Accu-cel high voltage batterij

De Nieuwe XC60
eirikur66
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 05.03.2025 - 15:15

Begin deze week stapte ik in Mijn Volvo XC60 T6 uit 2021 (Facelift) en kreeg de melding beperkte acceleratie check aandrijflijn. De auto starte ook direct de benzine motor wat mij al deed vermoeden dat de electrische aandrijving even niet meedeed. Ik heb me gemeld bij de Volvo dealer die naa uitlezen van de auto aangaf dat er een spanningsvariatie is op het hybride systeem (zegt mij niets maar er moeten accucellen vervangen worden. Goede nieuws is, dat gebeurt onder garantie, het slechte nieuws is ze hebben geen idee wanneer die accucellen weer leverbaar zijn.
Wat ik vreemd vind aan dit verhaal is , het is een garantie geval en de levertijden van onderdelen is de verantwoordelijkheid van de supply chain binnen Volvo. Dan zouden ze er toch op hun kosten voor moeten zorgen dat ik mobiel blijf of vraag ik nu te veel.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3851
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Je blijft toch lekker mobiel?
Niet met elektrakracht maar op benzine.
Ga het gesprek aan ter compensatie van eventuele meerkosten zou ik willen zeggen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
eirikur66
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 05.03.2025 - 15:15

raspaardje schreef: 06.06.2025 - 11:24 Je blijft toch lekker mobiel?
Niet met elektrakracht maar op benzine.
Ga het gesprek aan ter compensatie van eventuele meerkosten zou ik willen zeggen.
Nee de auto moet daar blijven omdat hij nu ook moeilijk te starten is, wellicht is dat onderdeel van de disbalans in de spanning. Ik ben het gesprek aangegaan, ze komen daar nog op terug ik vind alleen compensatie niet passen in dit verhaal, het kan tot wel 3 maanden duren voor de onderdelen er zijn, daar kan ik niets aan veranderen (en zij blijkbaar ook niet) maar de kosten van vervangend vervoer zijn dan toch niet te overzien zelfs als zou het gecompenseerd worden.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3851
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dus waarop komt de dealer precies terug?
Heb je een voorstel gedaan? Heeft de dealer je een aanbod gedaan?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
eirikur66
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 05.03.2025 - 15:15

raspaardje schreef: 06.06.2025 - 11:46 Dus waarop komt de dealer precies terug?
Heb je een voorstel gedaan? Heeft de dealer je een aanbod gedaan?
Ik heb aangegeven dat ik het netjes zou vinden als zij mij mobiel houden als die periode inderdaad zo lang gaat zijn, daarin gaan zij mij nu een voorstel doen
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3851
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Even afwachten dus.
En ik zou de kleine lettertjes alvast gaan opzoeken om te zien waar je recht op hebt.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5274
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik ken uiteraard de details niet maar als het garantie betreft en ze kunnen dat niet nakomen door zaken binnen hun eigen verantwoordelijkheid dan zal ben zeker met een redelijk voorstel komen om mobiel te blijven
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6508
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

eirikur66 schreef: 06.06.2025 - 11:17 .... Goede nieuws is, dat gebeurt onder garantie, het slechte nieuws is ze hebben geen idee wanneer die accucellen weer leverbaar zijn.
Wat ik vreemd vind aan dit verhaal is , het is een garantie geval en de levertijden van onderdelen is de verantwoordelijkheid van de supply chain binnen Volvo. Dan zouden ze er toch op hun kosten voor moeten zorgen dat ik mobiel blijf of vraag ik nu te veel.
Er loopt een recall actie van Volvo voor de accu's uit de modeljaren 20/21, zoek maar even hier op het forum. Bij die recall actie blijkt nu wel 50% van alle accu's niet goed te zijn, en dat waarschijnlijk wereldwijd. Er is daardoor een tekort aan cellen en dus duurt het gewoon langer dan normaal. Niet vreemd dus, maar een gevalletje overmacht, want je produceert nu eenmaal niet in eens >2x zoveel cellen als normaal, zo snel opschalen is gewoon niet haalbaar.
Hoop dat je een goed voorstel van je dealer krijgt, want helemaal niet meer kunnen rijden is behoorlijk vervelend.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Martiniberk
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 22.03.2024 - 23:16

Er is momenteel een recall voor de XC60 omdat er brand kan ontstaan in één van de cellen. Ben laatst geweest, bij mij niets aan de hand, maar de dealer gaf aan dat er nu een gigantische run is op onderdelen. Alle dealers bestellen nu cellen zodat ze voldoende hebben voor hun klanten. Mocht je jezelf afvragen waar de tekorten vandaan komen….

