B4/B5 of toch maar de T6 uit 2021?

De Nieuwe XC60
rkr
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Ik kom er maar niet uit: of een mild hybride xc60 aanschaffen of de veel zwaardere (1769 kg versus 2069 kg) plug in hybride? Prijstechnisch verschillen beide auto’s niets, de wegenbelasting natuurlijk wel een verschil van €320 per jaar. Als voordeel heb ik dan een klein aantal elektrische kilometers per laadbeurt. Daarvoor schouw ik dan 300 kg extra gewicht mee. Beide auto’s zitten op een km-stand van 90.000 km. Is de kans dan niet groot dat de komende tienduizenden km. de kosten kunnen ontstaan bij de plug in? Toch maar voor de ‘veilige’ B4 of B5 gaan?
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
stap
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
Locatie: Zelhem

Dat is een vraagstuk waar meer mensen in deze tijd mee bezig zijn. Deels is de keuze persoonlijk, deels financieel maar het is lastig in de glazen bol te kijken.
Voor mij is het kwartje de kant van de mild hybride opgevallen.
Bij intensief opladen speelt nog mee tegen welke kosten je dit nu en in de toekomst kunt doen. Daar is geen peil op te trekken, alleen als je zelf panelen hebt en bij huis kunt laden kun je door op de juiste momenten te laden financieel voordeel behalen.
Op de site van AW staat een degradatietest van een v60 waar ik niet heel gerust van werd. Op dit forum staat ook een topic hierover.
De test toonde een flinke degradatie aan, volgens de expert mede vanwege het structureel op- en ontladen van de relatief kleine accu. Als je de auto nu aanschaft met 90.000 km op de teller doe ik de aanname dat je er wel 3 tot 5 jaar mee wilt rijden? Hoe is die accu er dan aan toe? Vervangen tegen die tijd zal vermoedelijk voordeliger zijn dan nu het geval is maar ook nog geen goedkoop grapje. Ook dan sleep je nog steeds het extra gewicht van de accu's mee.
Ook de mild hybride accu kan natuurlijk kapot, maar de gevolgen daarvan lijken mij minder heftig.
Ik hoop niet dat ik je een bepaalde kant op praat met mijn stukje, dit is hoe ik ernaar kijk.

Succes en wijsheid bij het maken van jouw keuze gewenst.
groet Mark
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6269
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ga met beide rijden en je zult verwacht ik tot de conclusie komen dat de T6 zo veel lekkerder rijdt in stadsverkeer en zo veel meer power heeft als het nodig is. Afhankelijk van je rijpatroon en laadmogelijkheden kun je met een T6 ruim 1:20 of nog meer halen. Met een B4/B5 is het met 1:12/13 klaar. Dus die MRB zou je terug kunnen verdienen met de brandstofbesparing.
En ja kosten kun je hebben aan een PIH, denk aan de OBC of ERAD, maar dan praat je over een max 6K. Smeer je die uit over 4/5 jaar dan praat je over 100 euro per maand. Daarbij niet gezegd dat je die kosten ook gaat krijgen. Je zou de dealer waar de auto in onderhoud is geweest kunnen nabellen over of deze zaken al vervangen zijn. Ik zou die 100 euro er wel voor over hebben, maar daarom ook de suggestie: ga er mee rijden.
Hier een XC90 met ruim 300K op de teller. Enige PIH gerelateerde storing die ik zelf heb gehad is de OBC. ERAD was al bij 100K vervangen.
Gemiddeld verbruik 1:18 met relatief lange afstanden. Nu met de nieuwe accu (die ik heb laten plaatsen omdat ik er nog 5 jaar mee verder wil en niet omdat deze kapot was) en meer kortere afstanden haal ik gemiddeld ruim 1:30.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 26.03.2025 - 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6269
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

