Heico Speed Pedal Tuning

Plaats reactie
NCCV40D4
1st Gear member

Hi all,

Ik heb een Volvo V60 T6 uit 2019 (de volledige benzinemotor). Super fijne auto en wat een vermogen! Waar ik echter minder enthousiast over ben is de automaat. Deze heeft voor mijn gevoel een ''lag''/vertraging op het moment dat je het gaspedaal (nagenoeg) vol indrukt. Heel irritant met invoegen/inhalen/rotonde nog snel even oprijden. Ik zou deze vertraging er graag uit willen. Ik weet zeker dat dat het rijplezier ten goede gaat komen.

Nu heb ik begrepen dat deze motor zich (nog) niet leent voor tuning. Ik heb al met Obbe gebeld en Heico geeft hetzelfde aan. Rica geeft aan het sinds kort wel te kunnen, maar ik ben niet echt overtuigd nog. Ik wacht dit liever nog even af. Ik ben ook niet per se op zoek naar meer vermogen of koppel. Wat ik dus vooral wil is een betere afstelling van de automaat/gasrespons.

Vanochtend had ik Pieter van Heico aan de lijn en die gaf aan dat dit een bekend probleem is en hij raadde mij de Speed Pedal Tuning aan (https://www.heicosportiv.nl/product/hei ... al-tuning/). Dit zou de vertraging naar alle waarschijnlijkheid verhelpen. Het was een heel fijn gesprek en ik ben eigenlijk al wel overtuigd om het in ieder geval een kans te geven, maar ik ben eigenlijk nog even op zoek naar recente ervaringen. Ik zie wel een topic uit 2022 (viewtopic.php?t=89362), maar als er recente ervaringen zijn (of andere suggesties), dan hoor ik dat graag!
Jelmer de Jong
6th Gear member

Kan Rica de versnellingsbak niet aanpassen zonder de ECU te vervangen?
NCCV40D4
1st Gear member

Jelmer de Jong schreef: 17.11.2025 - 13:25 Kan Rica de versnellingsbak niet aanpassen zonder de ECU te vervangen?
Obbe zei dat alleen het aanpassen van de versnellingsbak niet kon. Aan Rica heb ik dit specifiek nog niet gevraagd.
raspaardje
6th Gear member

NCCV40D4 schreef: 17.11.2025 - 13:24 Hi all,

Ik heb een Volvo V60 T6 uit 2019 (de volledige benzinemotor). Super fijne auto en wat een vermogen! Waar ik echter minder enthousiast over ben is de automaat. Deze heeft voor mijn gevoel een ''lag''/vertraging op het moment dat je het gaspedaal (nagenoeg) vol indrukt. Heel irritant met invoegen/inhalen/rotonde nog snel even oprijden. Ik zou deze vertraging er graag uit willen. Ik weet zeker dat dat het rijplezier ten goede gaat komen.

Nu heb ik begrepen dat deze motor zich (nog) niet leent voor tuning. Ik heb al met Obbe gebeld en Heico geeft hetzelfde aan. Rica geeft aan het sinds kort wel te kunnen, maar ik ben niet echt overtuigd nog. Ik wacht dit liever nog even af. Ik ben ook niet per se op zoek naar meer vermogen of koppel. Wat ik dus vooral wil is een betere afstelling van de automaat/gasrespons.

Vanochtend had ik Pieter van Heico aan de lijn en die gaf aan dat dit een bekend probleem is en hij raadde mij de Speed Pedal Tuning aan (https://www.heicosportiv.nl/product/hei ... al-tuning/). Dit zou de vertraging naar alle waarschijnlijkheid verhelpen. Het was een heel fijn gesprek en ik ben eigenlijk al wel overtuigd om het in ieder geval een kans te geven, maar ik ben eigenlijk nog even op zoek naar recente ervaringen. Ik zie wel een topic uit 2022 (viewtopic.php?t=89362), maar als er recente ervaringen zijn (of andere suggesties), dan hoor ik dat graag!
Er is tuning mogelijk via Volvo zelf: https://engineered.polestar.com/nl/prod ... tic-2019-8
Deze tuning zorgt ervoor dat de aandrijflijn veel meer vertraging vertoont.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
NCCV40D4
1st Gear member

raspaardje schreef: 17.11.2025 - 13:37
NCCV40D4 schreef: 17.11.2025 - 13:24 Hi all,

