Nieuwe eigenaar, enkele vragen.

De Nieuwe XC60
Gebruikersavatar
Elho
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Hoi,

Ondanks enkele krasjes waar ik niet op gerekend had (zie topic: https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=92403) ben ik blij met mijn nieuwe aanschaf. Wat een plezier om mee te rijden zo'n Volvo!

Afbeelding

Ik heb toch enkele vragen:

1. Spotify is niet geïnstalleerd. Ik kan de volvo verbinding laten maken via 'internet via bluetooth via mijn iPhone', maar ik krijg geen verbinding met het downloadcentrum. Ik zie geen nieuwe apps. Iemand nog tips? Datadelen staat ingeschakeld op mijn telefoon.

2. Ik reed gisteren met de pilot assist op het rechterrijvak. Tot mijn grote verbazing haalt de Volvo alle wagens gewoon rechts voorbij wanneer ze links trager rijden. Mijn VW deed dit veiliger. Deze bleef met de adaptieve cruise control gewoon netjes rechts rijden indien de wagens links trager reden. Die wou ze niet voorbij. Mis ik ergens een instelling?

Thanks!
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
Elho
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

3. Is er een manier om de bedrijfstemperatuur van de motor op het dashboard te zien?
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
adderoos
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44
Locatie: Gorinchem

Je hebt een mooie kleur voor een XC60, ziet er sportief uit.

1. Heb je misschien al geprobeerd om via de WiFi hotspot van je mobiel de verbinding met internet te maken ?
Bluetooth zou ook moeten werken, mijn Samsung vraagt nog wel een akkoord, misschien dat daar de nuk zit ?

2. Die optie heeft mijn XC60 niet, klinkt wel vreemd.

3. Ook onze XC60 laat geen motor temperatuur zien, ik mis het niet.

Er zijn meer dingen die de XC60 niet heeft, maar als ik eerlijk ben mis ik het niet. De bandenspanning is niet af te lezen, wel of het goed is. Welke versnelling heb ik nog niet gevonden, opzich ook niet belangrijk, als we maar rijden. Al met al vind ik de XC60 een functionele en lekker rijdende auto zonder veel poes pas, het zorgt dat je je volledig kan richten op het rijden en niet op al die toeters en bellen die vorige auto's hadden.
Volvo XC60 T8
Gebruikersavatar
Elho
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Bedankt om even te antwoorden. De kleur is inderdaad fantastisch; Helemaal mijn ding. De hele auto overigens. Wat een plezier om mee te rijden. Wel nog wat wennen aan het hogere verbruik vergeleken met mijn 1.4tsi VAG motor. Maar dat is ook appelen en peren vergelijken ;-)

1. Ja, ik zie wel dat de auto internetverbinding heeft. Het hotspot symbooltje op mijn iPhone is geactiveerd en de wifi streepjes zijn zichtbaar op de sensus; Alleen het downloadcenter blijft zeggen dat die geen verbinding kan maken en de pagina met nieuwe apps blijft leeg; Ik zou graag de spotify app installeren. Ik zoek nog wat verder ...

Ja, ook al gemerkt dat ik geen bandendruk kan zien; Indien hij de "bandendruk" eerder passief meet via de ABS sensor dan begrijp ik het wel. Maar als de wagen effectief TPMS sensors heeft is het toch wel gek? Ook het niet kunnen zien van de motortemperatuur vind ik wel jammer. Nu is het wat gokken wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Voor zover ik weet heeft de wagen geen aparte druk sensoren in de banden zitten; eea gaat via de ABS sensoren.
Hij meet geen druk maar omwenteling-verschil (als gevolg van grotere / kleinere omvang door meer / minder spanning in de band).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
adderoos
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44
Locatie: Gorinchem

Het is inderdaad een plezier om met de XC60 te rijden, wij zijn er gelijk mee op vakantie naar Frankrijk gegaan.
Voorheen altijd met vrije lage auto's gereden, maar dan is de XC60 op smale binnendoor wegjes wel heel aangenaam.
Bepaalde dingen zijn inderdaad wel even anders, maar het went snel.

Om Spotify te kunnen gebruiken heb je wel een betalende account nodig.
Zelf maak ik via Android auto gebruik van Spotify, dan kan je nog wel de vrije versie gebruiken.

