Afstandsbediening perikelen

De Nieuwe XC60
David_O
2nd Gear member

Vanochtend wilde ik mijn xc60 openen, maar geen enkele reactie van de (oranje) afstandsbediening (AB). De andere AB, de zwarte, had ik laatst al weer een keer geprobeerd omdat die (nu) niet gebruikt wordt maar die was kennelijk leeg. Apart dacht ik, ik heb mijn xc60 nog geen 1.5 jaar. Maar wellicht heeft die aanvullende Kiwa/SCM snelle slaapstand er mee te maken dacht ik, dat de batterij sneller leeg gaat/is gegaan.

Maar goed, met een afspraak bij de dealer ingepland voor onderhoud dacht ik, ik ga nu niet heen en weer rijden om de batterij van de (zwarte) AB te laten vervangen.

Zojuist de noodsleutel uit de oranje AB gehaald, auto geopend, kort alarm en daarna was alles weer bij het oude: auto deed het gewoon (heb eerder gehad dat ie helemaal "dood" was) en daarna kon ik keyless de auto ook weer sluiten en openen.

Enigszins verrast ben ik wel. Van de zwarte AB zal echt wel het batterijtje leeg zijn. Ik ben de enige bestuurder, dus de AB die ik niet gebruik ligt opgeborgen. Maar van die oranje AB heb ik geen melding op het dashboard gekregen dat de batterij bijna op was (volgens het instructie boekje krijg je die nl) en nu is het alsof er niets aan de hand is (geweest).

Lijkt wel alsof de oranje AB alvast in winterslaap was gegaan (wat Ik met dit weer wel kan begrijpen :lol: )

Jullie wel eens iets soortgelijks aan de hand gehad?

Mijn vader wisselt altijd braaf om de maand/paar maanden zijn AB's om de batterijen "levend" te houden. Dat (ook) maar doen dan?
Bluesbroeder
2nd Gear member

Is wel heel snel 1,5 jaar. Ik heb mijn V60 nu 4 jaar en bij alle AB ( zwart (die meeste gebruik), oranje en kleine) geen batterij moeten wisselen.
Niet iets anders aan de hand, sensor van auto?
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
David_O
2nd Gear member

Dank voor je reactie. Ik las hier op het forum een topic uit 2022 dat de "slaap-stand batterijen" van de AB erg snel leeg kunnen lopen (6 maanden) maar dat zou inmiddels gemodificeerd zijn.

Vwb die sensor: Ik zal eens opletten of echt alles naar behoren werkt, maar zo op het 1e aangezicht is dat wel het geval. Vanmorgen was het echt de AB, aangezien hij aan de lader stond en ik de auto dan op de AB moet ontgrendelen om de kabel te ontgrendelen. Hij ontgrendeld de laadkabel niet als je de deuren keyless opent.
Bluesbroeder
2nd Gear member

Dan zou je er snel achter moeten komen door batterij te wisselen, kan eenvoudig zelf doen!
Bursting_Blue_II
2nd Gear member

David_O schreef: 12.09.2024 - 10:22 Vwb die sensor: Ik zal eens opletten of echt alles naar behoren werkt, maar zo op het 1e aangezicht is dat wel het geval. Vanmorgen was het echt de AB, aangezien hij aan de lader stond en ik de auto dan op de AB moet ontgrendelen om de kabel te ontgrendelen. Hij ontgrendeld de laadkabel niet als je de deuren keyless opent.
Dit herken ik niet. Ook de kabel ontgrendelt bij (aan de autozijde uiteraard) meteen als ik keyless entry gebruik. Standaard, en mijn XC60 is ook anderhalf jaar oud (levering Q1 2023).
David_O
2nd Gear member

Bluesbroeder schreef: 12.09.2024 - 10:30 Dan zou je er snel achter moeten komen door batterij te wisselen, kan eenvoudig zelf doen!
Van een "normale" sleutel wel, maar van deze snel-slaap sleutel mag de batterij (verzekeringstechnisch) alleen door bijv de dealer vervangen worden. Is ook niet alleen een gewone losse knoopcel batterij, zit van alles op/rondom.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
David_O
2nd Gear member

Bursting_Blue_II schreef: 12.09.2024 - 12:10 Dit herken ik niet. Ook de kabel ontgrendelt bij (aan de autozijde uiteraard) meteen als ik keyless entry gebruik. Standaard, en mijn XC60 is ook anderhalf jaar oud (levering Q1 2023).
Je hebt gelijk. Het instructie boekje geeft aan dat het wel zo werkt, dus miss ben ik daarmee in de war. Of het komt bij mij voort uit gewoonte, omdat ik als eerste de stekker los maak ipv de auto (keyless) te openen, moet ik de AB gebruiken.
Jers3n
5th Gear member

David_O schreef: 12.09.2024 - 15:57
Bluesbroeder schreef: 12.09.2024 - 10:30 Dan zou je er snel achter moeten komen door batterij te wisselen, kan eenvoudig zelf doen!
Van een "normale" sleutel wel, maar van deze snel-slaap sleutel mag de batterij (verzekeringstechnisch) alleen door bijv de dealer vervangen worden. Is ook niet alleen een gewone losse knoopcel batterij, zit van alles op/rondom.
Het is dus niet een ‘snelle slaap sleutel’ maar en ‘speciale’ snelle slaap batterij. Zonder deze speciale batterij gaat je sleutel (vanaf minimaal MY21) ook in slaapstand (binnen 15min, mogelijk sneller).
Ik zou even goed navragen bij de verzekering tot welke leeftijd van de auto deze ‘snelle slaapstand’ verplicht is.
Kan zijn dat de verzekeringseisen met de jaren minder streng worden (bij ons vanaf 3 jaar oud niet èn alarmklasse 3 èn volgsysteem, maar 1 van beide verplicht)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
David_O
2nd Gear member

