Ventilator zekeringen 960

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Nicolas
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 24.10.2013 - 10:12

Een vraagje, vorige week stak ik een nieuwe radiator in mijn Volvo 960 (1991). Nu kwam ik tot de ontdekking dat de ventilator niet werkt.
Deze zou stuk kunnen zijn, maar het kan ook de relais of een zekering zijn.
Ik vind online veel elektrische schema's terug, maar allemaal van recentere modellen.
Zijn er nog zekeringen te vinden buiten deze aan de zijkant van het dashboard? (de nieuwere modellen ergens aan de batterij, maar deze vind ik niet op het eerste zicht, het is buiten een beetje koud om lang te zoeken :-) )
Het zou zonde zijn om een relais of nieuwe ventilator te bestellen als het een zekering is :-)
Hartelijk dank voor de antwoorden.
Nog een prettige avond
Nicolas
Nicolas
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 24.10.2013 - 10:12

Toch even een kleine update. Ondertussen haalde ik de ventilator uit de auto om hem te testen en deze werkt goed.
Hetzelfde deed ik met de relais en ook deze klikt wanneer ik er stroom op plaats. Ik koppelde de ventilator aan de relais en als ik stroom op één van de twee middelste aansluitingen plaatste, dan draaide de ventilator door het klikken van de relais. Eigenlijk was het een geïmproviseerde opstelling zoals in de auto, maar dan zonder de computer.
Een beetje internet onderzoek bracht me bij de temperatuursensor. Het lijkt me vreemd dat deze stuk zou zijn, want de temperatuur wijzer op het dashboard werkt wel en ik mat ook de ohm waarde van de sensor uit, bij een koude motor ongeveer 6000 ohm en bij een warme motor was dat ongeveer 200 ohm. Dus dat lijkt me ook in orde. Al ga ik deze preventief vervangen, alsook de thermostaat.
Heeft er nog iemand een idee hoe het komt dat de ventilator niet draait? Mijn kennis is beperkt en mijn fantasie is ook op :-)
Veel dank en nog een prettige dag
Nicolas
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nicolas, kijk hier eens op deze Amerikaanse site. Misschien kun je er wat mee.

https://www.matthewsvolvosite.com/
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Een auto heeft vaak meerdere temperatuursensoren. Bijvoorbeeld één voor de aanwijzing van de temperatuurmeter, één voor het schakelen van de ventilator en één voor de ECU. Dus even uitzoeken welke de ventilator aanstuurt. Check ook even de voorschakelweerstand van de ventilator, deze was bij een andere auto van mij kapot en ook hierdoor ging de ventilator niet draaien.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

In dit geval wordt de koelwaterventilator aangestuurd door de ECU op basis van motortemperatuur en hoge- en lagedruk van de koelinstallatie (airco).

Die sensoren ferrari zitten eentje bij de koelwaterthermostaat voor het wijzertje en de andere zit achter de 6e cilinder tegen het brandschot. Die laatste regelt de inspuiting op basis van motortemperatuur. Althans, zo was dat op onze oude 960 uit 1995. De ventilator voor de koelinstallatie werd in de latere modellen aangestuurd door een enkele variabele druksensor in het koelsysteem.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Probeer zekering 21 eens te controleren, naast de bestuurdersportier. Die levert onder andere ook spanning voor de koelventilator.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Nicolas
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 24.10.2013 - 10:12

Dank voor de informatie, ik ga vandaag eens op zoek naar die andere sensor (6e cilinder tegen het brandschot) en lees deze eens uit. De zekeringen zijn goed, die keek ik na, dank voor de tip.
Nicolas
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 24.10.2013 - 10:12

Klopt het dat deze ongeveer in het midden op de achterkant van de motor zit. Je hebt maar enkele centimeters plaats tussen het brandschot en de sensor. Als dat de juiste is, ik kan het niet heel goed zien, dan is het prutswerk om deze te vervangen. :-)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Beste zou zijn om koelwaterslangen naar in de auto weg te halen: je kunt er dan makkelijker bij. Maar die sensor is voor de ECU. Niet voor de ventilator.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Nicolas
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 24.10.2013 - 10:12

00425bf2-e487-49c2-a07f-f20d61750505.jpg
Dan moet het deze zijn. De ventilator wordt aangestuurd door de ECU. Veel dank voor de info, ik zou het nooit gevonden hebben, vooral de locatie niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik spreek uit ervaring want net als jij was ik destijds zoekende ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Nicolas
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 24.10.2013 - 10:12

Daaannnkkkk
Nicolas
2nd Gear member
Berichten: 87
Lid geworden op: 24.10.2013 - 10:12

Gisteren heb ik de voeler vervangen en de ventilator werkt terug. Wat een prutswerkje....
De fiche die in de voeler klikt was helemaal rot, de draden hingen er los in (zie foto). Nu heb ik ze aan de sensor verbonden zonder de fiche, maar ik zal op zoek gaan naar een nieuwe die terug klikt. Ik vind op het net niets, wat me doet vermoeden dat het standaard is.
IMG_20210224_173002563.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ja, makkelijke is anders maar dit is een onderdeel dat in beginsel niet of nauwelijks kapot gaat. Misschien is dat wel de reden dat hij op een lastige plek in het blok is geschroefd.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”