Motortemperatuur....

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Act-One
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 07.02.2021 - 15:17
Locatie: Het Noorden

Motortemperatuur....

Kan aan mij liggen, maar is de start-stop functie de enige manier om te zien alsof de T5 -motor op temperatuur is?
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd :-D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Daar zou ik absoluut niet vanuit gaan.
Na 500m na koude start kan de motor bij stoppen al afslaan.

Hou het volgende aan: https://topgear.nl/autonieuws/temperatu ... jtage%20op.
Dat betekent dus dat de boordcomputer (dmv TA tijd) je de informatie verschaft wanneer je goed gas kan geven.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het bekende verhaal, geen watertemperatuurmeter? Je kunt jezelf aanleren om de eerste 15 km rustig te rijden: pas daarna is het koelwater op temperatuur en wordt de motorolie al lekker warm.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Roadrunner79
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 26.06.2020 - 17:00

Is een gemis inderdaad, jammer dat het ook niet ergens in het middenconsole onder autostatus te vinden is.
In mijn Passat had ik daar watertemperatuur, olietemperatuur, turbodruk, g-krachten etc
Rijd in een Bright Silver V60 T4 Momentum Pro Polestar optimised MJ20 met veel opties: Comfort Plus Line, Audio Line (o.a. Harman Kardon), Park Assist Line, Intellisafe Pro Line, Versality Pro Line,, Winter Line, Scandinavian Line, Elektrisch Verstelbare Bestuurdersstoel en een trekhaak af fabriek.
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Ik blijf dat inderdaad echt een gemis vinden.

In de hybride stand gaat die ICE motor te pas en te onpas aan en uit. Maar hij gaat zeker aan als je veel vermogen vraagt.
Of die olie van die ICE motor wordt voorverwarmd, geen idee. Daarmee ishet metaal nog niet wrm etc....het voelt alsof die ICE zwaar wordt belast terwijl deze nog koud is.
Ik vraag me dan af hoe die motor gebruikt wordt? Inderdaad met achtergrond van olie temp etc.

Mijn V60 is een lease auto dus het raakt me niet als ie stuk gaat of wat dan ook.
Maar als je die auto zelf koopt is voor mij met deze wetenschap echt wel de vraag of ik een hybride zou kopen?
Geen idee hoelang de mechanica het volhoudt....

Als ik zie wat ie verbruikt bij gebruik zonder de E-motor, man want een rampebak qua verbruik. is ook 2100kg.
De Electriciteit kost CO2 om op te wekken (misschien minder, maar toch)

De hybrides zijn op papier top (WLTP)
Maar als ik zelf 50mille moest uitgeven, kleine kans dat het een hybride zou zijn.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Exact mijn gedachte.
Om deze reden heb ik een T5 gekocht en geen hybride.
Want hoe lang gaat dit goed en blijft de techniek betrouwbaar?

Beste manier om met de techniek om te gaan lijkt me dan ook de acceptatie dat je op ritten die je volledig op elektriciteit kan rijden je deze ook werkelijk alleen op elektriciteit aflegt. En je dus alleen het vermogen van de elektromotor ter beschikking hebt.
En het schakelen tussen elektromotor en ICE beperken in ritten die je wel moet afleggen op elektriciteit en benzine vanwege het aantal kilometers.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Als eerste is dit natuurlijk erg onlogish, geen koelvloeistemperatuur (en ook geen olietemperatuur)
Koelvloeistof geeft je een goed beeld of dat er niks aan de hand is (termostaat of lamellen die open blijven staan) waardoor motor niet op temperatuur komt of juist het omgekeerde wat nog kwalijker is dat de temperatuur te hoog is. Snap er ook helmaal niks van waarom dit niet zichtbaar is (want het wordt wel degelijk gemeten!)

Voor mij is de maatstaaf circa 15 km, gezien ik in mijn andere auto's achteraf een peilstok heb voorzien met een meter om de olietemperatuur te meten en dit kwam voor alle auto's wel ongeveer hier op neer kwam. Neemt niet weg dat als de termostaat of lamellen open blijven staan, je dit niet merkt!

Ik rijdt dan ook of electrisch, of in polestar met bovenstaande kilometer bereik in acht om vol uit te acceleren, maar is in de praktijk weinig gezien er vermogen genoeg is.
Ligt er aan waar de rit naar toe gaat. Als dit 80 kilometer heen en terug is, dan rijdt ik heen electrisch en terug op polestar.

Ik kom nu bij een rit op benzine van 50km op 1:16.3 vorige week. Daar is 2/3 80km weg en 1/3 100km snelweg met in acht neming van de snelheid.
De hybride stand gebruik ik eigelijk alleen bij een enkele rit van boven de 80km.

Voor mij zijn het overigens vaak korte ritten gemiddeld die ik iedere dag maak waardoor ik hier electrisch met 2x laden per dag 9 van de 10 keer mee uit de voeten kom.
In het weekend rij ik voor de fun in polestar (wel warmrijden :-) )
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Steven Volvo
3rd Gear member
Berichten: 371
Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
Locatie: Utrecht

Ik zit inderdaad ook wel die gebruikswijze. Binnen 40km elektrisch en daarbuiten hybride.
Het feit dat je dan korte ritjes niet de mechanische rommel aanslingert voelt dan wel goed. (al kost dat nog steeds CO2....)
Als ik de ICE warm wil rijden (om misschien in Power te gaan rijden), dan zet ik de batterij op 'hold for later'. Gaat die ICE heel snel aan. En dan rijd ik eerst echt min 15 minuten voordat we leuke dingen gaan doen (met 2100 kg ....)