stap schreef: 26.03.2025 - 07:59 ...Op de site van AW staat een degradatietest van een v60 waar ik niet heel gerust van werd. Op dit forum staat ook een topic hierover.
De test toonde een flinke degradatie aan, volgens de expert mede vanwege het structureel op- en ontladen van de relatief kleine accu....
Die test neem ik ook nu na mijn eigen ervaring met een grote korrel zout en die specialist ook. Er rijden genoeg D6 hybride rond die nog gewoon ruim 80% halen na ruim 10 jaren. Eén zwaluw maakt nog geen zomer.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10472
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Die overweging moet je zelf maken. Wegenbelasting is inderdaad een feit. Wat ga je met de auto doen?
Een B4 zou ik laten staan, als je er een knappe caravan mee gaat trekken. Solo een prima auto!
Een B5 is krachtig genoeg om een redelijke en knappe caravan mee te trekken.
De T6 is zeer krachtig en ook zuinig, soort van, in het dagelijkse gebruik. Het hoge eigen gewicht zorgt er voor dat de trekkende eenheid voor een caravan een genot is om mee te sturen. Ga je alleen in NL op vakantie dan is de B5 een mooie fraaie oplossing. Caravans tot ca 17/1800KG is geen enkel probleem.

Ik heb voor de PEH gekozen vanwege de enorme kracht, het hoge eigen gewicht, de luchtvering, de optie AWD(benzine/Elektra) en omdat de panelen op het dak zoveel energie opleveren dat de auto op elektra hier rondom de kerk zeer voordelig rijdt. Op de lange weg rij ik op benzine met een fluwelen dikke teen en op de cruise, ca 111km/h, 1 op 14/15. Gemiddeld genomen met elektra rij ik dus een stuk zuiniger. 1 op 18 bij ons is haalbaar!. Met de caravan erachter is het een ander verhaal..... Dan zal of een B5 of de T6/8 geen verschil maken.

Mijn T8 nu een halfjaar in bezit. Heb hem destijds wel met 2 jaar garantie genomen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13458
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Denk dat een B4 of B5 idd een veiliger keuze is
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21033
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Wanneer je zenuwachtig word van een hybride dan zou mijn keuze een B5 zijn.
Een B4 heb ik een maand gereden in een V60 en daar doet hij het prima in, de zwaardere XC60 is beter af met een B5.
Uiteindelijk is comfort ook de manier waarop de motor "over" heeft op de auto.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28266
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Kostentechnisch voor de langere termijn een B4/B5 en als kosten niet zo uitmaken en T6/T8.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6269
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

diesel01 schreef: 26.03.2025 - 09:53 Wanneer je zenuwachtig word van een hybride dan zou mijn keuze een B5 zijn.
Dat zenuwachtig worden wordt alleen maar veroorzaakt door de negatieve verhalen die vaak wel op internet komen en dat is m.i. jammer en onnodig....
De positieve verhalen lees je niet op internet, uitzonderingen daargelaten. Dat geeft m.i. een zwaar vertekend beeld.
lint schreef: 26.03.2025 - 10:05 Kostentechnisch voor de langere termijn een B4/B5 en als kosten niet zo uitmaken en T6/T8.
Je suggereert hiermee wel dat een T6/T8 sowieso hoger in kosten is. Dat kan zo zijn, maar hoeft niet. Hooguit is er een risico op hogere kosten. Tegenover het risico van hogere kosten staan ook lagere kosten voor brandstof/elektra maar ook bijvoorbeeld onderhoud: remmen heb ik pas vervangen na 240K respectievelijk 300K (dat haal je met een B5 niet). Banden gaan hier ook 45-60K mee, dus ook dat verschilt niet met een B5. Ik heb het in mijn eigen topic al aangegeven maar in de afgelopen 5 jaar en 150K heb ik ruim 10.000 euro aan benzinekosten bespaard. Daar kun je best wat reparaties voor betalen. In beide gevallen (mild hybrid of PIH) kost het rijden van een Volvo XC60 serieus geld en als je dat geld niet zou hebben dan moet je überhaupt er niet aan beginnen is mijn mening want dan rijd je boven je stand.
En wat is de langere termijn dan precies? Als de auto nu 90K op de teller heeft en TS rijdt 15K per jaar staat er over 4 jaar 150K op de teller. Nog lang geen kilometerstand om je zorgen over te maken dat er hoge kosten komen (m.u.v. van mogelijk de ERAD koppeling).