Heb je de auto wel geregistreerd via Volvo, dat had ik eerst ook niet, later via een pincode gekoppeld.
Volvo XC60 T8
Gebruikersavatar
Elho
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

ja, ik kan spotify inderdaad wel gebruiken via apple CarPlay. Maar ik wou graag ook de ingebouwde spotify app eens proberen; Ik heb effectief een premium account.

Ik kocht hem enkele dagen geleden bij de dealer, daar werd hij via vida gekoppeld aan mijn gegevens. Misschien moet ik nog enkele dagen wachten voor de koppeling daadwerkelijk in stand wordt gebracht?
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nee, koppeling is per direct.
Vast ten overvloedde: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... 51554d7dbe
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Elho
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Bedankt voor de koppeling, heb nog eens alle stapjes overlopen. De verbinding met mijn iPhone lukt. Hotspot internet delen is actief en in de sensus zie ik dat er verbinding is. De WiFi streepjes zijn zichtbaar. Alleen de pagina ‘nieuwe apps’ blijft jammer genoeg leeg. Ook blijft de melding ‘kan niet verbinden met het download center’.

Ik zal verder wel spotify luisteren via mijn iPhone … toch bedankt om mee te denken!
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Dan deze stappen ook nog maar even checken:
https://www.volvocars.com/nl/support/to ... 5167ccb511
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
adderoos
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44
Locatie: Gorinchem

Het lijkt er inderdaad op dat je nog verbinding maakt via de mobiel met internet. Ik zie in het hoofdscherm links boven in het hoekje, een wereldbol als teken dat er verbinding is met internet. Ik moet wel vaak toestemming geven dat bleutooth mag verbinden.
Volvo XC60 T8
Gebruikersavatar
Elho
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Dat wereldbolletje heb ik linksboven nog niet gezien ... Het verste dat ik kom is dit, zie foto:

Afbeelding

De manuals maken me niet veel wijzer. Misschien moet ik bluetooth maar eens helemaal afsluiten?
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
dmenace75
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 23.04.2023 - 09:36

Zal juist proberen het Wifi delen op je telefoon uit te zetten en in je telefoon instellingen onder verbindingen bluetooth tethering aan te zetten in plaats van je telefoon als Wifi hotspot te gebruiken (heb geen iPhone dus zou niet weten hoe dat precies bij jou heet of waar het zit)..
Gebruikersavatar
adderoos
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44
Locatie: Gorinchem

Net even onderweg naar de instellingen zitten kijken.
Bij instellingen, dan communicatie, dan Bluetooth, daar bij je mobiel internet delen toestaan.
Het interne internetmodem vooral niet aanzetten. Wat dmenace75 al zei, even de WiFi uitzetten, het is Bluetooth, of WiFi, of intermodem.
Volvo XC60 T8
Gebruikersavatar
Elho
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Oké, ik heb alles nog eens stap voor stap gedaan en de Bluetooth ook eens ‘vergeten’ en terug ingesteld.

2 scenario’s doen zich voor:

1. Internet delen via Bluetooth = wereldbolletje zichtbaar op het sensus scherm bij het verbonden Bluetooth apparaat (mijn telefoon). Op mijn iPhone zie ik 1 apparaat verbonden via de hotspot. Maar ik krijg geen overzicht van nieuwe apps in het downloadcenter.

2. Internet delen via wifi = wifi streepjes zichtbaar op het sensus scherm in de linkerbovenhoek. Op mijn iPhone zie ik nogmaals een actieve hotspot verbinding. Maar ik krijg geen overzicht van nieuwe apps in het downloadcenter.

Ik begin te denken dat het toch ergens aan de iPhone ligt. Is er nog een manier om te checken of ik internet heb in de Volvo?
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
adderoos
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44
Locatie: Gorinchem

Staan er misschien nog apps geïnstalleerd ?
Het weerbericht is er 1 waarmee je kan testen of het internet werkt.

Eventueel met een Android mobiel een koppeling maken.

Van IPhone wel eens begrepen dat het Bluetooth niet altijd goed werkte bij Mercedes, of dat ook met Volvo is weet ik dan weer niet.

