Opnieuw trillen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

.... en dat dan dus niet per definitie
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Risrael schreef: 09.11.2019 - 09:18 Nou Michelin winterbandjes zitten eronder! En de trillingen? Volledig weg! Ik ben overtuigd: het zit hem in het onderstel in combinatie met de Pirelli banden. Wat rijdt de auto heerlijk.
Vrijdag gaan ze er bij mij onder, ben erg benieuwd!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

Risrael schreef: 23.09.2019 - 22:35 Ik wijt het laatste beetje trillen (nogmaals ik vind het acceptabel) aan de Pirellis.
Ik rij dan wel geen Volvo meer, maar heb op mijn huidige auto Pirellis zitten en heb totaal geen last van trillingen.
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
Baartje87
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 09.03.2019 - 20:32

Risrael schreef: 09.11.2019 - 09:18 Nou Michelin winterbandjes zitten eronder! En de trillingen? Volledig weg! Ik ben overtuigd: het zit hem in het onderstel in combinatie met de Pirelli banden. Wat rijdt de auto heerlijk.
Dat zou kunnen, ik heb het sportonderstel en met de michelin winterbanden trilde de auto net zo hard als met de pirelli zomerbanden.
Sinds vandaag heeft de dealer er conti winterbanden onder gezet. Weer met kracht gebalanceerd, net als met de michelins...en en.....het lijkt nu echt een stuk minder. Het was druk vanmiddag op de snelweg, dus heb nog niet echt kunnen testen tussen 120-140, maar het lijkt veelbelovend...
Voodoo077
3rd Gear member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27.11.2018 - 14:35

Zeer lange topic, interessant om te lezen ook.
Alles hangt natuurlijk af hoe erg dat trillen is. Op basis van wat ik hier lees, lijkt het me onaanvaardbaar.
Maar nu ben ik recent overgestapt van 18" Pirelli zomer naar 19" Continental winter en hoewel het niet storend is, merk ik sinds die overgang toch ook wat trillen aan bepaalde snelheden. Ik stel me dus zoals supra inderdaad de vraag of het niet de combinatie is van een aantal factoren waaronder de banden.
Benieuwd deze topic te blijven volgen in de hoop dat er een oplossing wordt gevonden waarin iedereen zich kan vinden.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

het lijkt er op dat onze wetgever de trillingsprobelemen mede heeft opgelost de chassis trillen niet bij 100 kmh als ik het zo lees
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

NielsPHEV schreef: 13.11.2019 - 14:08 het lijkt er op dat onze wetgever de trillingsprobelemen mede heeft opgelost de chassis trillen niet bij 100 kmh als ik het zo lees
Hahaha ik dacht exact hetzelfde. Zouden ze overleg hebben gehad met Volvo?
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

En wij als zoete Volvorijders gaan ons uiteraard houden aan deze nutteloze (papieren)maatregel, toch?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Chrisjuhh
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.11.2019 - 15:24

Ook hier een nieuwe V60 die stevig trilt hoofdzakelijk tussen de 110-135 km/h. Was wel even schrikken na het in ontvangst nemen van een verder prachtige auto.
Zoals sommige hier ook de bijbehorende trillende bijrijderstoel. verder valt mij op dat de rechtuit koers ook niet geheel stabiel is evenals "het continue ingrijpen van lane assist gevoel" (ook al staat deze uit).

V60 MY 20
Momentum Pro
T4 polestar
18" 5-Y diamond cut velgen
afgeleverd door lease maatschappij op Goodyear ultragrip + winterbanden.
geen Sport of Four-C onderstel.

