Nog een V60 T8 besteld

Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

R-Design stuurtje erin en verwarmt zoals het hoort, echt wel leuk.
Wel nu eens zoeken hoe ik het instel dat het niet steeds automatisch aangaat bij starten, wellicht in Volvo On Call?

Ook ettelijke vragen gesteld aan de technieker en ik krijg volledig ander verhaal dan in andere vestiging? Zegt dat de "B" enkel zinvol is in de Bergen voor extra remvermogen om de remmen niet te over belasten, zou niet voor extra recuperatie zorgen van de batterij?
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6928
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Automatisch starten stuurverwarming stel je in op middenscherm in de auto. Bij Instellingen / Klimaat.
Daarna wel even opslaan in je profiel.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

teebee schreef: 02.12.2019 - 13:14 Automatisch starten stuurverwarming stel je in op middenscherm in de auto. Bij Instellingen / Klimaat.
Daarna wel even opslaan in je profiel.
Thx teebee, bekijk ik straks eens.

In handleiding V60 staat dus net wel dat de "B" voor recuperatie zorgt ... sommige dealers hebben echt andere info ...
ronny_vdb
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 25.10.2018 - 11:47

Ik heb de indruk dat de B-stand inderdaad voor meer reuperatie zorgt, het pijltje van de batterij gaat dan toch wat verder naar beneden dan in de D-stand.
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

Paar maanden later ...
nog steeds zeer tevreden over de wagen. De kleur Birch Light blijft mooi maar misschien te weinig spannend. Deze morgen een blauwe R-Design gezien en heeft toch iets. Anderzijds misschien te opvallend en word je sneller beu?
En ook een zwarte deze morgen, knap. Maar tja ik heb er geen spijt van en de Birch lijkt soms 2 kleuren dus 2 auto's...

Wel al mijn eerste pech moment gehad waar ik voor vreesde. Uiteindelijk toch die 19" gekregen met winterbanden op. Deze week afspraak om de zomer te zetten en gisteren rij ik in een zone met putten. Ik ken die en weet dat en rij daar echt rustig door en hoor toch een slag en vrees voor een lekke band. Niks, oef! 5km verder alarm ... en ja band rechts vooraan verliest :-( Volvo Assistance geweest en is helaas pindakaas de buitenkant, dus de flank die geraakt is en bandje met paar duizend kilometer op is voor de vuilbak.

Ook kom ik al weken niet meer op 40km na laden. Blijf me de vraag stellen of het een probleem is met de batterijen, de auto die dat aantal km inschat op basis van het verleden en manier van rijden of er een externe reden is zoals de wind. Waar de wagen staat, weliswaar onder een carport, komt er extreme wind (hoogste punt gemeente) op de auto inbeuken. Als het soms koud geweest is maar geen wind heb ik 36km en een volgende keer is het warmer maar is er veel wind en krijg ik 32km?? Mocht ik zeker zijn dat het dat is dan zet ik een beschutting voor de wagen maar???
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Een 19" band kapot rijden in een kuil op de weg, in België of zo?
In NL bestaat er dan compensatie en ook een reden dat ik met dashcam rijdt zodat er voor RWS ook geen ontkomen aan is.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

diesel01 schreef: 10.03.2020 - 10:44 Een 19" band kapot rijden in een kuil op de weg, in België of zo?
In NL bestaat er dan compensatie en ook een reden dat ik met dashcam rijdt zodat er voor RWS ook geen ontkomen aan is.
Ja België en hier geldt dat niet. Moet via verzekering en die betalen in 99% van de gevallen niet of je zit met wat ze noemen een franchise. Enkel als bv. ophaning stuk is en het niet komt door hoge snelheid of weet ik veel dan kan je proberen
Knippie
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 02.01.2019 - 10:55

Zou in België ook leiden tot torenhoge premies met die kwaliteit wegen daar... ;)
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

