Gezien ik graag weet wat een auto verbruikt, heb ik de werkelijke waarden opgemeten tijdens drie tankbeurten, in hybride stand.
Gemiddeld kwam ik tot de volgende resultaten per tankbeurt (Elektrische lading tussen haakjes voor dezelfde periode):
561km - 7,52L/100km (5,84kW/100km - 32,76kW totaal)
652km - 7,86L/100km ( 8,08kW/100km - 52,7kW totaal)
595km - 8,06L/100km (10,26 kW/100km - 61,02kW totaal)
Toch raar hoe beide waarden stijgen van beurt tot beurt. Je zou verwachten dat bij een hoger laadpercentage, het verbruik van brandstof zou moeten zakken. Dat is niet zo.
Het type afgelegde weg is zeer gelijkend van tankbeurt tot tankbeurt.
Vanaf volgende tankbeurt probeer ik hetzelfde zonder laadbeurten, om een evaluatie te krijgen over de werkelijke bijdrage van elektrisch laden op het verbruik.
Nadien probeer ik enkele keren op zuiver elektriciteit.
Hebben jullie gelijkaardige resultaten ?
Verbruikscijfers XC60 T6 Recharge 2022
- Rolandk
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08
Voor zover relevant (…); als S60 rijder met dezelfde aandrijflijn vind ik het vrij fors. Dit zijn waarden die ik haal zonder te laden. Wat mij wel opvalt is dat de laatste weken met lagere temperaturen het verbruik best wel is toegenomen (zowel brandstof als elektra).
Welke rijstanden gebruik je?
Welke rijstanden gebruik je?
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02
Wacht, snap ik het nu goed? Je hebt bijv 595 km gereden en 8l per 100 km gereden en daarbij ook nog eens 10.26 kW/100 km?
Kan een zuinige tesla al niet 100 km afleggen met iets meer dan 20 kW?
Je zou 10 kW per 100 km ook omzetten naar liter benzine, stel 10 x 30 cent = 3 euro, ongeveer 1.5 l benzine. Dan rijd je qua kosten ongeveer 9.6l per 100 km.
Kan een zuinige tesla al niet 100 km afleggen met iets meer dan 20 kW?
Je zou 10 kW per 100 km ook omzetten naar liter benzine, stel 10 x 30 cent = 3 euro, ongeveer 1.5 l benzine. Dan rijd je qua kosten ongeveer 9.6l per 100 km.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Ik gebruik momenteel enkel de hybride stand. Elke ochtend rijdt de wagen bijna zuiver op elektriciteit tot het werk.
Bij vertrek geeft hij volgeladen maar 35km autonomie aan, bij aankomst over het algemeen 5km. Ik heb dan 12,5km gereden aan een zeer rustig tempo met het ochtend verkeer.
Tot op heden heb ik dat nog niet op de pure stand gedaan.
De batterijcellen werden nagemeten door Volvo. Die blijken allemaal te werken naar behoren.
Ik gebruik zo goed als geen voorverwarming. Stoel en stuur worden verwarmd op stand 1, enkel 's ochtends.
Radio werkt en gsm in de lader.
Bij vertrek geeft hij volgeladen maar 35km autonomie aan, bij aankomst over het algemeen 5km. Ik heb dan 12,5km gereden aan een zeer rustig tempo met het ochtend verkeer.
Tot op heden heb ik dat nog niet op de pure stand gedaan.
De batterijcellen werden nagemeten door Volvo. Die blijken allemaal te werken naar behoren.
Ik gebruik zo goed als geen voorverwarming. Stoel en stuur worden verwarmd op stand 1, enkel 's ochtends.
Radio werkt en gsm in de lader.
- Rolandk
- 3rd Gear member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08
Bijna volledig elektrisch klinkt als af en toe toch even de motor aan? Met koude motor en een lege accu lusten deze auto’s een beste slok (mijn verbruik zakt dan pas na een kilometer of 10 onder de 10L/100 km en dan rijd ik als een oude dame).
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30.11.2021 - 13:51
enkele vragen
-je hebt dus de pre-batterij-extensie versie? deze haalt voor u dus maar een 15km elektrisch bereik in de praktijk?
-wat soort wegen rij je in die 12 km? is dit voornamelijk snelweg?
- zou de stijgende lijn in verbruik kunnen verklaard worden door de koudere temperaturen? ik zie dat mijn diesel nu ook meer verbruikt dan in de zomer
(ik heb zelf nog geen xc60, in bestelling via mijn werkgever)
-je hebt dus de pre-batterij-extensie versie? deze haalt voor u dus maar een 15km elektrisch bereik in de praktijk?
-wat soort wegen rij je in die 12 km? is dit voornamelijk snelweg?
- zou de stijgende lijn in verbruik kunnen verklaard worden door de koudere temperaturen? ik zie dat mijn diesel nu ook meer verbruikt dan in de zomer
(ik heb zelf nog geen xc60, in bestelling via mijn werkgever)
xc60 2022.5 inscription expression pine grey
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Het is inderdaad nog de kleine batterij.