Nu +/- 3wkn in bezit en 4400km meegereden. Door de Volvo dealer nagekeken en kwamen tot de conclusie dat het aan de banden zou liggen. testen met bridgestone banden zou prima gaan. Nu in conclaaf met de leasemaatschappij over de vervolg stappen. Kwikfit is de winterbanden leverancier (om het makkelijk te maken) en heeft alle 4 de banden gebalanceerd (20 gram onbalans per band). Dit heeft de trillingen minder erg gemaakt maar nog steeds aanwezig en gaat nu andere winterbanden regelen om dit te testen. Als ik alle overige berichten zo lees stemt me dit niet echt positief alhoewel 2 collega's een v60 hebben en deze problemen niet herkennen.
Gebruikersavatar
peer54
3rd Gear member
Berichten: 267
Lid geworden op: 17.07.2011 - 21:30

Beste Volvo vrienden,
Van de week getekend voor een V60 T8. Ik ga dit onderwerp dus volgen.

Groet Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
Escalade
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.03.2010 - 20:52

Escalade schreef: 05.11.2019 - 16:30 Mijn auto gaat nu naar Steverink in Apeldoorn voor een analyse. Dit moet dé specialist zijn volgens de leasemij. Iemand ervaring mee?
Heb de auto inmiddels terug, conclusie was dat er een hoogteslag in 2 banden en vervolgens zijn alle 4 banden opnieuw vervangen. Van Conti PremiumContact 6 naar Michelin Primacy 4 XL Acoustic, beide banden met VOL logo en de Michelin zouden het probleem moeten verhelpen. Inmiddels twee weken verder (auto heeft weekje op Schiphol gestaan) maar het probleem is weer volledig terug... Auto lijkt wat stiller op de nieuwe banden maar wederom zijn er overduidelijke vibraties in het stuur rond de 100 - 130 km/h.

Na alle onderzoek en nieuwe banden lijkt het mij dat het probleem niet in de banden (of het balanceren daarvan) gezocht moet worden. Volgende week naar de winterbanden, ben zeer benieuwd wat dat gaat brengen.
Huidig: Volvo V60 T5 GT R-Design
Volvo V60 D4 GT R-Design MY2015
VW Golf VI GTI DSG MY2011
Volvo C30 D5 GT R-Design MY2007
Baartje87
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 09.03.2019 - 20:32

Baartje87 schreef: 12.11.2019 - 19:55
Risrael schreef: 09.11.2019 - 09:18 Nou Michelin winterbandjes zitten eronder! En de trillingen? Volledig weg! Ik ben overtuigd: het zit hem in het onderstel in combinatie met de Pirelli banden. Wat rijdt de auto heerlijk.
Dat zou kunnen, ik heb het sportonderstel en met de michelin winterbanden trilde de auto net zo hard als met de pirelli zomerbanden.
Sinds vandaag heeft de dealer er conti winterbanden onder gezet. Weer met kracht gebalanceerd, net als met de michelins...en en.....het lijkt nu echt een stuk minder. Het was druk vanmiddag op de snelweg, dus heb nog niet echt kunnen testen tussen 120-140, maar het lijkt veelbelovend...
Intussen 1000km gereden en het is echt 80% beter. Heb de dag dat de auto bij de dealer stond een XC90 mee gehad, welke ook een hele, hele lichte trilling had. Het lijkt nu bij mijn auto 'goed' te zijn, alleen heb ik toch het idee dat de lichte bladveren hier (welke de xc90 ook heeft) van invloed zijn.
tsjoep
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 09.02.2014 - 01:34

Hier ook problemen met trillingen op mijn V60 D3 van 2019 met mijn Michelin zomerbanden EN mijn Pirelli winterbanden.
Het probleem is verbeterd door het krachtbalancen van de wielen, maar is nooit echt volledig weggeweest. Nu onlangs nieuwe winterbanden laten steken en het probleem is terug...

Na wat opzoekwerk blijkt het probleem zich ook voor te doen bij de XC40 (zie forumthread https://www.xc40forum.com/threads/vibra ... eeds.1489/).

Er is ook sprake van een procedure om te testen (zie https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/ ... 9-9999.pdf) in deze pdf is sprake van de procedure om het probleem op te lossen/verbeteren: TJ 32161.
Blijkbaar ligt de aanvaardbare trillingsgrens op 65 NM.

