Zijn er nog liefhebbers van de 740 diesel??

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
clipsje
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.09.2017 - 19:02

Ok dit wordt een hele zware voor mij, maar vanwege plek gebrek straks bij ons nieuwe huis zit ik serieus te denken mijn zo geliefde 740 diesel te verkopen. Hij staat al een aantal jaar stil, maar onder een carport en is rijdend weggezet. Ik rijd er niet meer in, heb zijn grote neef een XC 90, vanwege te trekken aanhangers. Niet dat die ouwe die niet van hun plek kan krijgen, dat doet ie zelfs beter dan de XC maar hij mag ze officieel niet trekken.

Mijn grote liefde, we noemen hem Turbie, en hij is niet eens een turbo model 8) hij is de gewone 6 cilinder diesel (niet vragen welke motor het precies is, ik heb geen idee). En hij was mijn vaders auto. Hij heeft hem in 1991 nieuw gekocht en tot zijn overlijden erin gereden. Daarna heb ik Turbie naar Duitsland gehaald, omdat wij daar woonden, en met liefde er nog een aantal jaar in gereden. Officieel heet ik dus de 2e eigenaar, maar hij is dus altijd in de familie geweest. Ik heb hem verwend met nieuwe alu Borbet velgen, nieuwe uitlaat, nieuwe verstuivers enz enz. Lees ik ben zuinig op mijn blik (de XC 90 wordt ook verwend). Hij heeft net wel net niet 2 ton op de teller. Heet geloof ik voor een Volvo dat hij net ingereden is :-D Ik heb zelfs de originele aankoopbon van de auto.

Maar als ik zo rond kijk op de verschillende verkoopsites voor auto's zie ik maar zelden of nooit een diesel aangeboden worden. Zijn ze in Nederland niet meer gewild?? Te duur in de belasting? En als ik zou willen verkopen zou ik hem dan beter in bv. Duitsland te koop kunnen zetten? Kortom zijn er uberhaupt nog 740 diesel liefhebbers in NL??
Volvo 740 GL 6 cillinder 1991.
Volvo XC90 D5 2005 (model 2006).
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Diesel wordt een beetje de paria in autoland. Want veel en vieze uitstoot ... (zegt men).

Die motor is een 6 cilinder welke ingekocht werd bij Volkswagen: de LT-bussen uit de 80-er jaren hadden diezelfde motor voorin liggen. Maar ook de oudere 240's zijn geleverd met deze dieselmotor. Er zijn 3 versies: 82 pk, 109 pk en top of de bill 122 pk.

Wat moet je doen met die auto? Stel die vraag eens op de site van de 700-vereniging: www.volvo700vereniging.nl Daar koesteren ze zulke auto's. Verkoop in Duitsland lijkt mij geen optie. Met een diesel van een paar jaar oud krijg je al niet eens meer een milieusticker, laat staan als hij 30 jaar oud is.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Diesels zijn/waren in NL voor broodrijders. M.a.w. voor kilometervreters omdat je in NL kilometers moet maken wil een diesel voordeliger zijn dan benzine. Een diesel uit 1991 met een lage kilometerstand is dus een zeldzaamheid. Meestal worden diesels na 15 - 20 jaar met een hoge kilometerstand verkocht voor de sloop of export. Daarom dat er vrijwel niets wordt aangeboden. En wat er nog in liefhebbershanden is, is in NL geschorst vanwege de roettax.

Het klopt dus wat Mark zegt, een oude diesel valt zo onderhand in de categorie "asbest". Maar als je niet met de auto naar de stad gaat en niet maalt om wat extra belasting (de afschrijving is immers nul en regulier onderhoud zo wat gratis, vergeleken met moderne auto's) dan is het gewoon nog lekker dieselen. Dieselen in een oude auto is vooral duurzaam en in mijn optiek veel beter voor het milieu dan elke 5 jaar weer een nieuwe auto aan te schaffen.

In jouw geval is de auto in D. gekentekend en bijna 30 jaar. Vanaf 30 jaar is het in Duitsland een youngtimer en kun je een zgn. H-kennzeichen aanvragen. Meer info over een H-kennzeichen vind je hier: https://www.auto-motor-und-sport.de/old ... tzungen%20

Met een H-kennzeichen betaal je dus minder belasting. Maar het mooiste komt nog: met een H-kennzeichen kom je weer in elke Duitse stad, dan geldt de Umweltzone niet. Voor iemand die elke dag voor zijn woon-werk de stad in moet, en nu een euro4 of euro5 diesel rijdt, kan zo'n oude diesel een uitkomst zijn.

Mijn advies is om te wachten totdat de auto 30 jaar oud is en vervolgens een H-kennzeichen aan te vragen. Daarna kun je hem te koop zetten, dit gaat je duizenden euro's voordeel opleveren ten opzichte van nu verkopen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
clipsje
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 07.09.2017 - 19:02

Thanks voor de reacties. Zat ik er toch niet zover naast met dat ze niet meer zo gewild zijn.

Plakkette krijgt hij idd niet meer. Niet omdat er geen kat voor is, die is er nl wel, maar die wil de Duitse regering geen goedkeuring geven. Met die kat zou hij overigens nog alleen maar rood zijn, dus helpt dat idd niet voor de Umweltzones daar. Nou wonen wij in het noorden waar die zones er niet zijn, en hier zou ik gerust met hem kunnen rijden.

De LT motor wist ik wel. Alleen welke precies???

Het H-kenzeigen heb ik me nog niet echt in verdiept, maar dat zou betekenen dat hij alsnog mee moet naar NL (1 juli moeten we over zijn), hij wordt pas volgend jaar 30, en als hij 1 keer daar staat denk ik niet dat ik het nog over mijn hart krijg om hem te verkopen. Maar mss wel idee om over na te denken kwa verkoop, als ik het aankan, in Dld. Zag nl wel vaker 740 in benzine voorbij komen op de Duitse verkoopsites waarin gemeld werd dat ze het jaar erop, of dat jaar voor een H-kenzeigen in aanmerking kwamen. Maar thanks voor de info, ik zal er eens naar kijken. Het lijkt er wel op dat hij voor de NL markt gewoon echt niet interessant is, en als ik hem dan beter in Dld te koop kan zetten.
Volvo 740 GL 6 cillinder 1991.
Volvo XC90 D5 2005 (model 2006).
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik vrees dat je hier in Nederland haast geld toe moet geven door de huidige wet en regelgeving.
Tenzij je net een liefhebber treft die er wel voor wil betalen, maar die moet je dan wel weten te vinden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Als "verhuisgoed" mee terugnemen naar NL. Het oude kenteken terugvragen bij de RDW, schorsen tot 2031 en er nog altijd van genieten door hem mee te nemen naar evenementen als de VKB.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Nee
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”