Edit/net te laat haha.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6508
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Martiniberk schreef: 06.06.2025 - 12:50 Alle dealers bestellen nu cellen zodat ze voldoende hebben voor hun klanten.
Ik denk niet dat dealers cellen op voorraad gaan leggen, beetje kostbaar en zo werkt dat niet. De dealer zal eerst een garantieclaim moeten indienen en die moet dan toegewezen worden. Dan pas gaat een dealer bestellen. En bovendien als ze voorraad zouden hebben dan is het sneller dan drie maanden opgelost. Er is gewoon wereldwijd een explosie in de vraag en productie kan gewoon niet zo snel opschalen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Martiniberk
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 22.03.2024 - 23:16

Dat is wat de dealer zelf mij vertelde. Dat de voorraad van Volvo dus opgekocht is. Maar doe ermee wat je wilt :-)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3851
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Op voorraad leggen door de dealer is wat anders dan door de "centrale voorraad bij Volvo" heen zijn. Als dat laatste zou mogen bestaan.
Ik kan me voorstellen dat Volvo een SLA heeft met zijn leverancier mbt levertijden. En dat die leverancier op dit moment niet kan leveren vanwege de grote, toegenomen vraag.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21115
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Heb je ook iets ingeruild?
Zo ja, dan is het probleem toch snel opgelost?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6508
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Martiniberk schreef: 06.06.2025 - 13:33 Dat is wat de dealer zelf mij vertelde. Dat de voorraad van Volvo dus opgekocht is. Maar doe ermee wat je wilt :-)
Dealers vertellen wel vaker wat, maar nogmaals: als Volvo alles opgekocht heeft aan voorraad dan zou er geen 3 maanden levertijd zijn toch?
Dus dat maakt de uitspraak van jou dealer (of jou interpretatie) gewoon niet logisch.
Wat ik me kan voorstellen is dat Volvo inmiddels wel alle huidige en toekomstige productiecapaciteit heeft geclaimd bij LG.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
eirikur66
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 05.03.2025 - 15:15

Onderdeel is binnen en de auto staat op de planning voor reparatie over twee weken. Vervangend vervoer is niet inbegrepen bij de garantie en dus op eigen kosten, voor drie weken totaal kan dat best oplopen. Geen compensatie ook mogelijk. Volvo heeft blijkbaar een andere interpretatie van service dan ik. Ik ben me ervan bewust dat het bij veel bedrijven in Automotive maar ook in andere sectoren nu eenmaal zo is maar ik kan er slecht aan wennen
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Gebruik goede cellen uit de auto's die stilstaan om andere auto's rijdend te houden. Dan kan een deel van de auto's weer de weg op. Bestel nieuwe {betere} accu's voor de auto's die hun accu inleverden.
Zoek met spoed een leverancier die betere accu's maakt.
Zo blijft het aantal auto's dat stil staat beperkt en hoeven er minder vervangende auto's ingezet te worden.

Geen idee hoe het juridisch ligt met uitsluitingsclausules voor gevolgschade. Volvo heeft wel de morele plicht Volvo rijders mobiel te houden. Er staan genoeg okkazies om gedupeerden rijdend te houden.
Drie maanden of langer wachten op onderdelen is geen acceptabele reparatie termijn.

Zo snel mogelijk een andere leverancier voor accu's zoeken lijkt me na reparatie prioriteit 2.

