Motorblok gezocht (740-940)

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Bram met een Volvo 740
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.02.2011 - 10:54

Beste liefhebbers,

Ook ik las het berichtje over het verbruik van een 740 t.o.v. 940 of 960. Tja de 'bakstenen' blijven tanks dus hoger verbruik lijkt me evident. Ik overweeg om in mijn 745 GLE van 1986 een jonger blok te leggen bijvoorbeeld uit bij een Polar Estate, waarbij ik denk aan;

-B230 FK (low pressure turbomotor van 1995/1996) of de
-B230 GK (comfortmotor van 1997/1998)

Welk blok komt er het beste uit (en is relatief zuinig te noemen) wanneer je kijkt naar de latere 940 Polar Estate uitvoeringen? Wie kan me helpen bij het vinden van een geschikt kwalitatief goed blok met relatief weinig km's? Waar moet ik zijn? Dakrek inmiddels gevonden :).

Groet Bram
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

T5 swap!! :D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Niet doen. Hoewel de redblocks de beste zijn die Volvo destijds maakte kun je sneller een gebruikte 940 kopen. Een van de laatste uit 1997 of 1998.

Tenzij je dit als een uitdaging ziet (ook leuk) maar dan wil men hier wel graag een verslagje zien op het forum. Gewoon uit interesse hoe een ander zoiets doet dus.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Bram met een Volvo 740
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.02.2011 - 10:54

Helemaal mee eens dat de Red Blocks de beste zijn die Volvo destijds maakte. Een latere 940 van 1997 of 1998 aanschaffen kan, maar wegenbelastingtechnisch niet interessant t.o.v. mijn 745 van 1986 in de overgangsregeling (en over paar jaartjes volledig wegenbelastingvrij). Met de 1443 kg ledig gewicht van een 940 Polar zit je (in Gelderland) aan 200,00 euro per kwartaal t.o.v. 125,00 euro per jaar. Daarnaast is ook het huidige verbruik een punt van overweging. De 745 op LPG laten lopen betekent direct weer vol-tarief, hoezo milieumaatregel? Vandaar dat ik denk om er een wat jonger blok in te leggen. Suggesties/tips welkom!
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Wat ik, ook weer, in dit verhaal weer een rare kronkel vind is het geld gebeuren. Je gaat "hoge" kosten maken om relatief zeer geringe kosten te besparen. Dat is een heel verkeerd argument.
Ik zou er in zo'n geval niet aan beginnen.
Ik heb het al eerder gezegd; autorijden, en zeker één van het formaat Volvo 700/900, kost nu eenmaal geld.
Als je goedkoop wilt autorijden koop je een kleine Japanner.

Moraal van dit verhaal; motorswap niet doen voor de kosten maar alleen voor de drive-ability en "de Leuk" oftewel niet omdat het moet, maar omdat het kan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”