonden uit maar radio en verwarming stonden aan.
In Pure (geeft dan vol 40km autonomie aan) reed ik 24,8km tot de batterij volledig leeg was.
Dat was 2/3 in b-wegen aan 30 en 50km/u zonder aanschuivend verkeer en 1/3 autosnelweg aan 100km/u.
Altijd met een lichte voet maar op het ritme van het verkeer.
Gebruikersavatar
1zilvergrijs
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32

Dat batterijverbruik komt bij deze temperaturen aardig overeen met die van mij. Ook cellen nagemeten, ook allemaal in orde. Blijkt dat exemplaren met separate standkachel (die dus op brandstof werkt) wel zuiver elektrisch wat verder komen, omdat de verwarming dan via die standkachel gaat en niet via de accu. Kost dus wel iets meer brandstof. Vanaf MY 2022 is de separate standkachel optioneel en niet meer standaard zoals daarvoor.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
jm188
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 30.11.2021 - 13:51

zijn hier al eigenaars van de nieuwe extended range versie? wat is hun ervaring?
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

In Hybride stand rijd ik ca. 25 a 30 km elektrisch. Dus zonder dat de benzine motor aanslaat. (Dus heel rustig optrekken en accelereren ).
In pure stand geeft hij een grotere reikwijdte aan. Geen idee waarom. Ik heb nog niet een volledig volle accu in deze stand gereden dus kan niet aangeven wat dan de werkelijke reikwijdte is.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Diverse VW Passat / diverse Volvo V40 / AlfaRomeo 75
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

jm188 schreef: 09.12.2021 - 16:40 zijn hier al eigenaars van de nieuwe extended range versie? wat is hun ervaring?
Ik dacht begrepen te hebben dat deze pas in 2022 geleverd gaan worden.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Diverse VW Passat / diverse Volvo V40 / AlfaRomeo 75
jm188
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 30.11.2021 - 13:51

Ahja juist. Dan moet ik geduld hebben :)
Gebruikersavatar
OGA244
Geartronic member
Berichten: 10642
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Södra Holland/Skåne

In pure en in de B stand van de automaat moet >40km te doen zijn.
Qua brandstof is minder dan 6 ltr op 100km haalbaar
Volvo 8555152121 418 1994
Volvo 5263213001 719 2019
Volvo 235K9130D1 723 2021
Gebruikersavatar
Rolandk
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Met een S/V60 ja… maar ook met een XC?
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
Gebruikersavatar
OGA244
Geartronic member
Berichten: 10642
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Södra Holland/Skåne

Met n S/V60 haal je 50km electrisch en doe je 4.5 ltr op 100km
Volvo 8555152121 418 1994
Volvo 5263213001 719 2019
Volvo 235K9130D1 723 2021
Gebruikersavatar
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Ik begrijp dat op MJ 2022 alleen een standkachel is gemonteerd die werkt op elektriciteit.
Voorverwarmen zonder dat de auto aan een geactiveerde kader staat betekent dan dat dit ten koste gaat van de actieradius. Mocht de auto wel aan een geactiveerde lader staan zou de auto moeten voorverwarmen op de lader en is dit dus ten gunste van de actieradius. Wel weer ten nadele van het verbruik in kWh/100km als je dat meet aan die laadpaal.
Ik krijg begin januari mijn MJ22 binnen met grotere accu. Na een maandje zal ik verslag doen van de actieradius. Doorgaans in de winter ben ik altijd aan het voorverwarmen (ook op mijn huidig mj18) mits aan de laadpaal. Indien niet aan de laadpaal gaat dit op brandstof en doe ik het alleen bij temperaturen dichtbij of onder het vriespunt om zo niet te hoeven krabben.
Volvo For Life: nr. 7
XC60 R-Design T8 18.8 kWh, 01.2022 , Thunder Grey, 21”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, 360° cam, etc.
Mini Electric Charged 12.2020
erichendri
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25

Webasto geeft ongeveer een ½-¾ liter verbruik aan per uur bij voorverwarmen.
Dat had ik een keer gelezen.

Eric
Gebruikersavatar
XC60silverdawn
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12

OGA244 schreef: 09.12.2021 - 19:25 In pure en in de B stand van de automaat moet >40km te doen zijn.
Qua brandstof is minder dan 6 ltr op 100km haalbaar
Waarom kun je in pure verder komen dan in hybrid?
Dat B stand helpt komt door meer regeneratieve stroom ?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Diverse VW Passat / diverse Volvo V40 / AlfaRomeo 75
Gebruikersavatar
Spencer
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10

Ik weet niet hoe de recordrijders hier rijden, maar zachter als ik dat doe wordt moeilijk, tenzij je het hele verkeer wilt ophouden. Ik werk de testcyclus verder af en doe het na 10.000km nog eens opnieuw. Dan zal het ook waarschijnlijk wat warmer zijn.
Gebruikersavatar
OGA244
Geartronic member
Berichten: 10642
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Södra Holland/Skåne

XC60silverdawn schreef: 09.12.2021 - 22:44
OGA244 schreef: 09.12.2021 - 19:25 In pure en in de B stand van de automaat moet >40km te doen zijn.
Qua brandstof is minder dan 6 ltr op 100km haalbaar
Waarom kun je in pure verder komen dan in hybrid?
Dat B stand helpt komt door meer regeneratieve stroom ?
probeer het gewoon zelf, dan ervaar je het verschil
Volvo 8555152121 418 1994
Volvo 5263213001 719 2019
Volvo 235K9130D1 723 2021
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”