Je komt wel steeds stapjes verder, nu die laatste nog.
Volvo XC60 T8
RobV60
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 04.07.2016 - 21:49

Ik heb dit in het begin ook gehad met mijn iPhone. Ik zit even heel hard te denken welke optie ik toen veranderd heb op mijn telefoon, waarna het ineens wel werkte. Volgens mij was het bij de instellingen op de iPhone naar 'Persoonlijke hotspot' gaan en vervolgens de optie 'Maximaliseer compatibiliteit' aan zetten. Althans ik zie dat ik die optie aan heb staan en het werkt. Overigens moest ik steeds mijn persoonlijke hotspot ook aan zetten, maar dat heb ik via de automatisering in de iPhone geregeld, zodat iedere keer als de telefoon met CarPlay verbonden wordt, de hotspot aan gaat.

Even los van het verbinding maken, ik gebruik Spotify via CarPlay veel liever dan de app van Sensus zelf. Op 1 of andere manier vind ik die lang zo vlot niet werken.
Gebruikersavatar
Elho
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 07.11.2012 - 13:14
Locatie: Limburg (B)

Bedankt voor de tips. Er staan voor de rest geen andere apps op de Volvo waarmee ik het internet kan testen.

Ik ga het morgen nog eens testen met de tips die jullie me nu gaven of eens ergens een vriend met Android laten proberen.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Gebruikersavatar
giso
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 19.11.2022 - 11:49
Locatie: In de kop van Veluwe

Elho schreef: 29.05.2023 - 19:34 Oké, ik heb alles nog eens stap voor stap gedaan en de Bluetooth ook eens ‘vergeten’ en terug ingesteld.

Internet delen via wifi = wifi streepjes zichtbaar op het sensus scherm in de linkerbovenhoek. Op mijn iPhone zie ik nogmaals een actieve hotspot verbinding. Maar ik krijg geen overzicht van nieuwe apps in het downloadcenter.

Ik begin te denken dat het toch ergens aan de iPhone ligt. Is er nog een manier om te checken of ik internet heb in de Volvo?
Je zou kunnen proberen om op een alternatieve wijze een internetconnectie proberen te maken. Met hotspot denk je meestal aan je mobiele telefoon, maar vaak zijn er ook andere Wi-Fi netwerken in de omgeving. Misschien jouw eigen router als je auto niet te ver geparkeerd staat van je huis? En hiermee kijken of je navigatie kaartmateriaal binnen kunt halen. Als je kiest voor "kaarten" dan laat de Sensus zien welke regio's geüpdated kunnen worden.

- Swipe van bovenkant scherm naar beneden
- Kies Instellingen
- Kies communicatie
- Kies Wi-Fi (auto verbinden met mobiele hotspot)

Hier zul je alle Wi-Fi netwerken zien die binnen het bereik van de Sensus liggen. Helaas wil de Sensus alleen connectie maken met een netwerk dat versleuteld is met WPA2. Zie foto. Ik heb dus voor updates van bijv. navigatiekaarten wel eens een simpele router aan mijn netwerk geknoopt en daarmee de klus geklaard en via een netwerkkabel binnen in de auto gelegd voor maximaal bereik.

Maar ook met de hotspot op mijn Android lukt het prima. Echter, de ene keer maakt de Sensus wel verbinding met mijn Adroid hotspot, en dan plots weer een aantal keren niet. Maar ter geruststelling, zodra de verbinding er weer is gaat de update gewoon verder waar hij gebleven was. En kaart-updates gebeuren incrementeel. M.a.w., als je eenmaal de gebruikelijke kaarten up-to-date hebt dan zijn het daarna slechts kleine bestanden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC60 T5 AWD R-Design 2019, Bursting Blue Metallic, Polestar Optimized
smalen
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.08.2017 - 21:59

Is de auto misschien geïmporteerd uit het buitenland?
Want dan moet er door de dealer nog iets worden gewijzigd: behalve de taal moet de auto worden afgemeld in land van herkomst en aangemeld hier.
Zie: viewtopic.php?t=88671
XC40 Twin Ultimate 2024
XC60 T8 2021
XC60 T8 2018
XC60 T6 AWD 2017
XC60 D5 AWD 2014
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”