Ik zit te twijfelen of ik voor de vertrouwde T5-motor moet gaan bij mijn zoektocht naar een XC60 of ook de B5 mild hybride uitvoering in mijn zoektocht moet betrekken. Kom nl. genoeg artikelen tegen van monteurs/technici die de mild hybride-uitvoering van de 2.0 blok (B4/B5) wel erg ingewikkeld vinden, hetgeen logischerwijs een grotere kans op storingen met zich meebrengt. Het mindere brandstofgebruik vind ik niet interessant. Daarbij komt dat de mild hybride 120 kg zwaarder is, spreek wegenbelasting. Verder zal ik de jaargang 2020 /2021 moeten overslaan ivm de gemonteerde oliepompriem in die productiejaren. Wordt dus een vertrouwde T4/T5 uit 2019/2020 of, een stuk duurder, een B4/B5 uit 2022, toen de vertrouwde oliepompketting weer terugkwam. Wie kan mijn gedachtengang volgen of, en dat is minstens zo interessant, ontkrachten?
Ben reuzebenieuwd naar jullie inhoudelijke reacties!
XC60 T5 of B5?
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 435
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Al met beide gereden? Dat zou mijn advies zijn.
Naar mijn ervaring is een B5 is een stuk(je) soepeler en alerter als een T5 (met Polestar). Ook is het start/stop systeem bij een B5 echt niet hinderlijk, deed m bij de T5 altijd meteen uit (of permanent via ‘Russisch kastje), S/S staat bij B5 altijd aan, werkt hierbij ‘gewoon zoals het zou moeten’.
En ja die riem, dat is wel een dingetje, zit er sterk aan te denken deze bij volgende beurt preventief te laten vervangen door de variant met ketting.
En ook al vind het wellicht niet belangrijk genoeg, maar qua verbruik, de grotere, bredere, zwaardere V90 CC B5 met AWD is bij ons met vergelijkbare rijstijl etc. zuiniger dan de V70 T5, (11,5 km/l vs. 10,7 km/l).
Naar mijn ervaring is een B5 is een stuk(je) soepeler en alerter als een T5 (met Polestar). Ook is het start/stop systeem bij een B5 echt niet hinderlijk, deed m bij de T5 altijd meteen uit (of permanent via ‘Russisch kastje), S/S staat bij B5 altijd aan, werkt hierbij ‘gewoon zoals het zou moeten’.
En ja die riem, dat is wel een dingetje, zit er sterk aan te denken deze bij volgende beurt preventief te laten vervangen door de variant met ketting.
En ook al vind het wellicht niet belangrijk genoeg, maar qua verbruik, de grotere, bredere, zwaardere V90 CC B5 met AWD is bij ons met vergelijkbare rijstijl etc. zuiniger dan de V70 T5, (11,5 km/l vs. 10,7 km/l).
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7113
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Aan een diesel met EGR ook.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 4356
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Wat is jouw ervaring met deze motoren?
@rkr
Ik denk dat je voor jezelf de juiste zaken in beeld hebt. Hoogstens kan je nog denken aan de komst van AAOS vanaf MY2022 (?).
Met de T5 en de bouwjaren waarin deze motor geleverd is weet je wat je hebt en zaten alle zaken er nog in, denk oa aan de aanwezigheid van het rijmodi-scrollwiel en uitlaatmonden.
Mijn eigen ervaring: de T5 aandrijflijn met Polestarhulp rijdt erg vloeiend. En als ingenieur kijk ik toch een beetje argwanend naar de extra systemen die erop gekomen zijn om uitstoot te verminderen. Bij diesels heeft dat iig de betrouwbaarheid helemaal niet goed gedaan.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
dat is dan weer (deels) een voordeel van MY21, wel het rijmodi-scrolwiel. Zichtbare uitlaten hebben wij bij een MY21 dan weer niet, maar als dat een punt is, is dat nog wel te realiseren (ook voor MY22 en jonger).raspaardje schreef: ↑08.11.2025 - 11:19 Met de T5 en de bouwjaren waarin deze motor geleverd is weet je wat je hebt en zaten alle zaken er nog in, denk oa aan de aanwezigheid van het rijmodi-scrollwiel en uitlaatmonden.
En wellicht kan het vervangen van de oliepomp-riem door een ketting een aankoop-onderhandelingspunt zijn?
Dat is ook een prima aandrijflijn, maar een B5 is naar mijn ervaring gewoon nog soepeler, zeker bij wegrijden en/of accelereren op lager snelheden.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 4356
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Leuke vergelijking:
Volvo XC60 II T5 AWD vs Volvo XC60 II B5 AWD: Duel 68078660 https://share.google/ghLOdEuUxm5Rj6fgC
Ik denk dat een proefrit sowieso is aan te bevelen.
T5, T5 met Polestar, B5.
@lint Alle 3 SPA T5's, met of zonder Polestar?
Volvo XC60 II T5 AWD vs Volvo XC60 II B5 AWD: Duel 68078660 https://share.google/ghLOdEuUxm5Rj6fgC
Ik denk dat een proefrit sowieso is aan te bevelen.
T5, T5 met Polestar, B5.
@lint Alle 3 SPA T5's, met of zonder Polestar?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
Frits V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1609
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
@TS: Je wilt van een V70 naar een XC60 en vraagt feedback op motorisatie. Begrijpelijk. Ik zou echter eens in een XC60 gaan rijden. Dat rijdt toch echt heel anders dan een V70. Heerlijke lange wielbasis. Ik heb weer gekozen voor een XC70, is nog een echte Volvo in mijn ogen. Iets hogere prettige in- en uitstap dan een V. De T5 is een fijne motor in combi met de 8 traps automaat.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1354
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Ik ben het wel eens met Jers3n; B5 rijdt wat mij betreft ook nog net wat soepeler dan een T5 met Polestar (die is m'n 3e T5 met Polestar, paar keer B5 als leenwagen mee gehad). Maar ik verkies toch de T5 boven de B5 omdat ie alsnog heel soepel en krachtig is en ik met deze motoren echt nog nooit een probleem heb gehad. B5 is idd complexer.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- MGF 1.8i || British Racing Green || 2000
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- MGF 1.8i || British Racing Green || 2000
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1491
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7113
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Zo heb ik al 330K met een PIH gereden en op een OBC defect 0,0 problemen gehad......
Ik bedoel dus vooral maar te zeggen dat ik die angstige reacties op hybride altijd gewoon zwaar overdreven vindt.
Kies vooral een auto waar je gelukkig van wordt (en die je kunt betalen).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 4356
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Maar de vorige eigenaar heeft al binnen die 330k km een nieuwe ERAD laten plaatsen, toch?Gouwe schreef: ↑08.11.2025 - 14:28Zo heb ik al 330K met een PIH gereden en op een OBC defect 0,0 problemen gehad......
Ik bedoel dus vooral maar te zeggen dat ik die angstige reacties op hybride altijd gewoon zwaar overdreven vindt.
Kies vooral een auto waar je gelukkig van wordt (en die je kunt betalen).
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
















