Volvo 740 (B230A) rijdt amper zonder choke

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Tim740
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31.05.2021 - 13:47
Locatie: Delft

Goedendag allen,

Sinds kort ben ik samen met een aantal andere Delftse studenten de trotse eigenaar van een Volvo 740 GL uit 1985 met B230A motorblok. Ondanks dat er genoeg technische kennis te vinden is in Delft, missen we toch wel het verstand over onze Volvo. Vandaar dat ik bij jullie aanklop!
Voor we hem kochten, hebben we een proefrit gemaakt. Nadat de motor binnen no-time opgewarmd was met behulp van de choke, liep de motor goed en zonder moeite, ook met de choke volledig in. Ook starten toen de motor warm was ging zonder moeite.

Met de verkoper hebben we afgesproken dat hij hem nog door de APK zou halen voor wij hem overnamen. Tijdens deze APK zijn wat afkeurpuntjes aan de remmen en richtingaanwijzers verholpen, en daarnaast was de CO hoger dan wettelijk toegestaan, waarvoor de carburateur bijgesteld is.
Toen wij hem na deze keuring op hebben gehaald, merkten we al snel dat de auto minder soepel liep. Ook met een warme motor is de choke nodig om te starten en ook tijdens het rijden ging de motor sputteren als de choke helemaal in zat. Bij het terugschakelen valt de motor even uit, en bij het optrekken reageert de motor amper op het gaspedaal. We hebben dus de hele terugweg met (wisselend) uitgetrokken choke gereden.

Onderweg naar huis viel ook de preheater hose (van de uitlaat naar de luchtfilter) eraf aan de kant van de luchtfilter, maar dat lijkt – afgezien van dat zo’n slang onder de auto vandaan er best dramatisch uit ziet – geen invloed te hebben als de motor al warm is.

Aangezien de auto door middel van de choke wel (met wat moeite) rijdbaar is, in combinatie met het feit dat de carburateur (een Zenith 175 CD) net afgesteld is, is mijn vermoeden dat het ligt aan het brandstofmengsel.
Voor wij zelf aan de slag gaan met de afstelling van de carburateur, ben ik benieuwd of jullie nog goede adviezen hebben. Gaat er een lampje branden bij deze symptomen? Wat zijn dingen die we kunnen checken om het probleem te vinden? Is het proberen af te stellen van de carburateur inderdaad een goede aanpak, en zo ja, waar kunnen we daarbij op letten?

Onder het bericht heb ik nog wat foto’s van de carburateur bijgevoegd. Volgens een toevallige voorbijganger (letterlijk) was er het een en ander veranderd omdat hij een tijdje op LPG gelopen heeft.

Alvast enorm bedankt!

Groet,
Tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Tim, ik heb geen verstand van carburateurs maar vind het ontzettend leuk dat jullie met z'n allen voor zo'n oud beestje gekozen hebben! Veel succes en plezier ;)
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn verstand van de carburateur is ook niet enorm, maar zullen ze hem niet heel arm hebben gezet?
Komt ie wel door de apk uiteraard en vind het wel passen bij hoe hij nu loopt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
SietseW
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01.10.2013 - 10:21
Locatie: Apeldoorn

Dit lijkt meer op een Stromberg caburateur, dat doorgeluste vacuum slangetje is in ieder geval niet origineel. Voor je aan het brandstofmengel gaat zitten moet je eigenlijk altijd eerst ontsteking en klepspeling uitsluiten. Mocht je ergens een stroboscoop lamp voor de timing kunnen lenen zou ik daar eerst naar kijken. Vervolgens kun je inderdaad naar het mengsel kijken doormiddel van de stelschroef onder aan de carburateur.
Voornaamste tip verder: koop een haynes manual (of vind een download) daar kun je het beste dit soort reparaties/afstellingen mee doen.
Volvo V70 2.0T 2010
Volvo Amazon Combi 1966
Volvo V40 Europe Prestige 2005
Volvo 244 GLT B23E 1984

Volvo Amazon 1967
Tim740
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31.05.2021 - 13:47
Locatie: Delft

MU schreef: 31.05.2021 - 22:55 Tim, ik heb geen verstand van carburateurs maar vind het ontzettend leuk dat jullie met z'n allen voor zo'n oud beestje gekozen hebben! Veel succes en plezier ;)
Bedankt! Ik denk dat dat zeker goed moet komen!
fredhead schreef: 01.06.2021 - 08:50 Mijn verstand van de carburateur is ook niet enorm, maar zullen ze hem niet heel arm hebben gezet?
Komt ie wel door de apk uiteraard en vind het wel passen bij hoe hij nu loopt.
Dat was inderdaad ook onze gedachte, omdat dat ook zou verklaren hoe het met de choke (minder zuurstof) wel te draaien is.
SietseW schreef: 01.06.2021 - 10:48 Dit lijkt meer op een Stromberg caburateur, dat doorgeluste vacuum slangetje is in ieder geval niet origineel. Voor je aan het brandstofmengel gaat zitten moet je eigenlijk altijd eerst ontsteking en klepspeling uitsluiten. Mocht je ergens een stroboscoop lamp voor de timing kunnen lenen zou ik daar eerst naar kijken. Vervolgens kun je inderdaad naar het mengsel kijken doormiddel van de stelschroef onder aan de carburateur.
Voornaamste tip verder: koop een haynes manual (of vind een download) daar kun je het beste dit soort reparaties/afstellingen mee doen.
Van wat ik online kan vinden, zit er praktisch weinig verschil tussen Zenith / Stromberg en nog een aantal andere namen wat betreft de 175-CD. Volgens de voorbijganger was het doorgeluste slangetje een overblijfsel van de LPG installatie die erin heeft gezeten. Omdat de auto voor de APK wel goed liep en de onderdelen voor ontsteking vrij recent vervangen zijn, achten wij het niet heel waarschijnlijk dat het probleem daarin zit.