Zoals Han al zegt is het een overweging die je zelf moet maken met hoofd (welke eisen stel ik en hoe ga ik de auto gebruiken) maar ook je hart (waar wordt ik blij van)!
Succes met afwegen.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 26.03.2025 - 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24559
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

die overweging hebben wij ook gemaakt. Het ligt er helemaal aan hoe je de auto gaat gebruiken; stadsverkeer en korte afstanden is ideaal elektrisch maar dan moet je wel zelf bij huis kunnen laden idealiter met zonnestroom. Als je publiek gaat laden, zijn de kilometers naar verluidt net zo duur als met benzine en betaal je dus meer wegenbelasting.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21033
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Die remmen...das idd iets wanneer je de b-stand gebruikt.
Ik deed met de D5 ongeveer 50k met een setje remblokken, nu ik veel de b-stand gebruik hebben ze veel minder te lijden.
Moet mijzelf dwingen om afentoe gewoon op de voetrem te rijden ivm met roest op de schijven of remblokken die vervuilen.
In mijn geval helpt het ook komend vanuit een diesel met mrb van €195 per maand, dan is ineens alles op benzine/eigen stroom goedkoop.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6269
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Walter schreef: 26.03.2025 - 10:48 ..... maar dan moet je wel zelf bij huis kunnen laden idealiter met zonnestroom. Als je publiek gaat laden, zijn de kilometers naar verluidt net zo duur als met benzine en betaal je dus meer wegenbelasting.
Terecht punt: laden aan publieke palen kan kostbaar zijn. Er staan palen die 37ct. kosten maar ook bijna het dubbele.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3684
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

rkr schreef: 26.03.2025 - 01:49 Ik kom er maar niet uit: of een mild hybride xc60 aanschaffen of de veel zwaardere (1769 kg versus 2069 kg) plug in hybride? Prijstechnisch verschillen beide auto’s niets, de wegenbelasting natuurlijk wel een verschil van €320 per jaar. Als voordeel heb ik dan een klein aantal elektrische kilometers per laadbeurt. Daarvoor schouw ik dan 300 kg extra gewicht mee. Beide auto’s zitten op een km-stand van 90.000 km. Is de kans dan niet groot dat de komende tienduizenden km. de kosten kunnen ontstaan bij de plug in? Toch maar voor de ‘veilige’ B4 of B5 gaan?
Goedemorgen rkr,

Je kan de afweging natuurlijk financieel proberen te onderbouwen. En dan komen er heel wat factoren en aannames bij kijken.

Met een B5 heb je simpelweg minder kans op storingen dan met een PHEV, vooral de XC60 en XC90 hebben kans op een defecte ERAD.
Hoe groot die kans is valt weinig over te zeggen maar ik schat in dat rijstijl wel invloed zal hebben.

Als je wat meer informatie wilt geven over de factoren die bij jou van toepassing zijn/die jij belangrijk vindt dan kunnen je vragen wellicht beter beatwoord worden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
rkr
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Allen hartelijk dank voor alle constructieve reacties!
Ik voel mij door jullie ideeën bevestigd in mijn onderbuikgevoelens. Ik ga de auto op een rustige manier gebruiken. Geen caravan-gebruik, altijd rustig warmrijden, alleen ‘echte’ (premium)benzine tanken, elke 10.000 km oliewissel en natuurlijk mag hij binnen slapen. Ik ga op zoek naar een B5 inscription uit 2021/2022, onyxblack met een witte interieuruitvoering. Heb hierover nog een vraagje: weet iemand misschien welke aanpassingen aan het faceliftmodel zijn gebeurd? Ik doel dan niet op de spoiler en het wegwerken van de uitlaatpijpen aan de achterkant, maar veel meer eventuele softwareaanpassingen of technische veranderingen. Kan hierover nergens iets vinden. Ben reuzebenieuwd naar jullie reacties!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6269
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hier kun je wellicht meer vinden: https://volvocarstools.nl/prijslijsten/
En gefeliciteerd met je keuze, alvast veel plezier met een mooie uitzoeken en straks lekker genieten.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

