Mistlampen achteraf

Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

teebee schreef: 25.04.2021 - 13:34 Nee het knopje heeft geen functie wanneer er geen mistlampen zijn geplaatst.
Waarom het knopje niet alsnog zn functie kan vervullen indien achteraf originele mistlampen worden geplaatst is mij nog altijd een volstrekt raadsel.
Het is niet dat het niet kàn, maar Volvo heeft er voor gekozen om het niet mogelijk te maken. Dat is iets anders.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het eindresultaat is gelijk
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

arnoud schreef: 25.04.2021 - 14:44
teebee schreef: 25.04.2021 - 13:34 Nee het knopje heeft geen functie wanneer er geen mistlampen zijn geplaatst.
Waarom het knopje niet alsnog zn functie kan vervullen indien achteraf originele mistlampen worden geplaatst is mij nog altijd een volstrekt raadsel.
Het is niet dat het niet kàn, maar Volvo heeft er voor gekozen om het niet mogelijk te maken. Dat is iets anders.
Maar dat ‘niet mogelijk maken’ waar zit m dat dan in?? Ik stel het me simpel voor: lampje draadje + stroom, schakelaar... zou moeten kunnen werken....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Heb me door de jaren over veel verbaasd
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

OGA244 schreef: 25.04.2021 - 18:12 Heb me door de jaren over veel verbaasd
Dus ook over deze ‘onmogelijkheid’?
(Ik geloof namelijk niet zo snel in ‘onmogelijk’.... te vaak geconstateerd bij allerhande (technische) zaken dat het weldegelijk kon....)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Er is voor veel zaken geen activatiesoftware beschikbaar.
Het zoeken van 'n omweg kan in sommige gevallen vast wel maar 'n dealer heeft 'n uurtarief waardoor het zoeken zomaar kostbaar gaat worden
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Maar even voor mijn beeld: wat valt er te activeren qua software dan? Als de schakeling via een software-knop op het scherm zou gaan kan ik het volgen. Maar dit lijkt me toch met name ‘gewoon’ analoog-draadjeswerk?. Er zijn vlgs mij verder ook geen systemen welke hier verder mee communiceren. Mistlamp moet aan en uit kunnen, thats it (dus ook geen bochtverlichting ofzoiets).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het zit toch allemaal verweven in het canbus-systeem?

Ooit wilde ik een extra aansluiting maken waarbij de verlichting aan zou gaan bij openen door handzender (we hebben het hier over een S90 uit 1997). De verlichtingsschakelaar waar ik wat aftakkingen had gemaakt zat vol met dikke draden naar koplampen, aftakking mistlampen en een dikke voeding.

Bij de huidige auto heb ik ook wel eens de schakelaar los gehad wegens een andere reden: slechts een paar dunne draadjes die onder de dashboard aan allerlei modules is gekoppeld. Als het huidige systeem niet geschikt is voor mistlampen vraag ik mij af of het inderdaad gaat werken. Aan de andere kant: lees het verhaal van diesel01 over zijn gemonteerde LED-bar in de grill. Het kan blijkbaar wel ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Het motto ‘kan niet bestaat niet’ gaat maar al te vaak op, vandaar dat ik mij blijf afvragen wat het ‘onoverkomelijke’ probleem kan zijn.
Het gaat hier natuurlijk niet om allerhande extra aftakkingen en of exotische accessoires... die mistlampen zitten in diverse modellen indien besteld af fabriek. Krijgt stroom van dezelfde accu, heeft draadjes en is verbonden met dezelfde schakelaar welke er ook in zit als die lampen er niet in zitten... welke ‘hickup’ zal er dan volgen...?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

teebee schreef: 25.04.2021 - 21:13 Het motto ‘kan niet bestaat niet’ gaat maar al te vaak op, vandaar dat ik mij blijf afvragen wat het ‘onoverkomelijke’ probleem kan zijn.
Het gaat hier natuurlijk niet om allerhande extra aftakkingen en of exotische accessoires... die mistlampen zitten in diverse modellen indien besteld af fabriek. Krijgt stroom van dezelfde accu, heeft draadjes en is verbonden met dezelfde schakelaar welke er ook in zit als die lampen er niet in zitten... welke ‘hickup’ zal er dan volgen...?
Die schakelaar hangt in een netwerkje, samen met alle andere schakelaars en sensors. Dat noemen we canbus. Middelpunt van die ellende is de CEM, dat is het printplaatje met 495 zekeringen onder het dashboardkastje. Zodra jij op de schakelaar van de mistlampen drukt krijgt de CEM de opdracht om die betreffende mistlampen aan te schakelen. De CEM gooit er vervolgens weer een stuurspanning uit die verderop in de keten een relais aanslingert waarmee de daadwerkelijke 12V van de lamp geschakeld wordt.
Daarnaast zorgt dit voor een icoontje op de TFT achter het stuur en mogelijk gaat er nog een ledje branden naast de schakelaar die je in drukt. Mocht je met een aanhangert rijden en de achterste mistlamp in schakelen dan zal deze alleen op de aanhanger branden en niet meer op de auto zelf.

