Schokbrekers 960 sedan (achterzijde)

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Theo 960
1st Gear member

Oké het zit zo:

Ik heb een 95-er 960 sedan met multilink achteras met nivomat-schokbrekers. Tevens heb ik de dikke bladveer onder mijn auto.

Omdat ik nu de dikke stugge bladveer heb en bovendien nivomats staat mijn auto achter veel te hoog, er is mee te leven, maar eigenlijk is het geen gezicht, ik wil omlaag met die kont.

Mijn idee is dus om de (versleten) nivomat-schokbrekers eraf te halen en te vervangen voor eenvoudige normale schokbrekers, dan zorgt alleen de bladveer nog voor de wagenhoogte en doen de dempers alleen nog maar dempen, volgens mij gaat de kont dan omlaag.

Maar goed, dat valt nog heel niet mee. Overal waar ik kijk naar normale schokbrekers staat erbij: niet voor multilink-achteras. Gewoon altijd en overal.

Welke schokbrekers zou ik nou moeten hebben? En wat is nou precies het verschil met normale schokbrekers voor een starre achteras? Een schokdempertje is geen hogere wiskunde, oogje boven oogje onder, misschien kan ik met een eenvoudige aanpassing wel dempers voor een starre as gebruiken, maar ik weet dat allemaal niet.

Wie kan me wat vertellen of mooier nog: wie heeft er misschien wel wat liggen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

staat 'ie niet omhoog omdat de nivomats defect zijn? Dat die maximaal omhoog staan?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
lint
Geartronic member

Wordt ook aangegeven, versleten nivomats.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Ik heb juist eens de standaard dempers vervangen door nivomats. Daar waren we best blij mee en de auto stond niks te hoog: gewoon recht.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Theo 960
1st Gear member

Walter schreef: 12.03.2025 - 16:43 staat 'ie niet omhoog omdat de nivomats defect zijn? Dat die maximaal omhoog staan?
De demping van de nivomats is slecht, de auto hobbelt nog even na als je over een drempel gaat. Of ze lek zijn durf ik niet te zeggen, het is in ieder geval geen smeerboel bij de achterwielen.

Maar is dat 'normaal' dat als ze versleten zijn dat ze in de hoogste stand gaan staan?
Theo 960
1st Gear member

Msuidgeest schreef: 12.03.2025 - 18:01 Ik heb juist eens de standaard dempers vervangen door nivomats. Daar waren we best blij mee en de auto stond niks te hoog: gewoon recht.
Ik ben de wereld van de nivomats nog aan het ontdekken en weet er niet alles van. ik ging er blind van uit dat de nivomats de auto hoger zouden zetten dan standaard dempers. En aangezien ik de 'dikke versie' van de bladveer heb staat de auto al hoger dan normaal.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Wij hebben 5 zulke Volvo's gereden waarvan 2 met nivomats: een 960 uit 1990 en een S90 uit 1997. En nogmaals, gewoon recht op de weg. De vraag is of nivomats nog te krijgen zijn. Ik heb in 2012 of 13 bijna 900 euro betaald voor een set. Daar zat dan wel een nieuwe stabilisatorstang bij ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
S90forever
2nd Gear member

Ik heb bijna 19 jaar een S90 uit 1998 gehad met een dikke bladveer en nivomats. De auto stond kaarsrecht. Als de nivomats versleten raken zakt de auto meestal na stilstand wat naar beneden en tijdens het rijden komt ie dan weer op hoogte. Na ca. 200000 km is het standaard tijd voor een setje nieuwe. In 2022 heb ik via de dealer nog gewoon een nieuwe set incl. nieuwe stabilisatorstang kunnen kopen voor een prijs van € 850,88 inclusief montage en de BTW. Nadat ik stopte met werken in 2021 heb ik deze fijne auto na lang wikken en wegen eind vorig jaar verkocht vanwege overcompleet. Hij is gelukkig weer bij een liefhebber gekomen die er net zo zuinig op is als ikzelf ben geweest. Want het zijn geweldige auto's. Succes en hopelijk staat ie binnenkort weer recht met een setje nieuwe schokdempers. Wellicht ben je nog geholpen met het onderdeelnummer dat op mijn rekening vermeld stond: 9192767 o.v.v. niveauregeling.

Groeten, Jan.
Theo 960
1st Gear member

Als ik de reacties lees dan zat ik verkeerd om te denken en is een setje verse nivomats de weg naar succes in dit verhaal, dat wordt dus even sparen...

Ik had ergens gelezen dat er op de sedan twee opties waren bij aanschaf: de dunne bladveer in combinatie met nivomats en de dikke bladveer met gewone dempers, vandaar dat ik dacht dat de dikke veer in combinatie met nivomats een extreem hoge achterkant opleverden.

Het is vreemde materie mensen, dank voor de antwoorden.
Theo 960
1st Gear member

Waar ik nog wel over na zit te denken...

Stel dat de nivomats zodanig versleten zijn dat ze de auto op de hoogste stand zetten en daar laten staan, dan zorgen de nivomats dus voor een verhoging (toch?).

Dan ga ik binnenkort even kijken wat er gebeurt als ik de nivomats gewoon even allebei weg haal. Dan rust de auto helemaal alleen op de bladveer en zie ik wat dat doet met de wagenhoogte.

Gewoon uit nieuwsgierigheid dus, ik laat nog wel even weten wat de uitkomst is dan.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

ik weet niet of ze lek zijn, maar ik heb al eerder meegemaakt dat de kapotte nivomats de auto of helemaal hoog of helemaal laag zetten. Ze werken dus niet meer goed, zonder dat ze naar buiten toe lekken. Het hobbelt ook omdat de dempende werking verminderd, worden stugger. Grote kans dus dat de auto weer zakt na vervanging van de dempers. Hoe de configuratie met de dunne of dikke veer is, dat weet ik niet
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”