Ik heb in januari j.l. een hele mooie xc60 T8 hybride gekocht van 2020 en we zijn er na een week mee op vakantie gegaan naar Spanje met een caravan van 1500 kg erachter. Een perfecte trekauto en rijdt gewoon heel erg fijn. Laden aan een laadpaal is gewoon niet te doen in Spanje en zeker niet op campings dus zoveel als mogelijk de hybride accu onder het rijden voorzien van energie.
Wat we wel opviel is dat de benzinemotor aardig wat geluid maakt als je met de caravan door de bergen rijdt en aan het klimmen bent of bij optrekken uit stilstand. Dit is onze eerste Volvo dus graag uw ervaring. Robert
Motorgeluid hybride 2020 T8
- Gouwe
- 7th Gear member
Tja, wat is aardig geluid. Nogal subjectief. Maar het is zeker geen stil exemplaar tijdens het versnellen.
Voor op de campings heb ik ook een thuislader mee.
Voor op de campings heb ik ook een thuislader mee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
Dank voor je bericht. Ik moet er erg aan wennen . Verder voldoende power.. Wat bedoel je met de thuisbatterij? In principe kan ik laden via de camping Cee stekker maar daar zijn ze niet blij mee.Ik heb het een keer gevraagd maar het mocht niet..
-
- 2nd Gear member
De benzinemotor in de XC60 T6 en T8 kenmerkt zich wel een beetje om zijn rauwigheid. Hij is ook niet super soepel, en wil wel eens een beetje trillen. Zeker als hij koud is of bij het optrekken of zware last met een caravan. Helemaal normaal.
Wij zijn 2 jaar terug ook met de Caravan in Spanje geweest, Baskenland. Nergens een laadpaal te bekennen, dan ben je blij dat je een hybride hebt
Wij zijn 2 jaar terug ook met de Caravan in Spanje geweest, Baskenland. Nergens een laadpaal te bekennen, dan ben je blij dat je een hybride hebt

-
- 2nd Gear member
Een thuislader is een lader welke in een normaal 230v stopcontact kan worden aangesloten. Zeker als de lader dan ook nog is in te stellen is dat een goede oplossing.
Op een 230v stopcontact 16 ampere laden is niet echt verstandig. De contacten zijn daar zeker als het stopcontact al wat ouder is niet voor geschikt. Zou het een speciaal en nieuw aangelegd stopcontact op een aparte groep zijn dan is dat nog te overzien.
Dat een camping dat niet wilt is te begrijpen, de installatie zal daar niet voor toereikend zijn.
Mijn thuislader kan ik instellen op 6 ampere laden en dat is nog wel te doen, ook wel gedaan op vakantie. Met een short range XC60 was dat wel zo'n 7 uur aan het laden.
Tja een T8 die moet werken maakt wel wat lawaai, het heeft ook wel wat dat gegrom in het vooronder.
Veel plezier met je XC60, fijne auto.
Op een 230v stopcontact 16 ampere laden is niet echt verstandig. De contacten zijn daar zeker als het stopcontact al wat ouder is niet voor geschikt. Zou het een speciaal en nieuw aangelegd stopcontact op een aparte groep zijn dan is dat nog te overzien.
Dat een camping dat niet wilt is te begrijpen, de installatie zal daar niet voor toereikend zijn.
Mijn thuislader kan ik instellen op 6 ampere laden en dat is nog wel te doen, ook wel gedaan op vakantie. Met een short range XC60 was dat wel zo'n 7 uur aan het laden.
Tja een T8 die moet werken maakt wel wat lawaai, het heeft ook wel wat dat gegrom in het vooronder.
Veel plezier met je XC60, fijne auto.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Was het niet zo dat het geluid vd auto over de speakers versterkt werd?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
Ja klopt. Geluid is deels fake. Heb een keer gehad dat alle geluid uitviel. Radio maar ook geluid richtingaanwijzer. En dus motor geluid. Was op duitse ,autobaan en ik kon dus flink gas geven. Klonk totaal anders.Hans oet Twent schreef: ↑14.04.2025 - 11:24 Was het niet zo dat het geluid vd auto over de speakers versterkt werd?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
-
- 1st Gear member
dat klopt helemaal, tot grote ergernis van mij, ik heb een XC60. Het blijkt dat het motorgeluid via de audio versterkt is.
Wat mij betreft , vreselijk. Ik heb een expert erbij gehad, die heeft het geluidscircuit uit kunnen zetten: de verbinding met een microfoon in de auto is uitgezet. Een openbaring, nu is de auto heerlijk stil.
Zie ook mij eerder topic hierover en ook over de slechteaudio die helaas ruim geprezen word maar waar ik een gloeiend de pest aan heb, helaas.
Wat mij betreft , vreselijk. Ik heb een expert erbij gehad, die heeft het geluidscircuit uit kunnen zetten: de verbinding met een microfoon in de auto is uitgezet. Een openbaring, nu is de auto heerlijk stil.