Weet jij hoe we erachter kunnen komen wat voor carburateur we precies hebben en wat we nodig hebben om deze te verstellen? Bovenop de carburateur staat dus Zenith 175 CD. Ik had al even gekeken onder de carburateur, maar het lijkt erop dat we een model hebben waar de afstelling via de bovenkant moet. Althans, ik zie onder de carburateur geen stelschroef zitten.
IMG_20210531_181804.jpg
De Haynes manual is inmiddels onderweg :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Dit soort carburateurs werkt met een "vaste" sproeierbuis en een sproeiernaald.
Het mengsel is af te stellen door met speciaal gereedschap de sproeierbuis te laten zaken (rijker) of omhoog te brengen (armer) mengsel.
Sproeiernaald kan ook versleten of van het verkeerde type zijn.

Een ander oorzaak kan valse lucht zijn, als ergens een vacuümlek zit krijg ook dit soort verschijnselen. Dit is te testen door met remmenreiniger rond om het inlaatspruitstuk te spuiten. Veranderd het toerental, dan zit er ergens een lek.

Uiteindelijk zou hij met een juist CO gehalte goed moeten willen lopen.
Tim740
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31.05.2021 - 13:47
Locatie: Delft

E.T. schreef: 01.06.2021 - 14:28 Dit soort carburateurs werkt met een "vaste" sproeierbuis en een sproeiernaald.
Het mengsel is af te stellen door met speciaal gereedschap de sproeierbuis te laten zaken (rijker) of omhoog te brengen (armer) mengsel.
Sproeiernaald kan ook versleten of van het verkeerde type zijn.

Een ander oorzaak kan valse lucht zijn, als ergens een vacuümlek zit krijg ook dit soort verschijnselen. Dit is te testen door met remmenreiniger rond om het inlaatspruitstuk te spuiten. Veranderd het toerental, dan zit er ergens een lek.

Uiteindelijk zou hij met een juist CO gehalte goed moeten willen lopen.
Er zit best wel wat speling op de onderdelen rondom de carburateur, dus het zou me niets verbazen als er iets van valse lucht inkomt. Omdat het vóór de APK alleen niet zo merkbaar was, verwacht ik niet dat dat dé reden is dat het niet goed loopt.
Dat speciale gereedschap was ik inderdaad al tegengekomen. Daar lijken twee varianten van te zijn. Hoe kom ik erachter welke we nodig hebben?

De Haynes manual is inmiddels binnen. Alleen wel jammer dat de B230A niet besproken wordt in het boek van de 740 😅 Ook qua carburateur wordt alleen een Pierburg 2B5/7 besproken, helaas niet de 175 CD in onze bak.
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Ruimte op de as van de gasklep van de carburateur is funnest, dan is goed afstellen niet mogelijk.
Als ik het goed heb, is de B230 ook geleverd in de 240, e zou ook eens kunnen informeren op het Volvo Klassieker Forum, wellicht is daar iemand die bij je in de buurt woont en met je mee wil denken/kijken.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Even mee terug naar diegene die de APK puntjes gedaan heeft en ook de carburateur anders ingesteld heeft?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Tim740
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 31.05.2021 - 13:47
Locatie: Delft

Goed nieuws!

Maandag kregen we de tool die nodig was om de carburateur af te stellen binnen. Vol goede moed zijn we met een handleiding en wat YouTube-filmpjes in de hand aan de slag gegaan met de stappen om hem af te stellen. Na anderhalf uur priegelen en pogingen om de carburateur rijker af te stellen, hadden we nog steeds geen resultaat: we konden oneindig doordraaien aan de carburateur, maar aan hoe de motor liep, veranderde niets.

Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om de carburateur open te schroeven. Dit maakte het probleem direct duidelijk: de naald, die normaal vastzit aan het gedeelte wat met de tool omhoog en omlaag gedraaid kan worden, lag los onderin de carburateur en zat dus vast in de meest arme afstelling. We hebben de naald weer teruggeschroefd op de bedoelde plek en de carburateur weer in elkaar gezet, en jawel: de motor liep weer als een zonnetje, zoals we hem kenden van de proefrit. 🎉

Erg bedankt voor alle gegeven adviezen! We zijn erg blij ons eerste probleem opgelost te hebben. We hebben nog tal van andere problemen (dieselende motor bij uitzetten, niet-werkende brandstofmeter & kilometertellers, pre-heater hose die nog vervangen moet worden, centrale deurvergrendeling die het niet doet, dashboardverlichting die weinig licht geeft en nog tal van cosmetische dingetjes), maar dat de auto nu weer soepel loopt, is een pak van ons hart :)
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Top man, mooi nieuws!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Dat is zeker goed nieuws!
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Mooi, goed gewerkt! Voor de tellers zou ik een andere tellervak zien te scoren en dan gelijk de lampjes vervangen. Die zijn vaak stuk. Heb dezelfde ervaringen gehad met de 850.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Of je hebt misschien de dimknop vd tellerbakverlichting niet voldoende "aan" (naar rechts) gedraaid?!?
Soms zijn dingen simpel.
groet,
Kogelman
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
940 (1998) Black Berry Pearl, LPT+MBC 165 pk, LPG, 354.000 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Volvo 244 GL (1983) Moerkbla metallic 196.000 km, B23, M47
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”