Er is tuning mogelijk via Volvo zelf: https://engineered.polestar.com/nl/prod ... tic-2019-8
Deze tuning zorgt ervoor dat de aandrijflijn veel meer vertraging vertoont.
Je zegt meer, maar je bedoelt minder denk ik? :-) Interessante suggestie, maar ik ben dus niet per se uit op meer vermogen/koppel. Om die reden voelt dit dus wat teveel van het goede. Al is het wel een interessante optie als er goede ervaringen zijn met een mindere vertraging van de automaat na de Polestar-tuning. Heb jij die zelf toevallig ook? Of anderen misschien?
raspaardje
6th Gear member

Ik bedoelde "dat de aandrijflijn veel meer bij de les is" of "dat de aandrijflijn veel minder vertraging vertoont"....:-)

En ja, ik heb Polestar op mijn T5 en dat geeft de aandrijflijn precies dat wat het imo nodig had: niet zozeer heel veel meer vermogen maar een meer soepele, minder twijfelachtige rijervaring omdat de automaat veel beter is afgesteld.
Velen anderen ervaren hetzelfde effect, er is hierover genoeg te lezen op dit forum.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
NCCV40D4
1st Gear member

raspaardje schreef: 17.11.2025 - 14:11 Ik bedoelde "dat de aandrijflijn veel meer bij de les is" of "dat de aandrijflijn veel minder vertraging vertoont"....:-)

En ja, ik heb Polestar op mijn T5 en dat geeft de aandrijflijn precies dat wat het imo nodig had: niet zozeer heel veel meer vermogen maar een meer soepele, minder twijfelachtige rijervaring omdat de automaat veel beter is afgesteld.
Velen anderen ervaren hetzelfde effect, er is hierover genoeg te lezen op dit forum.
Kijk, dat is mooi om te lezen! Dank voor de tip.
Philken
5th Gear member

ik zou ook eerder gaan voor de Polestar upgrade(zonder de prijzen te kennen) ik heb de pedal box van Heico gehad op mijn vorige 2021 d3, qua vermogen niet vergelijkbaar met je t6 maar ik vond juist dat het fijne rustige karakter volledig teniet gedaan werd, het voelde voor mij echt aan als een AAN/UIT knop ipv de geleidelijke versnelling en met de km die ik maak(1200km/week gemiddeld) was dat teveel van het goede
het gaf me echt het gevoel van weleer die ooit heb ervaren met een >>Visa GTI, was ook zo een gevalletje alles of niks
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
NCCV40D4
1st Gear member

Philken schreef: 17.11.2025 - 18:23 ik zou ook eerder gaan voor de Polestar upgrade(zonder de prijzen te kennen) ik heb de pedal box van Heico gehad op mijn vorige 2021 d3, qua vermogen niet vergelijkbaar met je t6 maar ik vond juist dat het fijne rustige karakter volledig teniet gedaan werd, het voelde voor mij echt aan als een AAN/UIT knop ipv de geleidelijke versnelling en met de km die ik maak(1200km/week gemiddeld) was dat teveel van het goede
het gaf me echt het gevoel van weleer die ooit heb ervaren met een >>Visa GTI, was ook zo een gevalletje alles of niks
Dank voor je reactie! Ik kan me iets voorstellen bij het gevoel dat je beschrijft, maar ik zou het echt moeten ervaren denk ik om te kunnen zeggen of ik het storend zou vinden.
wasbeer2006
5th Gear member

Ik heb het vier jaar met goede ervaringen gereden.

Het euvel wat Philken beschrijft kan ik met wel voorstellen, maar bij mijn B4 kon ik er goed mee rijden.
Wat het probleem is dat sowieso 80% van het vermogen onder zeg 25% van je pedaal slag zit en dat vond ik soms wel vervelend.

Maar als ik weer een V60 zou rijden en er zou geen polestar tuning beschikbaar zijn, dan zou ik de pedal tuning er zeker weer inzetten.
Bij een T6 neemt de electromotor al een deel van het trage reageren van het pedaal op de ice weg.
-V60 B4 7dct R design wit
MKLE
1st Gear member

Ik rij er nu 2.5 jaar mee en vind het heerlijk. Hij komt binnenkort naar alle waarschijnlijkheid te koop (ivm Rica tuning -> andere ECU)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”