Visco koppeling

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
BlackbirdT5
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47

Iemand ervaring of kennis van zo'n koppeling?
Mijn fan (B280E) draait continue mee met het toerental van de motor. Vroegah bij mijn 240 was ik gewend dat zodra ik uit de straat reed het ophield en pas weer 'aansloeg' bij oververhitting wat overigens nooit voor is gekomen.

Is de enige remedie het inbouwen van een nieuwe visco koppeling of kan er nog iets anders aan de hand zijn. Zijn er manieren om dit te controleren / testen?
En als het inbouwen wordt, is dat een redelijk makkelijke klus?
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27001
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij mijn 240 werkt de viscofan zoals jij het ook beschrijft. Bij starten hoor je de fan en daarna draait de fan loos mee totdat bij te hoge kvs temperatuur de fan weer koppelt en dus aanslaat.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Inbouwen gaat nergens over: steeksleutel 32 op de bout, korte klap met de klok mee en hij draait van de as af. Dan heb je de propeller met visco in je handen. Nieuwe visco kopen en monteren en weer terug plaatsen.

Tientjeswerk. Althans, bij onze X5 ... Maar voor een Volvo zal dat niet anders zijn.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Henk 760 Hausser
3rd Gear member
Berichten: 280
Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
Locatie: Epe

4 maal een boutje los draaien .Sleuteltje 10 Wel een lekker gepriegel. Ik denk zo,n 100 euro voor een nieuwe.
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
BlackbirdT5
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47

Helaas is het toch wat lastiger dan gedacht.
Ik kan niet zoals Mark schrijft want de afstand tussen de fan en radiator is een paar mm.
Dit zorgt er ook voor dat met sleuteltje 10 ik wel de vier boutjes van de poelie los kan draaien echter ik heb niet de twee cm die nodig is om eea van de vier tapeindjes te schuiven.
Lijkt alsof ik dit alleen kan doen door de radiator te demonteren maar dan wordt het een stuk lastiger want dan wil ik ook alle slangen vervangen en kom bij de onderste niet zo makkelijk.
Duss als iemand nog een slimme tip heeft waar ik niet op ben gekomen hou ik mij graag aanbevolen.
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Voor de beeldvorming: zou je een foto willen plaatsen hoe weinig ruimte er is?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
BlackbirdT5
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47

EA1B4B44-F019-465F-904B-E7E2EC0121D3.jpeg
De afstand van fan tot radiateur is pl/m 1cm en de afstand die de poelie over de tapeinden moet schuiven om los te halen is 2 cm

Wel nuttig om te melden is dat deze B280e motor is ingebouwd in een 262 dus waarschijnlijk krapper dan in een 760
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Jeetje ... Da's wel heel krap. In onze eerste 940 had ik ook een viscofan maar kan mij niet herinneren dat die zo krap gedimensioneerd was.

Kun je de radiator niet iets bewegen naar de voorkant van de auto? Er moet toch enige speling op zitten, stel ik mij voor. Overigens wel vreemd dat deze constructie zo gemaakt is: onderhoud of vervangen van de waterpomp of thermostaat moet toch ook mogelijk zijn. En zeker de V-snaar over de poelie van de fan.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
BlackbirdT5
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 30.09.2020 - 07:47

Tja het blijft natuurlijk een 'vreemd lichaam' wat niet voor de 262 gemaakt is hoewel de B28 toch niet zoveel van de B280E zou moeten verschillen qua grootte.
C70 T5, 262C (77), 940 estate
S70 (99), C70 (08), V70 (04), S60 (06), 940 (96), 240 (89), 262C (91), S60 (01), V70 (00), V90 (98), 960 (94), 940 (91), 740 (90), 740 (86), 760 (86), 262C (81), 240 (85), 740 (89), 760 (89), 740 (88), 240D (85)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27001
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is inderdaad erg krap. Waarschijnlijk toch de radiateur verwijderen voor demontage van de viscofan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”