Vandaag reed ik in Pure, dus zuiver elektrisch. Het was 3°C, accessoires stonden uit maar radio en verwarming stonden aan.
In Pure (geeft dan vol 40km autonomie aan) reed ik 24,8km tot de batterij volledig leeg was.
Dat was 2/3 in b-wegen aan 30 en 50km/u zonder aanschuivend verkeer en 1/3 autosnelweg aan 100km/u.
Altijd met een lichte voet maar op het ritme van het verkeer.
Vandaag reed ik in Pure, dus zuiver elektrisch. Het was 3°C, accessoires stonden uit maar radio en verwarming stonden aan.
In Pure (geeft dan vol 40km autonomie aan) reed ik 24,8km tot de batterij volledig leeg was.
Dat was 2/3 in b-wegen aan 30 en 50km/u zonder aanschuivend verkeer en 1/3 autosnelweg aan 100km/u.
Altijd met een lichte voet maar op het ritme van het verkeer.
- 1zilvergrijs
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 06.12.2020 - 15:32
Dat batterijverbruik komt bij deze temperaturen aardig overeen met die van mij. Ook cellen nagemeten, ook allemaal in orde. Blijkt dat exemplaren met separate standkachel (die dus op brandstof werkt) wel zuiver elektrisch wat verder komen, omdat de verwarming dan via die standkachel gaat en niet via de accu. Kost dus wel iets meer brandstof. Vanaf MY 2022 is de separate standkachel optioneel en niet meer standaard zoals daarvoor.
XC60 T6 Recharge MY2022, daarvoor XC60 D4 AWD 2015, 2x BMW, V70, 850, 940.
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
In Hybride stand rijd ik ca. 25 a 30 km elektrisch. Dus zonder dat de benzine motor aanslaat. (Dus heel rustig optrekken en accelereren ).
In pure stand geeft hij een grotere reikwijdte aan. Geen idee waarom. Ik heb nog niet een volledig volle accu in deze stand gereden dus kan niet aangeven wat dan de werkelijke reikwijdte is.
In pure stand geeft hij een grotere reikwijdte aan. Geen idee waarom. Ik heb nog niet een volledig volle accu in deze stand gereden dus kan niet aangeven wat dan de werkelijke reikwijdte is.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
- Locatie: Bathmen
Ik begrijp dat op MJ 2022 alleen een standkachel is gemonteerd die werkt op elektriciteit.
Voorverwarmen zonder dat de auto aan een geactiveerde kader staat betekent dan dat dit ten koste gaat van de actieradius. Mocht de auto wel aan een geactiveerde lader staan zou de auto moeten voorverwarmen op de lader en is dit dus ten gunste van de actieradius. Wel weer ten nadele van het verbruik in kWh/100km als je dat meet aan die laadpaal.
Ik krijg begin januari mijn MJ22 binnen met grotere accu. Na een maandje zal ik verslag doen van de actieradius. Doorgaans in de winter ben ik altijd aan het voorverwarmen (ook op mijn huidig mj18) mits aan de laadpaal. Indien niet aan de laadpaal gaat dit op brandstof en doe ik het alleen bij temperaturen dichtbij of onder het vriespunt om zo niet te hoeven krabben.
Voorverwarmen zonder dat de auto aan een geactiveerde kader staat betekent dan dat dit ten koste gaat van de actieradius. Mocht de auto wel aan een geactiveerde lader staan zou de auto moeten voorverwarmen op de lader en is dit dus ten gunste van de actieradius. Wel weer ten nadele van het verbruik in kWh/100km als je dat meet aan die laadpaal.
Ik krijg begin januari mijn MJ22 binnen met grotere accu. Na een maandje zal ik verslag doen van de actieradius. Doorgaans in de winter ben ik altijd aan het voorverwarmen (ook op mijn huidig mj18) mits aan de laadpaal. Indien niet aan de laadpaal gaat dit op brandstof en doe ik het alleen bij temperaturen dichtbij of onder het vriespunt om zo niet te hoeven krabben.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Webasto geeft ongeveer een ½-¾ liter verbruik aan per uur bij voorverwarmen.
Dat had ik een keer gelezen.
Eric
Dat had ik een keer gelezen.
Eric
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Waarom kun je in pure verder komen dan in hybrid?
Dat B stand helpt komt door meer regeneratieve stroom ?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Ik weet niet hoe de recordrijders hier rijden, maar zachter als ik dat doe wordt moeilijk, tenzij je het hele verkeer wilt ophouden. Ik werk de testcyclus verder af en doe het na 10.000km nog eens opnieuw. Dan zal het ook waarschijnlijk wat warmer zijn.
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12269
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
probeer het gewoon zelf, dan ervaar je het verschilXC60silverdawn schreef: ↑09.12.2021 - 22:44Waarom kun je in pure verder komen dan in hybrid?
Dat B stand helpt komt door meer regeneratieve stroom ?