TJ 32161 is terug te vinden op https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -12-04.pdf
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik moet zeggen dat nu mijn Michelin winterbanden zijn gemonteerd de trillingen nagenoeg te verwaarlozen zijn en dat het meer dan acceptabel is. Ik denk dat het niet meer is dan met mijn vorige V70. In de zomer ga ik in ieder geval over op Michelins. De Pirellis komen er niet meer onder.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Chrisjuhh
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.11.2019 - 15:24

Chrisjuhh schreef: 14.11.2019 - 20:51 Ook hier een nieuwe V60 die stevig trilt hoofdzakelijk tussen de 110-135 km/h. Was wel even schrikken na het in ontvangst nemen van een verder prachtige auto.
Zoals sommige hier ook de bijbehorende trillende bijrijderstoel. verder valt mij op dat de rechtuit koers ook niet geheel stabiel is evenals "het continue ingrijpen van lane assist gevoel" (ook al staat deze uit).

V60 MY 20
Momentum Pro
T4 polestar
18" 5-Y diamond cut velgen
afgeleverd door lease maatschappij op Goodyear ultragrip + winterbanden.
geen Sport of Four-C onderstel.

Nu +/- 3wkn in bezit en 4400km meegereden. Door de Volvo dealer nagekeken en kwamen tot de conclusie dat het aan de banden zou liggen. testen met bridgestone banden zou prima gaan. Nu in conclaaf met de leasemaatschappij over de vervolg stappen. Kwikfit is de winterbanden leverancier (om het makkelijk te maken) en heeft alle 4 de banden gebalanceerd (20 gram onbalans per band). Dit heeft de trillingen minder erg gemaakt maar nog steeds aanwezig en gaat nu andere winterbanden regelen om dit te testen. Als ik alle overige berichten zo lees stemt me dit niet echt positief alhoewel 2 collega's een v60 hebben en deze problemen niet herkennen.
Na diverse bezoekjes aan de Kwik-Fit (balanceren, uitlijnen) en paar nieuwe GoodYear banden dan nu eindelijk nagenoeg trillingsvrij. Er liggen 4 nieuwe Pirelli Sottozero banden onder. Hiermee is ook het rijgedrag enorm verbeterd. De auto wil nog steeds bij veel gas geven een beetje naar links maar niet zo erg als met de GoodYear banden. Ook het "lane assist" gevoel is verdwenen.

De auto is naar mijn mening op hogere snelheden (140+) nog wel steeds een beetje zenuwachtig, zwevend en zoekend. Misschien kunnen ze daar nog iets aan doen. Iemand daar trouwens een goed idee over?
Blijkt dus dat "mijn" V60 op 2 sets GoodYear banden het bijzonder slecht doet. Het lijkt me namelijk sterk dat alle 6/8 GoodYear banden productiefouten hadden.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..ik denk dat het uiteindelijk alleen licht aan heel onvoldoende goed balanceren en een net iets te grote marge in de hoogteslag van de band, ook niet echt afhankelijk van welk merk band, maar de S/V60 is heel kritisch op dit gebied..

PS: mooi dat je wagen nu goed trillingvrij is!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Chrisjuhh
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.11.2019 - 15:24

zie mijn post in het V60 problemen en vragen draadje.
Korte versie is dat ik bandenset 4 en merk 3 ga krijgen in 2,5 maand tijd. Ook de laatste keer gemonteerde pirelli's hebben hoogteslag (2 vd 4 banden).
Mijn conclusie is of de bandenfabrikanten leveren "slechte" producten af of Volvo moet zich met de V60 toch qua gevoeligheid achter de oren krabben.

Ik heb in 15 jaar vele lease auto's en merken dit iig nog nooit meegemaakt.
Miguel81
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12.06.2014 - 19:50

Ik heb mijn V60 nu bijna drie weken en er staan een klein 3dkm op en moet zeggen niks gemerkt tot nu toe.