Vergis je trouwens niet in de opwarmtijd van olie, echt afhankelijk van de buitentemperatuur.
Bij mijn oude Passat B8 2L Diesel - de weg van huis naar de snelweg 7km B-weg, 80km.
- In de zomer was de olie vrijwel na een paar minuutjes op snelweg al warm (80C als minimum...)
- In de winter, kwam de olietemp nog niets op (<50C) bij het oprijden van de snelweg.

Ik blijf erbij dat ook in de hybrides de ICE gewoon weg een reguliere motor met olie en metaal is en ook als zodaning behandelt dient te worden. (Oef , wat klinkt dat als een ouwe zak he met mijn 43jaar :-D :-D )

Richting de oplossing dan:
Wie kent er iemand met een OBD meter en een sofwater hack dat we die temp op het center screen kunnen zien?!!
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Steven Volvo schreef: 21.06.2021 - 17:12 Het feit dat je dan korte ritjes niet de mechanische rommel aanslingert voelt dan wel goed. (al kost dat nog steeds CO2....)
Ik heb een 40 tal zonnepanelen en overcapaciteit, deze produceren nu geen Co2 (buiten de productie dan :-) )
Steven Volvo schreef: 21.06.2021 - 17:12 Als ik de ICE warm wil rijden (om misschien in Power te gaan rijden), dan zet ik de batterij op 'hold for later'. Gaat die ICE heel snel aan. En dan rijd ik eerst echt min 15 minuten voordat we leuke dingen gaan doen (met 2100 kg ....)
Ja, dat klopt. Echter het verbruik loopt gigantisch op heb ik al wel gemerkt, vandaar dat ik dit niet mee doe.
Steven Volvo schreef: 21.06.2021 - 17:12 Vergis je trouwens niet in de opwarmtijd van olie, echt afhankelijk van de buitentemperatuur.
Bij mijn oude Passat B8 2L Diesel - de weg van huis naar de snelweg 7km B-weg, 80km.
- In de zomer was de olie vrijwel na een paar minuutjes op snelweg al warm (80C als minimum...)
- In de winter, kwam de olietemp nog niets op (<50C) bij het oprijden van de snelweg.
Ja, buiten temperatuur maakt wel verschil. Vandaar dat ik 20 jaar geleden al een peilstok had gemonteerd voor de olietemperatuur voor de EVO500 welke nu een km stand heeft van 650K (wel ondertussen een motortje gewisseld omdat dit relatief goedkoper was 10 jaar terug :-) )
Kon ook alleen deze km stand bereiken denk ik door in acht neming van de olie temperatuur
Steven Volvo schreef: 21.06.2021 - 17:12 Ik blijf erbij dat ook in de hybrides de ICE gewoon weg een reguliere motor met olie en metaal is en ook als zodaning behandelt dient te worden. (Oef , wat klinkt dat als een ouwe zak he met mijn 43jaar )
100% mee eens, ik ben al 52.... Kortom bezopen dat dit niet af te lezen is, zie topic viewtopic.php?f=181&t=87106
Steven Volvo schreef: 21.06.2021 - 17:12 Richting de oplossing dan:
Wie kent er iemand met een OBD meter en een sofwater hack dat we die temp op het center screen kunnen zien?!!
Was HSL mee bezig, zie topic viewtopic.php?f=181&t=87106
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Even een toevoeging: ook al heb je de ICE warmgereden en daarna goed gebruikt, indien je daarna een stuk elektrisch rijdt (in welke stand dan ook, Pure of Hybrid) lijkt me dat de olietemperatuur toch weer gedaald is.
En dus dat daarna snel accelereren inclusief gebruik van de ICE niet ideaal is voor een ICE?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Daar heb ik mij wel eens over vesbaasd.

Je rijdt elektrisch de wijk uit en na 15 km zit je op de snelweg. Dan batterij leeg eb sprinkt de motor aan bij 100 km per uur. Nog helemaal koud en dan direct volgas om ook de batterij weer te laden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
hsl
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 01.10.2020 - 14:37

EVO500 schreef: 21.06.2021 - 17:27
Steven Volvo schreef: 21.06.2021 - 17:12 Richting de oplossing dan:
Wie kent er iemand met een OBD meter en een sofwater hack dat we die temp op het center screen kunnen zien?!!
Was HSL mee bezig, zie topic viewtopic.php?f=181&t=87106
Ja, moet dat nog een keer afmaken. Hele authenticatie flow is een beetje irritant, dus doe het nu handmatig, maar dat werkt alleen met mijn eigen auto :P
Komt trouwens niet in center screen, maar op je telefoon/smartwatch.

De data is alleen niet helemaal realtime nu, dat gaan ze binnenkort met een API update verbeteren. :)
V60 Recharge (2021) R-Design T8 | P* | Bursting Blue
Besteld: Polestar 3 | Performance | Midnight | Wol int. | 1.3mpHD koplampen | trekhaak

Saab 900 (1992)
Saab 9-5 Aero (2006)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”