Voodoo077 schreef: 03.12.2019 - 13:18 In handleiding V60 staat dus net wel dat de "B" voor recuperatie zorgt ... sommige dealers hebben echt andere info ...
Wat ik begrepen heb is dat de 'B' stand voor recuperatie zorgt doordat de electromotor een deel van de remfunctie overneemt. Dat is vooral zinvol in bergritten, omdat je daar normaal gesproken (bij afdalen) langdurig remt (bij voorkeur op de motor...). Maar in het dagelijkse verkeer kan je de stand ook gebruiken. De reden dat er ook een 'D' stand is, zou zijn omdat het afremmen met de electromotor een licht schokkerig gevoel kan geven. Remmen met remmen kan als comfortabeler worden ervaren.
Voodoo077 schreef: 10.03.2020 - 09:33 Ook kom ik al weken niet meer op 40km na laden. Blijf me de vraag stellen of het een probleem is met de batterijen, de auto die dat aantal km inschat op basis van het verleden en manier van rijden of er een externe reden is zoals de wind.
Hoe die schatting tot stand komt en hoe bruikbaar die is, is mij ook een raadsel. Nou moet ik zeggen dat mijn V60 T6 doorgaans netjes 40km aangeeft, maar laatst was het opeens even 39. Maar zoals ik al zeg: hoe bruikbaar is het... want het uiteindelijke kilometrage is afhankelijk van rijgedrag en omstandigheden, maar ook van recuperatie...
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

Lang geleden dat ik nog iets gepost heb in mijn eigen topic maar ik wil niemand hijacken dus dan maar hier.
Wagen wordt dit jaar in juli 2 jaar maar ik merk een drastische daling van de batterij. Is me al opgevallen dat ik nooit nog kan laden tot 35km - meestal zelf maar 30km - maar nooit erg in gehad. Deze morgen weer maar 29 km niettemin die er al aan lag sinds gisteren 16u. Dus echt ruim voldoende tijd.
Dus ik dacht ik let er eens op - net korte rit gedaan en echt kalm gereden om op elektriciteit te blijven en merk na die korte rit van 6km dat ik nog maar 23km over heb. Op teller zie ik ongeveer 75 à 80% over - laten we 80% nemen.
Dan kom ik op 23 km / 80 x 100 = 28,75 km of dus inderdaad maar de 29 km die de wagen aangeeft.
Is dat niet wat heel snel te weinig?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4625
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ligt dat niet gewoon aan de buitentemperatuur? Met de D6 deed ik met temperaturen rond het vriespunt max 25-30 km, in de lente/zomer haalde ik de 40-45 met gemak.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4625
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Voodoo077 schreef: 02.12.2019 - 12:56 R-Design stuurtje erin en verwarmt zoals het hoort, echt wel leuk.
Heb jij toevallig een artikelnummer van dat stuur voor mij? Ik overweeg het ook (vind die flippers helemaal niets en had op de D6 ook stuurverwarming - echt wel fijn) en heb geen zin in eerst het verkeerde stuurtje zoals jij :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

Gouwe schreef: 07.01.2021 - 09:12 Ligt dat niet gewoon aan de buitentemperatuur? Met de D6 deed ik met temperaturen rond het vriespunt max 25-30 km, in de lente/zomer haalde ik de 40-45 met gemak.
Mogelijk maar dergelijk groot verschil? Ik ga dit weekend de wagen eens op een andere plek zetten om op te laden om te zien of het dan beter is.
Gouwe schreef: 07.01.2021 - 09:14
Voodoo077 schreef: 02.12.2019 - 12:56 R-Design stuurtje erin en verwarmt zoals het hoort, echt wel leuk.

Heb jij toevallig een artikelnummer van dat stuur voor mij? Ik overweeg het ook (vind die flippers helemaal niets en had op de D6 ook stuurverwarming - echt wel fijn) en heb geen zin in eerst het verkeerde stuurtje zoals jij :-)
Nee, geen idee van atikelnummer. Had er standaard moeten ingezeten hebben. Maar ik denk dat je dealer dat toch moet hebben/weten?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4625
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Tuurlijk weet mijn dealer het nummer, maar had jij hem geweten had ik mijn dealer kunnen informeren en dat had wellicht dezelfde situatie van verkeerde levering als bij jou voorkomen (als het makkelijk kan gaan we het niet moeilijk doen toch?)...

Waar relateer je het dergelijke grote verschil aan?
Als het in het begin 50km was in de zomer en je nu in de zomer 29/30 hebt lijkt het me dat er iets aan de hand is.
Als je in het begin 50km in de zomer had en nu 29/30 in de winter bij praktisch 0 graden is dat heel logisch verklaarbaar door de koude buitentemperatuur en is dat m.i. niet verontrustend.
En anders gewoon even langs de dealer een SOH meting doen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Voodoo077 schreef: 07.01.2021 - 09:42
Gouwe schreef: 07.01.2021 - 09:12 Ligt dat niet gewoon aan de buitentemperatuur? Met de D6 deed ik met temperaturen rond het vriespunt max 25-30 km, in de lente/zomer haalde ik de 40-45 met gemak.
Mogelijk maar dergelijk groot verschil? Ik ga dit weekend de wagen eens op een andere plek zetten om op te laden om te zien of het dan beter is.
Gouwe schreef: 07.01.2021 - 09:14
Voodoo077 schreef: 02.12.2019 - 12:56 R-Design stuurtje erin en verwarmt zoals het hoort, echt wel leuk.

Heb jij toevallig een artikelnummer van dat stuur voor mij? Ik overweeg het ook (vind die flippers helemaal niets en had op de D6 ook stuurverwarming - echt wel fijn) en heb geen zin in eerst het verkeerde stuurtje zoals jij :-)
Nee, geen idee van atikelnummer. Had er standaard moeten ingezeten hebben. Maar ik denk dat je dealer dat toch moet hebben/weten?
Ik heb wel dat verschil Voodoo. Max 30/35km in de winter. En 40/45km in de zomer.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

Gouwe schreef: 07.01.2021 - 10:01 Tuurlijk weet mijn dealer het nummer, maar had jij hem geweten had ik mijn dealer kunnen informeren en dat had wellicht dezelfde situatie van verkeerde levering als bij jou voorkomen (als het makkelijk kan gaan we het niet moeilijk doen toch?)...

Waar relateer je het dergelijke grote verschil aan?
Als het in het begin 50km was in de zomer en je nu in de zomer 29/30 hebt lijkt het me dat er iets aan de hand is.
Als je in het begin 50km in de zomer had en nu 29/30 in de winter bij praktisch 0 graden is dat heel logisch verklaarbaar door de koude buitentemperatuur en is dat m.i. niet verontrustend.
En anders gewoon even langs de dealer een SOH meting doen?
Over dat stuur 100% gelijk - echter nooit info gehad van mijn dealer. Zoals gemeld eerst een niet-verwarmd R-Design, dan een onaangenaam verwarmd standaard stuur en tenslotte het correxte - maar artikelnummer of wat dan ook nooit gehad.

Ik ben net niet aan 25km geraakt met een volledige opgeladen batterij - koud of niet dit lijkt me toch wel wat te weinig?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4625
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hier staat wel interessante info: https://www.volvocars.com/nl-be/support ... win-engine

"Omdat het lastig is om een betrouwbare voorspelling te doen van het rijgedrag en de factoren die van invloed zijn op de actieradius op de accu, heeft Volvo ervoor gekozen om een startwaarde te hanteren voor eDTE (Electric Distance To Empty) bij een volledig opgeladen auto. De startwaarde bestaat uit een tot-waarde in plaats van een prognose van de actieradius op de accu.

Bij een volledig opgeladen V60 T6/T8 die wegrijdt in de rijmodus Hybrid, verschijnt "tot 40 km" ("up to 24 miles") als startwaarde voor de eDTE. Als u in plaats daarvan kiest voor de rijmodus Pure, geldt een eDTE die 5 km (3 miles) groter is. Dit betekent een startwaarde van "tot 45 km" ("up to 27 miles") voor een volledig opgeladen auto."

En:
"De onderstaande tips en gegevens kunnen u helpen bij het maximaliseren van de actieradius op de accu:

Laad de auto zo vaak mogelijk op aan het elektriciteitsnet.
Bij ritten op stroom op snelheden lager dan 60 km/h (37 mph) kan de actieradius op de accu groter zijn dan bij ritten op hogere snelheden.
Bij één langere onafgebroken rit op stroom is de totale actieradius op stroom vaak groter dan bij meerdere korte ritten op stroom. Dit komt omdat bij frequente korte ritten op stroom bijvoorbeeld transmissie, interieur, banden et cetera meerdere keren opnieuw op temperatuur moeten komen en dat neemt extra stroom.
Activeer zo mogelijk de preconditioning van de auto alvorens ermee te gaan rijden door de laadkabel op het elektriciteitsnet aan te sluiten.
Bij ritten op stroom in kouder of warmer weer dan normaal kan de actieradius korter zijn.
Zie de gebruikershandleiding bij uw model voor meer tips over het verlengen van de actieradius."

Let wel daarnaast zijn ook de snelheid waarmee je rijdt en dus de buitentemperatuur enorm van invloed op de daadwerkelijke range (en vergeet ook de bandspanning niet...).

Wat geeft jou auto als eDTE aan bij het starten in Hybrid / respectievelijk in Pure? Is dat 40 respectievelijk 45 inderdaad?
Ter vergelijking: Mijn XC90T8 (met 185K op de teller) geeft in pure 37km aan terwijl dit volgens Volvo dus 40 zou moeten zijn (weet alleen niet of dit geldt voor MY2018 en hoger) en bij de D6 had ik nagenoeg altijd 45km als beginwaarde (en niet de 50 zoals het volgens Volvo zou moeten zijn).

En vertrouw je het niet, gewoon even langs de dealer....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

Gouwe schreef: 08.01.2021 - 17:47 Hier staat wel interessante info: https://www.volvocars.com/nl-be/support ... win-engine


Wat geeft jou auto als eDTE aan bij het starten in Hybrid / respectievelijk in Pure? Is dat 40 respectievelijk 45 inderdaad?
Ter vergelijking: Mijn XC90T8 (met 185K op de teller) geeft in pure 37km aan terwijl dit volgens Volvo dus 40 zou moeten zijn (weet alleen niet of dit geldt voor MY2018 en hoger) en bij de D6 had ik nagenoeg altijd 45km als beginwaarde (en niet de 50 zoals het volgens Volvo zou moeten zijn).

En vertrouw je het niet, gewoon even langs de dealer....
Hybrid 25 à 28 / Pure 30 à 33. Vorige week dus enkel lage snelheid (max 50 km/u) en in Pure aan 25 geraakt ...
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4625
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dus als ik je goed begrijp is je eDTE ergens tussen de 25-28 (hybrid) en 30-33 (pure). Is dat telkens als de accu 100% is opgeladen?
Want als de accu niet helemaal vol zit is dat natuurlijk ook nog een variabele.
Wat ik bij de D6 me nog meen te herinneren is dat de eDTE in de winter ook altijd 45 was, maar binnen een paar seconden al zakte naar 40 en binnen 2 kilometers al zakte naar 35.

Die 25 km zoals je opgeeft in pure bij snelheden tot max 50 km/uur is inderdaad niet veel maar ook weer niet zodanig dat bij mij de alarmbellen vol afgaan. Het kan dus ook aan het laden/laadniveau liggen.
Ik zou gewoon even langs de dealer rijden en het laten uitlezen.

Overigens heb ik een tikfout gemaakt. Mijn T8 geeft op dit moment een dDTE van 33 (en dus geen 37 of zoals het volgens Volvo zou moeten zijn 40). Ik vind dat echter niets om me zorgen over te maken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

Gouwe schreef: 11.01.2021 - 12:09 Dus als ik je goed begrijp is je eDTE ergens tussen de 25-28 (hybrid) en 30-33 (pure). Is dat telkens als de accu 100% is opgeladen?
Want als de accu niet helemaal vol zit is dat natuurlijk ook nog een variabele.
Wat ik bij de D6 me nog meen te herinneren is dat de eDTE in de winter ook altijd 45 was, maar binnen een paar seconden al zakte naar 40 en binnen 2 kilometers al zakte naar 35.

Die 25 km zoals je opgeeft in pure bij snelheden tot max 50 km/uur is inderdaad niet veel maar ook weer niet zodanig dat bij mij de alarmbellen vol afgaan. Het kan dus ook aan het laden/laadniveau liggen.
Ik zou gewoon even langs de dealer rijden en het laten uitlezen.

Overigens heb ik een tikfout gemaakt. Mijn T8 geeft op dit moment een dDTE van 33 (en dus geen 37 of zoals het volgens Volvo zou moeten zijn 40). Ik vind dat echter niets om me zorgen over te maken.
Bedankt voor je reactie. Ja hoor, steeds 100%. Wagen gaat aan de stekker van zodra het kan.
Ik begin meer en meer te vermoeden dat de T8 last heeft van "wind". Ik zit op hoogste punt gemeente en waar de wagen laadt, is er zeer veel wind. Gisteren stond mijn dochter met haar wagen op mijn plek en moest ik achter haar staan en dus kon wind minder aan de wagen en kreeg ik deze morgen plots 35km.
Ik ga ook eens testen komende dagen als temperatuur weer wat zakt en dan testen in en uit de wind.
Kan interessant zijn ook voor anderen.
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”