Jers3n schreef: 12.09.2024 - 18:24 Ik zou even goed navragen bij de verzekering tot welke leeftijd van de auto deze ‘snelle slaapstand’ verplicht is.
Kan zijn dat de verzekeringseisen met de jaren minder streng worden (bij ons vanaf 3 jaar oud niet èn alarmklasse 3 èn volgsysteem, maar 1 van beide verplicht)
Dank voor de tip. Mijn xc60 is van 10-2021.
RobV60
1st Gear member

Heb je geprobeerd met de app de auto te openen? Ik herken het namelijk, geen enkele reactie met alle sleutels en ook de app werkt dan niet. Dus met fysieke sleutel de auto openen en met sleutel in middenconsole starten en alles is weer goed. Ik heb dit probleem aangekaart bij de dealer en daar wisten ze niet precies wat het was, maar dachten dat de software update dit soort foutjes er wel uit zouden halen. Tot dusver hebben ze gelijk, maar bijzonder is het wel.
Volvo XC60 T8 Twin Engine Inscription ('20)
PoetsXC60
2nd Gear member

Ik heb het hier helaas ook al twee of drie keer meegemaakt.
Zal het bij de beurt volgende week ook eens aankaarten bij de dealer.

Alle symptomen zoals hier boven beschreven.
SCM slaap batterijen er in. IK verdenk ze een beetje, maar schudden en beweging hielp niet.
Misschien de term aanpassen naar winterslaap batterijen inderdaad.

Op dit moment weer nergens last van, alle sleutels doen weer braaf mee
David_O
2nd Gear member

RobV60 schreef: 13.09.2024 - 20:54 Heb je geprobeerd met de app de auto te openen? Ik herken het namelijk, geen enkele reactie met alle sleutels en ook de app werkt dan niet. Dus met fysieke sleutel de auto openen en met sleutel in middenconsole starten en alles is weer goed. Ik heb dit probleem aangekaart bij de dealer en daar wisten ze niet precies wat het was, maar dachten dat de software update dit soort foutjes er wel uit zouden halen. Tot dusver hebben ze gelijk, maar bijzonder is het wel.
&
PoetsXC60 schreef: 13.09.2024 - 22:50 Ik heb het hier helaas ook al twee of drie keer meegemaakt.
Zal het bij de beurt volgende week ook eens aankaarten bij de dealer.

Alle symptomen zoals hier boven beschreven.
SCM slaap batterijen er in. IK verdenk ze een beetje, maar schudden en beweging hielp niet.
Misschien de term aanpassen naar winterslaap batterijen inderdaad.

Op dit moment weer nergens last van, alle sleutels doen weer braaf mee
"Goed" om te horen dat mijn probleem niet op zichzelf staat. Openen met de app heb ik (nu) niet aan gedacht. Het is me eerder gebeurd (en aangezien ik toen [kennelijk] helderder dacht [geen haast toen]) heb ik er toen wel aan gedacht om dat te proberen. Toen heb ik m ook idd met de app kunnen openen. Geen idee of ik de sleutel moest "aanmelden" in de middenconsole. Hoefde de vorige keer volgens mij niet en nu ook niet volgens mij.

Dus idd een mini winterslaap.

Het is onhandig/niet fijn, maar gelukkig kun je alsnog met de auto op pad (van de week ff snel kinderen in de bakfiets gezet en na het wegbrengen gekeken wat er aan de hand was). Als een auto je echt meerdere malen laat staan ben ik er gauw klaar mee, je moet van je auto op aan kunnen vind ik.
PoetsXC60
2nd Gear member

Vandaag weer grote opstand. Tot 3x weigerde zowel de zwarte als de oranje sleutel. Auto open gedaan met app, sleutel werkt weer. 15 minuten later weer geen gehoor. Laadkabel aangesloten...sleutel word weer herkend etc etc etc.
Reset gedaan, werkte maar even.
Loop van de dag weer ellende.
Moest 10 minuten van alles proberen toen ik deze middag weg wilde vanuit een andere plaats.

Ga het maar even bijhouden komende dagen.
Het begint nu te storen

Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk

David_O
2nd Gear member

Hmm, dat is vervelend!

Wat bedoel je met die reset?
PoetsXC60
2nd Gear member

Bij het centrale systeem in de auto 20 seconde de resetknop indrukken, dan start hij vers op.
David_O
2nd Gear member

Oh die. Ik dacht dat dat alleen reset van de multimedia systemen etc was.
Bluesbroeder
2nd Gear member

ja dat is alleen reset van multimedia systeem,...
PoetsXC60
2nd Gear member

je moet toch wat proberen
Bluesbroeder
2nd Gear member

Uiteraard en zou ik ook doen, als je niets doet gebeurd er ook niets…
Maar als ik het zo lees lijkt het wel dat het niet aan de sleutels ligt maar iets in de wagen zelf.
Niet een idee even langs dealer te gaan en laten checken, volgens mij sneller opgelost, wie weet…
PoetsXC60
2nd Gear member

Afspraak is al gemaakt, maar dit doet zich pas de laatste 2 weken voor.

Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”