Beste allemaal,
Nieuw op dit forum en nieuwe (bijna) Volvo eigenaar.
Ik maak graag gebruik van jullie expertise bij de aankoop van mijn eerste XC60 occassion. Ben al vrij ver in mijn keuzeproces en heb nu twee opties. Beide zijn qua prijs vergelijkbaar. Help me beslissen! Ik neig zelf naar de jongere auto, maar twijfel erg vanwege het ontbreken van een aantal leuke opties, voornamelijk ACC (Adaptive Cruise Control) en Pilot Assist. De T6-motor is voor mij prima; ik hoef niet per se de T8.
Welke van de twee behoudt naar jullie verwachting het best zijn waarde over +- vijf jaar? De oudere auto met veel opties, of de jongere met het nieuwere systeem? Welke zouden jullie kiezen? Alvast bedankt!
Optie 1:
Een 2021 T6 Business Pro Hybrid (faceliftmodel). Voorzien van Google-infotainmentsysteem, draadloos telefoon opladen, etc.
MAAR: geen Adaptive Cruise Control, geen Pilot Assist, geen Head-Up Display. 104.000 km gereden.
Optie 2:
Een 2019 T8 Inscription Hybrid. Oud infotainmentsysteem van Volvo,
MAAR: wél Adaptive Cruise Control, Pilot Assist en Head-Up Display. 120.000 km gereden.
Veel dank!
XC60 Aankoopadvies - help me kiezen!
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6508
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
De nieuwere zal normaliter iets meer afschrijven. Maar ik denk dat niemand je kan voorspellen welke auto over vijf jaar de meeste inruil oplevert.
Ik denk dat naast opties ook het uiterlijk, staat van onderhoud, kleur, de waan van de dag bepalend kunnen zijn voor hoeveel je terugkrijgt.
Je leeft nu, dus kies vooral ook wat voor jou nu de beste optie is/lijkt.
Is bijvoorbeeld ACC een must; dan lijkt me de keus snel gemaakt. Indien geen must, dan zou ik lekker voor de T6 gaan.
Als je die laatste kunt kopen bij een dealer heb je tijdelijk drie jaar garantie. Een 2019 past niet binnen de voorwaarden.
Ik denk dat naast opties ook het uiterlijk, staat van onderhoud, kleur, de waan van de dag bepalend kunnen zijn voor hoeveel je terugkrijgt.
Je leeft nu, dus kies vooral ook wat voor jou nu de beste optie is/lijkt.
Is bijvoorbeeld ACC een must; dan lijkt me de keus snel gemaakt. Indien geen must, dan zou ik lekker voor de T6 gaan.
Als je die laatste kunt kopen bij een dealer heb je tijdelijk drie jaar garantie. Een 2019 past niet binnen de voorwaarden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24621
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
2 jaar Selekt garantie Gouwe. Hoe ga je de auto gebruiken? Is een long range accu van belang of hebben ze dat beiden niet?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02.06.2025 - 10:36
Dank voor de snelle reacties!
Het gebruik is vrij overzichtelijk. 15.000km per jaar. Voornamelijk korte ritjes (woon-werk 40km) en 2 of 3x per jaar een lange rit voor vakantie. Het lijkt me fijn om een groot deel van de korte ritjes elektrisch te kunnen doen (weet dat de range of die modellen nog vrij beperkt is, long range hebben ze beiden niet), maar heb echte power van T8 dus niet zo nodig. Kan de luchtvering niet terugvinden in de advertentie maar kan het nog eens navragen.
Als ik het zo hoor is de algemene mening dus: kies voor de opties die je wilt, het jaartal/facelift maakt niet zoveel uit.
Thanks!
Het gebruik is vrij overzichtelijk. 15.000km per jaar. Voornamelijk korte ritjes (woon-werk 40km) en 2 of 3x per jaar een lange rit voor vakantie. Het lijkt me fijn om een groot deel van de korte ritjes elektrisch te kunnen doen (weet dat de range of die modellen nog vrij beperkt is, long range hebben ze beiden niet), maar heb echte power van T8 dus niet zo nodig. Kan de luchtvering niet terugvinden in de advertentie maar kan het nog eens navragen.
Als ik het zo hoor is de algemene mening dus: kies voor de opties die je wilt, het jaartal/facelift maakt niet zoveel uit.
Thanks!
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6508
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
@Walter: Ik had deze link gevonden toen ik het schreef: https://www.volvocars.com/nl-be/l/volvo ... t-campagne
Maar zie nu dat dit een Belgische site is, maar ging er vanuit dat de actie die hier in NL ook geweest is verlengd was. Anyway, de 2019 auto heeft sowieso geen Selekt Garantie, de 2021 mogelijk wel en dat interessant zijn om mee te nemen in de overweging van TS.
Luchtvering is altijd een optie geweest, ook op een T8 volgens mij (compagnon heeft een 2020 T8 zonder luchtvering, andere compagnon een T8 van MY2018 met luchtvering).
Hier info over de prijslijst: https://volvocarstools.nl/prijslijsten/volvo-xc60/2019