Verleng de garantie op accu's nu er zoveel auto's stilstaan met defecte accu's. Bij zoveel klachten mag je zeggen dat de accu's niet aan de verwachtingen voldoen. Vervangen door betere lijkt me wenselijk.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6508
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

WillyWortel2 schreef: 11.06.2025 - 18:36 Gebruik goede cellen uit de auto's die stilstaan om andere auto's rijdend te houden. Dan kan een deel van de auto's weer de weg op. Bestel nieuwe {betere} accu's voor de auto's die hun accu inleverden.
Zoek met spoed een leverancier die betere accu's maakt.
.......
Verleng de garantie op accu's nu er zoveel auto's stilstaan met defecte accu's. Bij zoveel klachten mag je zeggen dat de accu's niet aan de verwachtingen voldoen. Vervangen door betere lijkt me wenselijk.
Wat je hier allemaal voorstelt is gewoon totaal niet realistisch: "Zoek met spoed een leverancier die betere accu's maakt." Zoveel producenten zijn er niet en wat is dan jou definitie van SPOED? Verder is LG een hele grote speler op dit gebied én betreft het hier een serie waar overduidelijk iets niet goed is gegaan. Volvo zal dus de kosten zeker ook waar mogelijk (deels) contractueel gaan verhalen op LG. Overstappen naar een andere producent (als dat al met "spoed" kan) betekent dat Volvo alle kosten zelf moet gaan betalen, Volvo mogelijk een hogere prijs moet gaan betalen, er eerst allerlei juridische zaken met de nieuwe leverancier moeten worden afgehandeld voordat er ook maar één accucel kan worden geleverd, Volvo die accu eerst zal willen testen. Kortom, totaal niet realistisch om dat even met "spoed" allemaal te regelen.

En hoeveel tijd denk je dat het kost om cellen uit stilstaande auto's te halen? En waar moet een dealer die monteurs vandaan halen? Deze hele actie gaat er sowieso denk ik al toe leiden dat de wachttijden voor onderhoud bij Volvo dealers enorm gaat oplopen.

En als Volvo dat allemaal voor elkaar zou krijgen met "spoed", welk probleem lost Volvo dan eigenlijk op? In het geval van eirikr66 is het bijzondere dat de auto gewoon helemaal niet meer rijdt en hij dus zo maar tot 3 weken zonder auto zit. Lijkt mij aan de dealer om te kijken of ze hem hier kunnen helpen. In de andere gevallen rijdt de auto gewoon nog. De gevolgschade waar jij het over hebt lijkt dus vooral een probleem van hogere brandstofkosten te zijn.

En volgens mij is de hele actie erop gericht om betere accu's in de getroffen Volvo's te plaatsen en waarom Volvo dan de garantie moet verlengen ontgaat me? Wat gaat de gedupeerden dat dan opleveren? Hun auto wordt er niet sneller weer mobiel door dus wat compenseert Volvo dan met zo'n actie? Beter voorstel lijkt mij dat Volvo en de dealers voor de reparatieduur (dus dat er daadwerkelijk aan de auto gesleuteld wordt), kosteloos een auto ter beschikking stellen (als dat al niet gebeurt).
Laatst gewijzigd door Gouwe op 12.06.2025 - 09:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6508
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

eirikur66 schreef: 11.06.2025 - 15:59 Onderdeel is binnen en de auto staat op de planning voor reparatie over twee weken.
Top en dan nog best "snel". De teleurstelling/frustratie over geen compensatie kan ik me voorstellen. Hopelijk kun je dat over twee weken na de reparatie achter je laten en weer gaan genieten.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20638
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

eirikur66 schreef: 11.06.2025 - 15:59 Onderdeel is binnen en de auto staat op de planning voor reparatie over twee weken. Vervangend vervoer is niet inbegrepen bij de garantie en dus op eigen kosten, voor drie weken totaal kan dat best oplopen. Geen compensatie ook mogelijk. Volvo heeft blijkbaar een andere interpretatie van service dan ik. Ik ben me ervan bewust dat het bij veel bedrijven in Automotive maar ook in andere sectoren nu eenmaal zo is maar ik kan er slecht aan wennen
Heb je geen Volvo Assistance zodat die wat voor je kunnen betekenen hierin.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5274
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Met de assistance premium heb je toch een week of drie vervangend vervoer
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”