Zie ook mij eerder topic hierover en ook over de slechteaudio die helaas ruim geprezen word maar waar ik een gloeiend de pest aan heb, helaas.
- Gouwe
- 7th Gear member
Nooit opgevallen en ik kan er in de prijslijst ook niets over terugvinden voor mijn auto. Zou ook zo maar een markt specifieke optie kunnen zijn?
Lees wel dit in de handleiding (met als de opmerking dat het voor bepaalde modellen geldt): De auto is uitgerust met actieve geluidsdemping die met behulp van het audiosysteem het motorgeluid in de passagiersruimte dempt. Microfoontjes in de plafondbekleding registreren storende geluiden, waarna het audiosysteem het geluid dempt door antigeluid voort te brengen.
Lees wel dit in de handleiding (met als de opmerking dat het voor bepaalde modellen geldt): De auto is uitgerust met actieve geluidsdemping die met behulp van het audiosysteem het motorgeluid in de passagiersruimte dempt. Microfoontjes in de plafondbekleding registreren storende geluiden, waarna het audiosysteem het geluid dempt door antigeluid voort te brengen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
- raspaardje
- 6th Gear member
Is vanaf een modeljaar verschillend per Volvo model standaard geworden.
Ook latere V60's hebben dat.
Zie ook viewtopic.php?t=94756 en https://www.swedespeed.com/threads/nois ... st-8193543
Ook latere V60's hebben dat.
Zie ook viewtopic.php?t=94756 en https://www.swedespeed.com/threads/nois ... st-8193543
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 2nd Gear member
In de Polestar Engineered stand hoor je duidelijk dat het motorgeluid wordt versterkt om het sportiever te laten klinken.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
- Gouwe
- 7th Gear member
Volgens mij ligt het allemaal best complex en praten we heel makkelijk langs elkaar heen. Wat ik uit de info opmaak is dat Volvo het begrip ANC hanteert. Erg verwarrend, want in de audiowereld wordt hier doorgaans Active Noise Cancellation mee aangeduid. Zo niet bij Volvo. Bij Volvo staan deze letters kennelijk voor Active Noise Control. Die ANC van Volvo wat ik begrijp heeft twee totaal soort van tegenovergesteld functies: EOR (wat kennelijk staat voor Engine Order Reduction), bedoelt om storende geluiden te reduceren door anti-geluid. Tweede functie is EOE (wat dan staat voor Engine Order Enhancement), bedoelt om meer motorgeluid in de cabine hoorbaar te maken. EOR is kennelijk bedoelt om met name het geluid van de ERAD te maskeren. EOE is bedoelt om een meer sportiever gevoel op te roepen.
Wat volgens mij wel duidelijk is, is dat Volvo al vanaf het eerste begin EOR toepast op de PIH (tenminste op het SPA2 platform). Wanneer ze begonnen zijn met EOE is mij niet duidelijk, maar ergens las ik dat dit pas met de intro van AAOS gebeurt zou zijn. Voor EOE zou je verwachten dat die functie alleen werkt in de power-/polestar modus en niet in de overige rijmodi, maar ook dat is mij niet zeker.
Ook is het mij niet duidelijk of Volvo ANC in elke markt als standaard voert, dan wel of er verschil zit in uitvoeringen tussen bijv. NL en D en dan mogelijk ook weer onderscheid tussen EOR en EOE?
Wat ik wel weet, is dat sommige mensen beter getrainde oren hebben, gevoeliger zijn of gewoon dingen (menen te) horen die er objectief meetbaar niet zijn of andersom. M.a.w. als iemand iets hoort kan dat best zo zijn, maar hoeft niet en als iemand iets niet hoort idem dito.
Wat volgens mij wel duidelijk is, is dat Volvo al vanaf het eerste begin EOR toepast op de PIH (tenminste op het SPA2 platform). Wanneer ze begonnen zijn met EOE is mij niet duidelijk, maar ergens las ik dat dit pas met de intro van AAOS gebeurt zou zijn. Voor EOE zou je verwachten dat die functie alleen werkt in de power-/polestar modus en niet in de overige rijmodi, maar ook dat is mij niet zeker.
Ook is het mij niet duidelijk of Volvo ANC in elke markt als standaard voert, dan wel of er verschil zit in uitvoeringen tussen bijv. NL en D en dan mogelijk ook weer onderscheid tussen EOR en EOE?
Wat ik wel weet, is dat sommige mensen beter getrainde oren hebben, gevoeliger zijn of gewoon dingen (menen te) horen die er objectief meetbaar niet zijn of andersom. M.a.w. als iemand iets hoort kan dat best zo zijn, maar hoeft niet en als iemand iets niet hoort idem dito.
Wat hoor je dan en komt dat geluid dan bij jou uit de speaker? Ik bedoel maar, mijn 2016 T8 maakt ook meer geluid in Polestar stand puur vanwege het feit dat de motor meer toeren maakt....