En ja luchtvering is een heel fijne optie!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28990
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Lastige keus, de restwaarde na 5 jaar is een beetje koffiedik kijken. Voor je zelf de keus maken welke opties je belangrijk acht.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- wikky
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47
ACC en pilot assist zijn niet echt zalig makend hoor!
Pilot assist is nogal eens het spoor bijster (uitvoegstroken, slechte belijning etc.) en gaat dan volstrekt willekeurig "de hoek om" i.p.v. gewoon rechtdoor, je zult dus altijd attent moeten zijn op afwijkingen in het straatbeeld.
ACC is alleen lekker als je veel op drukke provinciale wegen rijdt, op snelwegen vind ik het een crime! altijd al inhouden voordat je ook maar in de buurt van je voorganger bent.(tenzij je graag zuinig achter een LKW aanhobbelt, dan is t prima)
Pilot assist is nogal eens het spoor bijster (uitvoegstroken, slechte belijning etc.) en gaat dan volstrekt willekeurig "de hoek om" i.p.v. gewoon rechtdoor, je zult dus altijd attent moeten zijn op afwijkingen in het straatbeeld.
ACC is alleen lekker als je veel op drukke provinciale wegen rijdt, op snelwegen vind ik het een crime! altijd al inhouden voordat je ook maar in de buurt van je voorganger bent.(tenzij je graag zuinig achter een LKW aanhobbelt, dan is t prima)
Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44
We zijn begonnen met een T8 en rijden nu een T6 met wat andere leuke opties.
De ACC is leuk maar een normale CC voldoet ook goed.
Het AAOS systeem op vakantie en te bezoeken dorpjes en plaatsen op de mobiel opzoeken en die later in de auto gebruiken is heel handig.
Dat kan ook met de Sensus uitvoering, maar is niet zo handig.
Maar ook de kaartupdates van Google tov Sensus is wel heel handig.
Het verschil tussen T6 en T8 is nauwelijks te merken, de T6 gaat ook goed vooruit als je gas geeft.
Succes met de keuze en alvast veel rijplezier.
De ACC is leuk maar een normale CC voldoet ook goed.
Het AAOS systeem op vakantie en te bezoeken dorpjes en plaatsen op de mobiel opzoeken en die later in de auto gebruiken is heel handig.
Dat kan ook met de Sensus uitvoering, maar is niet zo handig.
Maar ook de kaartupdates van Google tov Sensus is wel heel handig.
Het verschil tussen T6 en T8 is nauwelijks te merken, de T6 gaat ook goed vooruit als je gas geeft.
Succes met de keuze en alvast veel rijplezier.
XC60 T6 Ultra Black Edition
XC60 T8 R-design
XC60 T8 R-design
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Als de 2021 auto modeljaar 2022 is kan het ook BLIS (dodehoek detectie) en CTA (detectie van kruisend verkeer achter) missen ivm chiptekorten tiijdens Corona. Maar mogelijk zit dat ook niet op de 2019 auto...
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59
Ik dacht altijd dat een Inscription altijd luchtvering had?
Misschien is de T6 met het Google systeem een goede keuze als je veel gebruikt maakt van Apple Carplay. Er komt een nieuwe versie van Carplay en het lijkt dat deze alleen op de Google auto's uit zal komen (Carplay Ultra).
Verder maakt het niet zoveel uit. Qua prijs en afschrijving zal het weinig uiteen lopen. Vraag nog eens na of dat wellicht de ERAD koppeling al een is vervangen, geldt voor beide auto's. Veel issues ontstaat ergens rond de kilometerstanden die beide wagens hebben.
Misschien is de T6 met het Google systeem een goede keuze als je veel gebruikt maakt van Apple Carplay. Er komt een nieuwe versie van Carplay en het lijkt dat deze alleen op de Google auto's uit zal komen (Carplay Ultra).
Verder maakt het niet zoveel uit. Qua prijs en afschrijving zal het weinig uiteen lopen. Vraag nog eens na of dat wellicht de ERAD koppeling al een is vervangen, geldt voor beide auto's. Veel issues ontstaat ergens rond de kilometerstanden die beide wagens hebben.
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Als Blis en CTA ontbreken (was destijds standaard) vanwege de chip shortage dan zal er waarschijnlijk ook geen DAB+ en voet bediening achterklep op zitten. Is bij mij namelijk ook het geval.
Als je toch voor deze auto kiest is dit een mooi onderhandelingspunt voor een lagere prijs.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
BLIS en CTA kan niet achteraf toegevoegd worden en in tegenstelling tot sommige opmerkingen vind ik ACC en PA wel degelijk een toegevoegde waarde hebben, wil je die opties dan is de keus uit 1 of verder kijken.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- wikky
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 12.05.2010 - 22:47
Tja, lezen is ook een kunst....



