Goedendag mede-XC60-rijders,
Korte vraag: mijn XC60 is van 10-2021 (2021 late neem ik aan). Ik ben op zoek naar de CC maar ik kan in de auto nergens vinden of de auto ook 'reguliere' CC heeft.
Langer verhaal: ik rijd altijd op de ACC, het dwingt me om netjes afstand te houden en ik hoop (door die grotere afstand) dat het scheelt in steenslag. Soms grijpt het systeem wat abrupt in, bijv als er iemand opeens voor je duikt. Mijn vrouw heeft daar een hekel aan, ik heb het idee dat je dat als bestuurder anders ervaart, miss omdat je als bestuurder actiever met het verkeer bezig bent oid. Alhoewel mijn vrouw in haar auto zelf altijd op CC rijdt ipv ACC.
Als ik online in het instructieboekje kijk, zou ik bij Instellingen onder Rijden kunnen kiezen tussen CC, ACC, Speed Limiter en Pilot Assist. Maar als ik bij mijn auto kijk kan ik alleen kiezen tussen Speed Limiter en ACC. Kies je voor ACC, kun je eventueel Pilot Assist kiezen (desnoods als default). Maar ik zie nergens reguliere CC?
Iemand een idee?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
CC ipv ACC
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46
Dank voor je snelle reactie. Dat dacht ik idd ook, maar wel vreemd dat het nog wel in de boekjes staat. Heb diverse varianten van het instructieboekje bekeken (2021, va week 22 oid en 2021, va week 46 oid en de 2022), maar in allemaal staat dat het beschikbaar is.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4268
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Dat herken ik wel, inzittenden vinden de ACC soms irritant, terwijl ik er als bestuurder weinig last van heb. Wat ik op de autostrade dan doe is de rijmodus op Eco zetten, dan reageert het systeem wat gezapiger door vroeger te vertragen en zachter weer op te trekken. Je voelt je dan wel meteen een opa in het verkeer.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 791
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Volgens mij kan je dat in het middenscherm aan/uitzetten, waar je meerdere functies in en uit kan schakelen. Daar staat ook iets van CC en ACC.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Niet bij auto's met AAOS. Zoals TS die heeft met een XC60 MY2022.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 26.02.2023 - 22:46
Dat zal ik eens proberen, dank voor de tip.Fulaks schreef: ↑05.12.2023 - 10:01Dat herken ik wel, inzittenden vinden de ACC soms irritant, terwijl ik er als bestuurder weinig last van heb. Wat ik op de autostrade dan doe is de rijmodus op Eco zetten, dan reageert het systeem wat gezapiger door vroeger te vertragen en zachter weer op te trekken. Je voelt je dan wel meteen een opa in het verkeer.
Ik probeer nu zelf het systeem voor te zijn, dus anticiperen op het anticiperen van de auto. Als je geen "belemmering" voor je hebt, is de meter van de ACC gelijk/even vol als de ingestelde snelheid. Voordat de ACC gaat ingrijpen zie je daar een vakje onder komen met het snelheidsverschil t.o.v. je voorganger. Als je daar snel op reageert, door bijv gas te geven of van rijbaan te wisselen, voorkom je dat de ACC ingrijpt.
Alternatief is indien mogelijk ver wegblijven van ander verkeer. Maar dat maakt je i.m.o. snel een onnodig links rijder.
Je hoort veel mensen zeggen dat ze AAOS een tegenvaller vinden t.o.v. Sensus. Ik heb geen ervaring met Sensus, maar zeker geen klachten over AAOS. Maar dit is wel een 1e dingetje wat me tegenvalt aan AAOS.raspaardje schreef: ↑05.12.2023 - 10:34Niet bij auto's met AAOS. Zoals TS die heeft met een XC60 MY2022.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
En ik heb weer geen ervaring met AAOS. Dus daar heb ik dan ook geen oordeel over, ik benoem alleen een feit.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 2238
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Qua mogelijkheden is het zeker een stap achteruit. Vind het bijv. ook heel irritant dat de afstandwaarschuwing in het HUD niet uit te zetten is, waardoor je telkens met een oranje waarschuwing in je voorruit rijdt.
Wat wel gewoon prima werkt is Google maps, spotify etc. Werkt allemaal snel een feilloos
Wat wel gewoon prima werkt is Google maps, spotify etc. Werkt allemaal snel een feilloos
Life is what happens while you're busy making other plans
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 2238
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Naar mijn mening niet, ik laat er dermate afstand tussen op de A1 dat er gewoon nog steeds telkens iemand tussen kruipt.
Vroegâh kon je in Sensus ook nog instellen of die afstandwaarschuwing op kort, medium of lang stond. Ook dat kan niet meer.
Prima, maar zorg dan iig dat ik die waarschuwing helemaal uit kan zetten, ipv continu een oranje waarschuwing in de voorruit te projecteren.
Life is what happens while you're busy making other plans
- Elveka
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
- Locatie: Antwerpen
Hééél irritant dat je niet meer kunt kiezen voor reguliere CC
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
-
- 4th Gear member
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Ik gebruik nooit CC en indien ik niet voor ACC zou kunnen kiezen dan deed ik het nog niet.
't Is uiteraard een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Ik heb well een "gebruiksstrategie". Bijvoorbeeld, wanneer ik op de auto voor mij inloop dat zet ik
ACC af zonder gas te geven en wanneer ik even snel ga zet ik het weer op.
Ik vind eender welke vorm van CC, gezien de verkeerstoestand die er is, niet geschikt voor gebruik.
Wat het soms vervelend ingrijpen van het systeem betreft vraag ik me af of dat mogelijk
niet door een of ander ongelukvermijdende toepassing komt die een instelling heeft om
eerder of later pas in te grijpen. Onze auto heeft zo'n dingen, maar da's Sensus.
't Is uiteraard een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Ik heb well een "gebruiksstrategie". Bijvoorbeeld, wanneer ik op de auto voor mij inloop dat zet ik
ACC af zonder gas te geven en wanneer ik even snel ga zet ik het weer op.
Ik vind eender welke vorm van CC, gezien de verkeerstoestand die er is, niet geschikt voor gebruik.
Wat het soms vervelend ingrijpen van het systeem betreft vraag ik me af of dat mogelijk
niet door een of ander ongelukvermijdende toepassing komt die een instelling heeft om
eerder of later pas in te grijpen. Onze auto heeft zo'n dingen, maar da's Sensus.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1158
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
-
- 4th Gear member
- Berichten: 872
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
Noem het AI ondersteunde ACC

Maar serieus, je bewijst denk ik jezelf een dienst door de mogelijkheden en beperkingen van
een hulpmiddel in acht te nemen en ze zodanig te gebruiken dat ze naar voldoening werken.
De manier waarop ik met het voorbeeld hierboven omga omzeilt een beperking van ACC en
zover ik weet hebben alle hulmiddelen beperkingen. Bovendie zie ik niet in hoe met minder
tuusenkomst met CC een gelijkaardig (of beter) resultaat zou kunnen bekomen worden.
Dus, ipv me te ergeren omdat ACC niet perfect is, kies ik ervoor om met enkele simpele
handelingen de beperkingen van het systeem te omzeilen of milderen.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2