-
- 1st Gear member
Ik ben begin dit jaar over gegaan van een C70 T5. Die 4- cilinder turbo motor klonk fantastisch. Mijn huidige XC60 T6 vind ik net een grasmaaier, vooral bergopwaards . Kan er moeilijk aan wennen. Dus wat u zegt, inderdaad heel herkenbaar. Het is de pijn voor iets zuiniger/minder milieu- belasting zullen we maar zeggen.
- diesel01
- Geartronic member
Ik snap wel dat campings niet gelukkig zijn met laden op de camping, die €4.5 die je betaalt voor een plek met stroom is natuurlijk nooit toereikend om ook je auto te laden.
Het is vragen aan een pomphouder of je de eerste 7 liter gratis mag hebben.
Om te laden vraag je gewoon een laadpas van ANWB of Shell aan, dat kan zonder abbo, bij de eerste betaal je dan 64 cent starttarief en voor de afgenomen kw's en bij de 2e 34 cent en de kw's, maar dat kost wel geld.
Verder vind ik het juist heerlijk om in rust op pad te zijn, de T6 in de V90 laat zich alleen horen als ik echt vermogen vraag of in de awd/powerstand, hybride is heerlijk stil en op stroom alleen maar bandengeruis.
We krijgen hier steeds meer stil asfalt, das nog fijner.
Mijn V90 my22 long range heeft ook sound enhansing over de speakers, leuk voor een A45 amg of een Golfje R maar het slaat als poesje op Dirk om het in een V90 te doen, nooit begrepen en zou het uitkunnen dan zou ik dat direct doen.
Het is vragen aan een pomphouder of je de eerste 7 liter gratis mag hebben.
Om te laden vraag je gewoon een laadpas van ANWB of Shell aan, dat kan zonder abbo, bij de eerste betaal je dan 64 cent starttarief en voor de afgenomen kw's en bij de 2e 34 cent en de kw's, maar dat kost wel geld.
Verder vind ik het juist heerlijk om in rust op pad te zijn, de T6 in de V90 laat zich alleen horen als ik echt vermogen vraag of in de awd/powerstand, hybride is heerlijk stil en op stroom alleen maar bandengeruis.
We krijgen hier steeds meer stil asfalt, das nog fijner.
Mijn V90 my22 long range heeft ook sound enhansing over de speakers, leuk voor een A45 amg of een Golfje R maar het slaat als poesje op Dirk om het in een V90 te doen, nooit begrepen en zou het uitkunnen dan zou ik dat direct doen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- EVV
- 5th Gear member
Best wel apart dat ze dit gedaan hebben bij de benzine motoren, mijn diesel B4 hoor je een heel klein beetje op de achtergrond als je vermogen vraagt, voor de rest heerlijk stil. En dat terwijl vroeger een diesel meer geluid maakte. Voor de rust moet je dus nu een diesel hebben blijkbaar.
- BraboFrits
- 5th Gear member
Ik ben ook niet echt blij met het rauwe geluid van de benzinemotor, vooral als 'ie nog koud is. Eenmaal een beetje op temperatuur en bij constante snelheid hoor je alleen nog maar een lichte brom, zeker rond 80 km/u moet je goed luisteren wil je de motor horen.
Jammer van dat downsizen, ik zou veel liever een 5 of 6 cilinder hebben gehad. Rijdt een stuk soepeler...
Jammer van dat downsizen, ik zou veel liever een 5 of 6 cilinder hebben gehad. Rijdt een stuk soepeler...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- EVV
- 5th Gear member
Om eerlijk te zijn, ik heb twee 5 cilinder benzines gehad, een S70 10 klepper en een S60 170pk, heel erg veel verschil zit er niet in. Nu is diesel met benzine vergelijken lastig, maar deze diesel draait wel erg mooi, ook stationair erg rustig. Een wereld van verschil met mij vorige auto, een Opel Insignia diesel. En pak ook lekker op, je merkt amper dat de turbo’s mee gaan doen.BraboFrits schreef: ↑17.04.2025 - 16:09 Ik ben ook niet echt blij met het rauwe geluid van de benzinemotor, vooral als 'ie nog koud is. Eenmaal een beetje op temperatuur en bij constante snelheid hoor je alleen nog maar een lichte brom, zeker rond 80 km/u moet je goed luisteren wil je de motor horen.
-
- 1st Gear member
Deze week op een neer naar Praag, mijn eerste lange trip. En grappig, op de heenweg had ik nog nostalgische gevoelens naar mijn vorige 5 cilinder C70 T5. De terugweg viel me op dat ik aan het wat rauwe geluid van de 4 cilinder 2.0 begin te wennen. Het koppel, vermogen, de combinatie met de 8 versnellingen, de extra motor op de achteras. Allemaal echt super. Komt dus vast allemaal goed
))