Hij is geleverd op Michelin Primacy 4 (17 inch) met Volvo codering en 98V extra load. Vrijdag gaan er nog winterbanden op en heb begrepen dat die ook weer van Michelin zijn, zal kijken hoe die zich gaan gedragen.
Huidige: V60 B3 Plus Dark, MY24, Vapour Grey
Vorige: V60 D3, MY20 - V60 D2, MY17 - V40 D4, MY15- V40 D2, MY15
Escalade
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.03.2010 - 20:52

Eind november zijn bij de winterbanden eronder gegaan (wissel door Volvo dealer) en wederom flinke trillingen in stuurwiel tussen 100-130 km/h, daarnaast trok de auto enorm naar rechts. Stuur los en de auto reed zo de vluchtstrook op, het was best gevaarlijk af en toe. Dag later terug naar de dealer maar het probleem kon niet worden opgelost (!). Na contact met LM de auto naar de leverende dealer gebracht (kon pas begin januari) en daar heeft de auto wederom een week gestaan. Het naar rechts trekken is verholpen maar de trilling is nog steeds aanwezig. Specialist van de dealer erkent dat er nog steeds een trilling is, maar dit hoort bij de auto volgens hem. Hij heeft er volgens zeggen alles aan gedaan en hij weet niet meer wat te doen om het probleem op te lossen.

LM neemt de klacht ook niet echt serieus, 'Meneer, u heeft nou eenmaal een sportieve auto'.... Maar na inmiddels 11x terug naar de dealer en specialist geweest te zijn en de auto in totaal al 24 dagen kwijt geweest te zijn ben ik er he-le-maal klaar mee en lever ik de auto het liefst morgen in.
Huidig: Volvo V60 T5 GT R-Design
Volvo V60 D4 GT R-Design MY2015
VW Golf VI GTI DSG MY2011
Volvo C30 D5 GT R-Design MY2007
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Escalade schreef: 23.01.2020 - 09:59 Eind november zijn bij de winterbanden eronder gegaan (wissel door Volvo dealer) en wederom flinke trillingen in stuurwiel tussen 100-130 km/h, daarnaast trok de auto enorm naar rechts. Stuur los en de auto reed zo de vluchtstrook op, het was best gevaarlijk af en toe. Dag later terug naar de dealer maar het probleem kon niet worden opgelost (!). Na contact met LM de auto naar de leverende dealer gebracht (kon pas begin januari) en daar heeft de auto wederom een week gestaan. Het naar rechts trekken is verholpen maar de trilling is nog steeds aanwezig. Specialist van de dealer erkent dat er nog steeds een trilling is, maar dit hoort bij de auto volgens hem. Hij heeft er volgens zeggen alles aan gedaan en hij weet niet meer wat te doen om het probleem op te lossen.

LM neemt de klacht ook niet echt serieus, 'Meneer, u heeft nou eenmaal een sportieve auto'.... Maar na inmiddels 11x terug naar de dealer en specialist geweest te zijn en de auto in totaal al 24 dagen kwijt geweest te zijn ben ik er he-le-maal klaar mee en lever ik de auto het liefst morgen in.
Beste Escalade,

Niet opgeven! Na veel gedoe, kan het toch goedkomen (zie mijn geval). Ik kan je het volgende aanbevelen om te overleggen met de dealer:
- Ga rijden met een S of V60 die wel goed is
- laat de wielen overzetten naar jouw V60
- ervaar of je auto nu wel of niet trilt
- trilt je auto niet meer, dan ligt het aan de wielen; laat ze een voor weer vervangen door je eigen wielen; de boosdoener komt dan vanzelf boven water; PS: deze procedure heeft mijn dealer gevolgd om de boosdoener te vinden, terwijl volgens de Hunter Roadforce alle wielen binnen tolerantie waren!
- trilt je auto alsnog met de andere wielenset, dan moet het elders gezocht worden, b.v. aandrijflijn, remschijven,..

Succes!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”