diesel01 schreef: 26.03.2025 - 09:53 Wanneer je zenuwachtig word van een hybride dan zou mijn keuze een B5 zijn.
Een B4 heb ik een maand gereden in een V60 en daar doet hij het prima in, de zwaardere XC60 is beter af met een B5.
Uiteindelijk is comfort ook de manier waarop de motor "over" heeft op de auto.
Lijkt me toch dan de bijna 200 pk sterke B4 ook weinig moeite heeft met een XC60. 0-100 in iets meer dan 8 seconden, dat is gewoon vlot... Hoeveel sneller moet het zijn? Natuurlijk is een B5 sneller, maar wanneer gebruik je dat nu?
Ik zou vooral eens proef gaan rijden in zowel een B4 als een B5 en kijken of dat extra vermogen nu daadwerkelijk nodig is. Dat vergroot wel het zoekterein.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10472
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

rkr schreef: 26.03.2025 - 22:26 Allen hartelijk dank voor alle constructieve reacties!
Ik voel mij door jullie ideeën bevestigd in mijn onderbuikgevoelens. Ik ga de auto op een rustige manier gebruiken. Geen caravan-gebruik, altijd rustig warmrijden, alleen ‘echte’ (premium)benzine tanken, elke 10.000 km oliewissel en natuurlijk mag hij binnen slapen. Ik ga op zoek naar een B5 inscription uit 2021/2022, onyxblack met een witte interieuruitvoering. Heb hierover nog een vraagje: weet iemand misschien welke aanpassingen aan het faceliftmodel zijn gebeurd? Ik doel dan niet op de spoiler en het wegwerken van de uitlaatpijpen aan de achterkant, maar veel meer eventuele softwareaanpassingen of technische veranderingen. Kan hierover nergens iets vinden. Ben reuzebenieuwd naar jullie reacties!
@Paul jij had toch een B4 of was dat nog de T4?
Wellicht kun jij jouw ervaring hier neer zetten?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13458
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik heb een V90B4 gehad, heerlijke auto en niet veel onzuiniger dan een T6
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21033
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

EVV schreef: 27.03.2025 - 08:46
diesel01 schreef: 26.03.2025 - 09:53 Wanneer je zenuwachtig word van een hybride dan zou mijn keuze een B5 zijn.
Een B4 heb ik een maand gereden in een V60 en daar doet hij het prima in, de zwaardere XC60 is beter af met een B5.
Uiteindelijk is comfort ook de manier waarop de motor "over" heeft op de auto.
Lijkt me toch dan de bijna 200 pk sterke B4 ook weinig moeite heeft met een XC60. 0-100 in iets meer dan 8 seconden, dat is gewoon vlot... Hoeveel sneller moet het zijn? Natuurlijk is een B5 sneller, maar wanneer gebruik je dat nu?
Ik zou vooral eens proef gaan rijden in zowel een B4 als een B5 en kijken of dat extra vermogen nu daadwerkelijk nodig is. Dat vergroot wel het zoekterein.
Die zal het vast kunnen doen..
Mijn ervaring na een maand met de B4 in een V60 was dat het oke ging.
De D5 in de V90 die ik toen had deed het allemaal veel makkelijker, iets met referentie kader.
Ik zit op mijn dagelijkse route regelmatig achter landbouwverkeer op 80 wegen en dan is het erg comfortabel om over te hebben.
Nu met de T6 is dat nog makkelijker.
Wanneer ik de keuze zou moeten maken en liet de T6 buiten beschouwing dan werd het een B5 en er werd gevraagd naar meningen en onderbouwingen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
rkr
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Ik heb nu in de V70 T4 hetzelfde vermogen als in een toekomstige Xc60 B4 en ik moet zeggen dat ik het een hele fijne motorisering vind. Ik gebruik nooit het volle vermogen, schrik er zelfs van als ik het een keer probeer. Als ik dan in de V60 T5 2019 van mijn zoon rijd, vind ik dat vermogen zelfs een beetje over de top. Nu moet ik er wel rekening mee houden dat de XC60 B4 1769 kg weegt en mijn huidige V70 1563 kg. Kortom, ik denk dat ik met de B4 ook ‘toekan’ maar dat de reserve van de B5 ook een goed gevoel geeft. E.e.a. Ervan uitgaande dat het brandstofverbruik van de B5 niet zoveel verschilt van de B4. Schiet mij toch te binnen dat het gemiddelde verbruik van de V60 T5 van mijn zoon, met dezelfde gezapige rijstijl als ik, toch iets hoger is als mijn V70 T4, misschien omdat de V60 52 kg zwaarder is?
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”