Volvo 440 GLE 87 pk 5v 1990
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
Volvo V70 D3 163 pk 6v. LIMITED EDITION 2012
Volvo XC60 D4 163 pk 6v. SUMMUM 2013
Volvo XC60 D4 181 pk 8v. SUMMUM 2015
Volvo XC60 D4 190 pk 8v. SUMMUM 2016
Volvo XC60 T5 250 pk 8v. R-Design 2019
!! Leven en laten leven !!
- Quadrantz
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25
Pilot assist en ACC zijn relatief eenvoudig (en goedkoop) te activeren middels Orbit (mits je een beetje handig bent met computers/software)
.
Ik moet zeggen dat ik niet meer zonder Pilot assist zou willen! Werkt bij mij echt top! Ok met wegwerkzaamheden (gele lijnen) en scherpere bochten minder goed maar voor het gros op de snelweg is het echt super
.
Daarom zou ik mooi voor optie 1 gaan, wat nieuwer en een T6 is ook meer dan snel zat.

Ik moet zeggen dat ik niet meer zonder Pilot assist zou willen! Werkt bij mij echt top! Ok met wegwerkzaamheden (gele lijnen) en scherpere bochten minder goed maar voor het gros op de snelweg is het echt super

Daarom zou ik mooi voor optie 1 gaan, wat nieuwer en een T6 is ook meer dan snel zat.
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Klopt, jij vind het niet zaligmakend, ik juist wel. Maar wellicht heb jij nog een oudere versie van PA die inderdaad minder fijn rijdt

2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Pilot Assist wel, voor ACC moet soms extra hardware toegevoegd worden. Goedkoop is relatief, de PIN van de auto moet achterhaald worden, voor Google auto's kost dat eenmalig € 225,- plus € 100,- per jaar voor gebruik van Orbit + kosten voor software om PA vrij te schakelen. Als je de auto bij een Volvo dealer in onderhoud doet loopt je een risico. Volvo houdt niet van eigenhandig aanpassen van software, VIDA kan de auto locken voor software updates van Volvo. Gebruikers van Orbit zetten de originele software dan terug voordat ze een bezoek brengen aan de dealer. Maak je geen gebruik van een Volvo dealer dan loop je weinig risico. Let wel op dat bij eventuele problemen coulance lastig wordt.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 09.09.2013 - 22:30
Ik ook niet. Heb het nu ook niet en mis het ook niet (misschien omdat ik het ook nooit eerder gehad heb?). Voor BLIS en CTA geldt hetzelfde. Heb vrijwel geen dode hoek als ik in de buitenspiegel kijk en heb ook een achteruitrijcamera laten installeren (met 50% korting bij aankoop auto).
Ik zou ACC en Pilot Assist zeker wel missen, gebruik het elke rit. Gewone cruise control heb je in Nederland nauwelijks iets aan vanwege het drukke verkeer.
Wat ik wel mis is de voorruitverwarming die ik op vorige auto's wel had. Werkt toch nog beter/sneller dan standkachel.
De auto's tot halverwege 2020 hebben nog niet de 180 km/h snelheidsbeperking. Niet dat ik er ooit al gebruik van heb gemaakt (nog niet in Duitsland geweest), maar wil ooit de 235 km/h toch nog wel eens aantikken met mijn XC60

Laatst gewijzigd door nielsvo op 04.06.2025 - 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered