Opnieuw trillen

Plaats reactie
Daniel1975
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.10.2020 - 09:42

Ik ken het van de racefiets: in een snelle daal met oude frames kon dit wel eens optreden. Een trilling die zichzelf gaat versterken en dan gevaarlijk sterk wordt. Enige wat hielp was je benen tegen de bovenbuis houden, dat dempte de boel.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Zoiets als dit;

S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

Het is heel goed mogelijk dat hier de sleutel ligt. Ieder machineonderdeel heeft een eigenfrequentie (of meerdere). Bij deze frequentie komt het onderdeel in trilling als gevolg van een erop uitgeoefende kracht. Bijvoorbeeld het al eerder genoemde sub frame. De kracht komt voort uit een kleine onbalans of hoogteslag van een wiel bij ca. 130 km/h. Normaal zou die onvolkomenheid ‘verdwijnen’ in de wielophanging, maar bij de V60 is het precies de eigenfrequentie van het sub frame (of een ander onderdeel), dat in trilling komt.
Factoren die een rol spelen bij het bepalen van de eigenfrequentie van het onderdeel, zijn de massa, massaverdeling, grootte, elasticiteit en weerstand tegen buiging. Het is vrij complex om dit te bepalen.

Deze theorie past op de meeste waarnemingen. Heb je alle aanleidingen om in trilling te komen weggenomen, dan blijft de wagen rustig. Een kleine wijziging bij een wiel kan opnieuw problemen geven. Het probleem zit dan in feite niet in het wiel, maar in het onderdeel dat daardoor in trilling komt.

Is de ophanging in trilling gekomen, dan trillen alle delen die mechanisch verbonden zijn en is het moeilijk te bepalen welk onderdeel de aanleiding gaf. Het sub frame zou in 2019 gewijzigd zijn, waarschijnlijk om deze reden, maar, ofwel niet voldoende, ofwel het komt voort uit een ander onderdeel.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
In bestelling: EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Ernst64 schreef: 22.12.2020 - 13:23 Het is heel goed mogelijk dat hier de sleutel ligt. Ieder machineonderdeel heeft een eigenfrequentie (of meerdere). Bij deze frequentie komt het onderdeel in trilling als gevolg van een erop uitgeoefende kracht. Bijvoorbeeld het al eerder genoemde sub frame. De kracht komt voort uit een kleine onbalans of hoogteslag van een wiel bij ca. 130 km/h. Normaal zou die onvolkomenheid ‘verdwijnen’ in de wielophanging, maar bij de V60 is het precies de eigenfrequentie van het sub frame (of een ander onderdeel), dat in trilling komt.
Factoren die een rol spelen bij het bepalen van de eigenfrequentie van het onderdeel, zijn de massa, massaverdeling, grootte, elasticiteit en weerstand tegen buiging. Het is vrij complex om dit te bepalen.

Deze theorie past op de meeste waarnemingen. Heb je alle aanleidingen om in trilling te komen weggenomen, dan blijft de wagen rustig. Een kleine wijziging bij een wiel kan opnieuw problemen geven. Het probleem zit dan in feite niet in het wiel, maar in het onderdeel dat daardoor in trilling komt.

Is de ophanging in trilling gekomen, dan trillen alle delen die mechanisch verbonden zijn en is het moeilijk te bepalen welk onderdeel de aanleiding gaf. Het sub frame zou in 2019 gewijzigd zijn, waarschijnlijk om deze reden, maar, ofwel niet voldoende, ofwel het komt voort uit een ander onderdeel.
..goeie analyse! ik denk ook dat het met eigenfrequentie ergens (voorin) in de auto te maken heeft. Het kan ook verklaren waarom sommigen (waaronder ikzelf) ervaren dat op sommige snelwegen het stuur trilt rond de 130 km/u waar op de meeste snelwegen de wagen (vrijwel) trillingvrij is, tenminste als de velg/band combinatie optimaal is gebalanceerd en geen hoogteslag heeft. Bepaalde welvingen in het wegdek lijken rond de 130 km/u de voortrein in een resonantie te brengen. Hoe beter de band/velg combinatie geoptimaliseerd is, hoe minder de trillingen zich manifesteren. De V/S60 is daar blijkbaar heel gevoelig voor. Blijft natuurlijk de vraag waarom niet iedere S/V60 dit heeft...
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
hsl
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 01.10.2020 - 14:37

Ab S schreef: 22.12.2020 - 17:58
Ernst64 schreef: 22.12.2020 - 13:23 Het is heel goed mogelijk dat hier de sleutel ligt. Ieder machineonderdeel heeft een eigenfrequentie (of meerdere). Bij deze frequentie komt het onderdeel in trilling als gevolg van een erop uitgeoefende kracht. Bijvoorbeeld het al eerder genoemde sub frame. De kracht komt voort uit een kleine onbalans of hoogteslag van een wiel bij ca. 130 km/h. Normaal zou die onvolkomenheid ‘verdwijnen’ in de wielophanging, maar bij de V60 is het precies de eigenfrequentie van het sub frame (of een ander onderdeel), dat in trilling komt.
Factoren die een rol spelen bij het bepalen van de eigenfrequentie van het onderdeel, zijn de massa, massaverdeling, grootte, elasticiteit en weerstand tegen buiging. Het is vrij complex om dit te bepalen.

Deze theorie past op de meeste waarnemingen. Heb je alle aanleidingen om in trilling te komen weggenomen, dan blijft de wagen rustig. Een kleine wijziging bij een wiel kan opnieuw problemen geven. Het probleem zit dan in feite niet in het wiel, maar in het onderdeel dat daardoor in trilling komt.

Is de ophanging in trilling gekomen, dan trillen alle delen die mechanisch verbonden zijn en is het moeilijk te bepalen welk onderdeel de aanleiding gaf. Het sub frame zou in 2019 gewijzigd zijn, waarschijnlijk om deze reden, maar, ofwel niet voldoende, ofwel het komt voort uit een ander onderdeel.
..goeie analyse! ik denk ook dat het met eigenfrequentie ergens (voorin) in de auto te maken heeft. Het kan ook verklaren waarom sommigen (waaronder ikzelf) ervaren dat op sommige snelwegen het stuur trilt rond de 130 km/u waar op de meeste snelwegen de wagen (vrijwel) trillingvrij is, tenminste als de velg/band combinatie optimaal is gebalanceerd en geen hoogteslag heeft. Bepaalde welvingen in het wegdek lijken rond de 130 km/u de voortrein in een resonantie te brengen. Hoe beter de band/velg combinatie geoptimaliseerd is, hoe minder de trillingen zich manifesteren. De V/S60 is daar blijkbaar heel gevoelig voor. Blijft natuurlijk de vraag waarom niet iedere S/V60 dit heeft...
Zou dat ook verklaren waarom de problemen (volgens mij) vooral bij sommige modellen met alleen een benzine motor voorkomen? De twin engine/recharge modellen zijn een stuk zwaarder.
V60 Recharge (2021) R-Design T8 | P* | Bursting Blue
Besteld: Polestar 3 | Performance | Midnight | Wol int. | 1.3mpHD koplampen | trekhaak

Saab 900 (1992)
Saab 9-5 Aero (2006)
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

hsl schreef: Zou dat ook verklaren waarom de problemen (volgens mij) vooral bij sommige modellen met alleen een benzine motor voorkomen? De twin engine/recharge modellen zijn een stuk zwaarder.
Als het probleem is dat het subframe in een resonantie raakt, denk ik dat het gewicht elders in de wagen niet uitmaakt.
Maar ik zou me niet te veel zorgen maken: bij de meeste wagens die trillingen hebben (en dat is waarschijnlijk ook maar een heel klein deel) kan het opgelost worden met goede banden (minimale hoogteslag) en goed balanceren (Hunter met aandrukrol - dat laatste op hoogteslag te bepalen).

Iedereen trillingsvrije en veilige feestdagen gewenst!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
RK_Breda
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 04.01.2019 - 15:50

erwinv60 schreef: 19.12.2020 - 23:12 29-12-2020 ben ik definitief verlost van de Volvo trillingen, mijn tweede trillende V60 wordt nu ook teruggenomen door Volvo, toevallig hè ?! Good luck allemaal met jullie trillende autos !!
Beste Erwin, ik zit nu ook in die fase en ben erg benieuwd hoe jou dealer hiermee omgegaan is. In mijn geval geeft de dealer nu aan dat Volvo NL de vibratie binnen de tolerantie van wat acceptabel moet zijn zit. Ik deel die mening dus niet. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

ErwinV60 zal niet meer antwoorden. Hij heeft zijn "lidmaatschap" opgezegd en heeft nu een Tesla Model3.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

RK_Breda schreef: 04.01.2021 - 11:54
erwinv60 schreef: 19.12.2020 - 23:12 29-12-2020 ben ik definitief verlost van de Volvo trillingen, mijn tweede trillende V60 wordt nu ook teruggenomen door Volvo, toevallig hè ?! Good luck allemaal met jullie trillende autos !!
Beste Erwin, ik zit nu ook in die fase en ben erg benieuwd hoe jou dealer hiermee omgegaan is. In mijn geval geeft de dealer nu aan dat Volvo NL de vibratie binnen de tolerantie van wat acceptabel moet zijn zit. Ik deel die mening dus niet. Alvast bedankt!
Dat zijn de standaard dooddoeners bij garantie kwesties.
Larsvanderkaa
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 12.12.2020 - 20:54

Larsvanderkaa schreef: 18.12.2020 - 16:53 Hier ook last van trillingen eigenlijk vanaf 5000km.

Volvo V60 D4 Inscription (alles behalve Four-C en sportonderstel) MY2019 in Birch Light met een kilometerstand van 52.000km.

In de zomer op 19” Conti PC6 XL met Contisilent, in de winter op 18” Dunlop WS5.

Volvodealer heeft haar best gedaan, maar leverde voor mij niet tot het gewenste resultaat.

Uiteindelijk via via in contact gekomen met een hele fijne partij in west-Brabant. Zowel winter als zomerset getrimd, gebalanceerd volgens de methode die hier al vaker genoemd is (Hunter met roadforce, draaien op velg enzenz.).

Probleem is voor 95% weg. In de zomerset bleef het weg, winterset pas geoptimaliseerd en lijkt na 1000 kilometer rustig (hele lichte trilling in rug bij de welbekende snelheden). Een band achterop heeft een lichte slingering (voldoet volgens de Hunter aan de norm) en aangezien ik de banden daar niet gekocht heb voor mij te weinig om een nieuwe te monteren. Set is ook niet nieuw meer en heeft ongeveer 15.000 gedraaid vorig seizoen.

Na de wissel extreem last van naar rechts trekken, met uitlijnen opgelost. Zowel met echt stevig remmen en voldiesel optrekken trekt de auto naar rechts.

Kortom: het is acceptabel, maar voor mij geen S/V60 meer! Ik verwacht van een auto van een kleine 75K perfectie! En dat ervaar ik niet, mede gelet op de rammels en kraken in het interieur (vooral rechtsachter).

Ik ben vooral ook nieuwsgierig of een XC60 met luchtvering op de achteras vergelijkbare problemen kent?
Ook hier zijn de trillingen weer terug. Nu vooral ook voelbaar bij remmen van 140 naar 110 (en niet altijd). Dit is eigenlijk ook de snelheid dat de auto een soort van licht in het stuur wordt.

Ook het stuurgedrag lijkt wat indirecter en vager dan voorheen, maar dat kan ook aan de Dunlop WS5 (18”) liggen tov van de Conti’s PC (19”).

Bandenspanning onlangs verhoogd naar 2.7 maar niet echt een merkbaar verschil.

Kortom: gedoe!
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Let met spanning 2.7 wel op dat de band niet ‘te bol’ wordt waardoor je hogere sluitingen op het middenvlak krijgt.
Ik hanteer spanning max 2.6
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Larsvanderkaa
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 12.12.2020 - 20:54

teebee schreef: 05.01.2021 - 09:16 Let met spanning 2.7 wel op dat de band niet ‘te bol’ wordt waardoor je hogere sluitingen op het middenvlak krijgt.
Ik hanteer spanning max 2.6
Thnx, zal de spanning laten zakken tot 2.6! Wellicht loopt dit weer net wat beter.
Larsvanderkaa
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 12.12.2020 - 20:54

Iemand last van een vergelijkbare trilling met remmen?
Larsvanderkaa schreef: 05.01.2021 - 09:02
Larsvanderkaa schreef: 18.12.2020 - 16:53 Hier ook last van trillingen eigenlijk vanaf 5000km.

Volvo V60 D4 Inscription (alles behalve Four-C en sportonderstel) MY2019 in Birch Light met een kilometerstand van 52.000km.

In de zomer op 19” Conti PC6 XL met Contisilent, in de winter op 18” Dunlop WS5.

Volvodealer heeft haar best gedaan, maar leverde voor mij niet tot het gewenste resultaat.

Uiteindelijk via via in contact gekomen met een hele fijne partij in west-Brabant. Zowel winter als zomerset getrimd, gebalanceerd volgens de methode die hier al vaker genoemd is (Hunter met roadforce, draaien op velg enzenz.).

Probleem is voor 95% weg. In de zomerset bleef het weg, winterset pas geoptimaliseerd en lijkt na 1000 kilometer rustig (hele lichte trilling in rug bij de welbekende snelheden). Een band achterop heeft een lichte slingering (voldoet volgens de Hunter aan de norm) en aangezien ik de banden daar niet gekocht heb voor mij te weinig om een nieuwe te monteren. Set is ook niet nieuw meer en heeft ongeveer 15.000 gedraaid vorig seizoen.

Na de wissel extreem last van naar rechts trekken, met uitlijnen opgelost. Zowel met echt stevig remmen en voldiesel optrekken trekt de auto naar rechts.

Kortom: het is acceptabel, maar voor mij geen S/V60 meer! Ik verwacht van een auto van een kleine 75K perfectie! En dat ervaar ik niet, mede gelet op de rammels en kraken in het interieur (vooral rechtsachter).

Ik ben vooral ook nieuwsgierig of een XC60 met luchtvering op de achteras vergelijkbare problemen kent?
Ook hier zijn de trillingen weer terug. Nu vooral ook voelbaar bij remmen van 140 naar 110 (en niet altijd). Dit is eigenlijk ook de snelheid dat de auto een soort van licht in het stuur wordt.

Ook het stuurgedrag lijkt wat indirecter en vager dan voorheen, maar dat kan ook aan de Dunlop WS5 (18”) liggen tov van de Conti’s PC (19”).

Bandenspanning onlangs verhoogd naar 2.7 maar niet echt een merkbaar verschil.

Kortom: gedoe!
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Trilling met remmen heb ik wel gehad met mijn volvo's maar was altijd een gevolg van een kromme schijf
Escalade
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.03.2010 - 20:52

Beste Erwin, ik zit nu ook in die fase en ben erg benieuwd hoe jou dealer hiermee omgegaan is. In mijn geval geeft de dealer nu aan dat Volvo NL de vibratie binnen de tolerantie van wat acceptabel moet zijn zit. Ik deel die mening dus niet. Alvast bedankt!
Van zowel mijn dealer als later ook de importeur kreeg ik exact hetzelfde bericht destijds. Importeur heeft met mijn auto gereden en gaf aan dat de trilling binnen de tolerantie ligt, zonder overigens aan te geven wat de gemeten waardes en de grenswaardes zijn.
Huidig: Volvo V60 T5 GT R-Design
Volvo V60 D4 GT R-Design MY2015
VW Golf VI GTI DSG MY2011
Volvo C30 D5 GT R-Design MY2007
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Dat trillen is dat ook te omschrijven als “schudden”. Vandaag met 70 km/h merkte ik ineens echt zo’n schokken vanuit de kont/achterkant zeg maar. De interval is ook niet zo snel als bij resoneren voor mijn gevoel. Nu kan dat ook het weer/wegdek doen vanwege de sneeuw maar dit was op een schoon stuk weg en later ook weer op een schoon stuk weg na eerst weer door wat sneeuw geploeterd te hebben.
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

Sneeuw in de velgen?
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Mickyman schreef: 07.02.2021 - 20:14 Sneeuw in de velgen?
Dat klinkt ook plausibel. Niet aan gedacht. Even in de gaten houden. Zelf niet eerder ervaren met alle wintersporten icm voorgaande auto’s maar klinkt niet onlogisch en ben best wat op pad geweest vandaag met al die sneeuw.
Gebruikersavatar
Mickyman
4th Gear member
Berichten: 798
Lid geworden op: 05.09.2011 - 19:37

kans is groot hoor zoals ik al schreef in de PM
Volvo V60 R-Design B3, Inscription Bursting Blue metallic
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

J33Bee schreef: 07.02.2021 - 20:26
Mickyman schreef: 07.02.2021 - 20:14 Sneeuw in de velgen?
Dat klinkt ook plausibel. Niet aan gedacht. Even in de gaten houden. Zelf niet eerder ervaren met alle wintersporten icm voorgaande auto’s maar klinkt niet onlogisch en ben best wat op pad geweest vandaag met al die sneeuw.
..kan; maar trillen bij 70 km/u heeft meestal iets anders als oorzaak dan onbalans; meer kans dat er iets in het profiel van de banden zit, b.v. dus een klomp hard geworden sneeuw. Dus inderdaad even wachten tot de weg weer sneeuwvrij is. Bedenk ook - zeker als je nu geen winterbanden hebt - dat loopvlak bij deze lage temperaturen hard/stug wordt.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”