In jouw geval heeft de CEM een stukje software waar geen mistlamp op de voorzijde in voor komt. Krijgt de CEM een opdracht om die betreffende mistlampen aan te zetten doordat jij op de knop drukt dan wordt dat bitje in het canbus netwerk straal genegeerd. Wat je hierbij nodig hebt is software waar wel een mistlamp in voor komt, maar omdat jouw auto zonder mistlampen de fabriek verlaten heeft mag je van de officiële Volvo dealer computer niet de variant met mistlampen in de CEM laden.

Vroeger ging er fysiek 12V door een schakelaar en onderbrak je de daadwerkelijke stroomkring. Sinds we tientallen andere acties willen met onze verlichting is dat niet meer mogelijk en hebben we een canbus netwerk met centrale computer die relais aan of uit zet. Hartstikke handig als je bijvoorbeeld de caravanverlichting wilt controleren terwijl je alleen bent, niet zo handig als je achteraf een mistlamp op de auto wil schroeven.
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

Jelmer de Jong schreef: 25.04.2021 - 22:38 Vroeger ging er fysiek 12V door een schakelaar en onderbrak je de daadwerkelijke stroomkring. Sinds we tientallen andere acties willen met onze verlichting is dat niet meer mogelijk en hebben we een canbus netwerk met centrale computer die relais aan of uit zet. Hartstikke handig als je bijvoorbeeld de caravanverlichting wilt controleren terwijl je alleen bent, niet zo handig als je achteraf een mistlamp op de auto wil schroeven.
Tenzij je een auto uit de VAG groep koopt, dan is het ineens wel allemaal mogelijk :)
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Nou, dan is het me wat meer duidelijk waarom ‘nee’ ook ‘nee’ is (althans... tenzij je vage officieuze wegen in slaat).
Dan is het weer een meevaller dat ik het monteren van die dingen toch al niet van plan was gezien de kosten. Maar de canbus&CEM-poespas maakt dat dus eigenlijk ook nog ns onmogelijk.
Ondanks alle voordelen welke er vast zullen zijn om de zaken zo in te richten vind ik het wel een beetje te star... maar dat boeit een merk niet denk ik.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

teebee schreef: 25.04.2021 - 23:30 Ondanks alle voordelen welke er vast zullen zijn om de zaken zo in te richten vind ik het wel een beetje te star... maar dat boeit een merk niet denk ik.
Het boeit Volvo niet, andere merken zoals de eerder genoemde VAG club of BMW zijn er een stuk flexibeler in. Bij die laatste is het mogelijk of via een 3th party app op de telefoon de auto te configureren. Activeren van achteraf ingebouwde meer-kleuren ledstrips in de interieurverlichting is dan een eitje. Van die bewegende knipperlichten uit een Audi op jouw 2015 Golf? Met VCDS kan je het softwarematig werkend krijgen.
Audi heeft het inmiddels ook begrepen en bouwt auto's waar de zooi allemaal al op zit maar niet geactiveerd, wil je na aankoop toch adaptive cruise cruisecontrol in plaats van de normale dan kan je dat via de webwinkel in de middelconsole aankopen.
Briljante manier van extra inkomsten voor VAG, want als je de auto verkoopt en de nieuwe bestuurder koppelt zijn My-Audi profiel aan de auto dan mag die alle opties die jij ooit gekocht hebt nog een keer kopen.
Totdat er weer een handig neefje voorbij komt die de handel weet te omzeilen.... :D
teebee schreef: 25.04.2021 - 23:30 Ondanks alle voordelen welke er vast zullen zijn om de zaken zo in te richten vind ik het wel een beetje te star... maar dat boeit een merk niet denk ik.
Om OGA nog even voor te zijn; het boeit de klanten van het merk ook niet. Ik ken geen merk waar er zo weinig alternatieve onderdelen voor de te kopen zijn als Volvo. Voor een andere voorbumper kan je soms naar Heico, DO88 heeft van die fel gekleurde slangen voor onder de motorkap en vroeger kon je nog bij onze eigen Volvotech aankloppen voor een achteruitrijcamera. Meer dan dat is er niet echt. Vergelijk dat eens met alle aanbieders die onderdelen voor een BMW3, VW Golf of Honda Civic maken....
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

I rest my case.....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Act-One
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 07.02.2021 - 15:17
Locatie: Het Noorden

Het is inderdaad bijzonder dat Volvo de software niet vrij wil geven voor achteraf inbouw van mistachterlichten.
Technisch zou het geen probleem moeten zijn.
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd :-D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Mistachterlicht is std, het ging hier over de mistlampen voor.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”